kysymyksiä, söin väärin

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • gluteenitonjab 1 viesti12.1.2015 14:20

    Hei! Harrastan kehonrakentamista, ja olen sairastanut keliakiaa jo monta vuotta. Tänään söin ensimmäisen kerran virheen takia väärin. Kuinka pahasti nukka tuhoutuu ja palaako se ikinä täysin ennalleen? Imeytyykö ravintoaineita ollenkaa? Kauanko palautuminen täyteen kuntoon kestää? Kiitoksia!!

  • J-T 91 viestejä1.2.2015 12:54

    Palautuu kyllä entiselleen, noin puoli vuotta - vuosi menee. Edellyttäen tietysti ehdottoman gluteenitonta ruokavaliota.

  • Mainos

  • glutfree 90 viestejä2.2.2015 17:59

    En ole lääkäri, mutta uskoisin, että yhdestä kerrasta ei vielä koko suoliston nukka tuhoudu, ja sen palautuminen ennalleen on nopeampaa kuin yleensä siinä vaiheessa kun keliakia todetaan, useimmiten siis vuosien gluteeni altistuksen jälkeen. Eli et varmaankaan mitään peruuttamatonta ole elimistöllesi kerennyt tekemään. Toinen juttu sitten on, että jos vahinkoja pääsee tapahtumaan esim. joka viikko, sitten sitä palautumista ei ehdi tulla ja suoliston tulehtuminen on vakavampaa ja laaja-alaisempaa. Ja sitä kautta sitten toipuminenkin hitaampaa tai sitä toipumista ei edes ala syntymään jatkuvan altistuksen takia.

  • gulp 1 viesti8.2.2015 14:49

    Moi vaan.
    Mulla 10v. tytöllä keliakia ja yritämme olla tosi tarkkoja ainesosaluettelojen kanssa. Karkkien ja herkkujen kanssa on varsinkin lasten kanssa aika tenkkapoo.. Joulun tienoilla ostin Lidlistä nonparelleilla kuorrutettuja tummasuklaakarkkeja. Sisällysluettelossa ei ollut mitään vahingollista suomeksi, luin moneen kertaan. Lapsen jo syötyä näitä suklaita, ihan sattumalta vilkaisin muiden maiden kieliä ja englanniksi olikin varoitus: sisältää vehnää ja gluteenia. Ja vain englanniksi- millään muulla kielellä tätä ei ollut (esim. ruotsi, saksa, ranska), eli onko vahingollista vain englantia puhuville?? Kyllä otti päähän! Eivät ole vastanneet reklamaatiooni vielä. Muutenkin nämä merkinnät voisi olla tarkempia, kun on jo muutenkin tosi rasittavaa koko ajan vahtia mitä voi syödä, eikö?

  • Jezu  Ylläpitäjä8.2.2015 23:08

    gulp kirjoitti:
    Moi vaan.
    Mulla 10v. tytöllä keliakia ja yritämme olla tosi tarkkoja ainesosaluettelojen kanssa. Karkkien ja herkkujen kanssa on varsinkin lasten kanssa aika tenkkapoo.. Joulun tienoilla ostin Lidlistä nonparelleilla kuorrutettuja tummasuklaakarkkeja. Sisällysluettelossa ei ollut mitään vahingollista suomeksi, luin moneen kertaan. Lapsen jo syötyä näitä suklaita, ihan sattumalta vilkaisin muiden maiden kieliä ja englanniksi olikin varoitus: sisältää vehnää ja gluteenia. Ja vain englanniksi- millään muulla kielellä tätä ei ollut (esim. ruotsi, saksa, ranska), eli onko vahingollista vain englantia puhuville?? Kyllä otti päähän! Eivät ole vastanneet reklamaatiooni vielä. Muutenkin nämä merkinnät voisi olla tarkempia, kun on jo muutenkin tosi rasittavaa koko ajan vahtia mitä voi syödä, eikö?

    Itse asiassa tämä on valitettavan yleistä. Olen itsekin törmännyt joissain Lidlin tuotteissa ja muuallakin vastaavaan. Eli aina kannattaa lukaista myös erikieliset versiot. Tämä on asia, johon Eviran olisi aika puuttua. Eiköhän se gluteeni ole ihan yhtä haitallista oli keliaakikon äidinkieli mikä hyvänsä

    Tänne voisi kerätä listaa tuotteista, joissa on puutteelliset pakkausmerkinnät ja lähettää sen kerralla Eviran ihmeteltäväksi.

    Avasin oman keskustelun tälle aiheelle, jotta siihen on helpompi osallistua: Eri pakkausmerkinnät eri kielillä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s