Silja Line?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Katjuska 2 viestejä19.4.2009 21:11

    Kokemuksia Silja Linen gluteenittomista?

  • Suviih  629 viestejä19.4.2009 22:25

    Yhdeltä kerralta kokemusta löytyy, muistaakseni laiva oli Serenade tai Symphony. Meriaamiainen oli aivan loistava keliaakikonkin kannalta, gluteenittomille leiville oli oma tarjoiluvaununsa (ja tarjonta oli ainakin omasta mielestäni hyvä, useampaa sorttia löytyi) ja kaikkiin muihinkin aamiaistuotteisiin oli merkitty onko gluteenitonta. Yhden kerran käytiin sitten jossakin laivan ravintoloista syömässä ja kyseisessä ravintolassa (kyseessä oli joku keskihintainen ravintola) oli sillä hetkellä yksi gluteeniton vaihtoehto tarjolla (kananrintaa ja ranskalaisia), mutta ruokalistassa gluteenittomuudesta ei ollut merkintää, vaan asia selvisi tarjoilijalta kysymällä. (Viking Line näyttää merkinneen nettiinkin mitkä buffetissa tarjottavat ruoat ovat gluteenittomia).
    Vinkkinä risteilylle: jos ei halua jonottaa kannattaa ravintolaan todellakin varata pöytä etukäteen! Tällöin voi myös tiedustella tarkemmin gluteenittomien tarjonnasta.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Siukku13 60 viestejä20.4.2009 12:13

    Oltiin juuri viimeviikolla Symphonyllä. Ei käyty buffetissa ollenkaan vaan toisena iltana Maxil (tai jotain sinnepäin). Siellä toimi hyvin gluteenittomuus. Sain jopa lisukeleipää gluteenittomana. Joku rieskatyylinen se oli ja musta hyvää. Tuossa samassa ravintolassa syötiin buffet aamiainen ja sieltäkin löytyi vaikka mitä vaihtoehtoja ja useampaa sorttia leipää.

    Toinen ilta olikin sitten pettymys, se oli joku lihapaikka (lastenleikkihuonetta vastapäätä). Tarjoilija meinasi että on gluteenitonta, mutta ruokaa tuodessa siinä ei sitten ollutkaan glueteenitona kun liha ja soosi. Lohko ja ranskanperunat ei ollut. Onneksi ne oli eriastiassa tarjolla kun lihat.

    Mutta mikä eniten harmitti reissussa oli, että kuivapaahdetuissa maapähkinöissä oli vehnäjauhoa. Nämä oli siis taxfreestä, mutta olen niin kovasti niistä tykännyt.Täytyy katsoa jos kaikissa merkeissä ei olisi.

    Taxfree kuvastoa ei ollut laivassakaan, joten sai siellä lueskella pakkauksia. Lopulta ostin vaan tuttuja juttuja, Halvalta ja Fasulta. Hyllyn reunassa oli yksi maininta, että Kalevin suklaat ei ole gluteenittomia. Jossain lehdessä oli ilmeisesti väitetty että olisi.

  • Katjuska 2 viestejä20.4.2009 15:26

    Kiitos paljon jo näistä kommenteista.
    Enköhän mä siellä pärjää.

    Keitetyt perunat on aina turvallinen vaihtoehto.

    Itseäni harmittaa eniten tässä suht tuoreessa keliakiassa (helmikuussa todettu) se, että pastaa ei voi syödä tavis ravintoloissa. Se kun on ollut mun juttu aina. Tai pizza.
    Rosso on aika hyvä kokemus. Siellä on hyvät glu-tuotteet.

  • Suviih  629 viestejä20.4.2009 15:41

    Katjuska kirjoitti:
    Itseäni harmittaa eniten tässä suht tuoreessa keliakiassa (helmikuussa todettu) se, että pastaa ei voi syödä tavis ravintoloissa. Se kun on ollut mun juttu aina. Tai pizza.
    Rosso on aika hyvä kokemus. Siellä on hyvät glu-tuotteet.

    Kotipizza on kyllä kokeilun arvoinen paikka tuon pizzan suhteen, omasta mielestäni siellä on parempi pizza kuin Rossoss ja se paistetaan omassa foliovuokassaan. Tämä oli vähän off-topic kommentti, mutta halusin suositella.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • KattiMatikka 271 viestejä24.4.2009 14:56

    Siljalla pärjää tosi hyvin Tilasin kerra gluteenittoman hampurilaisateriankin ravintolassa, siis alacarte ei hampurilaisbaari. Ihan hyvä meininki.

  • Tiinap 9 viestejä20.6.2009 19:38

    Minäkin kävin risteilyllä 13-16.6. Tallink Siljalla gluteenittomat ruoat oli hyvin merkitty ja gluteenitonta leipää sai kun pyysi. Siljan gluteenittomista tarjoiluista onkin jo ollut puhetta. Erityisesti tytärtäni ilahdutti gluteenittomat lihapullat Symphonyllä. Tukholmassa kävimme pitzalla DueFratellissa. Sieltä sai valmispohjaan tehtyä pitzaa. Maukasta oli. Metrolla oli helppo päästä lähelle ravintolaa.

  • Mainos

  • ach 4 viestejä30.6.2009 21:10

    Silja Serenadella (ja varmaan myös muillakin), illallisbuffetissa melkein kaikki merkattu. Kun kysyin niistä joista puuttui merkinnät, niin yleensä se oli gluteenitonta tai sitten lappua ei ollut koska ruoka oli tullut jostain muualta, eikä he voineet taata mitään.
    Aamupalalla mitään ei ollut merkattu (koska suurin osahan on itsestäänselvyyksiä) ja gluteenittomille leipä/leivonnais- valikoimille on oma suljettu "vitriini".

  • sartsu 18 viestejä4.7.2009 11:48

    Silja linen buffet lounaalla tosi hyvin kaikki glut. merkitty G:llä. Paljon ruokia sopi keliakikolle silja europalla ja glut tuotteita myös "lasivitriinissä" mm.jälkiruokia.Suosittelen.

  • silja 1 viesti20.5.2010 18:09

    Siljan laivalla, ainakaan Euroopalla ei saa gluteenitonta olutta mistään. Ei edes bupista missä valikoimaa on muuten paljon.
    Oluen ystävänä harmitti kovasti.

  • Jezu  Ylläpitäjä20.5.2010 21:35

    silja kirjoitti:
    Siljan laivalla, ainakaan Euroopalla ei saa gluteenitonta olutta mistään. Ei edes bupista missä valikoimaa on muuten paljon.
    Oluen ystävänä harmitti kovasti.

    Ei muuta kuin viestiä Siljalle, että ottavat Kukon valikoimiin Nythän sitä saa perinteisessä laivasalkku-koossa, joten voisivat ottaa vaikka taxfreehen.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • katjairene 57 viestejä24.5.2010 17:32

    Olin tuossa viikonloppuna Silja Symphony laivalla. Kokemus oli muuten ihan mukava, mutta gluteeniton ruoka, voi että... Ei missään merkittynä gluteenittomuutta, keliakia on kuitenkin aika yleinen myös Ruotsissa, ja tämä ko. paatti seilaa Ruotisn lipun alla.
    Ekana iltana olin melko kalliissa ravintolassa jossa sain annoksen gluteenittomana eli ilman kastiketta. Tarjoilijalla oli mitä ilmeisimmin menossa todella huono päivä, pihvin kypsyysastetta ei tiedusteltu ja muutenkin jäi hieman huono maku ravintolasta.
    Seuraava kokemus oli vähintäänkin mielenkiintoinen, ainut vaihtoehto minulle ruokavammaiselle oli ranskalaiset ja lihapullat, tämäkin tarjoilijan tiedusteltua keittiöstä asiaa. Kyllä annoksen nälissään söin mutta parempaa olisin tehnyt itse. Tässä ravintolassa tarjoilija oli todella mukava ja avulias, se vähän lievitti harmitusta...
    Jos lähden vielä joskus ruotsin risteilylle niin valitsen kyllä ehdottomasta Viking Linen laivan, siellä on ravintoloissa merkittynä gluteenittomuus sekä laktoosittomuus, tämä pieni asia vaikuttaa minun ravintolakokemukseeni heti ja positiivisesti. Ei tule niin "vaikea asiakas" oloa.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä24.5.2010 19:00

    ^Oho, aina kun olen ollut Siljalla (tai Vikingillä), jokaisessa ruuassa on ollut merkinnät gluteenittomuudesta ja laktoosittomuudesta, niin a la cartessa kuin buffetissakin. Muistaakseni olen myös Symphonylla ollut. En ole siellä kyllä sellaisessa ravintolassa syönyt jossa olisi edes annoksena tarjolla ranskalaisia ja lihapullia.

    Siljan palvelu ja taso muutenkin on kyllä laskenut huomattavasti Tallinkin ostettua sen, siksi olen alkanut suosia Vikingiä enemmän silloin harvoin kun laivalla käyn nykyään.

  • katjairene 57 viestejä25.5.2010 00:07

    jep, ei tosiaan ollu annoksena semmosta, vaan kokki sen ite viritti mulle kun koko listalla ei kuulemma muuta sopivaa ollu

  • Tiina 4 viestejä31.5.2010 08:04

    ach kirjoitti:
    Aamupalalla mitään ei ollut merkattu (koska suurin osahan on itsestäänselvyyksiä) ja gluteenittomille leipä/leivonnais- valikoimille on oma suljettu "vitriini".

    Minua harmitti kovasti aamupalan ruuhkassa tarjoilijalta nakeista, lihapullista ja joistakin muistakin tuotteista kysely, koska tarjoilijaa sai odottaa, sitten hän ei tiennyt ja meni tarkistamaan jne. Tämä kun toistui 3 kertaa, niin tympäisi. Kysyin tarjoilijalta, miksei ole merkattu, niin hän tokaisi, että ne laput lentävät joka tapauksessa pois. Ehdotin, että varsinkin lämpimien päälle voisi laittaa vaikka jonkin kattoroikon, joka pysyisi vauhdissa paikoillaan...

    Monista aamupalatuotteista voi ajatella, että totta kai ovat gluteenittomia, mutta matkustan gluteenittoman lapsen kanssa, jolloin haluan olla tarkempi kuin yksin. Ajatelkaapaa esim. vaikka munakasrullaa, jossa poikkeuksetta on vehnäjauhoja.

    Siljalla aamupalan leipäpuoli on hoidettu erinomaisesti, mutta omaa rasvaa ei ole, vaan rasvat otetaan muiden kanssa samasta.

  • maippi 26 viestejä5.6.2010 16:42

    Vähän myöhässä kommentoisin vielä keskustelunaihetta. Itse olen reissannut Silja Europalla vuosia ja olen ollut todella tyytyväinen palveluun. Joka paikassa olen saanut gluteenitonta ja esim. a'la carte ravintolassa kaikki ruoat ovat gluteenittomia, mutta pyytävät mainitsemaan vielä asiasta, koska esim. alkukeittoon kuuluva leipä tuodaan silloin eri korissa ja erillinen levite on mukana. Buffetravintolassa on joka noutopöydässä merkitty mitkä ovat gluteenittomia ja käytännössä melkein kaikki on sitä, lukuunottamatta jotakin pastasalaattia tms. Muilta Siljan laivoilta ei ole kokemusta, koska menen Europalle juuri tämän palvelun takia.

  • Tallulah 476 viestejä1.7.2010 13:13

    Kävin tuossa muutama viikko sitten Siljalla, ja joistakin puuttui merkintä mikä ruoka on. Siis ei se ollut g-merkintä joka puuttui vaan koko merkintä mitä se ruoka yleensäkin on. Aina sitä ei voi ulkonäöstäkään päätellä. Useimmissa merkinnät oli ja ne oli ihan ennallaan, g ja l löytyi. Ja gluteenittomien leipien kaapissa on pieniä yksittäispakattuja voinappeja kun Tiina sanoi että pitää ottaa voi muiden kanssa samasta. Ainakaan Symphonylla ei tarvinnut edelleenkään ottaa ellei halunnut muuta levitettä kuin voita. Suurin osa buffetin ruuista on gluteenittomia, samoin muiden ravintoloiden ruuat ovat melkein kaikki gluteenittomia. Edelleen laivalla kelpaa käydä.

  • Mainos

  • higga 209 viestejä6.7.2010 21:10

    Silja europan reissu takana ja ainakin buffetissa homma toimi hyvin! Paljon ruokia ja kaikki hyvin merkitty. Oma pöytä leiville ja pieniä leviterasioita myös! Ainoa miinus on glut. oluen puuttuminen ja siitä laitetaan siljalle palaute!

  • Kari 364 viestejä16.7.2010 17:09

    Mulla on muotoutunut tapa, että Tallinkin Star tai Superstar tarjoavat katkarapusalaatin. Sitä laivalla, ja illallisella Tallinnassa sit oikein herkutellaan. En ole oikeastaa milloinkaan törmännyt ei-oo -tilanteeseen. Riisiä ja G-kastiketta myös ollut saatavilla.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Kari 364 viestejä3.4.2011 21:29

    Kävin vaimon kanssa viikonloppukäynnillä Tallinnassa, kahden yön käynti. Menomatkalla olin pudottaa silmäni kun myymälässä oli korkea pino Kulta-Kukko -laatikoita. Siitä laatikko kantoon, eiku kaksi. 24 kpl laatikko hintaan 14,50 e, ei paha, ja gluteeniton merkinnät ihan kuten alkonkin hyllyssä. Laivana M/S Superstar. Eipä tartte enää alkon tölkkejä pakata mukaan ja hintakin ihan uutta tasoa

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Susa 61 viestejä4.7.2011 13:52

    Kokemus reilun parin viikon takaa Silja Serenadelta: Buffetissa oli jokin kokeilu eikä seisovan pöydän tarjonta ollut perinteinen. Ei ilmeisesti myöskään merkintätapa eli merkinnät olivat täysin puutteelliset! Ainoastaan pöydän päässä oli lista, jossa luki mitä ruokia pöydässä on ja ovatko gluteenittomia vai laktoosittomia. Kuitenkin listalta puuttui useita ruokalajeja. Tarjoilijoilta kun kysyi, niin eivät tienneet yksikään yhtään mitään. Pyysivät kokin paikalle, jota siinä tungoksessa sitten odottelin sillä aikaa, kun muu matkaseurue oli jo syönyt pari kierrosta. Kokkikaan ei tuntunut edes tunnistavan, mitä ruokalajeja pöydässä on tarjolla, joten ei kovin vakuuttavaa kuvaa antanut ja syöminen jäi todella minimiin (mikä ei ehkä aina ole niin huono juttu ).Jälkiruokapöydässä oli ainoastaan marmeladi-karkkeja kulhossa ylähyllyllä ja jotakin marjarahkaa, joka oli tarjolla siinä normaalisti, mitä olisi voinut syödä. Juustoja toki myös, mutta kun porukka ottaa veitsellä juustoa ja pistää sen suoraan keksin päälle niin eipä arvannut niitäkään sitten syödä. Erittäin huono ensi kokemus! Siljalta etukäteen vielä kyselin tarjontaa ja vakuuttivat myyntipalvelussa onnistuvat oikein hyvin. Aamiaisella oli erillinen leipäpöytä, jossa oli nostettava kansi (mikä hyvä juttu), mutta siellä oli vääntyneitä varmaankin pari viikkoa jollei kuukautta vanhoja näkkileipiä tarjolla. Kun erikseen kysyin leipää niin kesti ja kesti. Sitten tuotiin pakastettuja sämpylöitä, jotka oli tarkoitus itse sulattaa mikrossa. Kun avasin mikron niin meinasin pyörtyä, niin likainen se oli (tietysti käytetty lasten ruokien lämmitykseen...). Sulatin kuitenkin leivän siellä, mutta se oli turhaa. Outo sivumaku ja pahanmakuista. En muista merkkiä, olisko ollut Helmi...? El Capitánissa tuli syötyä toisena päivänä. Tarjoilija ei itse tiennyt, kun gluteenittomuudesta kysyin, mutta tarkisti keittiöstä ja melkeinpä kaikki ruokalistalla olevat oli gluteenittomina saatavissa. Tosin kun vielä tilausta tehdessä muistin gluteenittomuudesta mainita niin tarjoilijan tuhahti ylimielisesti, että hänhän juuri sanoi, että kaikki ovat gluteenittomia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Palvelusta ei jäänyt kovin hyvä maku, ruoka oli hyvää.

  • nora 1 viesti13.7.2011 18:44

    Siljalta palattu viikonloppuna. Matka sujui mukavasti ihan gluteenittoman ruokavalionkin puolesta vaikka parantamistakin löytyy.

    Taustaa: kärsin vehnäyliherkkyydestä eli esim. kontaminaatio ei ole sellainen ongelma kuin keliaakikoilla. Yrityksen ja erehdyksen kautta olen todennut että niin kauan kun ruoka ei silmämääräisesti sisällä gluteenia niin kroppani yleensä kestää sen. Pyrin kuitenkin välttämään 100%:sesti vehnätuotteita jos vaan mahdollista.

    Mikä toimi: Sekä Commodore loungessa että kävelykadun kahvilassa (Mundo?) sai gluteenitonta pyytämällä (loungessa pullaa/muffinssia ja kahvilassa leipää). Olen aika nirso leiville noin yleensä joten otin mukaan omat leivät aamiaista varten. Oletan että gluteenitonta leipää olisi kuitenkin saanut aamiaispaikoissa ihan pyytämällä. Bon Vivant -aamiaispöydässä ei ollut ainakaan esillä suoraan gluteenitonta vaihtoehtoa.

    Mikä ei toiminut: buffetit ja yleensä ruokalistat! Onko se niin vaikeaa merkata mikä ruoka on gluteeniton ja mikä ei? Tästä on kai ollut jo aikaisemminkin puhetta joten ei siitä enempää. Mihin myös kiinnitin huomiota oli hieman oudolta tuntunut asenne kun kysyin gluteenitonta vaihtoehtoa aikaisemmin mainituissa paikoissa (joissa siis niitä sain - pisteet siitä!). Kummassakin paikassa gluteenittoman pyytäminen koettiin selkeästi harmiksi, haitaksi ja ikäväksi jutuksi. Reagointi: "No ehkä meiltä saattaa jotain löytyä" ja "No ei kyllä taida olla" (johon toinen henkilökuntaan vastaava nopeasti puuttui kertomalla kollegalleen että "kyllä on, katso tuolta ja tuolta". Tuntui mukavalta näiden kokemusten jälkeen se että oli omat aamiaisleivät mukana (sekä myös omat makeat herkut).

    Kaiken kaikkiaan hyvä matka siis mutta esim. buffetissa menin helpoimman kautta ja pyrin vain valikoimaan ruoat, jotka olivat silmämääräisesti gluteenittomia ja "varmoja". Mietin kyllä moneen kertaan että keliaakikkona olisi pitänyt kysyä todella tarkkaan lähes kaikesta mitä ne sisälsivät (salaatit, kastikkeet jne). Olisi niin hirveän helppoa korjata ko. pulma esim. tarjoilutiskin katosta roikkuvilla lappusilla (eivät sitten häviä ja siirry paikasta toiseen). Paperilappuset siis löytyivät tällä kertaa joka ruokalajin kohdalta mutta niissä ei ollut minkäänlaista mainintaa mahdollisesti gluteenittomuudesta, laktoosittomuudesta tmv.

  • Mainos

  • MariJo 77 viestejä15.7.2011 13:50

    Olin viime viikolla Silja Galaxylla, söimme buffetissa. Buffetin menu ja ruokavaliot näkyvät sekä netissä että laivan aulassa buffetin vieressä. Ruokavaliot oli myös merkattu lähes jokaisen ruokalajin yläpuolelle hyllyn reunaan.
    Ainoana ongelmana buffetissa koen jälkiruokapöydän. Sekä gluteenittomat että tavalliset jälkkärit ovat vierekkäin pöydällä ja ylemmällä hyllyllä oli vielä normi-keksejä. Joten kun ihmiset ottavat kakkuja ja keksejä, murut lentelevät myös gluteenittomiin jälkkäreihin. Senpä vuoksi olen oppinut ottamaan jälkkärit heti ensimmäisenä omaan pöytään valmiiksi, ennenkuin muut ihmiset ehtivät niitä ottamaan.
    Myöskään juustoja ei pysty keliaakikko ottamaan, koska ne ovat normi-leipien vieressä.
    Gluteenittomat leivät ovat erikseen kannellisessa vaunussa, ainakin tuolla laivalla valikoima oli kehno. Enpä tosin leipää kaivannutkaan.
    Aion laittaa yhtiölle palautetta kyseisistä asioista.

  • Susa 61 viestejä1.8.2011 21:49

    Palautteen antaminen yrityksille toivottavasti -niin ainakin haluaisi uskoa- kannattaa ja ajan myötä ehkä parantaa palvelua ja gluteenitonta valikoimaa ja tietämystä keliakiasta ja gluteenittoman ruokavalion vaatimuksista. Vaatii pientä vaivannäköä, mutta mitä useampi jaksaisi antaa palautetta sitä todennäköisemmin parannusta saataisiin aikaan. Lähetin itsekin Tallink Siljalle palautetta.

  • Isabella 42 viestejä2.8.2011 10:35

    GALAXYN aamiaisbuffetista ei saanut pehmeää leipää. Tarjoilija väitti sen olevan loppu. Väitin takaisin, että ihan varmasti laivalta löytyy pehmeää g-leipää. Lopuksi pyysin ravintolapäällikköä paikalle. No jopas löytyikin sämpylöitä ja herkullisia olivatkin.

    Tämä kuvastaa henkilökunnan välinpitämättömyyttä. Helpompi sanoa tuotteen olevan lopussa kuin sulattaa sitä yksittäiselle asiakkaalle.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s