Gluteeniton olut

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
1 2 3
Next > End >>
  • Jezu  Admin03/10/2009 11:56 AM

    Avataanpa uusi keskustelu, joka on pyhitetty vain gluteenittomille ja luontaisesti gluteenittomille olusille.

    Muutama aihe tästä onkin jo aloitettu:

    Green's luontaisesti gluteenittomat oluet
    Maailman parhaat gluteenittomat oluet

    Lisäksi vinkkipalstalta löytyy:

    Lista gluteenittomista oluista

    Inspiraation ketjun aloittamiseen sain 2006 Briteissä järjestetystä oluttapahtumasta:

    Gluten Free Beer Festival

    Kunpa tuollainen määrä gluteenittomia oluita saataisiin testiin myös Suomessa. Voisiko esim. Helsinki Beer Festivaaleilla olla oma gluteenittomien oluiden osasto?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kari 364 messages03/10/2009 3:51 PM

    Tuo Light Beer taitaa olla sitä minunkin suosimaa "Kotka-olutta". Lisäksi Kukko-oluiden vaihtelu sopivasti on oikeastaan ihan hyvän vaihtelun antava systeemi. Ja välillä Gini-lonkero - sekinhän on gluteenitonta

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Ad

  • Jezu  Admin03/12/2009 9:56 PM

    Laitilan Wirvoitusjuomatehdas muisti Glu.fi:tä ja nyt testatut Kukot löytyvät Tuotelistauksesta.

    Uutuuspakkauksena Laitilalta on tullut markkinoille 12 pienen Lager-tölkin salkku, joka mahdollistaa nyt keliakialiiton 2 tölkin päiväsuosituksen täysimääräisen käyttämisen helposti

    Katso kaikki Laitilan tuotteet (listalta puuttuu vielä lasipullot):

    Laitilan gluteenittomat tuotteet

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Admin03/13/2009 10:39 PM

    Laitila informoi vielä, että Kukko Pils 0,5L tölkki löytyy 551 Siwa-myymälästä huhtikuun 2. viikosta eteenpäin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Admin05/27/2009 12:44 AM

    Vielä kaikille tiedoksi; Alkosta löytyy nyt tilausvalikoimasta Espanjalainen gluteeniton Estrella Damm Daura -olut. Kannattaa kokeilla!

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kimble65 26 messages05/28/2009 6:27 PM

    Oluen ystävänä minua ottaa päähän vaihtoehtojen vähyys - vaikka Laitilan oluet ovat erinomaisia, on mukava välillä juoda jotain muutakin - ja niinpä ajattelin selvittää, minkälaista tarjontaa on muualla;

    esim. Ruotsin elintarvikevirasto on analysoinut joitakin siellä myytävänä olevia oluita, joten sielläpäin liikkuessa voi halutessaan tsekata joitakin merkkejä:
    http://www.slv.se/upload/dokument/risker/allergi/K2_olsorter2008.pdf

    Onko kenelläkään muuta vastaavanlaista tietoa?

  • ponipimu 239 messages05/29/2009 12:49 AM

    Olenko jotenkin tyhmä vai miksi kukkoa ei saisi juoda kuin kaksi päivässä? Onhan sille myönnetty gluteeniton merkki?

    Jos gluteenittomaksi merkittyä olutta ei saa juoda kuin kaksi päivässä, miten on muiden gluteenittomien tuotteiden laita, saako niitäkään sitten syödä tolkuttomasti, vaikka merkki on paketin kyljessä? Kärjistettynä saako sunnuntai-sämpylää syödä vain kaksi päivässä?

    Kertokaa viisaat oluen ystävälle.

  • Ad

  • Jezu  Admin05/29/2009 12:16 PM

    ponipimu kirjoitti:
    Olenko jotenkin tyhmä vai miksi kukkoa ei saisi juoda kuin kaksi päivässä? Onhan sille myönnetty gluteeniton merkki?

    Jos gluteenittomaksi merkittyä olutta ei saa juoda kuin kaksi päivässä, miten on muiden gluteenittomien tuotteiden laita, saako niitäkään sitten syödä tolkuttomasti, vaikka merkki on paketin kyljessä? Kärjistettynä saako sunnuntai-sämpylää syödä vain kaksi päivässä?

    Kertokaa viisaat oluen ystävälle.

    Ja ne ovat vielä niitä 0.33L tölkkejä, joita saa juoda kaksi päivässä

    Tästä aiheesta on ollut aiemminkin keskustelua Glu.fi:ssä. Ilmeisesti peruste on se, että harva pystyy syömään kilokaupalla leipää, mutta oluttahan menee helposti se koppa, kun hissukseen tissutellaan. Koska myös gluteeniton-merkin saaneissa tuotteissa on hieman gluteenia, voi oluesta kertyä sitten liikaa gluteenia, jos sitä juo paljon kerralla.

    Mielestäni tuo kaksi tölkkiä on vähän liioittelua ja perustuu enemmänkin alkoholin haittavaikutuksiin kuin gluteeniin, mutta tämä on vain minun mielipide. Ehkäpä tähän pitäisi kysellä tarkennusta keliakialiitosta?

    Ja kyllä, juon vain maksimissaan kaksi tölkkiä per päivä. Onneksi siideri maistuu nykyään paremmin

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • porajata 460 messages05/31/2009 5:17 PM

    Jezu kirjoitti:
    ponipimu kirjoitti:
    Olenko jotenkin tyhmä vai miksi kukkoa ei saisi juoda kuin kaksi päivässä? Onhan sille myönnetty gluteeniton merkki?

    Jos gluteenittomaksi merkittyä olutta ei saa juoda kuin kaksi päivässä, miten on muiden gluteenittomien tuotteiden laita, saako niitäkään sitten syödä tolkuttomasti, vaikka merkki on paketin kyljessä? Kärjistettynä saako sunnuntai-sämpylää syödä vain kaksi päivässä?

    Kertokaa viisaat oluen ystävälle.

    Ja ne ovat vielä niitä 0.33L tölkkejä, joita saa juoda kaksi päivässä

    Tästä aiheesta on ollut aiemminkin keskustelua Glu.fi:ssä. Ilmeisesti peruste on se, että harva pystyy syömään kilokaupalla leipää, mutta oluttahan menee helposti se koppa, kun hissukseen tissutellaan. Koska myös gluteeniton-merkin saaneissa tuotteissa on hieman gluteenia, voi oluesta kertyä sitten liikaa gluteenia, jos sitä juo paljon kerralla.

    Mielestäni tuo kaksi tölkkiä on vähän liioittelua ja perustuu enemmänkin alkoholin haittavaikutuksiin kuin gluteeniin, mutta tämä on vain minun mielipide. Ehkäpä tähän pitäisi kysellä tarkennusta keliakialiitosta?

    Ja kyllä, juon vain maksimissaan kaksi tölkkiä per päivä. Onneksi siideri maistuu nykyään paremmin

    Niin jos löydät oluen jossa (0 mg)eli ei yhtään gluteenia niin mielestäni sitä voi vaikka kopan vetää jos maksa kestää...

    Gluteenin kumulaatinen määrä kai ratkaisee mutta yläraja on kai ohjeellinen eli kahden pullon keskimääräinen gluteenimäärä on laitettu ehdolle

    Vastaava määrä , kahden pullon määrä gluteenia tuotteessa kuin tuotteessa aihettaa varmasti saman reagtion suolessa, voin olla väärässäkin....

    Itse en ole olutta maistanut kolmeen vuoteen, ennen sitä kyllä meni jonkun verran , kossu ja lantrinki on paljon parempaa...

  • emilia 11 messages06/04/2009 5:19 PM

    En ole tainnut kertaakaan sen jälkeen, kun minulla todettiin keliakia, säästellyt tuon oluenjuomisen kanssa. Tarkoitan, että olen juonut surutta montakin tuoppia päivässä, koska en vain ole kokenut sitä riskiksi suolistolle. Kävin hetki sitten tähystyksessä ja ohutsuoli on erinomaisessa kunnossa, joten jopa se, että olen maistellut myös normaaleja oluita, ei ole vaikuttanut negatiivisesti mihinkään.

    Ystäväni on myös keliaakikko ja hänen oma lääkärinsä, joka on opiskellut ruotsissa kertoi, että keliaakikko voi helposti juoda normaalia olutta. Ruotsissa nämä tutkimukset ovat kuulema edistyneempiä ja asia voi olla niin, että suomessa vain kielletään, kun ei tiedetä.. Ystävä siis juo normaalia olutta normaalisti ja sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt. Tai ehkä vain hyvää mieltä, kun on valinnanvaraa baarissa!

  • porajata 460 messages06/04/2009 6:57 PM

    emilia kirjoitti:
    En ole tainnut kertaakaan sen jälkeen, kun minulla todettiin keliakia, säästellyt tuon oluenjuomisen kanssa. Tarkoitan, että olen juonut surutta montakin tuoppia päivässä, koska en vain ole kokenut sitä riskiksi suolistolle. Kävin hetki sitten tähystyksessä ja ohutsuoli on erinomaisessa kunnossa, joten jopa se, että olen maistellut myös normaaleja oluita, ei ole vaikuttanut negatiivisesti mihinkään.

    Ystäväni on myös keliaakikko ja hänen oma lääkärinsä, joka on opiskellut ruotsissa kertoi, että keliaakikko voi helposti juoda normaalia olutta. Ruotsissa nämä tutkimukset ovat kuulema edistyneempiä ja asia voi olla niin, että suomessa vain kielletään, kun ei tiedetä.. Ystävä siis juo normaalia olutta normaalisti ja sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt. Tai ehkä vain hyvää mieltä, kun on valinnanvaraa baarissa!

    Mites vasta-aineet ? näkyykö raja-arvon ylitystä ?

  • Kari 364 messages06/04/2009 7:21 PM

    emilia, mielenkiintoinen toteamus. Mä kyllä aloin hillitä olutta silleen uutena asiana, kun tähystystulos selvisi. Mahtaako olla turhaa varovaisuutta.. Pitääpä tosiaan käydä tähystyksessä...saa todellista tietoa. Siihen asti ainakin G-olutta vain

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Ad

  • emilia 11 messages06/04/2009 9:44 PM

    porajata kirjoitti:
    emilia kirjoitti:
    En ole tainnut kertaakaan sen jälkeen, kun minulla todettiin keliakia, säästellyt tuon oluenjuomisen kanssa. Tarkoitan, että olen juonut surutta montakin tuoppia päivässä, koska en vain ole kokenut sitä riskiksi suolistolle. Kävin hetki sitten tähystyksessä ja ohutsuoli on erinomaisessa kunnossa, joten jopa se, että olen maistellut myös normaaleja oluita, ei ole vaikuttanut negatiivisesti mihinkään.

    Ystäväni on myös keliaakikko ja hänen oma lääkärinsä, joka on opiskellut ruotsissa kertoi, että keliaakikko voi helposti juoda normaalia olutta. Ruotsissa nämä tutkimukset ovat kuulema edistyneempiä ja asia voi olla niin, että suomessa vain kielletään, kun ei tiedetä.. Ystävä siis juo normaalia olutta normaalisti ja sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt. Tai ehkä vain hyvää mieltä, kun on valinnanvaraa baarissa!

    Mites vasta-aineet ? näkyykö raja-arvon ylitystä ?

    Tarkoititko ystäväni raja-arvoja? Siitä en tiedä, päällisinpuolin hän ainankin on loistavssa kunnossa. Toisaalta jos raja-arvon ylityksiä näkyisi, tuskin hän samaa rataa jatkaisi.

  • emilia 11 messages06/04/2009 9:50 PM

    Kari kirjoitti:
    emilia, mielenkiintoinen toteamus. Mä kyllä aloin hillitä olutta silleen uutena asiana, kun tähystystulos selvisi. Mahtaako olla turhaa varovaisuutta.. Pitääpä tosiaan käydä tähystyksessä...saa todellista tietoa. Siihen asti ainakin G-olutta vain

    Vaikka mulla on aika vahva fiilis, että ne ruotsin lekurit voisi olla oikeassa, olen kuitenkin sen verran "pelkuri", että en juo normaalia olutta pientä toisten tuopeista maistelua enempää. Sen verran gluteenittomia vaihtoehtoja nykyään löytyy, että niillä pärjää hienosti! Aina kannattaa (ja pitää) kuunnella omaa fiilistään ja kroppaansa, lääkäreitä on erilaisia ja mielipiteitä tässäkin asiassa hyvin montaa, mutta itsehän sen parhaiten tietää. Esimerkiksi keliaakikko-enoni juo bisseä, syö välillä itseltään salaa ruisleipää ja on edelleen loistavasti elossa. Jos häntä ei häiritse satunnaiset vatsakivut kiellettyjen ruokien syömisen jälkeen, niin mikäs siinä. Kunhan on elämäänsä tyytyväinen!

  • Tiinap 9 messages06/21/2009 10:48 AM

    Itsellänikin on hieman epätietoisuutta noista oluista. Pääsääntöisesti ostan kotiin keliaakikoille suositeltuja oluita (kukko ja Light) mutta miten on noiden maissioluiden kanssa (kauraahan niissäkin on)? Ulkomaan reissuilla on olen juonut pullon tai pari maissiolutta eikä ole tullut oireita. Suomessakin (ainakin Oulussa) gluteenittomien oluiden saanti ravintoloissa on tosi heikkoa.

  • KattiMatikka 271 messages06/21/2009 11:23 AM

    Toi Kimblen lista oli ERITTÄIN mielenkiintoinen. Siinä esimerkiksi Lapin Kulta sai puhtaat paperit gluteenin suhteen ja myöskin Carlsbergin useat oluset jäivät alle 41mg/l...

    Eli sinänsä jos Emilian kaveri juo oluita, jotka sisältävät erittäin vähän gluteenia (mutta eivät ole saaneet mitään merkintää asiasta) niin kyllähän siinä suoli terveenä pysyy.

    Mutta eräs saksalainen olut sisälsi gluteenia 1224mg/l eli siinä kyllä on sen verran tuhdisti gluteenia, että ei kyllä mikään keliaakikko voi ilman seurauksia pientäkään tuoppia tuollaista lientä juoda.

  • emilia 11 messages06/23/2009 10:14 PM

    KattiMatikka kirjoitti:
    Toi Kimblen lista oli ERITTÄIN mielenkiintoinen. Siinä esimerkiksi Lapin Kulta sai puhtaat paperit gluteenin suhteen ja myöskin Carlsbergin useat oluset jäivät alle 41mg/l...

    Eli sinänsä jos Emilian kaveri juo oluita, jotka sisältävät erittäin vähän gluteenia (mutta eivät ole saaneet mitään merkintää asiasta) niin kyllähän siinä suoli terveenä pysyy.

    Mutta eräs saksalainen olut sisälsi gluteenia 1224mg/l eli siinä kyllä on sen verran tuhdisti gluteenia, että ei kyllä mikään keliaakikko voi ilman seurauksia pientäkään tuoppia tuollaista lientä juoda.

    Todellakin! Multa jäi toi jotenkin huomaamatta aikasemmin, nyt vasta luin listan läpi ja tulokset on kyllä sen verran kiinnostavia, että pakko selvittää asiaa lisää.. Jos se Lappari on juotavaa, tuo se mielettömiä mahdollisuuksia lisää: saa kerrankin hanaolutta perusbaarista!! Ja Carlsberg, ahh.

    Ruotsalaiset on sit eteviä.

  • Ad

  • emilia 11 messages06/23/2009 10:31 PM

    Laitoin Hartwallille kyselyä tuosta Lapin Kullasta, saa nähdä mitä vastataan..

  • Kimble65 26 messages06/24/2009 1:47 PM

    Itse olen kyllä hyvillä mielin juonut Carlsbergiä siitä lähtien, kun tutustuin listaan - Lapin Kulta taas ei lohduta paljoa, se kun ei maistunut terveenäkään.

    Kun lähtökohtaisesti haluaisin kuitenkin uskoa lääkärien suosituksiin ainakin niin kauan kunnes saan uutta tietoa taudinkuvan edistymisestä, niin minua harmittaa se, että Keliakialiiton suositukset (ja kenties Suomessa suoritetut testitkin) koskevat vain suomalaisia oluita - jos kerran muidenkin elintarvikkeiden kohdalla testataan myös tuontitavaraa, miksei oluttakin? Kysyin liiton kantaa noihin löytämiini ruotsalaisiin tuloksiin, eikä minua ainakaan kielletty juomasta oluita, jotka niiden mukaan alittivat raja-arvot.

  • emilia 11 messages06/25/2009 8:43 PM

    Seuraavanlaista viestiä tuli Hartwallilta:

    "Kiitos yhteydenotostasi ja mielenkiinnostasi tuotteitamme kohtaan.
    Me emme itse määritä gluteenipitoisuutta oluesta. Se on sitä paitsi määräystenkin mukaan teetettävä hyväksytyssä ulkopuolisessa laitoksessa, jos tietoa aikoo käyttää (esim. kertoa tuotteen olevan sopiva keliaatikoille). Analyysi on teetettävä useita kertoja vuodessa, eikä se ole edes ihan halpaa. Yleisesti hyväksytyin menetelmä sen analysoimiseksi
    on ELISA- tyyppinen menetelmä eli immunokemiallinen menetelmä
    (vasta-ainemenetelmä).

    Olut on Suomessa mainittu ns. vältettävien elintarvikkeiden listalla, koska oluen pääraaka-aine on ohramallas.
    Gluteiini, ohrasta puhuttaessa käytetään myös nimeä hordeiini, hajoaa valmistusprosessissa täydellisesti. Ainakaan suomalaisista oluista ei ko. valkuaista löydy. Koska ei ole sataprosenttista varmuutta, etteikö löydy jotain ko. valkuaisen hajoamistuotetta, jolla olisi vähän samaa vaikutusta, ei voida sanoa, että olutta voisi nauttia ihan kuinka vaan. Varovainen täytyy ainakin olla. Huom. esimerkiksi kotikaljaa tai sahtia ei tule nauttia! Eräänlaisena ylimpänä pitoisuusrajana keliaakikoille suositellaan 3 g/l.
    Kevyemmät keskioluemme ovat hieman kyseisen rajan alapuolella ja vahvimmat oluemme juuri ja juuri yli rajan. Suomi on yksi harvoja maita (ellei jopa ainoa), jossa keliaakikon suositellaan välttämään olutta ja keliakialiitto haluaisikin sen pikku hiljaa poistaa listalta. Ei voi sanoa muuta kuin, että tarkkaile itseäsi. Terveysasiat eivät ole
    liian kevyesti sivuutettavia."

  • Jezu  Admin07/19/2009 2:11 AM

    Oluen ystäville tiedoksi; gluteenitonta Estrella Damm -olutta myydään nyt myös 4 putelin pakkauksissa. Oli kyllä tosi kiva yllätys, kun näitä oli rivissä Viikin Alkossa ja muutama tarttui väkisin mukaan

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Admin10/01/2009 10:54 PM

    Lisäsin St Peter's G-FREE -oluen tuotelistaan.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Ad

  • motusalem 85 messages10/06/2009 9:53 PM

    Kimble65 kirjoitti:
    Itse olen kyllä hyvillä mielin juonut Carlsbergiä siitä lähtien, kun tutustuin listaan - Lapin Kulta taas ei lohduta paljoa, se kun ei maistunut terveenäkään.

    Kun lähtökohtaisesti haluaisin kuitenkin uskoa lääkärien suosituksiin ainakin niin kauan kunnes saan uutta tietoa taudinkuvan edistymisestä, niin minua harmittaa se, että Keliakialiiton suositukset (ja kenties Suomessa suoritetut testitkin) koskevat vain suomalaisia oluita - jos kerran muidenkin elintarvikkeiden kohdalla testataan myös tuontitavaraa, miksei oluttakin? Kysyin liiton kantaa noihin löytämiini ruotsalaisiin tuloksiin, eikä minua ainakaan kielletty juomasta oluita, jotka niiden mukaan alittivat raja-arvot.

    Mites kun tuo lista oli 2.veroluokan oluista, joissa alkoholia on n. 1% vähemmän kuin meikäläisissä? Tuo puuttuva prosentti kyllä nostaa noita arvoja!

  • Kimble65 26 messages10/07/2009 2:56 PM

    motusalem kirjoitti:

    Mites kun tuo lista oli 2.veroluokan oluista, joissa alkoholia on n. 1% vähemmän kuin meikäläisissä? Tuo puuttuva prosentti kyllä nostaa noita arvoja!

    Kyllähän siellä oli myös vahvempiakin oluita - juuri tuon Carlsbergin juomiseni perustan listaan, joka löytyi osoitteesta http://www.slv.se/upload/dokument/risker/allergi/0510_WEBsorttillverkare.pdf

    Eikä gluteenin määrä käsittääkseni välttämättä nouse samaan tahtiin alkoholiprosentin kanssa - samaisella Falconilla, joka Carlsbergia tekee lisenssillä Ruotsissa, on myös oma Falcon Bayerskt, joka 2,1- ja 5,2-prosenttisena ylittää raja-arvot, mutta 3,5-prosenttisena ei. Mene ja tiedä...

  • motusalem 85 messages10/07/2009 9:51 PM

    Uruquellia ja Coronaa voi siis tuon listan mukaan juoda. Elämä voi muuttua! Mutta varmaan huomasit, että korkeampia alkoholipitoisuuksia sisältäviä oluita on hyvin ohuelti ensimmäisessä sarakkeessa.

<< Start < Previous
1 2 3
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s