keliaiti 36 messages – 01/08/2010 11:27 PM
Heippa!
Voiskos joku auttaa.. Löysin keliakialiiton sivuilta hapanleivän ohjeen (tattarista). Ja olen siis parhaillaan tekemässä leivän juurta. Nyt epätoivoisena yritän kysellä jokapaikasta onko kellään kokemuksia juuren teosta! Minun juuri nimittäin haisee ihan kamalalle, ei sitä voi oleskelutiloissa säilyttää!!!
MariJo 77 messages – 01/09/2010 5:52 PM
Minäkin yritin tehdä hapanleipä-taikinaa...minulla se ei onnistunut ollenkaan. Laitoin maustamatonta jugurttia, eikä se alkanut ollenkaan käymään, eikä kyllä haissutkaan. Pidin löysää taikinan alkua vielä toisenkin vuorokauden ja sitten luovutin. Jos onnistut taikinan teossa, kerro minullekin kuinka se tehdään!
keliaiti 36 messages – 01/09/2010 9:42 PM
Minulla on toinenkin juuri tekeillä, joka ainakin nyt haisee sille mille kuuluukin (ei pahalla, mutta tuntuu käyvän). Se on tehty ruisleivän juuren ohjeilla, jauhoina tattari. Kokeilen sitä ja kerron sitten kokemuksia!
noola 3 messages – 01/10/2010 2:21 PM
Minulla on mielestäni hyvä ohje jota olen käyttänyt hapanleipää tehdessä. Juuren aikanaan tein kaupasta ostamastani kuivatusta gluteenittomasta hapanleivästä (pidin leivän mausta). Liotin siitä palan n.1 dl vettä ja sitten tattarijauhoja, annoin käydä kunnolla 2-3 päivää ja kun tuntui hyvältä hapatteelta niin sitten leivänjuuren tekoon. Tässä olis yksi ohje jota käytän jauhoja ja määriä voi muutella mieltymyksien mukaan, mutta perus ohje.
Luontaisesti gluteeniton hapanleipä
3 l vettä sekä juuri
1,5-2 l tattarijauhoja, nämä sekoitetaan ja annetaa hapantua vähintään vuorokausi.
6 rkl psylliumia sekoitettuna 2 dl pellavarouhetta lisätään ja annetaan turvota n. puoli tuntia. Sitten 2 rkl suolaa, n.4 dl täysjyväriisijauhoa, n.4 dl täysjyvämaissijauhoa ja tarpeenmukaan tattarijauhoa. Minun ohjeessa ehdoton on myös kumina jota laitan aina paljon. Hyvän hapan limpun saa kun ottaa osan taikinaa ja lisää siirappia ja öljyä maun mukaan. On hyvää leipää,ei mitään pullaa tarvitse.
Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.