Gluteenittoman dietin tarkkuus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • minsku000 4 viestejä26.5.2013 21:57

    Olen 22-v ja kärsinyt lapsuudesta asti keliaakikoille yleisistä oireista.( väsymys,voimattomuus, ajoittainen etova olo, vatsan turvotus ja usein löysyys,aikaisemmin masennus, ahdistuneisuus, rauta-arvojen alhaisuus, hampaiden kiillevauriot, rakkulat suussa harvakseltaan, keskittymis ja vireys tilan ongelmat, harvakseltaan niveltulehduksia olkapäissä)

    Joku vuosi sitten pyysin lääkärissä keliakia ja laktoosi intoleranssi testejä ja molemman olivat negatiivisia. Eli pelkkä verikoe otettu. Nyt haluaisin poissulkea keliakian tai yliherkkyyden mahdollisuuden 2kk dietillä ja tarvitsisin paljon neuvoja.

    Eli olen lakto-ovo vegetaristi ja minulla ei ole varaa ostaa gluteiinittomia jauhoja tms. Pitäisi saada neuvoja maukkaaseen ja halpaan kokeiluun. Esim mitä evääksi töihin jos ei ole mikroa eikä jääkaappia käytössä mutta fyysinen työ.

    Ja ennen kaikkea miten tarkka pitää olla että voin huomata eron? voinko ostaa esim riisiä joka saattaa sisältää pienen määrän muiden viljojen pölyä että huomaan olossani mahdollisen eron? vai pitääkö kaiken olla puhdasta ja (kallista)?

  • Lianna 55 viestejä26.5.2013 22:41

    Hei! kokeilu on paras tapa selvittää asia! Muista, että etikkakin poltetaan ohraan ja sisältää gluteenia, eli vain Balsamico ja puna- ja valkoviinietikka käy. Suosittelen sinulle hirssiä, aina gluteeniton, sisältää kaikki vitamiinit ja hivenaineet, mitä keho tarvitsee. Siitä voi tehdä leipää, puuroa ja minä itse käytän sinä kuskusin sijasta, siitä saa herkullisia kasvisruokia (esim. paista oliiviöljyssä sipulia, lisää esim. tomaattia ja kesäkurpitsaa ja vihannaksia ja plajon yrttejä ja valkosipulia maun mukaan, lisää esim. 1 kupillinen hirssiä ja 1 kupillinen vettä, anna hautua tunti miedolla lämmölllä. Terveellistä ja herkullista!

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä26.5.2013 23:20

    minsku000 kirjoitti:
    Olen 22-v ja kärsinyt lapsuudesta asti keliaakikoille yleisistä oireista.( väsymys,voimattomuus, ajoittainen etova olo, vatsan turvotus ja usein löysyys,aikaisemmin masennus, ahdistuneisuus, rauta-arvojen alhaisuus, hampaiden kiillevauriot, rakkulat suussa harvakseltaan, keskittymis ja vireys tilan ongelmat, harvakseltaan niveltulehduksia olkapäissä)

    Joku vuosi sitten pyysin lääkärissä keliakia ja laktoosi intoleranssi testejä ja molemman olivat negatiivisia. Eli pelkkä verikoe otettu. Nyt haluaisin poissulkea keliakian tai yliherkkyyden mahdollisuuden 2kk dietillä ja tarvitsisin paljon neuvoja.

    Eli olen lakto-ovo vegetaristi ja minulla ei ole varaa ostaa gluteiinittomia jauhoja tms. Pitäisi saada neuvoja maukkaaseen ja halpaan kokeiluun. Esim mitä evääksi töihin jos ei ole mikroa eikä jääkaappia käytössä mutta fyysinen työ.

    Ja ennen kaikkea miten tarkka pitää olla että voin huomata eron? voinko ostaa esim riisiä joka saattaa sisältää pienen määrän muiden viljojen pölyä että huomaan olossani mahdollisen eron? vai pitääkö kaiken olla puhdasta ja (kallista)?

    Keliakia ei aina näy verikokeissa, joten kannattaa vaatia tähystystä.

    Gluteenitonta dieettiä ei pidä mennä aloittamaan ominpäin ennen gastroskopiaa. Kannattaa lukea lisätietoja Keliakialiiton sivuilta:

    Keliakialiitto: Keliakia sairautena

    Keliakialiiton sivuilta kannattaa myös tutustua mitkä tuotteet ovat gluteenittomia ja mitkä eivät - siellä on viimeisin tieto.

    Esimerkiksi etikka on gluteenitonta:

    Ohrapohjaisessa etikassa ohra on käytetty ja tislattu alkoholiksi, joka valmistetaan etikaksi etikkahappobakteerien ja lähdeveden kanssa. Luonnollisessa käymisprosessissa etikkahappobakteerit muuttavat alkoholin etikaksi. Väkiviinaetikka on gluteeniton tuote.

    Kuskus ei taas ole gluteenitonta, koska se valmistetaan yleisimmin durumvehnästä. Tarkkana tulee siis olla.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • paulikki 7 viestejä27.5.2013 17:40

    Olen samoilla linjoilla Jezun kanssa. Keliakia ei välttämättä ole aikoinaan näkynyt verikokeessa eli kannattaa ilman muuta hakeutua ensin lääkäriin ja ottaa uudet verikokeet sekä gastroskopia. Ja se tulee tosiaan ehdottomasti tehdä ennen kuin lähtee omin päin kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota, muuten voi olla että sairautta ei pystytä diagnosoimaan.

    Keliakialiiton verkkosivut ovat ehdottomasti luotettavin ja ajantasaisin tietolähde, kannattaa käydä sieltä lukemassa lisää.

    Toivottavasti syy oireillesi selviää.

  • glutfree 90 viestejä27.5.2013 21:55

    Väsymys ja vetämättömyys yms.oireet mitä tuolla mainitsit voi kyllä johtua juurikin viljoista, mutta voi ne johtua tuosta perusruokavaliostakin mitä noudatat, se kun on melko niukka mm. b-vitamiinien saannin suhteen, ehkä monen muuunkin, kun et mitään eläinkunnan tuotteita käytä. Käytätkö mitään lisäravinteita? Jos käytät, niin mitä? Suosittelisin, että käyt jollain funktionaalisen lääketieteen (netistä löytyy osoitteita ja yhteystietoja) lääkärin pakeilla ja keskustelet mahdollisista verianalyyseistä mistä voidaan tutkaista että sinulla ei mahdollisesti ole vitamiinien puutosta. Ja kuten yllä jo sanottiinkin kannattaa tähyssä käydä ennen dieetin aloittamista. Kun pääset lääkärin vastaanotolle, pyydä myös lähete täheystykseen, jotta keliakia voidaan tutkia paremmin, monesti veritestaus ei anna oikeaa tilannetta, mutta jos keliakia todetaan, on sen kanssa oltava tarkkana, eli yhtään ei sitten saa syödä vehnää, ohraa, ruista, eikä kaikki siedä kauraakaan.

  • Juulin 187 viestejä28.5.2013 07:07

    Ja kauran pitää olla puhdasta kauraa. Eli sitä, joka on neljä kertaa kalliimpaa kuin tavallinen kaura.

    B-vitamiinia, josta niin usein puhutaan kasvisruokavalion yhteydessä, saa todella hyvin maitotuotteistakin. Suurin ongelma, ravintoterapeutin mukaan, tulee raudan saannin kanssa. Varsinkin naisilla se on tärkeää.

  • glutfree 90 viestejä28.5.2013 09:58

    Mutta sitä maitoa pitäisi juoda litratolkulla. Eikä maidosta kyllä sitä rautaa saa, eikä foolihappoakaan. Monen muun hivenen saanti maidosta on kyllä kans vähän niin ja näin, kalkkia ehkä saakin, mutta senkin saanti liikamäärinä ei ole hyvä.
    Puhumattakaan d-vitamiinista, sitä ei kyllä saa eläikunnantuotteista muuta kuin suuresta määrästä rasvaista kalaa ja kananmunista.Mutta kumpiakin pitäisi syödä joka päivä ja runsaasti, jotta d-tä yleensä saisi, parasta on siis ottaa purkista ja mittauttaa ko arvo (sd-25). d-vitamiinin vähyys veressä myös väsyttää, ja on osasyylllisenä monen sairauden puhkeamiseen. Ja sitä d-tä kannattaa tankata öljykapseleista jotta saa samalla myös sitä rasvaa,jonka avulla d imeytyy elimistöön, eli jos juo rasvatonta maitoa, ei siihen lisätystä d-vitamiinista ole käytännössä mitään hyötyä kun rasva puuttuu.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä28.5.2013 12:47

    En sanonutkaan, että maidosta saa rautaa. Vaan puhui tuosta B-12 vitamiinista.

    Jätin itse kalan, kanan ja lihan pois terveyden vuoksi ja olo on ollut miljoonasti parempi kuin aikaisemmin, voimakkaampi ja pirteämpi.
    Kesällä D-vitamiiniahan saa auringosta, talvella otan purkista ihan "reilun annoksen" ja jo hyvissä ajoin syksyllä.

    Yksi syy lihan yms. pois jättäminen on se, että haluan syödä puhdasta ruokaa, ilman että elimistööni joutuisi eläimille syötettäviä antibiootteja. Joten jos sen "takia" jää vähemmälle muutama "aines" niin jääkööt.

    Mutta kukin tavallaan. Kasvisruoka on se mun juttu.

    Puhumattakaan siitä, että tämä ruuan suunnitelmallisuus, siis se että tietää että saa ruokaa seuraavana päivänä saatikka se, että tietää mitä syö, on sen verran "uusi" asia ihmisen keholle ja aivoille, joten ne pärjäävät pienessä puutostilassakin.

    Menee ohitse asian, mutta kaikki tämä foolihappo yms. hömpötys on paljolti markkinoiden saneleman asia.

  • minsku000 4 viestejä28.5.2013 13:58

    Kiitos Lianna reseptistä, kuulostaa hyvälle

    Jotenkin turhauttaa lähteä lääkäriin vaatimaan mitään tarkempia tutkimuksia,kun tuntuu että niitä ei perusterveyden huollossa kiinnosta selvitellä asioita tarkemmin, ennen kuin on pää kainalossa. Mielummin ensin kokeilen itse onko aihetta mennä..sitten vaikka söisin taas viljoja jonkun aikaa ennen testejä. Ja voihan olla ettei näkyisi testeissä jos on pelkkä yliherkkyys, mutta kokeilulla selviää sekin.

    Samoja oireita oli myös lihaa syödessä nuorena, itseasiassa hemoglobiini oli silloin jopa alhaisempi kuin vegetaristina. Nyt pysynyt rajan yläpuolella nestemäisellä rautalisällä.

    Munia ja maitotuotteita, rasvoja sekä palkokasveja käytän kyllä runsaasti ja syön monipuolisesti. Viime vuosina on tullut ruokavalioon myös itse ongittu kala harvakseltaan. Syön joka päivä d-vitamiinia ja satunnaisesti moni- ja b-vitamiinia. Ainakaan b-vitamiini tableteilla päivittäin syötynä ei ollut mitään vaikutusta oloon. Myös eväänä viimeaikoina syömissäni proteiini patukoissa oli paljon vitamiineja ja tuota b:tä myös. en sitten tiedä imeytyvyydestä..

    Löytyykö esim. riisistä ja hirssistä normaalihintaisia "puhtaita" versioita vai pitääkö nekin etsiä erityistuotteista?

  • minsku000 4 viestejä28.5.2013 14:30

    Sen olen ainakin huomannut että pastoista ja sämpylöistä suurina määrinä ei maha tykkää. Mutta silti en ole osannut niistä tätä ennen luopua,vaan ovat kuuluneet lähes päivittäin enemmän tai vähemmän ruokavaliooni.
    Jos kyse olisi todella yliherkkyydestä viljoille niin uskoisin näkyvän voinnissa nopeastikin. Kun vaan osaisi olla riittävän tarkka nyt..

  • Juulin 187 viestejä28.5.2013 14:51

    Riisi ja hirssi ovat luonnollisessti gluteenittomia. Joissakin riisituotteissa saattaa olla mukana ohraa, se kannattaa tarkistaa.

    Viljasta luopuminen voi olla yllättäväkin projekti. Leipä ja sämpylät ovat niin helppo välipala ja sellainen, joita on pienestä asti syöty joka paikassa.

  • honda 89 viestejä28.5.2013 18:39

    minsku000 b-12 vitamiinin on yksi huomoimista vitamiinia imeitymään keliakiaa sairastavan henkilön elimistössä.sen takia itse saan b-12 vitamiini pistoksen 3kuukauden jaksoissa.sen puuteesta johtuu johtuu monia oireita kuten masennus ,unettomuus ,väsymys,ruokahaluttomuus,ym.yhden asian täällä unohdetaa nimittäin hyvin yleinen sairaus joka on yleinen keliaakia sairastavilla niin naisilla kun miehilläkin sairaus on luukato....terveisin honda.

  • Mainos

  • minsku000 4 viestejä29.5.2013 01:09

    Joo Juulin kyllä se leivistä, pastoista ym luopuminen äkkisestään pistää miettimään, että mitäs sitten. Yritän kuitenkin tsempata itseäni miettimällä ennemmin mitä kaikkea hyvää pystyn syömään,kuin en pysty.
    Joo tuo b12-vitamiini taso pitäisi kyllä ensimmäisenä mittauttaa, kun on vuosia ollut keskittymisvaikeuksia ja "nuokkumista" väärissä tilanteissa+ ihon kuivuutta. Varmaan riittää ihan soitto terveyskeskukseen.

  • honda 89 viestejä29.5.2013 06:30

    minsku 000 pyydä tekemään laaja verikoe ,niissä näkyy kaikkien vitamiinien pitoisuuden onko liin vähän saannut ruoka valiosta ,imeitynyt ohutsuolessa,jos näin ei ole niin on käytettävä järeimpiä lääkeitä joita saa apteekista.repeptillä lääkäri kirjoittaa sen.teillä jotka syötte yksi puolisesti jättämällä lihan,kalan ja muut tärkeät ravinteet on suuri riski saada luukadon ,mittautkaa omanne luutiheiys välittömästi,voi olla että yllätetty tulossesta.terveisin honda.

  • Lianna 55 viestejä4.6.2013 23:13

    Hei taas! Kyllä näin on, että kaikilla se keliakia ei näy verikokeista eikä tähystyksessä koepalasta. Tunnen mm. kaksoset, joilla oli samat oireet vuosia. Menivät koepalatutkimukseen, vain toisella todettiin keliakia, toisella ei näkynyt suolessa mitään. Mutta tämäkin henkilö aloitti gluteenittoman dieetin ja pääsi näin eroon vaivoistaan! Se keliakia esiintyy siellä suolessa pieninä "klöntteineä" siellä täällä, nukasta ei ole tuhoutunut 100 %. Tätä nukkakatoa ei lääkäri näe paljaalla silmällä tähystyksessä. Niinpä hän ottaa n. 3 kohdasta koepalan, eli on aika sattumaa, sattuuko osumaan oikeaan kohtaan. Mikään 100 % tämä testi ei ole! Muista, että sinulla on vain yksi elämä ja olisi hienoa saada elää se terveenä! Älä siis välitä Keliakia-liiton puheista "dieettiä ei saa aloittaa ominpäin", kokeile, jos auttaa, jatka, vaikka tutkimukset sanoisi mitä!!! Sama koskee verikoetta, sekään ei aina näytä, jos näyttää keliakiaa, niin potilas lähetetään suolitutkimukseen, jos koepala on negatiivinen, ei potilaalla muka ole keliakiaa. Aivan hullua tutkimusta mielestäni. Mistä ne keliakin vasta-aineet tulee vereen, jos ei ole keliakiaa? Mutta lääkärit ei halua myöntää, että koepala-tutkimus on kyseenalainen, sillä siihen perustuu vehnätärkkelyksen syönti! Kansainvälinen vehnätärkkelyliitto on maksanut nämä tutkimukset "jotta keliakiapotilas saisi enemmän ruokaa" (kirjoitti Keliakia-lehti), todellisuudessa kyseessä on miljoonien bisnekset keliakia-potilaan kustannuksella, jossa suomalaiset lääkärit ja Keliakialiitto on täydellä sydämellä mukana. Eli kaikki me keliakia-potilaat, joiden "keliakiaan kuuluvat liitäntäsairaudet" paranevat, kun jätetään vehnätärkkelys, etikka, glukoosi, valmiit mausteseokset jne. pois, ja ilmoitetaan asiasta Keliakia-liitolle, tyrmätään täysin! Mutta sinulle vielä: MUISTA: VAIKKA TUOTTEESSA LUKEE GLUTEENITON, SE SAA SISÄLTÄÄ LAIN MUKAAN GLUTEENIA, KIITOS VEHNÄTÄRKKELYSLIIITON MAKSAMAT TUTKIMUKSET! GLUTEENIA EI MYÖSKÄÄN ILMOITETA SUOMESSA ESIM. ETIKKAA SISÄLTÄVISSÄ TUOTTEISSA ON AINA GLUTEENIA(ETIKKA POLTETAAN SUOMESSA OHRAAN). SYÖ SIIS MAHDOLLISIMMAN EI-TEOLLISTA RUOKAA! Jos olet epävarma, kysy, autan mielelläni!

  • Tallulah 476 viestejä5.6.2013 11:55

    Lianna, oikeasti... Mitään kansainvälistä vehnätärkkelysliittoa ei ole olemassakaan, sulta on siitä kysytty mutta etpä ole vastannut. Sulle on sanottu jo monta kertaa että glukoosi on rypälesokeria, mutta edelleen jauhat tuota! Samoin etikka sopii keliaakikolle. Kannattaa uskoa oikeasti ennemmin Keliakialiittoa kuin noita Liannan juttuja.
    Gluteenitonta dieettiä ei tulisi aloittaa ennen koepalan ottamista, sen jälkeen voit kokeilla gluteenitonta ruokavaliota.

    Honda; lihan jättäminen ruokavaliosta ei tarkoita yksipuolista ravintoa, mun tuntemista ihmisistä yksipuolista ravintoa syövät vain sekasyöjät. Kasvissyöjät yleensä kiinnittävät ravintoon paljon enemmän huomiota. Luustolle tärkeitä ovat D-vitamiini ja kalsium, eikä lihan syönti siinä juuri auta.

  • Juulin 187 viestejä5.6.2013 13:54

    Tallulah kirjoitti:
    Lianna, oikeasti... Mitään kansainvälistä vehnätärkkelysliittoa ei ole olemassakaan, sulta on siitä kysytty mutta etpä ole vastannut. Sulle on sanottu jo monta kertaa että glukoosi on rypälesokeria, mutta edelleen jauhat tuota! Samoin etikka sopii keliaakikolle. Kannattaa uskoa oikeasti ennemmin Keliakialiittoa kuin noita Liannan juttuja.
    Gluteenitonta dieettiä ei tulisi aloittaa ennen koepalan ottamista, sen jälkeen voit kokeilla gluteenitonta ruokavaliota.

    Honda; lihan jättäminen ruokavaliosta ei tarkoita yksipuolista ravintoa, mun tuntemista ihmisistä yksipuolista ravintoa syövät vain sekasyöjät. Kasvissyöjät yleensä kiinnittävät ravintoon paljon enemmän huomiota. Luustolle tärkeitä ovat D-vitamiini ja kalsium, eikä lihan syönti siinä juuri auta.

    Kiitos Tallulah!
    Itse olen todella alkanut kiinnittää huomiota siihen, että syön proteenia jokaisella aterialla. Kasvissyönti on sekä terveellistä, että ekologista.
    Yhden lihakilon "hinnalla" tuottaa sen kolme jalkapallokentällistä kasviksia.
    Ja lihassa on niin paljon syöpää aiheuttavia aineita, ja kasviksissa taas aineita jotka estävät syöpää. Ja vihreä salaatti ehkäisee diabetestä, joka on yksi keliakian yleisimmistä liitännäissairauksista.
    Kasvissyönti ei ole terveellistä vain minulle vaan myös luonnolle.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s