porajata 460 viestejä – 29.1.2015 14:52
Liina kirjoitti:
maaree 3 viestejä – 27.1.2015 18:13
Hei Liina!
En tiedä noista vasta-aineista. Minä olen kuitenkin sukumme ainut keliaakikko (pari muuta on testattu, ei löydöksiä). Oireettomia keliaakikkoja on paljon joten en näkisi mitään syytä olla aloittamatta ruokavaliota.
Liina 1 viesti – 27.1.2015 10:44
tyttärellä 4 v.todettu keliakia, hän on oireeton, suvussa lähimmät joilla keliakia ovat minun täti ja setä, koska ei oireita ja ei keliakiaa ihan lähipiirissä asia askarruttaa minua yhä. Haluan aina ymmärtää kaiken perin pohjin Asia on edennyt siis näin: kesällä maha kova ja verta kakassa ja varuilta otettiin pyynnöstäni verikokeita mm. keliakia. Eka kerralla arvo (tTGAba) oli 25, lievästi koholla, kun olisi pitänyt olla 8. Asia jätettiin niin..ellei oireita, niin ei tehdä jatkotutkimuksia, joskus arvo voi olla vähän koholla. Asia minua kuitenkin vaivasi ja syksyllä kysyin uudestaan, että miksi se arvo kuitenkin on koholla. Lääkäri sanoi, että voidaan ottaa vasta-ainekokeet, joiden arvot olivat EMAbA 160 (viitervo alle1) ja EMAbG 320 (viitervo alle 5). Näiden perusteella heti viikon päästä tähystykseen ja vastaus oli tämä:"Tehty gastroskopia, jossa löydös endoskooppisesti normaalirajoissa. PAD-tutkimuksessa pohjukkaissuolen alueella villukset kauttaaltaan kömpelöt, korostuneesti on intraepiteliaalisia lymfosyyttejä. Histologia edustaa kohtalaista villusatrofiaa ja sopii keliakian aiheuttamaksi." Lopussa: " Koska vasta-aieneet korkeat,PAD:ssa atrophia villorum, keliakiadiagnoosin voi tehdä." Ja koska siis ei läheisillä keliakiaa ja tyttö oireeton, niin askarruttaa vielä, että onko tuon diagnoosin pohjalta aivan selvää että kyseessä keliakia, voisiko johtuu jostain muusta, koska sinänsä keliakiaa ei varsinaisesti ole missään vaiheessa epäilty ja voiko nuo vasta-aineet kertoa jsotain muusta kuin keliakiasta? Vai vain keliakista?
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.