Vitamiinilisät

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Sussu 97 viestejä17.3.2009 12:50

    Käytättekö muut yleensä vitamiinilisiä, kalaöljyä tai kalkkivalmisteita? Ja onko suositeltu käyttämään? Itse käytän päivittäin monivitamiinia, kalkkia ja kalaöljyä. Ja lisäksi vielä foolihappoa. Hemoglobiini kohentui huimasti kun aloitin foolihapon käytön.

  • Pulla 267 viestejä17.3.2009 13:11

    Aloin käyttää monivitamiinitabletteja, joissa on myös kalsiumia ja D-vitamiinia. Kaksi lääkäriä ja ravitsemusterapeutti suosittelivat. Rautakuurin söin ravitsemusterapeutin suosituksesta ja sain hb:n nousemaan. Ennen diagnoosia käytin silloin tällöin kuurina monivitamiinia ja tarvittaessa rautaa. Rasvaista kalaa yritän syödä niin paljon, etten tarvitse kalaöljyä erikseen, mutta kylmäpuristettua luomurypsiöljyä lorahtaa mehun sekaan aamuisin

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä17.3.2009 13:29

    Itse popsin ennen Multitabseja ja Omega3-tabuja.

    En ole juuri huomannut olotilassa eroa ilman vitamiineja, joten olen jättänyt ne pois. Kalatabuja tulee popsittua epäsäännöllisen säännöllisesti.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Sussu 97 viestejä17.3.2009 13:58

    Jäi pois vielä pitkävaikutteinen B-vitamiinivalmiste tuosta viestistä. Myös sitä otan päivittäin. Viimeksi verikokeissa kun kävin, kolestroliarvot olivat loistavat, ja B-12 vitamiini, kalsium ja fosfori, kaikki kohdallaan. Mietin että jos lopettaisin vitamiinit, olisiko näin? Toki kolestroliarvot taitavat enempi olla "sukuvika". Olo on nyt ainakin niin loistava että latkin jatkossakin varmaankin nämä, vaikkei kukaan ole suositellutkaan erikseen. Paitsi raskausaikoina...

  • Pulla 267 viestejä17.3.2009 15:17

    Käytän Multitabs Specialia, koska siinä on kalsiumia, D-vitamiinia siinä taitaa olla enemmän kuin Multitabsissa. Tuota minulle nimenomaan suositeltiin. Arvoni ovat kyllä olleet hyviä, mutta eipä noista varmaan haittaakaan ole, ainakaan kun Suomen kesä on niin onnettoman lyhyt ja kylmä.

  • Sussu 97 viestejä17.3.2009 15:46

    Aivan. Enkä usko että itse ainakaan syön niin monipuolisesti että saisin kaikki elimistön päivittäin tarvitsemat rakennusaineet ruoasta jota kokkaan, valitettavasti, vaikka yritän kyllä laittaa monipuolista sapuskaa.

  • Pulla 267 viestejä17.3.2009 19:27

    Ihmettelen, kun sanotaan, ettei keliaakikko voi saada tarpeeksi rautaa, B-vitamiinia ja kuitua, kun ei voi syödä ruisleipää. Miten ihmiset muualla maailmassa pärjäävät? Ranskassa syödään vehnäpatonkia ja silti varmaan kuidun tarve täyttyy kasviksilla.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä17.3.2009 21:00

    Täällä menee kalkki-D-vitamiiniyhdistelmää - osteopenian takia. Lisäksi parin vuoden takaa rautalääkitysajalta on C-vitamiinipurkki, josta myös nappailen pillerin pari päivässä aina kun muistan.

  • KattiMatikka 271 viestejä17.3.2009 21:01

    Heh. Itse asiassa suomalaisilla naisilla on tilastojen mukaan euroopan paras kuidunsaanti. Juuri ruisleivän ansiosta. Ravintokuidun saanti on Euroopassa yleisesti suosituksia vähäisempää.

    Kun suositus on 3g/MJ niin Ranskassa on naisilla kuidun saanti noin 2,4 ja miehillä 2,1. (Suomessa miehillä 2,4 ja naisilla 2,8)

    Eli tiivistetysti. Huonostihan ne ihmiset muualla maailmassa pärjäävät kuidun saannin suhteen... Kuten me keliaakikot suomessa

    Itse syön multivitaa talviaikaan ilman a-vitamiinilisää, kun olen hedelmällisessä iässä oleva nainen. Siitä saan sitä kullanarvoista D-vitamiinia. Ja B-vitamiinin puutetta huomaan myös tulevan (halkeilevat suupielet) jos en multivitaa ota. Kesällä otan pelkkää b-vitamiinia kun auringosta saa d-vitamiinia.

  • Pulla 267 viestejä17.3.2009 23:12

    Hyvä tietää! Minulla ei kuidun kanssa ole ollut ongelmia, kun vatsa on toiminut aina liikaakin. Nyt olen pystynyt lisäämään kasviksia, kun piti jo välillä melkein lopettaa.

  • Kari 364 viestejä18.3.2009 12:22

    Ainut popsimani on Calcichew D3 -tabletti pari kertaa päivässä, siis varsinainen lääke. Osteoporoosin hoitoon. Muuten kyllä syön ja juon tietoisesti kalkkipitoista; maitoa, juustoa mm. Juusto menee herkuttelun puolelle, ja puntarin kanssa tuppaa tulla huono omatunto.. Taitaa olla sittenkin aika vielä nykyisestäkin lisätä vihanneksia.. turha lääkkeiden syönti ei oikein ole mun juttu, kun kerran ei ole pakko.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Pulla 267 viestejä18.3.2009 20:17

    Juu, minulla menee kanssa maitoa, juustoa, viiliä ym. reilusti.

  • Mainos

  • kitta 9 viestejä17.5.2009 13:33

    (löysinpäs sen oikean ketjun! )
    en voi käyttää maitotuotteita joten käytän calsi strong + 15 vitamiinia ja hivenainetta ihan päivittäin. tosin nyt pitää syödä rautakuuri loppuun. tuon takia tässä etsiskellyt toista tuotetta jossa olisi 800mg kalsiumia ja muiden lisäksi myös rautaa. vielä ei ole tärpänny.
    kumma ettei mikään firma ole jo lanseerannut nimenomaan keliaakikoille suunnattua ravintolisää jossa olisi kaikki nämä b-vitamiinit raudat ynna muut tarpeeksi suurina määrinä ettei tule mitään lievä anemia yhtäkkiä iske nurkan takaa...
    no jaa, kaipa tässä jatketaan etsiskelyä...

  • glenni 58 viestejä17.5.2009 20:21

    Mulla on kyllä hemoglobiini jopa ehkä hieman parantunut keliakian myötä... Mutta ulkoilen erittäin paljon ja tietysti syön niitä rehuja kuin pupu ja lihaa sekä kalaa. Ennen (sillon teininä) kun söin ruisleipää oli hemoglobiini ihan pohjamudissa. Silloin en ulkoillut ihan yhtä paljoa, mutta ei se parantunut merkittävästi vaikka aloin ulkoilemaan enemmän silloin ruisleivän aikaan. Tuossa vain omat kokemukseni.

    Lisäksi sellaisen olen huomannut, että oma suolisto kyllä toimii nyt huomattavasti paremmin kun syön noita kasviksia - leivällä oli kyllä enempi ummetusta...

    Popsin siis nykyään kolme LadyVita Plussa tablettia sekä kaksi kalaöljykapselia. Suomessa on muuten liian alhainen D-vitamiinisuositus ja ei tuo aurinko oikein riitä edes kesäisin kunnolla sitä antamaan meille. Arvoja ollaan nostamassa, mutta ne jäävät silti vielä alle monen muun maan.

  • KattiMatikka 271 viestejä17.5.2009 20:48

    Toi on ihan totta, että D-vitamiinilisää kannattaa jokaisen suomalaisen käyttää. Monet unohtavat sen lapsilta, kun vitamiinitippojen antaminen loppuu mutta D-vitamiini olisi tärkeää...

  • Reetta  719 viestejä21.5.2009 18:19

    Lisäsin omaan vitamiini/hivenainelistaani vielä magnesiumin, kun lueskelin, että sillä on tärkeä osa D-vitamiinin kanssa kalsiumin imeytymisessä ja luuston rakentamisessa. Nuorempi työkaverini syö magnesiumia lihaksien avuksi.

    Työkaverin kanssa naureskeltiin, että kohta varmaan hankittava dosetti, kun nivelrikkoonkin oli aloitettava glukosamiinilääkitys. Netistä löysin, että niverikolla ja osteopenialla/poroosilla ei ole yhteyttä toisiinsa. Onneksi. Tiedoksi tämän palstan luukatoa poteville.

  • KattiMatikka 271 viestejä21.5.2009 19:45

    Magnesiumin tehtävistä ja tarpeesta voi lukea esim.

    http://www.avoin.helsinki.fi/opetus/materiaalit/ravitsemustiede/04_kivennais_magnesium.shtml

  • Mainos

  • kaija 38 viestejä22.5.2009 10:43

    Onko joku käyttänyt Möllerin "sydämelle" kalaöljykapseleita? En löytänyt tuoteselosteesta mitään gluteeniin viittaavaa, mutta yritin asiaa vielä apteekista varmistaa; eivät tienneet!!! Laitoin Möllerille sähköpostia ja odottelen vastausta.

  • Sussu 97 viestejä22.5.2009 11:09

    Heippa!! Nyt saa nauraakkin jos tahtoo, mutta mulla oikeesti on ollut dosetti käytössä jo pitkän aikaa ja se on ihan sikakätevä. Lataan siihen kaikki vitamiinit mitä käytän esim. viikoksi tai pidemmäksi aikaa ja joka aamu kumoan kämmenelle sen päivän satsin. Säästyy aikaa kun ei tartte naplata joka purkkia auki. Suosittelen. Reissussa kans kätsy.

  • Reetta  719 viestejä30.5.2009 15:12

    Sussun kannustamana tallasin apteekkiin ja hankin dosetin. Ihan perusmalli, hinta vajaa 10 e. En ole muuten edes ajatellut tuota ajansäästöä ja helpotusta, kun yhdellä purkinaukaisulla saa tankattua koko viikon pillerit. Tai kätevyyttä reissussa.
    Pitäs varmaan ehdottaa työmaalla, että ruvetaan hankkimaan 50 täyttäville työkavereille synttärilahjaksi dosetti. Kyllä sitä ennemmin tai myöhemmin tarvii. Heh!

  • porajata 460 viestejä17.3.2013 19:36

    Aloitin B-vitamiinin syönnin koska lekuri ehdotti.
    Kuulemma vaikka keliakia kurissa niin voi olla,että B puutosta voi olla varsinkin jos harrastaa paljon liikuntaa ja on jo ikäihminen.

  • milla 412 viestejä18.3.2013 03:30

    voiko b- vitamiinin puutteen havaita jostain ?

  • Mainos

  • honda 89 viestejä18.3.2013 09:22

    vitamiinilisät b-vitamiinin puutus aiheuttaa huonomuistisuuta,väsymystä,masennusta,yleistä heikkokuntoisuuta.itse saan b-vitamiini piikin 3kuukauden väliin,koko loppu ikäni .suosistelen jokaisen keliaakiaa sairastavan ottamaan selvää tarvitseeko b vitamiini lisää.se selviää verikokoilla jolloin lääkäri voi määrätä pistoksen terveyskeskuksessa.terveisin honda.

  • porajata 460 viestejä18.3.2013 15:06

    honda kirjoitti:
    vitamiinilisät b-vitamiinin puutus aiheuttaa huonomuistisuuta,väsymystä,masennusta,yleistä heikkokuntoisuuta.itse saan b-vitamiini piikin 3kuukauden väliin,koko loppu ikäni .suosistelen jokaisen keliaakiaa sairastavan ottamaan selvää tarvitseeko b vitamiini lisää.se selviää verikokoilla jolloin lääkäri voi määrätä pistoksen terveyskeskuksessa.terveisin honda.

    Noi se on eli verikokeella selviää onko puutosta...

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s