Teetettäisiinkö oma ruokavaliokortti?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Mampu 121 viestejä14.3.2013 12:56

    Minusta kortissa saisi olla kyllä lyhyt lause gluteenittomasta myös esim englanniksi/saksaksi?/espanjaksi/italiaksi ja selkeä kansainvälinen symboli. Lauseesta olisi hyvä ilmetä, että henkilö lääketieteellisin perustein tarvitsee täysin gluteenittoman ruuan, erotuksena muotidieeteistä.

  • Tallulah 476 viestejä14.3.2013 12:43

    Soffiine ja Kari, tämä olisikin suomenkielinen. Kielikäännökset on jo olemassa. Itse en vain usko että tuo kortti poistaisi mitään keskustelua, eiköhän se tarjoilija ihan samalla tavalla kysyisi ja kommentoisi kuin ilmankin korttia (jos joku on niin arka ettei uskalla muiden kuullen tilata gluteenitonta).

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä10.3.2013 20:34

    Kyllä minä tapaan ulkomaan reissuilla ainakin aina näyttämään kyseisen kielisen keliakiatekstin. Ei se ole mielestäni "minulta pois" mitenkään, saan vaan todennäköisemmin oikein valmistettua ruokaa.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Soffiine 44 viestejä10.3.2013 18:25

    Ruokavaliokortti kuulostaa hyvältä, varsinkin sellaiselle joka kokee kiusalliseksi vieraassa seurassa setviä ongelmiaan, tai ulkomailla missä voi tulla jo kielimuurikin vastaan. Ylipäänsä se jatkuva samojen asioiden kertaaminen harmittaa, varsinkin jos tarjoilija ei tiedä mitä keliakia on, ja keittiöstä kompataan vihaisina kun tehdään "ylimääräistä työtä".
    Olisi syytä esittää ajoissa vaikka ulko-ovessa tai ruokalistalla ettei keliakikoille pystytä tarjoamaan korvaavia kastikkeita, leipiä tms.

    Ruokavaliokorttia näyttämällä asiakas voi jo sisääntullessa näppärästi varmistaa onnistuuko ruokailu. Vähentää ainakin vaatimattoman ja pelokkaan asiakkaan stressiä, kun se nyt kuitenkin on terveys kiinni siitä mitä syö.

    Asiakkaiden ruokarajoitteet, allergiat jne. ovat paljastuneet Suomessa joillekin kokeille ylipääsemättömän hankaliksi asioiksi. Joko suoriutuminen on liian vaikeaa, ehkä näitä asioita ei ole alunperinkään huomioitu, tai palveluasenteessa muuten vain on ongelmia. Olen nähnyt sellaisenkin tilanteen kun vaikeasti allergisen eteen tuodaan annos jossa on sitruunanlohkoja, juuri kun on toivottu ettei kala-annoksen valmistuksessa käytetä sitruunaa. Tarjoilija ehdottaa että jos vain siirtäisi ne sitruunat sivuun.

    Ravintola joka olisi erikoistunut allergia-asiakkaisiin saattaisi hullaannuttaa väen kokonaan.

  • Tallulah 476 viestejä5.3.2013 15:19

    Enpä ole koskaan ravintolassa tehnyt selvityksiä terveydentilastani... Onko joku oikeasti tehnyt niin?? Jos tuollaisen lapun sujauttaa niin eiköhän tarjoilija sitä kommentoi samalla tavalla kuin tilausta tähänkin asti tehdessä. Minä tilaan ruuan "Saisinko tämän gluteenittomana kiitos, juomaksi lasi talon punaviiniä ja vettä". Mitenkä te muut sitten tilaatte?

  • Mampu 121 viestejä5.3.2013 14:55

    Joskus on tilanteita, joissa ei halua alkaa kaikkien kuullen tehdä selvityksiä terveydentilastaan ja olisi helppoa sujauttaa kortti tilausta ottavalle tarjoilijalle. Siinä ainakin yksi lisäpoitti.

    Muistan kerran tilanteen, jossa sujuvakäytöksinen myyntineuvottelija vei ryhmämme tutustumaan kohteeseen ja tarjosi lounaan. Lounaalla oli tarkoitus tehdä kauppaa, mutta koko lounaan ajan päädyttiinkin keskustelemaan myyjän ruokavaliorajoitteista ja niiden vaikutuksesta liikelounaisiin jne. Lopuksi jäädessäni kahden hänen kanssaan, hän oikein purki sydäntään ja mietti pitäisikö palata edellisen työnantajan palvelukseen, kun siellä oli mahdollisuus lounastaa tutuissa paikoissa, joissa asia hoitui huomaamattomasti. Koko Suomea hoitavalle myyjälle lounaskaupat kääntyivät aivan liian usein terveystietoiskuiksi, vaikka kuinka yritti kääntää keskustelua takaisin itse aiheeseen.

  • Tallulah 476 viestejä5.3.2013 14:30

    Mikä tällaisen kortin pointti olisi? En oikein nyt näe mitä ihmeen virkaa sellaisella olisi. En ole koskaan kokenut olevani ravintolassa millään tavalla vaikea asiakas, ja jos joku ravintola niin kokee niin ei yksi läpyskä siihen vaikuta.

    Mulle on ihan sama ajatteleeko kokki mun olevan keliaakikko tai muotidiettaaja kunhan saan gluteenitonta ruokaa. Tuskin se kokki siinä kiireessä tuollaisia asioita ajattelee, kunhan tekee tilattua ruokaa.

  • Mainos

  • Mampu 121 viestejä5.3.2013 13:08

    Jos Keliakialiitto ottaa kortin toteutettavakseen, on mielestäni kohtuullista, että jäsenet saavat sen jäsenmaksuun sisältyvänä, mutta ulkopuolinen maksaa esim 10-20 euroa, mutta toisaaltahan silloin myöskään voimassaoloaikaa ei tarvitse mitenkään rajata.

    Minusta keliaakikko on edelleen ravintolassa sen verran haastava asiakas, että vaatimattomalla ja terveyteen perustuvalla lähestymistavalla saa keittiöväen paremmin motivoitumaan työlääseen erikoistapaukseen kiireen keskellä kuin vaatimalla tai edellyttämällä. Itse muun alan yrittäjänä tiedän, miten harmillista joskus on kun ihmisillä on ihan perusteltujakin erityistarpeita, mutta kun niiden toteuttaminen rikkoo rutiinin ja auheuttaa yllättävän paljon vaivaa. Ja joskushan käy niin, että lopputuloksena kuitenkin on vielä jotain, mitä ei ole tullut ymmärrettyä tai kunnolla kommunikoitua ja asiakas lähteekin pois ja kaikki vaivannäkö kustannuksineen menee hukkaan.

  • glutfree 90 viestejä5.3.2013 12:43

    Kannatettava ajatus, mutta kortin pitäisi olla mahdollinen myös niille jotka eivät ole syystä tai toisesta keliakialiiton jäseniä. Ja kortin pitää maksaa saman verran sekä jäseille että ei jäsenille. Uskottavuutta ehkä tuolta liiton "leimalla" ehkä voisi saada enemmän.

    Sinänsä tuo, että jotain kokkia ottaa pannuun laittaa erilaista safkaa "allergisille" ja muille erilaista ruokaa tarvitseville, on vähän hölmöö. Mun mielestäni kokilla on ns.näytön paikka ammattitaidosta, että osaa tehdä saman aterian toisinkin, niin, että asiakas on tyytyväinen saamaansa. Täällä meillä kun ruoka on niin himputin kallistakin, varsinkin ravintoloissa, niin kyllä se, että ateriasta maksaa yli 20e per ateria,niin mielestäni siihen pitää sisältyä sekä palvelualttiutta, että laatua kuin myös joustoa ja vielä vähän viitsimistäkin. Ei meitä "allergisia" vielä kuitenkaan enemmistöksi asti ole.

  • MarikaV 3 viestejä5.3.2013 09:00

    Hei ja kiitokset teille kaikille vinkeistä Keliakialiiton jäsenkortin kehittämiseen. Huomioimme toiveenne ja seurailemme keskustelua edelleen, kun suunnittelemme ensi vuoden jäsenkortin ulkoasua ja sisältöä. Varmasti jäsenkortin ja ruokavaliokortin yhdistämistä kannattaa ideoida eteenpäin.

    terveisin Marika Vanhatalo, verkkotiedottaja, Keliakialiitto

  • Mampu 121 viestejä17.2.2013 13:41

    Voi kun joku ottaisi asian eteenpäin ajaakseen! Kortti olisi helppo lanseerata toukokuussa Keliakiamessuilla ja siten ehkä myös hankkia lisää jäseniä. Tulisi tarpeeseen varsinkin nyt kun hömppädiettigluteenittomat ovat niin paljon julkisuudessa Siitä saisi myös hyvän lehtijutun aiheesta "Keliaakikolle ehdottoman gluteeniton ruokavalio ei ole vain muotioikku"! Itselläni on tällä hetkellä niin tuhat rautaa tulessa etten millään ehdi/jaksa ottaa asiaa eteenpäin vietäväksi.

  • gimme 11 viestejä17.2.2013 13:04

    Kannatetaan! Keliakialiittoonhan voi liittyä kuka vaan, ja näin ollen saada nykyisen kortin. Mielestäni ehdottamasi kortin pitäisi olla sellainen, että sen saisi vain oikeasti keliaakikko.

  • Mainos

  • Mampu 121 viestejä5.12.2012 01:15

    Toivottavasti joku keliakialiitossa lukee tämän ja tarttuu toimeen! Totta, liiton merkki ja jokin kansainvälinen virallinen symboli kortissa lisäisi uskottavuutta. Voitaisiin silti ideoida korttia täällä ja siten auttaa liittoa toivottavasti toteuttamaan se helposti ilman järkälemäisen projektin käynnistämistä.

    Ainakin sana GLUTEENITON saisi olla kaikilla mahdollisilla kielillä. Johdannoksi jotain vastaavaa kuin Tämän kortin esittäjä joutuu lääketieteellisin perustein noudattamaan ehdottoman gluteenitonta ruokavaliota tms.

  • ponipimu 239 viestejä5.12.2012 01:06

    mulle tuli mieleen että keliakialiiton jäsenkorttia voisi kehittää tähän suuntaan. Nythän se on sellanen pieni luottokortin kokoinen, tosin ohutta paperia, mutta siitä saisi helposti ja ehkä liittonkin liittyisi väkeä enemmän jos tämmöinen olisi. Liiton nimi kortissa toisi ehkä sitä oikeaa pontta siihen että sen ruuan pitää oikeasti olla gluteenitonta eikä sinnepäin.

    Itse asun sen verran takahikiällä että koskaan en ole vielä tarvinnut korttia mihinkään, en ole edes vieraillut missään leipomossa jossa saisi kortilla alennusta.

    Voisin maksaa jäsenmaksua pari euroa enemmän jos kortti toteutuisi. Mutta samalla haluan kyllä perhejäsenelle oman kortin.

  • Mampu 121 viestejä4.12.2012 02:28

    http://www.glu.fi/keskustelu/aihe/Trendiallergiat+saavat+kokin+kiehumaan/13 48/ keskustelun innoittamana olisi kiva laittaa kysely, moniko olisi halukas hankkimaan "virallisen" kortin ruokavaliostaan, jos omakustannushinnaksi tulisi muutama euro, jos sitäkään. Ja löytyisikö joku, joka voisi sen suunnitella ja tilata, jos halukkaita olisi riittävästi. En tiedä, mikä minimierä voisi olla, mutta äkkipäätä voisi kuvitella että n 50-100 kappaletta pitäisi ainakin kerralla painattaa. Mehän voitaisiin yhdessä ideoida, mitä kortissa pitäisi olla, kun vaan joku hoitaisi jonkinlaisen graafisen puolen ja itse tilaamisen ja korttitilausten vastaanoton ja toimittamisen. Löytyykö muita asiasta kiinnostuneita?

    Sama asia olisi tietysti toteutettavissa myös tilaamalla yhteisesti pino käyntikortteja, jollaisen voi antaa tarjoilijalle tilauksen yhteydessä, mutta jotenkin tuntuu, että luottokorttityyppinen olisi vakuuttavampi. Kaikenlaisia muovisia jäsenkortteja voi tilata suoraan netin kautta ja suunnitteluvälineetkin ovat helppokäyttöisiä...

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,018s