Vähähiilihydraattinen dieeti

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • annepanne 52 viestejä19.2.2011 15:18

    Onko kukaan tämän palstan keliaakikoista kokeillut vähähiilarista dieettiä? Olen lukenut siitä paljon ja harkinnut kokeilemista. Antti Heikkilä on kovasti tämän puolesta ja kieltämättä se vaikuttaa tosi hyvältä. Jos näistä gluteenittomista leivonnaisista luopuisi, niin olen sitä mieltä, ettei siinä paljoa menetä, varsinkin mitä tulee leipiin.

  • annepanne 52 viestejä22.2.2011 18:52

    Ketään ei ilmeisti kiinnosta k.o. ruokavalio. Minä olen kokeillut tätä itse asiassa nyt reilun viikon, ja olen aivan innoissani. Sitä on helppo noudattaa, netistä saa valtavasti tietoa, ja se karistaa helposti liikakilot. Omalla kohdallani olo on paljon pirteämpi. Kaikille se ei ehkä sovi, mutta minulle sopii. Aikaisemmin minulla oli jatkuvasti nälkä, kun söin hiilihydraattipitoista ruokaa. Nyt syön vihanneksia, lihaa, marjoja, maitotuotteita, eikä ole nälkä, koska veren sokeri pysyy tasaisempana. Kaiken lisäksi, minun ei tarvitse enää ostaa kalliita gluteenittomia leivontajauhoja tai valmiita leivonnaisia.

  • Mainos

  • Jen75 24 viestejä22.2.2011 19:57

    Minä kuulisin mielelläni mitä syöt esim aamiaiseksi tai välipaloiksi? Eli silloin kun tulee syötyä usein leipää. Ja mitä sitten vaikkapa riisin, makaronin ja perunan tilalla?

  • annepanne 52 viestejä22.2.2011 21:19

    Aamiaiseksi esimerkiksi tänä aamuna söin paistettua pekonia ja 2 paistettua munaa. Kahvin kanssa söin yhden ohuen riisikakun, jonka päällä maapähkinävoita. Lounaaksi söin uunissa paistetun broilerinfileen, höyrytettyä parsakaalia, 1 avokadon ja kaalisalaattia. Yleensä välipaloja ei edes tarvita, koska nälkä pysyy loitolla. Mutta töissä iltapäiväkahvilla söin mikrouunissa lämmitettyä leipäjuustoa, johon lorautin vähän kermaa ja päälle marjoja. Otan aina eväät töihin. Töiden jälkeen taas kunnon ateria, possun ulkofileepihvi, höyrytettyä kukkakaalia ja kaalisalaattia. Jäliruoaksi marja-jogurttismoothie. Näillä pärjää sitten seuraavaan aamuun.
    Jos olet kiinnostunut, menepä Antti Heikkilän sivuille. Sieltä löytyy valtavasti tietoa. Hän on lääkäri.

  • kaija 38 viestejä23.2.2011 09:03

    Tuo aamiaisesi kyllä hieman mietityttää, itse en moisella aamuani aloittaisi. Kananmuna on ihan jees, mutta senkin nauttisin mielummin keitettynä. Makuasioista tosin ei voi kiistellä. Terveellisyydestä kokonaisuus on kyllä kaukana. Itse olen vähentänyt leivän syöntiä, ja se näkyi heti vyötäröllä mistä iloisesti hämmästyin. Muutenkin olen sitä mieltä, että kohtuus kaikessa, niin pastoissa, riisissä kuin perunoissakin. Kasvikset, juurekset ja hedelmät kunniaan. Maitotuotteitakaan unohtamatta!
    Oman aamuni aloitin tänään itse paistamallani sämpylällä, jonka päälle hieman Tasty Benecolia, vähärasvaista juustoa ja tuoretta kurkkua, NAM. Lasillinen vettä ja ISO muki kaffia. Hyvältä maistui, hyvältä tuntuu ja mainiosti pärjään seuraavaan ruokailuuni.
    Mutta niinhän se on, että jokainen kokeilkoon oman makunsa mukaan ja löytäköön sieltä järkevän ruokavalion.

  • Jen75 24 viestejä23.2.2011 10:27

    Annepanne, mielenkiinnolla kuulisin, onnistuuko liikakilojen karistaminen vähähiilihydraattisella dieetilla ja millaisia muita seurauksia on. Jätätkö sokerin pois kokonaan? Onnistuuko se?

  • Lala 11 viestejä23.2.2011 12:15

    Moi Annepanne.

    Olen noudattanut VHH-ruokavaliota viime vuoden elokuusta asti. Ruokavalio on sopinut minulle tosi hyvin, enkä siitä kyllä luovu. Keliaakikkona oli jotenkin tosi helppoa luopua ankean makuisista leivistä ja kalliista pastoista. En tiedä tarkkaan paljonko painoa on pudonnut, sillä en omista vaakaa, mutta senttejä on lähtenyt ympäri kehoa. Vaatteet istuvat nätimmin päälle, kun nesteturvotus vyötäröltä lähtee. Minulla on myös aiemmin ollut paljon ongelmia atooppisen ihon ja ruoansulatuksen kanssa, mutta nyt ne ongelmat ovat poissa. Jos silloin tällöin tarjottaessa syön jotain tosi hiilari- tai lisäainepitoista ruokaa niin sen kyllä huomaa vatsakipuna ja ihon kutinana hyvin nopeasti. Tsemppiä siis sinulle annepanne uuden ruokavalion kanssa!

    Kaikille muille vinkkinä, että kyseessä ei ole kuuriluontoinen dieetti vaan VHH tähtää pysyvämpään elämäntapaan. Itse olen sitä mieltä, että mitä vähemmän käsitelty elintarvike, sitä terveellisempi se on (esim. voi vs. margariini). Eläinrasvojen haitallisuudesta ei vielä tähänkään päivään mennessä ole olemassa uskottavaa tutkimusta ja on muistettava, että ne ovat aina ihmisen syntyhistoriasta asti kuuluneet luonnolliseen ruokavalioomme.

    Kaijalle sellainen vinkki, että kannattaisi tutustua VHH:n perusperiaatteeseen, ennen kuin arvostelee toisten valintoja tai niiden terveellisyyttä. VHH:n koko pointti on jättää hiilarit vähemmälle ja korvata tuosta aiheutuva energiavaje rasvalla. Proteiinin määrää ei ole tarkoitus juurikaan nostaa. Kohtuus kaikessa ei toimi niille, jotka saavat vatsa-, iho-, tai niveltulehdusoireita viljoista ja sokerista.

  • Mainos

  • annepanne 52 viestejä23.2.2011 12:30

    kaija kirjoitti:
    Terveellisyydestä kokonaisuus on kyllä kaukana.

    Nimenomaan terveellinen tuo ruokavalio juuri onkin. Jos pystyt laihtumaan merkittävästi ja veriarvosi parantuvat, mikä on todettu vh-ruokavaliota noudattaneilla, niin kysymys ei voi olla epäterveellisestä ruokavaliosta. Vatsa toimii hyvin, olo on paljon pirteämpi ja jaksaa taas liikkua. Vitamiineja ja hivenaineita saan varmasti tarpeeksi eikä tulisi mieleenikään syödä mitään ns. kevyttuoteita, jotka eivät ole luonnonmukaisia, ihmiselle tarkoitettuja mössöjä. Tällaisia ovat juuri nuo Benecolit ja vähärasvaiset juustot. Parempi syödä aitoa ruokaa, eihän sitä tarvitse syödä mahdottomia määriä. Hiilihydraatit ovat niitä, jotka muuttuvat suoraan sokeriksi ja siitä rasvaksi ihmisessä. Niitä saa kyllä marjoista ja hedelmistä sen verran kuin tarvitsee ja kuitua myös. Suomalaiset ovat mahdottomia leivän mättääjiä, varsinkin vaalean, ja diabetesluvut ovat sen mukaisia. Monet tätä ruokavaliota noudattaneet ovat voineet luopua kokonaan lääkityksestä. Mitkään ns. kevyttuotteet eivät ole tuottaneet samaa tulosta, mutta siitähän elintarviketeollisuus ei tykkää.

    Minäkin syön välillä tattaripuuroa aamupalalla, en suinkaan aina samoja ruokia. Paino on lähtenyt lupaavasti laskemaan, ja olemus kuin nuorella tytöllä) Sokeria en syö paljoakaan, marjojen päälle saatan laittaa pikkasen raakaruokosokeria, joka on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin valkaistu sokeri. Jogurteista syön aina maustamattomia ja maustan ne itse marjoilla. Turha ostaa kaiken maailman lisäaineita ruuan mukana. Mitään kevytlevitteitä en käytä, sen vähän, mitä tarvitsen, käytän voita.

  • annepanne 52 viestejä23.2.2011 12:44

    Kiitos Lala!

    Kirjotat juuri oikeaa asiaa. Lähdin kirjoittamaan tälle palstalle juuri siksi, kun toivon, että kenenkään ei tarvitsisi jäädä vaivojensa kanssa yksin, vaan kokeilisi saisiko tästä ruokavaliosta samanlaisen avun, kuin minä ja monet, monet muut ovat jo saaneet. Tästä ruokavaliosta en luovu! Tsemppiä sinullekin!

  • Lala 11 viestejä23.2.2011 13:02

    Piti vielä sanoa, että nykyään syön varmasti kasviksia paljon enemmän kuin aikaisemmin, sekä raakana että kypsänä. Uskoisin myös saavani enemmän kuitua kuin aiemmin, sillä nyt kiinnitän asiaan enemmän huomiota. Nuo gluteenittomat tuotteet, kun sisältävät valitettavan usein tosi vähän kuitua. Ja ihanaa päästä eroon siitä rasvapelosta, joka meihin istutetaan jo nuoresta.

    Tämä ruokavalio ei varmastikaan sovi ihan kaikille, mutta sama on totta kaikkien ruokavalioiden kanssa. Ihmiset ovat niin erilaisia. On kuitenkin tosi hienoa juuri se, että tietoisuutta levitetään, niin joku muukin saattaa päästä pitkäaikaisista vaivoistaan ja sairauksistaan eroon.

  • Tallulah 476 viestejä23.2.2011 16:28

    VHH ei todella sovi kaikille, minä olen yksi niistä joille se ei sovi. Mun mielestä on hienoa kun ihminen löytää itselleen sopivan ruokavalion jolla voi hyvin. Mutta sitä en hyväksy että itselle sopivaa tuputetaan muille ainoana oikeana vaihtoehtona (ei liity tähän palstaan eikä tähän ketjuun, tämä on ollut hyvää keskustelua). Monesti nimenomaan VHH-ruokavalioon täysin hurahtaneet vaahtoavat miten VHH on ainoa oikea vaihtoehto jokaisella ja on aivan takuuvarmaa että jokainen laihtuu sillä ja voi hyvin. Täällä yksi joka lihoi ja voi todella huonosti kun tuota ruokavaliota kokeilin.

    Olen muuten lukenut jonkun fanaatikon kirjoituksen, jossa hän julisti VHH:n parantavan diabeteksen, reuman, keliakian, korkean kolesterolin ja korkean verenpaineen. Jonkun mukaan se nosti kuntoa vaikkei edes liikkunut yhtään enempää.
    Nykyäänhän ei mistään muusta puhutakaan kuin hiilareista ja niiden pois jättämisestä.

    Todellakin kohtuus kaikessa. Silloin laihtuu kun kuluttaa enemmän kuin syö, perunaa/riisiä/pastaa/leipää syömällä voi laihtua ja voida muutenkin ihan yhtä hyvin kuin jättämällä ne pois.

  • kaija 38 viestejä23.2.2011 17:53

    Kaija ottaa vinkistä vaarin, mutta mielipiteitäni en muuta eikä onneksi tarvitsekkaan. Terveydenhoidossa työskennelleenä olen kyllä selvillä vhh: periaatteesta, ja tiedän Antti Heikkilän ajatukset. Viisas mies monessa.
    Eikä tarkotukseni ollut kaataa kylmää vettä kenenkään niskaan, vaan sanoin kuten muutkin tällä palstalla oman kantani asiaan. Jos joku siitä hepulin saa, minkäs teet.
    Jokainen varmasti löytää kokeilemalla sen juuri itselle sopivan ravinnon, emme ole samalla muotilla tehtyjä.

    Ja vinkiksi sen verran, että itse leipomalla saa kuitupitoisempaa ja maukkaampaa mitä kauppojen tarjonta on. Ja jos kuituja kaipaa, niin rkl pellavansiemeniä vesilasiin yön ajaksi, ja aamulla koko satsi kitusiin hyvin siemenet rikki pureskellen. Siinä on ytyä, ja samalla vaikutusta kolesterolin alenemiseen.

    Toivottavasti näistä sivuista ei tule mitään väittelypalstaa, sillä se tuskin tarkoituksena on ollut.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä23.2.2011 18:18

    Tässä puhutaan vissiinkin "karppauksesta".. Vaimo on harrastanut sitä nyt 2 kk ja miinus 6 kg. Ei ole keliaakikko, muuten vaan painon tiputtaja. Hänen siskonsa 3 kk ja miinusta 9 kg. Ei keliaakikko hänkään.

    Mä olen keliaakikko, mutta en ole karppaus-dieetillä. Ei kyllä painokaan ole tippunut. Pitäisköhän vähentää viinin ja lonkeron litkimistä..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • ponipimu 239 viestejä24.2.2011 19:35

    mäkin haluaisin karpata, mutta mulla sen toteutus on vaikeaa, ja joka päivä se ei onnistu. toisaalta painoa ei tarvis pudottaa kuin 5kg, joten lähtee se muullakin konstin.

    olen vain vähentänyt perunan, pastan ja sokerin käyttöä, mutta kokonaan niitä en halua pois jättää, ja oluesta en luovu koskaan!

    eli en karppaa täysillä, joten elimistöni ei mene ketoosiin ja rasva ei pala. siihen rasvan palamiseen tarvitaan muut keinot ja laihtuminen on hitaanpaa, tarkoitus onkin kesäksi saada yhtä kokoa pienemmät työhousut, se on tarpeeksi hyvä mittari, nyt on jo sen verran löysät että vyö piti kaivaa kaapista

    tuosta ketoosista sen verran pikku varoitus että alkoholin kanssa pitää olla sitten tarkkana, menee päähän kuin metrin halko, kun sitä hiilaria ei ole niin elimistö käyttätyy kuin alkoholimyrkytyksessä, ja jo ihan pienistä määristä. omakohtaista kokemusta ei onneksi ole mutta vierestä olen nähnyt.

  • Lala 11 viestejä25.2.2011 08:19

    Haluaisin selventää vielä, että VHH ei automaattisesti tarkoita ketoosiin pyrkimistä. Toisille ketoosiin pääsy vaatii hyvin alhaiset hiilarit eli alle 20 g ja toiselle taas riittää esimerkiksi alle 50 g. Sekin on tosi yksilöllistä. Minulla esimerkiksi ei ole aikomustakaan saada itseäni ketoosiin, sillä ei ole painoa juurikaan pudotettavana, ehkä noin 5 kiloa, ja toisekseen en välitä kokeilla, miten ketoositila vaikuttaisi minuun. VHH:ta noudatan lähinnä paremman olon ja terveyteni edistämiseksi.

    Jos joku on kiinnostunut kokeilemaan VHH-ruokavaliota, niin kannattaa ihan ensiksi tutustua kunnolla asiaan. Lukea vaikka aiheesta jokin kirja tai pari (esim. Heikkilä, Dahlqvist, Atkins), muuten saattaa tehdä itselleen ja terveydelleen vahinkoa silkalla tietämättömyydellä. Yleensä myös ruokavalioon sopeutuminen saattaa viedä parikin viikkoa, joiden aikana olo ei välttämättä ole paras mahdollinen. Itselläni ainakin päätä särki muutaman ensimmäisen päivän ajan, mutta se meni sitten ihan itsekseen ohi. Monesti myös yksinkertaisesti niin sanottu hiilihydraattitietoinen elämäntapa voi olla ratkaisu, jos varsinainen VHH ei tunnu sopivalta. Moni on saanut vaivoihinsa apua vaan valitsemalla niitä parempia hiilihydraatinlähteitä ja välttämällä höttöhiilareita.

  • annepanne 52 viestejä25.2.2011 09:06

    Ajattelen VHH-ruokavaliosta samoin kuin Lala. En pyri ketoosiin, syön välillä puuroakin, mutta valkoista viljaa vältän. Gluteenittomat jauhoseokset ovat 85-prosenttisesti pelkkää hiilihydraattia, siis nämä vaaleat jauhot, joista yleensä leivotaan makeita leivonnaisia. Niitä ei tee edes mieli.

    Minullekin riittää n. 5 kilon painonpudotus. Olen vielä VHH-ruokavalion opetteluvaiheessa, mutta nyt jo olo on parempi. Aikaisemmin olin pitkään tasaisen väsynyt kunnon yöunista huolimatta, ja mieli oli maassa. Töissä tuli vähän väliä kauhea makeanhimo, ja oli pakko löytää jostain suklaata. Tuo himo on hävinnyt kokonaan. En toki voi väittää, että nämä parannukset johtuvat suoraan ruokavaliosta, mutta jostain kummasta syystä sen aloittamisen jälkeen olen muutokset noteerannut.

    Jokainen taaplaa tyylillään, mutta minulle näyttäisi sopivan tämä tyyli. Hyvää alkavaa kevättä kaikille! t. Anne

  • Kari 364 viestejä14.3.2011 20:36

    Nyt kun alkaa aurinkokin ilmestyä taivaalle, mun dieetti taitaa olla työmatkapyöräily ja hedelmät. Sillä lähti paino kokolailla oikeille lukemille pari kevättä sitten.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s