Missä matkaillut keliaakikkona?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
1 2 3
Next > End >>
  • Jezu  Admin03/05/2009 12:46 AM

    Missä kaikkialla te olette matkailleet keliakia matkakumppanina ja millaisia kokemuksia teillä on ollut eri matkakohteista?

    Itse olen vieraillut keliaakikkona Saksassa, Hollannissa, USAssa ja Maltalla. Kaikkialta muualta on varsin positiiviset kokemukset paitsi Saksasta (Frankfurt).

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • KattiMatikka 271 messages03/05/2009 3:51 PM

    Itävalta, Ruotsi ja Saksa. Itävalta haasteellinen. Omat kokemukset Saksasta ovat positiiviset.

  • Ad

  • Jezu  Admin03/05/2009 4:05 PM

    KattiMatikka kirjoitti:
    Omat kokemukset Saksasta ovat positiiviset.

    Ihan päinvastoin sitten kuin mulla Missäpäin Saksaa olet pyörinyt?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • keliaiti 36 messages03/05/2009 7:41 PM

    Minä tyttöni kanssa Ranskassa; Pariisissa sekä Normandiassa. Pariisin euro disneylandissa ymmärsivät keliakiaa, mutta muualla ei juurikaan. Gluteenittomat tuotteet (leivät) myydään pääosin luontaistuotekaupoissa. Parhaiten pärjää, kun kertoo olevansa vehnäallerginen!
    Paikallisessa Mäkkärissä kysyimme gluteenittomuutta ja saimme vastaukseksi esitteen ja selityksen, kuinka hampurilaisten rasvapitoisuutta on laskettu

  • keliaakikko97 107 messages03/05/2009 8:10 PM

    keliaiti kirjoitti:
    Minä tyttöni kanssa Ranskassa; Pariisissa sekä Normandiassa. Pariisin euro disneylandissa ymmärsivät keliakiaa, mutta muualla ei juurikaan. Gluteenittomat tuotteet (leivät) myydään pääosin luontaistuotekaupoissa. Parhaiten pärjää, kun kertoo olevansa vehnäallerginen!
    Paikallisessa Mäkkärissä kysyimme gluteenittomuutta ja saimme vastaukseksi esitteen ja selityksen, kuinka hampurilaisten rasvapitoisuutta on laskettu

    Jes, tuo "Paikallisessa Mäkkärissä kysyimme gluteenittomuutta ja saimme vastaukseksi esitteen ja selityksen, kuinka hampurilaisten rasvapitoisuutta on laskettu" oli kyllä hyvittava.

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • keliaakikko97 107 messages03/05/2009 8:12 PM

    Matka kokemuksia on Kreikasta, Kreetalta. Siellä meni ihan hyvin, pärjäsin souvlakejen(lihavartaita) tzatsikin ja kanasalaatin avulla.

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • Ankka 11 messages03/06/2009 1:12 PM

    Saksa, Ranska, Tanska ja Ruotsi.

    Saksa erinomainen, kaupassa paljon gluteenitonta ja ravintoloissakin!
    Ranskassa piti tyytyä makkaraan ja ranskalaisiin TAI pihviin ja ranskalaisiin näin yleensä...
    Tanska ja Ruotsi eivät olleet huonompia, muttei siellä kyllä ollut liiemmälti gluteenittomia

  • Ad

  • nappinaama 7 messages03/24/2009 7:33 PM

    Itse olen ollut Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Eestissä ja Ruotsissa.

    Ranskan koin aika pettymykseksi niinkuin Eestinkin. Ranskassa oli niin iso kielimuuri, kun ei pienissä ravintoloissa tuntunut kukaan ymmärtävän englantia ja niistä allergialappusistakaan ei ollut hyötyä, kun kastikkeissa kuitenkin olikin jauhoja.

    Italiassa olin oppilasvaihdossa ja siellä kävin jonkun verran ravintoloissa, näissä suurissa ketjuissa (McDonald's) ei löytynyt gluteenittomia vaihtoehtoja ja työntekijät eivät tunteneet edes koko keliakiaa. Ruoat oli muuten helppo ostaa, apteekista löytyi suuri valikoima, pakasteita oli kuitenkin vähän. Plussana oli muutenkin se että Italian perheeni äiti oli kokki, joten hän teki aivan loistavia gluteenittomia pizzoja ja tajusi heti mistä oli kyse vaikka englantia hän ei puhunut sanaakaan.

    Suomi on kyllä erittäin edistynyt maa keliakian kohdalta, täältä saa ruokaketjuista gluteenittomia pizzoja, hampurilaisia ja pihvejä, muualle Eurooppaan kun menee ei näissä samoissa ketjuravintoloissa asiat olekaan näin.

  • Sussu 97 messages03/24/2009 8:21 PM

    Arabiemiraatit,Thaimaa,USA, Turkki, Kreikka, Norja, Ruotsi, Eesti ja kaikki toiminut hyvin. Luontaisesti gluteenittomalla tullut toimeen tähän asti, siis reissussa.

  • MariJo 77 messages03/24/2009 9:12 PM

    Olin muutama vuosi sitten Itävallassa. Matkaopas joutui selittämään kahtena päivänä hotellin henkilökunnalle, kuinka minun illalliseni valmistetaan (maalaishotellin kokki ei puhunut englantia). Homma alkoi sujumaan, alkukeitoksi sain usein lientä kananmunalla..!...ja pääruokana lähes joka ilta pihvin ja ranskalaiset. Pääasia, että sain mahan turvallisesti täyteen. Kakkujen ja oluen luvatussa maassa oli vaikeuksia löytää gluteenitonta, onneksi löytyi joku luontaistuotekauppa/apteekki, josta löytyi hyvin välipalaa. Sieltä sain myös aamiaisleivät loppuviikoksi.

  • MariJo 77 messages03/24/2009 9:18 PM

    Muuten, kertokaapa mistä Tallinnassa saa gluteenitonta? Kuukauden päästä olen varmaankin menossa sinne, pääsisi helpommalla jos tietäisi etukäteen, mistä saa sopivaa evästä.

  • glenni 58 messages03/24/2009 9:48 PM

    Tuli jo laitettua tuonne toiseen keskusteluun, mutta laitetaan tännekin (unohtu vielä pari maatakin aikaisemmasta):

    Helppoja: Thaimaa ja Japani sekä Kanada

    Vaikeita: Intia, Italia, (Ranska) ja Saksa (olin dusselissa Saksassa)

    Kohtalaisia (ei gluteenitonta leipää ravintolassa, mutta gluteenittomia tuotteita ruokakaupassa): Norja, Ruotsi, Malta, Itävalta

    Gluteenitonta ravintolassa, kaupoista ei tietoa: Hollanti, Belgia, Ranska, Irlanti, Viro, Tsekki

  • Ad

  • glenni 58 messages03/24/2009 9:52 PM

    MariJo kirjoitti:
    Muuten, kertokaapa mistä Tallinnassa saa gluteenitonta? Kuukauden päästä olen varmaankin menossa sinne, pääsisi helpommalla jos tietäisi etukäteen, mistä saa sopivaa evästä.

    Ainakin Olde Hansa. Muuten niissä pienissä ravintoloissa Vanhassa kaupungissa saa helposti gluteenitonta. Ainakin muistaakseni sellainen kuin Oliver's (?) oli hyvä paikka. Sitten tietty on nuo Suomessakin olevat ketjut, eli Rosso ja mikäs se nyt on siinä Viru hotellin alakerrassa?

  • Jezu  Admin03/24/2009 10:12 PM

    MariJo kirjoitti:
    Muuten, kertokaapa mistä Tallinnassa saa gluteenitonta? Kuukauden päästä olen varmaankin menossa sinne, pääsisi helpommalla jos tietäisi etukäteen, mistä saa sopivaa evästä.

    Viru Hotellin Amarillossa homma toiminut hyvin jopa suomeksi.

    Tässä aiempaa keskustelua: Tallinna

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Admin03/24/2009 10:14 PM

    glenni kirjoitti:
    Helppoja: Thaimaa ja Japani sekä Kanada

    Kerrotko enemmän Thaimaasta? Itsellä olisi lähtö edessä ja kokemukset ovat tervetulleita. Kohteena Bangkok ja Cha'am.

    Tässä muuten keskustelua Thaimaasta:

    Gluteenitonta Thaimaassa

    Tosi moni tulee muuten Glu.fi:hin etsimään tietoa juuri Thaimaasta. Kyllä huomaa, että Thaimaa on nykypäivän Kanaria

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • marjis 1 message03/25/2009 8:59 AM

    Olen ollut matkoilla keliaakikkona Virossa, Venäjällä, Espanjassa, Hollannissa, Belgiassa, Saksassa, Luxemburgissa, Skotlannissa,Irlannissa, Monte-Negrossa. Niissä maissa missä oma kielitaito on riittänyt, olen selvinnyt hyvin ja saanut kelvollista ruokaa sekä ravintoloissa että löytänyt naposteltavaa kaupoista. Hotelleissa asia ymmärretty vaihtelevasti, siksi varalla mukana omat leivät (näkkäriä tai tyhjiöpakattuja). Monte-Negrossa suuri apu oli Keliakialiiton kielikäännöksestä (serbia), ravintoloissa monesti lappu kiikutettiin keittiöön kokille kun olin sitä tarjoilijalle näyttänyt. Keski-Euroopassa keliakiatuotteet saattavat löytyä supermarketeissa ihan omista hyllyistä, joissa on myös luomua tai muita erikois/dieettituotteita. Saksasta löytyy paljon hyviä keksejä ja pikkukakkuja joita en ole Suomesta löytänyt. Pikaruokaketjujen henkilökunnalle gluteeniton ruokavalio on ollut täysin käsittämätön, joten ne olen jättänyt suosiolla väliin. Olen samaa mieltä nimim. nappinaapan kanssa, että Suomessa ollaan asiassa tosi edistyneitä.

  • jori-o 84 messages03/25/2009 6:27 PM

    glenni kirjoitti:
    Vaikeita: Italia, (Ranska) ja Saksa (olin dusselissa Saksassa)

    Sen kerran kun olin Italiassa Triestessä, niin kaupassa (iso marketti) gluteenittomia tuotteita oli hyvin saatavilla. Eikä ravintolassakaan ollut mitään ihmeellistä kun oli kielikäännös mukana.

  • Ad

  • glenni 58 messages03/25/2009 11:08 PM

    jori-o kirjoitti:
    glenni kirjoitti:
    Vaikeita: Italia, (Ranska) ja Saksa (olin dusselissa Saksassa)

    Sen kerran kun olin Italiassa Triestessä, niin kaupassa (iso marketti) gluteenittomia tuotteita oli hyvin saatavilla. Eikä ravintolassakaan ollut mitään ihmeellistä kun oli kielikäännös mukana.

    Minä oli Venetsiassa, siellä ei toiminut. Oli pääsääntöisesti vain pastaa tai pitsaa ruokalistalla... Yksi merenelävärisotto löytyi sekä yhdessä ravintolassa ihan kauhea broileri, siis ihan kauhea. Kaupassa oli gluteenittomia tuotteita, mutta hotelli oli ihan normihotelli ilman kokkausmahdollisuutta. Yksi keliakiaravintola Venetsiasta löytyy, mutta kuulin siitä viimeisenä iltana jolloin se oli tietysti kiinni...

  • anniina 14 messages04/01/2009 7:18 PM

    Matkakokemuksia keliaakikkona Thaimaasta, Italiasta ja Canarialta. Italia oli näistä hankalin, silti menisin vaikka heti uudelleen - jo sen jäätelön takia

  • Jezu  Admin05/03/2009 12:22 AM

    Nyt voi lisätä omaan listaan myös Thaimaan ja hyvin meni sielläkin Tarina tulee, kunhan ehdin kirjoittaa.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Charlotta 3 messages05/10/2009 11:36 AM

    Minusta Italiassa oli kaikkein helpointa. Jopa pienen kaupungin marketissa oli gluteenitonta pitsaa pakastimessa ja tiramisua! Oli kyllä luksusta.

  • emilia 11 messages05/24/2009 2:56 PM

    Keliaakikkona olen matkaillut Hollannissa, Englannissa, Ranskassa, Tallinnassa ja Ruotsissa. Olen uskomaton kulinaristi ja ulkomailla kaduilla myytävät herkut tuovat surun usein puseroon, mutta olen opetellut herkuttelemaan muilla ruoilla ja nauttimaan niistä.

    Hollannissa ruokapaikan valitsimme niin, että kävelimme suoraan etnisiin ravintoloihin, joissa suurin osa ruoasta on suoraan gluteenitonta. Kysyttäessä gluteenittomuudesta asia ymmärrettiin ja huomoitiin kuitenkin hyvin. Pubeista myös sai paljon pieniä naposteltavia, esim oliiveja, juustoja ja nachoja.

    Ranskan Pariisissa minulla oli mukana kielikäännöslappu, jota näytin ravintoloissa ja sain aina gluteenitonta ruokaa (palvelu nyt oli välillä töykeää, mutta sitä se olisi luultavasti ollut ilman lapun esittelemistäkin). Ruokakaupasta gluteenittomia leipiä tms ei löytynyt, mutta olin ottanut Suomesta mukaan gluteenittomia keksejä, mitkä olivat loistava juustojen ja viinien seurana.

    Englannissa gluteenitonta ruokaa sai periaatteessa mistä vain ja ravintoloissa oli ruoat merkitty hyvin, joten tämä ei tuottanut ongelmia. Ruokakaupoissa glutenittomille tuotteille oli oma hyllynsä, joista löytyi gluteenttomia marjapiirakoita, keksejä, leivoksia, suolaisia naposteltavia, jopa jäätelötötteröitä! Englanti siis yllätti minut todella positiivisesti.

    Ruotsissa ja Tallinnassa ei ole koskaan ollut ongelmia, hyvin on ymmärretty kun on kysytty. Itselläni keliakia on oireeton, joten en tiedä kuinka paljon kämmejä tullut, mutta tähän saakka olen selvinnyt viimeiset viisi vuotta hyvässä kunnossa ilman suurempia mokia.

    Kesällä edessä on Nizzan matka, mutta uskon että sekin menee ilman ongelmia. Aion ottaa omat keksit mukaan, mutta luinkin aikaisemmin, että Ranskasta saa luontaistuotekaupoista tai apteekeista gluteenittomia tuotteita. Tämän jälkeen menemme nauttimaan Englannin herkuista ja palaamme lomalta luultavasti monta kiloa painavampina, mutta tyytyväisinä!

  • Ad

  • motusalem 85 messages05/27/2009 5:59 PM

    Ruotsi, Viro, Italia, Turkki, Portugali, Saksa, Hollanti, Itävalta, Kreikka, Malta, Sveitsi, Ranska...useassa näistä useamman kerran. Malta on ollut suosikkini - muuten Eurooppa on aika hankala, lukuunottamatta viikon takaista Milanon kokemustani, josta on täällä jotakin. Sairastuin (diagnosoitiin) keliakiaan loppuvuodesta -07 ja sanoisin, että matkailu (etenkin muu kuin lomamatkailu) on se hankala asia, muuten tämän kanssa pärjäilee.

    ps.En kanna koskaan leipiä tms. mukanani.

  • Jossu 22 messages11/08/2009 10:39 PM

    Onko kukaan reissannut Afrikassa. Mä olen lähdössä reilu vuoden päästä Tansaniaan ja Keniaan. Kiinnostaisi tietää miten siellä pärjää vai pitäiskö roudata peruskuivamuonaa mukanaan?
    Ainakin Gambia ja Senegal on aika onnettomia tän asian suhteen ( en oo ollut gluteeniton vielä tuolla matkatessani, mutta silti...) ja he eivät oikein ymmärrä muutenkaan noiden ruokarajoitusten tärkeyttä niin nyt mietityttää...
    Entä Kiina / Peking? kokemuksia???

    Alkaa reppureissaajaa ressaa jo ajatus :/

  • Tallulah 476 messages11/09/2009 9:20 AM

    Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Venäjä, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Slovenia, Italia, Itävalta, Sveitsi, Liechtenstein, Luxemburg, Espanja, Kreikka, Ranska, Saksa, Hollanti, Belgia, Englanti, Kiina, Hongkong, Singapore, Australia, USA, Kanada... Siinä joitakin.
    Peking oli todellinen helmi, siellä kun ei sen vehnän kanssa lutrata kuten länsimaissa. Ai että kun sinne pääsisi vielä toiste niihin ihaniin ravintoloihin! Kaikki matkat olen tehnyt keliaakikkona sillä olen sairastanut lapsesta saakka, ja olen vielä kasvissyöjä, suurin osa matkoista myös kasvissyöjänä. Ei mitään ongelmia, aina on hyvää ruokaa löytynyt joka paikasta. Kielikäännöstä en ole koskaan pitänyt mukana, enkä omia leipiä tai mitään omia eväitä.

<< Start < Previous
1 2 3
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,025s