Vehnämaltodekstriini

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • keliaakikko97 107 viestejä6.3.2009 20:32

    Onkos tuo gluteeniton? Ku jossain tuotteessa luki, että on gluteeniton, mutta tota löytyi aineksista. Vai onko se vain gluteeniton, mutta ei luontaisesti?? :/

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • Suviih  629 viestejä6.3.2009 20:51

    http://www.glu.fi/keskustelu/aihe/Vehn%E4dekstriini/76/

    Tuossa on linkki aiempaan keskusteluun aiheesta. Tuolloin googletin sanan ja tuossa keskustelussa on se mitä löysin. Eli mitä ilmeisemmin se on gluteeniton, mutta ei luontaisesti koska on vehnätärkkelyksen johdannainen.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • keliaakikko97 107 viestejä7.3.2009 16:35

    Ok. Kumma, kun en tota aiempaa keskustelua huomannut...

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • KattiMatikka 271 viestejä8.3.2009 20:36

    Ystävämme wikipedian anti dekstriineihin ja maltodekstriineihin. btw ovat gluteenittomia

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dextrin

  • Mikaela 11 viestejä9.3.2009 21:14

    maltodekstriini
    glukoosisiirappi
    glukoosi-fruktoosi-siirappi
    hydrolysoitu tärkkelys
    muunnettu tärkkelys

    Nämä kaikki ja varmasti moni muukin vastaava termi tarkoittaa suomeksi sitä, että ne on valmistettu jostain (usein kotimaisesta) viljasta, joissain tapauksissa myös soijasta. Meillä perheessä on kaikilla useita ruoka-allergioita ja taistelu sopivien ruoka-aineiden löytämisestä on jatkuvaa. Kovin monta kertaa on oireiltu vakavastikin ja kiidetty sairaalaan hoitoa saamaan. Moninaiset ruoka-allergiat vaikeuttavat arkielämää valtavasti.

    Ruokakaupassa käynti käy vähitellen mahdottomaksi. Tuoteselosteita saa lukea kerta toisensa perään, eikä niihin voi edes luottaa. Eräässä yhteydessä söimme tietämättämme soijaa sisältävää kinkkuleikkelettä, joka aiemmin oli selvitetty turvalliseksi. Koostumusta oli muutettu eikä säästösyistä vaivauduttu päivittämään etikettejä ennen vanhan erän loppumista. Siinä sitten ihmeteltiin, mistä oireiden ryöpsähdys johtui. Tämän seurauksena sitten itse allergisoiduin lisää, ja kauraa lukuunottamatta kaikki viljaperäinen aiheuttaa nykyään ihan mahdottomat oireet, eikä allergialääkkeet auta yhtään.

    Eräs riisikakku ilmoittaa ainesosikseen täysjyväriisin ja merisuolan. Ja pakkauksen ylälaidassa, huonosti erottuvana printtinä sanotaan: contains glutein. Mistä voi riisikakkuun tulla gluteenia, jos muita ainesosia ei ole käytetty?

    Esimerkkejä voisi luetella pilvin pimein. Kuinka moni soija-allerginen esim. tietää, että monet purukumit sisältävät soijaa? Henkilökohtaisen uurastukseni seurauksena eräs purkkavalmistaja vaihtoi soijalesitiinin rapsilesitiiniksi, ja nyttemmin on joitain muita alkanut vaihtaa myös soijan purukumista pois.

    Monet mehut ja karkit sisältävät soijan ja maidon ohella tekstin alussa mainittuja ainesosia, eikä kuluttaja tiedä niiden tulevan useimmiten vehnästä tai ohrasta. Ja irtokarkkien kyseessä ollessa ainekset sekoittuvat laarista toiseen, kun samoja kauhoja käytetään eri karkkilaatujen pussittamiseen.

    Vaaranpaikkoja siis riittää, oireista saa kärsiä, tai pitää opetella tulemaan toimeen pelkällä pyhällä hengellä! Panoksena on useiden ihmisten henki ja terveys, jatkuva altistuminen kun myös lisää monien vakavien sairauksien riskiä monikymmenkertaiseksi.

    Lääketiede jo tietää, että ruoka-allergioilla ja keliakialla on suora yhteys mm. diabetekseen, astmaan, ja useisiin syöpätauteihin.

    Kuluttajien tulisi ryhtyä ponnekkaasti vaatimaan turvallisten elintarvikkeiden saatavuutta ja ainesosaluetteloiden ehdotonta paikkansapitävyyttä!

    Glukoosisiirapit ja muut viljaperäiset sörsselit pitäisi jättää vilja-allergisen ja keliaakikon ruokavaliosta täysin pois ja pitäytyä vain luontaisesti gluteenittomissa tuotteissa.

    Terveyttä kaikille lukijoille!
    terveisin,
    Mikaela
    erikoissairaanhoitaja ym.

  • keliaakikko97 107 viestejä16.3.2009 09:42

    Mikaela kirjoitti:

    Eräs riisikakku ilmoittaa ainesosikseen täysjyväriisin ja merisuolan. Ja pakkauksen ylälaidassa, huonosti erottuvana printtinä sanotaan: contains glutein. Mistä voi riisikakkuun tulla gluteenia, jos muita ainesosia ei ole käytetty?

    Hym... Jos se olisi tehty jollain ihme linjoilla, että siihen olisi voinut joutua gluteenia... Toisaalta, se varmaan lukisi tuoteselostuksen luona. Ja sitten se ei sisällä, vaan saattaisi sisältää... :/ Minkä merkkisiä noi riisikakut ovat? Osattaisiin muutkin varoa ja jos joku vaikka voisi kysyä valmistajalta. Ihan ihme homma...

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • Pulla 267 viestejä16.3.2009 13:47

    Olen samoilla linjoilla kuin Mikaela. Ainakin keliaakikoiden täytyisi yhdessä vaatia, että selosteissa mainittaisiin alkuperä. Mielestäni se, että hetkellisesti sietää gluteenia, ei välttämättä tarkoita, etteikö se pitkällä aikavälillä aiheuta sairauksia. Ainakin olisi valinnanmahdollisuus, jos selosteissa olisi mainittu. Ei olisi tätä viljojen pakkosyöttöä, mitä nyt on ja mikä vielä pahenee uuden gluteeniton-termin myötä.

  • Mainos

  • KattiMatikka 271 viestejä16.3.2009 20:09

    Itse olen Mikaelan kanssa hieman eri linjoilla. Ymmärrän kuitenkin täysin allergisen/keliaakikon turhautumisen pakkausmerkintöihin ja epäpuhtaisiin tuotteisiin ja kontaminaatioihin.

    --"Lääketiede jo tietää, että ruoka-allergioilla ja keliakialla on suora yhteys mm. diabetekseen, astmaan, ja useisiin syöpätauteihin".---
    Itse asiassa tässä Mikaela veti hieman mutkat suoriksi. Tyypin 1 diabeetikolla on kohonnut riski sairastua keliakiaan, mutta tutkimusten mukaan keliaakikolla ei ole kohonnut riski sairastua tyypin 1 diabetekseen. Tutkimukset eivät myöskään tällä hetkellä pysty osoittamaan, mikä aiheuttaa tyypin 1 diabeteksen. Ylihygieeninen ympäristö on eräs mielenkiinnon kohde. Tyypin 2 diabeteksen aiheuttaa suurelta osin ylipaino.

    Itse ajattelen niin, että jos tuotteet ovat käytännössä gluteenittomia (kuten tärkkelyssiirapit) niin ne myös ovat. Ja uskon keliakialiiton kannanottoja näissä asioissa.

    MUTTA. Jokainen keliaakikko itse määrittelee sen, mitä suustaan alas laittaa. Jos kokee tärkkelyssiirapit yms. tuotteet, huonoiksi vaihtoehdoiksi, niin jokainen saa tehdä omat valintansa. Omaa ruokavaliotani en halua lähteä rajoittamaan enempää kuin perus-keliakiaruokavalio siltä edellyttää. Minulle tärkeintä ruokavaliossani ovat kasvisten runsas käyttö ja pehmeät rasvat sekä kuidun saanti. Sekä tietysti se, että ruokani myös maistuu hyvältä.

    Ja tietysti sekin on hyvä pointti, että ne tuotteet, jotka sisältävät esim. tärkkelyssiirappia kuuluvat lähtökohtaisesti vähemmän terveellisten tuotteiden joukkoon kuten keksit ja karkit...

    KattiMatikka
    tutkija yms.jne.

  • Suviih  629 viestejä16.3.2009 21:51

    No joo, itse olen myös sitä, että jos nämä tärkkelysmakeuttajat sun muut eivät tutkimusten mukaan sitä suolen nukkaa tuhoa, ne ovat gluteenittomia (ja koska liitto sanoo tärkkelyssiirapinkin olevan luontaisesti gluteeniton vaikka vehnästä johdettu onkin, niin sen gluteenipitoisuus on kyllä oikeasti todella alhainen). Käytänkin niitä aivan sen sumeilematta eikä oireita ole tullut. Nuo lienevätkin ongelma enemmän vilja-allergikoille(/moniallergisille) kuin keskiverto keliaakikoille ja nämä kaksihan ovat eri asioita.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mikaela 11 viestejä24.3.2009 11:18

    KattiMatikka on siinä oikeassa, että jokainen itse valkkaa, mitä suuhunsa laittaa... Mutta ongelma on juuri siinä, että kaikkia ainesosia ei tuoteselosteissa ilmoiteta, eikä usein myöskään niiden alkuperää. Esimerkkinä polydekstroosi on vehnästä tai maissista johdettua. Maissiperäinen sopisi, vaan vehnäperäinen ei.

    Omalla kohdallani asia etenee aina niinpäin, että jostain nurkan takaa ryöpsähtää oireet (usein eritt. rajustikin) ja kun alan selvittää, mistä oireet tällä kertaa johtuivat, saan sitkeällä penkomisella selvitettyä, että VEHNÄ (useimmiten) se siellä taas luurasi.

    Siten, itsenäinen valintojen ja päätöksenteko on mahdotonta, jos yksityiskohtaisia ainesosia ei tuoteselosteissa kerrota.

    Omalla kohdallani oireet ovat niin rajut (suolisto + iho), että on noudatettava ehdotonta dieettiä, siis oltava syömättä teollisia elintarvikkeita ja / tai kodin ulkopuolella... Ei kiva!

    Muna-kana-ilmiöistä en käy kiistelemään, jokainen muodostaa asioista oman näkemyksensä omien kokemustensa ja tutkimustyönsä jne. perusteella... Tulevaisuus sitten osoittaa ja kertoo enemmän.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s