Keliaakikon arkikieli

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • lorangil 82 viestejä2.1.2012 15:05

    Aloin miettimään, että onko muilla millaisia "omia sanoja" tai lyhenteitä, joita käytätte arjessa kun puhutte gluteenittomasta ruoasta. Itse olen ollut 2,5 vuotta keliaakikko ja nykyisin perheessämme käytetään esim. paljon gluteenittoman "lempinimenä" sanaa glutsuton. Ihmisellehän on ominaista lyhentää pitkiä ja monimutkaisia sanoja. Varmasti teillä muillakin on omaa keliaakikko-slangia. Lisäilkäähän siis tähän keskusteluun omaa arkisanastoanne.

    Monesti toisten sanat kuulostavat ihan pöhköiltä, mutta silti niitä on hauska kuulla. En ole vielä itse esim. pystynyt sanomaan itseäni koskaan "kelluksi" vaikka olen toisten kuullut käyttävän tuota sanaa keliaakikosta.

    Savolaisen taustani vuoksi välillä jää myös vierasperäinen g pois alusta ja puhun esim. "luteenittomista" jauhoista äidilleni. Samoin kuin puhun hänen kanssaan ration kuuntelemisesta tai varkkujen pesemisesta. Joskus viittaan gluteeniin myös sanalla myrkky hieman leikkimielisesti. Esim. jos etsin uusien tuotteiden ainesosaluetteloista tietoa onko gluteenia ja saatan sanoa että "tarkistan vaan ensin että onko tähän laitettu "myrkkyä", ja mieheni tai ystävä kyllä ymmärtää mistä puhun.

  • Ruutar 9 viestejä2.1.2012 15:14

    Meillä sanottiin aina, että onko tämä äidin leipää, vai ihmisten leipää Minä ainakin otin sen ihan huumorin kannalta

    Tara oli facebookissa keliaakikkojen suljetussa ryhmässä, mutta sitten minä hermostui, kun siellä on monta "mutu"keliaakikkoa? Onko se tämänpäivän trendi? Ei syödä normaalisti? vaan täytyy hifistellä???

  • Mainos

  • lorangil 82 viestejä2.1.2012 15:22

    Ruutar kirjoitti:
    Meillä sanottiin aina, että onko tämä äidin leipää, vai ihmisten leipää Minä ainakin otin sen ihan huumorin kannalta

    Joo, saman olen huomannut anoppilassa kun tarjolla on aina leipää ja erikseen Minun leipää. Toisaalta muistan lapsena kun sukulaisten luona juotiin sinistä maitoa ja meillä punaista, niin sanoin sitten aina sinistä maitoa "Camillan maidoksi" sen sukulaisperheen emännän mukaan.

  • katjairene 57 viestejä2.1.2012 15:31

    Minä syön lutkua ruokaa ja olen myös lutku myös ruokavammanen on aktiivisessa käytössä

  • Tara 12 viestejä2.1.2012 19:09

    Meillä puhutaan gee-ruuasta; "geepizzaa, geeleipää, geepuuroa" jne.

    Työkaverini sanoi kerran palaverissa, kun minulle oli varatu g-sämpylä, että "Ai niin, sulle on tilattu noita luteettomia ruokia"

  • higga 209 viestejä2.1.2012 20:13

    Tara kirjoitti:
    Meillä puhutaan gee-ruuasta; "geepizzaa, geeleipää, geepuuroa" jne.

    Meillä käytetään kans "gee-kieltä" Meillä on myös vakiintunut sana glutti. Ja yleisnimitys kaikelle gluteenia sisältävälle on vehnämössö, johtunee siitä että mieheni ei koskaan tykännyt leivistä ennen gee-elämäänsä ja tuo on jonkin sortin haukkumasana.

  • Jezu  Ylläpitäjä2.1.2012 22:48

    Itse törmännyt puheeseen "silloin edellisessä elämässä" eli ennen diagnoosia.

    "Täältä löytyy [tähän jonkun nimi nimi] ruoat" -toteamus on kuultu myös 100 kertaa.

    Ruokavammainen on yleinen nimitys myös meillä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • ponipimu 239 viestejä2.1.2012 22:50

    meillä on gluttia ruokaa. ja olemme ruokavammasia. sisko puhuttelee meitä ton-tonniksi.

    harvoin tulee kellekkään sanottua sanaa "sairastan" tai "sairaus", se on kuin leiman löisi otsaan. yleensä vaan tokasen että "mulla on keliakia". eikä ne tajuu sitä, sitten jatkan että en saa syyä mitään vehnää, ohraa enkä ruista. eikä ne tajuu vieläkään, mut ei se mua haittaa, sehän on niiten ongelma jos eivät oo sivistyneitä.

    toinen siskoni muistuttaa aina että ei ole "vammasia" on "erityisiä", ja sekös meitä monasti naurattaa, me olemme erityisiä! muistakaa tämä silloinkin kun tarjolla ei ole kuin vehnämyrkkyä ja jäät ilman kahvipullaa olethan erityinen.

  • Tallulah 476 viestejä3.1.2012 09:15

    Minä taas kuulun niihin ihmisiin, jotka VIHAAVAT kaikkia sanaväännöksiä, minusta ne on vain harvinaisen ärsyttäviä. En koskaan vastaa viesteihin joissa kysytään jotain sanaväännöksillä, kuten onko joku tuote gluttia tai jotain vastaavaa. Enkä koe olevani mitenkään erityinen keliakian vuoksi enkä todellakaan ajattele että on sivistymätöntä olla tietämättä mikä on keliakia!

  • Reetta  719 viestejä3.1.2012 11:01

    Itsellä käytössä vain tuo ruokavammainen ja työmaalla vammaisten ruokavuoro (käsittää myös muut ruokarajoitteiset).

  • lorangil 82 viestejä4.1.2012 19:58

    Joo, myös tuota ruokavammaista olen käyttänyt satunnaisesti, se tuntuu kattavan monet muutkin. Esim. allergikot tai laktoosi-intolerantikot ovat käyttäneet sitä seurassani.

    Ja eihän monestikaan ole sivistystasosta kiinni, miten hyvin henkilö tuntee keliakian tai gluteenin. Monesti jonkun läheisen kautta saa kosketuksen keliaakikon elämään ja sitten vasta alkaa hahmottaa esim. luontaisesti gluteenittoman tai vähägluteenisen eroja. Jos silloinkaan.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s