Vinkkejä leivontaan

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • sabrina 5 viestejä29.3.2012 09:37

    Olen ihka uusi aloittelija gluteenittomassa leivonnassa ja kaipailisin nyt vinkkejä kokeneemmilta leipojilta. Haluaisin tehdä suklaakakun, johon tulee alkuperäisen ohjeen mukaan: 200 g suklaata, 2,5 dl sokeria, 1 tl vaniljasokeria, 200 g voita, 5 kananmunaa, 1,75dl VEHNÄJAUHOJA ja 0,75 dl kaakaojauhetta. Millä te korvaisitte nuo vehnäjauhot? Mikä olisi paras tuote tällaiseen ohjeeseen mielestänne? Gluteenittomia jauhoseoksia on saatavilla paljon, enkä oikein osaa valita niistä :| Kiitos avusta jo etukäteen!

  • lorangil 82 viestejä29.3.2012 14:28

    sabrina kirjoitti:
    Olen ihka uusi aloittelija gluteenittomassa leivonnassa ja kaipailisin nyt vinkkejä kokeneemmilta leipojilta. Haluaisin tehdä suklaakakun, johon tulee alkuperäisen ohjeen mukaan: 200 g suklaata, 2,5 dl sokeria, 1 tl vaniljasokeria, 200 g voita, 5 kananmunaa, 1,75dl VEHNÄJAUHOJA ja 0,75 dl kaakaojauhetta. Millä te korvaisitte nuo vehnäjauhot? Mikä olisi paras tuote tällaiseen ohjeeseen mielestänne? Gluteenittomia jauhoseoksia on saatavilla paljon, enkä oikein osaa valita niistä :| Kiitos avusta jo etukäteen!

    Onko tuo tekotavaltaan samantyyppinen kuin tämä seuraava:
    http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Mutakakku/572/

    Suklaakakun(mutakakku-tyyppisen) voi siis tehdä täysin ilman jauhojakin..

    Mutta jauhoista:kun olen tehnyt esim. kääretorttuja, mutakakkua tai muuta leivinjauheella kohotettavaa taikinaa, niin olen käyttänyt Sunnuntain gluteenitonta jauhoseosta tai välillä myös Semperin Fin mix-jauhoseosta. Toiminut on aina.

  • Mainos

  • sabrina 5 viestejä29.3.2012 20:21

    Kiitos vastauksestasi lorangil!

    Ohje on seuraavanlainen:
    Voitele ja jauhota vuoka (n. 20-30 cm halkaisija)
    Sulata suklaa ja jätä jäähtymään (suklaa ei kuitenkaan saa kovettua, vaan sen tulee olla juoksevaa tai pehmeää).
    Mittaa sokeri, pehmeä voi ja vaniljasokeri kulhoon ja vatkaa vaahdoksi. Lisää kananmunat vatkaten joukkoon yksitellen. Lisää seokseen sulatettu suklaa. Sekoita keskenään vehnäjauhot ja kaakaojauhe. Lisää muna-rasva-suklaa-seokseen ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. Kaada voideltuun vuokaan ja paisa uunin keskitasossa 175 asteessa noin puoli tuntia. Kakku saa jäädä keskeltä hieman kosteaksi. Leikkaa paistettu kakku neliöksi ja anna jäähtyä. Kakku on parhaimmillaan tarjoiltuna jääkaappikylmänä.

    Eli aika samankaltainen ohje (tosin itse tekisin irtopohjavuokaan), kakusta tarkoitus tulla sellaista pehmeää ja suussasulavaa Tuo sun linkittämä mutakakku kuulostaa myös namilta! Onko sen koostumus sellainen, että sen saisi leikattua pieniksi suupaloiksi? Kiitos myös jauhovinkeistä

  • ponipimu 239 viestejä30.3.2012 00:14

    brownielta kuulostaa tuo ensimmäinen ohje. aika samankaltainen kuin mutakakku.

    itse leivon kääretortut ja kakkupohjat perunajauhoista, murotaikinoihin lisään tattaria ja vaihtelevasti myös muitakin jauhoja, kuten riisijauhoa, kaurakuitusta, maizenaa...

    halvin jauho taitaa olla perunajauho, ja takuulla luontaisesti gluteenitonta.

    kaikkiin ohjeisiin ei passaa pelkkä perunajuho, mutta sekoituksila tulee hyvää ja KOKEILEMALLA.

  • lorangil 82 viestejä1.4.2012 18:52

    sabrina kirjoitti:
    Kiitos vastauksestasi lorangil!

    Ohje on seuraavanlainen:
    Voitele ja jauhota vuoka (n. 20-30 cm halkaisija)
    Sulata suklaa ja jätä jäähtymään (suklaa ei kuitenkaan saa kovettua, vaan sen tulee olla juoksevaa tai pehmeää).
    Mittaa sokeri, pehmeä voi ja vaniljasokeri kulhoon ja vatkaa vaahdoksi. Lisää kananmunat vatkaten joukkoon yksitellen. Lisää seokseen sulatettu suklaa. Sekoita keskenään vehnäjauhot ja kaakaojauhe. Lisää muna-rasva-suklaa-seokseen ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. Kaada voideltuun vuokaan ja paisa uunin keskitasossa 175 asteessa noin puoli tuntia. Kakku saa jäädä keskeltä hieman kosteaksi. Leikkaa paistettu kakku neliöksi ja anna jäähtyä. Kakku on parhaimmillaan tarjoiltuna jääkaappikylmänä.

    Eli aika samankaltainen ohje (tosin itse tekisin irtopohjavuokaan), kakusta tarkoitus tulla sellaista pehmeää ja suussasulavaa Tuo sun linkittämä mutakakku kuulostaa myös namilta! Onko sen koostumus sellainen, että sen saisi leikattua pieniksi suupaloiksi? Kiitos myös jauhovinkeistä

    Eipä mitään. Kohta kolme vuotta keliakiaa takana ja jatkuvasti oppii uutta ja tulee iloiseksi kun oma leivontarepertuaari kasvaa. Olin jo ennen keliakiaa kova leipomaan ja alkuun harmitti kovasti.

    Enpä tuollaista kakkua ole tehnyt koskaan. Kyllä tuota mutakakkuakin voi ihan hyvin leikata paloiksi. Parasta sekin on tietysti jäähtyneenä ja jääkaappikylmänä vaikkapa seuraavana päivänä, joten silloin rakenne on muutenkin jähmettynyt. Kuten tuossa ponipimu sanoikin on perunajauho myös edullinen vaihtoehto joihinkin taikinoihin(kuten kääretorttuun jne.), samaten maissijauho on edullisempaa kuin erikoisseokset.

    Kannattaa etsiä netistä tai kirjoista gluteenittomia reseptejä ja kokeilla ensin yksinkertaisempia ja pikkuhiljaa itsevarmuus ja taito kasvaa, kun alkaa ymmärtää enemmän miten mikäkin jauho käyttäytyy. Psylliumia käytän itse sitkoaineena esim. lettu-, pulla- tai pannukakkutaikinaan, se korvaa vehnäjauhon gluteenin. Olen myös monissa resepteissä nähnyt että myös keitettyä perunaa/perunasosetta voi käyttää taikinassa antamaan sitkoa.

  • sabrina 5 viestejä2.4.2012 11:10

    lorangil kirjoitti:
    Kannattaa etsiä netistä tai kirjoista gluteenittomia reseptejä ja kokeilla ensin yksinkertaisempia ja pikkuhiljaa itsevarmuus ja taito kasvaa, kun alkaa ymmärtää enemmän miten mikäkin jauho käyttäytyy. Psylliumia käytän itse sitkoaineena esim. lettu-, pulla- tai pannukakkutaikinaan, se korvaa vehnäjauhon gluteenin. Olen myös monissa resepteissä nähnyt että myös keitettyä perunaa/perunasosetta voi käyttää taikinassa antamaan sitkoa.

    Se on totta! Teinkin tuossa viikonloppuna ensimmäistä kertaa suolaisen piirakan (ohje täältä: kinkkupiirakka) semperin hienosta jauhoseoksesta ja siitä tuli oikein hyvää Jauhojen koostumus ja käyttäytyminen oli kuitenkin ihan uutta, joten tosiaan hyvä aloittaa yksinkertaisemmilla ohjeilla. Kiitos vielä vinkeistä, tästä se lähtee! Mukavaa, että on tällainen foorumi jossa me "gluteenittomat" voidaan jakaa vinkkejä keskenään

  • Reetta  719 viestejä2.4.2012 20:51

    Itse kokeilin kanssa suklaakääretortun pelkästä perunajauhosta. Oikein hyvä tuli, taikina oli pikkasen liian paksua, kun en uskonut, että neljän munan kääretorttutaikinaan riittää kaakaojauhon (3 rkl) lisäksi noin desi perunajauhoja. Aiemmin olen laittanut noin puolet perunajauhoa ja toisen puolen jotain gluteenittomia jauhoja.

  • Mainos

  • Anni 35 viestejä5.4.2012 15:24

    Mä olen myös käyttänyt Sunnuntain gluteenitonta jauhoseosta kaikessa leivonnassa. Sämpylöihin laitan lisäksi jotain muuta aina mukaan, tattaria, kaurahiutaleita, mitä nyt kaapissa sattuu olemaan.
    En enää hae erikseen gluteenittomia reseptejä. Olen todennut että ns. normaalit reseptit toimii ihan hyvin, vaihtaa vain vehnäjauhot tai muut gluteenittomiin.
    Kääretortut ja kakkupohjat teen nykyään perunajauhoilla aina.

  • hemu 59 viestejä5.4.2012 22:52

    Hei Sabrina,

    Meitä kotileipureita löytyy montaa sorttia ja kaikilla on tietysti omat hyvät konstit ja reseptit. Minäkin olen aika uusi tämän gluteenittoman leivonnan kanssa (diagnoosi noin kahdeksan kuukautta sitten), mutta olen alusta asti ihmetelyt, että miksi minun pitäisi leipoa jostain tärkkelysjauhosta. Eiväthän muutkaan ihmiset niin tee! Nyt olen tullut semmoiseen näkemykseen, että eivät gluteenittomat leivonnaiset ole mitään tavisleivonnaisten korvikkeita, jotka leivotaan jostain ihmeen korvikejauhosta. Ne ovat ihan oma leivonnan laji, ja ne voi leipoa ihan oikeista jauhoista. Tarjolla on tattaria, maissia, täysjyväriisiä, hirssiä, kinoaa ja vaikka mitä. Lisäksi löytyy hyviä "viljaisia" jauhoseoksia kuten Jytte- jauhot ja Virtasalmen Viljatuotteen jauhoseokset. Minun suosikkini on Vitasalmen Viljatuotteen vaalea jauhoseos. Viljatuotteen nettisivulta löytyy myös uusi hieno reseptivihko, jossa on paljon hyviä reseptejä kunnon aineista.

    Suklaakakustahan tämä keskustelu alkoi, niin vinkiksi mainittakoon että Keliakialiiton sivulla löytyy resepti nimeltä tahmea suklaapiirakka. Se on ihana suklakakku kunnon jauhoista.

    Leivonnan iloa teille kaikille!

  • sabrina 5 viestejä6.4.2012 11:08

    hemu kirjoitti:
    Hei Sabrina,

    Meitä kotileipureita löytyy montaa sorttia ja kaikilla on tietysti omat hyvät konstit ja reseptit. Minäkin olen aika uusi tämän gluteenittoman leivonnan kanssa (diagnoosi noin kahdeksan kuukautta sitten), mutta olen alusta asti ihmetelyt, että miksi minun pitäisi leipoa jostain tärkkelysjauhosta. Eiväthän muutkaan ihmiset niin tee! Nyt olen tullut semmoiseen näkemykseen, että eivät gluteenittomat leivonnaiset ole mitään tavisleivonnaisten korvikkeita, jotka leivotaan jostain ihmeen korvikejauhosta. Ne ovat ihan oma leivonnan laji, ja ne voi leipoa ihan oikeista jauhoista. Tarjolla on tattaria, maissia, täysjyväriisiä, hirssiä, kinoaa ja vaikka mitä. Lisäksi löytyy hyviä "viljaisia" jauhoseoksia kuten Jytte- jauhot ja Virtasalmen Viljatuotteen jauhoseokset. Minun suosikkini on Vitasalmen Viljatuotteen vaalea jauhoseos. Viljatuotteen nettisivulta löytyy myös uusi hieno reseptivihko, jossa on paljon hyviä reseptejä kunnon aineista.

    Suklaakakustahan tämä keskustelu alkoi, niin vinkiksi mainittakoon että Keliakialiiton sivulla löytyy resepti nimeltä tahmea suklaapiirakka. Se on ihana suklakakku kunnon jauhoista.

    Leivonnan iloa teille kaikille!

    Kiitos vastauksestasi hemu Hienoja ajatuksia! Nyt kun mietin asiaa, olen kanssasi täysin samaa mieltä! Itseasiassa nämä luontaisesti gluteenittomat viljat ovat ihmisen syömishistoriassa tavallisempia kuin tämän päivän valkoiset vehnäjauhot (saati gluteenittomat tärkkelysjauhot lisäaineineen). Nyt täytyy vaan alkaa opettelemaan luontaisesti gluteenitonta ruuanlaittoa ja leivontaa! Jytte-jauhot osuivatkin silmääni viime kauppareissulla. Voinko käyttää niitä korvaamalla "tavallisten" reseptien vehnäjauhot samalla määrällä Jytte-jauhoa?

    Kiitos vinkistä Virtasalmen resepteihin, tuollahan on vaikka mitä! En löytänyt sitä tahmean suklaapiirakan reseptiä Keliakialiiton sivulta, se on varmaan otettu pois sieltä. Olisiko sinulla sitä tallessa?

  • hemu 59 viestejä9.4.2012 18:21

    Hei Sabrina!

    Juu, löytyi se tahmean suklaapiiraan resepti. On se myös Keliakialiiton sivulla, mutta tosiaan vain jäsenille tarkoitetussa osiossa.
    Tässä siis resepti:

    Tahmea suklaapiiras

    Ainekset:

    1,25 dl juoksevaa margariinia
    0,75 dl teff-jauhoja
    0,75 dl riisijauhoja
    1,5 dl sokeria
    3 rkl maitoa
    5 rkl kaakaojauhoja
    1 tl suolaa
    2 munaa
    1 tl vaniljasokeria
    Pinnalle:
    suklaahippuja

    Valmistus:

    Laita uuni lämpiämään 175 asteeseen.. Mittaa kaikki aineet kulhoon ja sekoita sähkövatkaimella tasaiseksi taikinaksi. Voitele nelikulmainen n. 20 x 20 cm vuoka (esim. lasivuoka) tai irtopohjainen kakkuvuoka margariinilla ja levitä taikina tasaiseksi kerrokseksi vuokaan. Ripottele pinnalle suklaahippuja. Paista uunissa 25 minuuttia. Älä ylikypsennä, ettei taikina kuivu.

    Olen tehnyt tätä sellaisessa pienessä irtopohjavuoassa, kun en omista sopivaa neliskanttista astiaa. Kakku on aika pieni,
    mutta tosi makoisa. Maistuu niin taviksille kuin keliaakikoillekin.

  • sabrina 5 viestejä9.4.2012 21:00

    ^ Kiitos paljon!

  • Mainos

  • ponipimu 239 viestejä10.4.2012 19:21

    aika merkillistä että keliakialiiton sivuilla pidetään reseptejä vain jäsenille tarkoitetussa osiossa, miksi niitä pantataan siellä, jos jokun etsii gluteenittomia leivontareseptejä vaikka vieraita varten niin liitto ei halua jakaa kaikkea tietoa asiaan vihkiytymättömien kanssa? outoa...

    no, ja sitten siihen salaiseen reseptiin, (tahmea suklaapiirakka) minulla ei nyt ollut teff-jauhoja, eikä riisijauhojakaan kuin puoli desiä, joten laitoin sitten perunajauhoja ja tattarijauhoja, sekä maissijauhoja. lopputulos näytti ihan hyvältä, mutta maku oli liian kaakaojauhoinen ja suolainen minulle. enemmän pidän perinteisemmästä mutakakusta johon tulee oikeaa suklaata. tätä ei pystynyt syömään sellaisenaan vaan vaati vaniljajäätelöä kaveriksi.

  • marke 71 viestejä10.4.2012 20:33

    Tässä suklaaneliöiden ohje. Tämä on kotoisin Keliakialiiton järjestämältä sopeutumisvalmennuskurssilta Virroilta v. 2005.

    Suklaaneliöt
    Pohja:
    2,5 dl vettä
    200 g marg.
    4 rkl kaakaojauhetta
    0,5 tl suolaa
    2,5 dl sokeria
    5 dl glut. jauhoja
    2 tl van.sokeria
    1,5 tl soodaa
    2 munaa tai 2 dl banaanisosetta
    2 dl kevytviiliä
    1 tl psylliumia

    Sekoita viilin joukkoon psyllim.
    Kaada kuuma nesteseos (vesi, marg, kaakao, suola) jauhoseokseen (sokeri, jauhot, van.sok. ja sooda). Lisää lopuksi munat tai banaanisose hyvin sekoittaen ja viili viimeiseksi viili. Paista 200 asteessa 20 min.

    Jytte-jauho on hyvä perusjauho, mutta Pirkka, Sunnuntai, Semper, Laila (saa Haaparannalta) tai mikä muu tahansa käy. Haluaisin löytää hyvän oman sekoituksen riisi-, maissi-, peruna- ym jauhoista puhdas kaura (Oatley) mukaan lukien. Onko kenelläkään valmista ohjetta sopivista suhteista?

  • Suviih  629 viestejä12.4.2012 19:22

    Itse olen huomannut, että yleensä kaikkien leivinjauheella kohotettavien leivonnaisten ohjeet toimivat gluteenittomana ihan vain vaihtamalla jauhot. Pikkuleivissä saattaa joutua lisäämään taikinaan psylliumia ettei tule murentuvia. Hiivalla kohotettavat ovatkin sitten asia erikseen, sillä näissä leivonnaisissa taikinan sitkolla on yleensä merkitystä ja gluteenittomissa taikinoissa sitä sitkoa ei ole. Hiivataikinoitakin oppii kuitenkin käsittelemään ja saamaan hyvän lopputuloksen kun vain kokeilee. Mikäli epäröi, kannattaa etsiä valmiita ohjeita gluteenittomiin hiivaleivonnaisiin ja tekemällä oppii tuntemaan millainen taikina on hyvä.

    Nuo valmiit jauhoseokset ovat siitä hyviä, että monia niistä (esim. Semperin Fin mix) voi käyttää juuri samanverran kuin vehnäjauhoa. Makeita leivonnaisia (joissa on muutenkin jo yllinkyllin hiilareita sokerin muodossa) tehdessä käytän yleensä aina tuota Semperin jauhoseosta, se on sopivan neutraali ja leivonnaisista tulee hyvänmakuisia. Lisäksi tuo jauhoseos ei sisällä vehnätärkkelystä, joten se käy aivan kaikille keliaakikoille (meillä on suvussa keliaakikoita, jotka eivät vehnätärkkelystä pysty käyttämään). Leipiin ja sämpylöihin sekoitan sitten useampia jauhoja (tattaria, kauraa, maissia, riisijauhoa, jauhoseoksia...), jotta saan niihin erilaista makua ja kuitupitoisuutta.

    Jytte-jauhosta kannattaa muistaa, että sen annostus on erilainen kuin vehnäjauhon, ohje löytyy pussin kyljestä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s