Ruoka rajoitteinen täällä

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Merya 2 messages01/31/2013 8:02 PM

Ruoka rajoituksia löytyy ihan tarpeeksi jo valmiiksi kun on laktoositon, sianlihaton ja allergian takia muutama muukin. Mutta nyt vuoden ajan olen ollut gluteenittomalla ja vatsani on rauhoittunut täysin.

Samalla olen myös huomannut autisten piirteitteni laantuvan. Tarkemmin sanottuna Asperger syndrooma. Samoin masennuskaudet ovat huomattavasti laimeampia. Ja pitkään jatkunut kuumeilu katosi. Pitkällä tarkoitan noin 10 vuotta.

Nyt en ole täysin varma onko kyse keliakiasta vaiko gluteenin yliherkkyydestä. Itse veikkaisin jälkimmäistä. En ole siis tehnyt testiä. Ja nyt oikeastaan haluaisin hiukan neuvoja että kannattaako? Olen nimittäin todella herkkä kuuntelemaan ruumistani ja ajatus siitä, että pitäisi syödä gluteenipitoista niin että koskee ja vessassa vietetään pitkää aikaa, ei yhtään kiinnosta. Vaikka olisikin hyväksi loppu peleissä.

• Juulin 187 messages02/01/2013 3:13 PM

Siis kannattaako mitä? Jos olet syönyt gluteenitonta, niin ärsytys/vasta-aineet eivät näy verikokeissa eikä myöskään gastroskopiassa.
    Gluteenitonta ruokavaliota voi pitää ilman testejä tai lääketieteellistä syytä.
    Eikös pääasia ole se, että voit hyvin!

Korvaustahan ei saa ilman gastroskopiaa, mutta eihän se kovin suuri ole muutoinkaan.
    Itse en varmastikaan ottaisi oireita takaisin vaikka se olisikin parempi ja ainoa tapa saada varmistustus sairaudesta. Keskittyisin terveenä olemiseen ja nauttimaan siitä, että vatsa on kunnossa.

Tärkein tekijä ihmisen terveydessä, myös henkisen puolen kanssa on nimenomaan suolistonterveys. Joten en itse lähtisi ottamaan riskiä sen kannalta.

• gimme 11 messages02/17/2013 11:50 AM

Minun mielestäni kannattaisi ehdottomasti mennä testeihin. Oireilun syy voi olla ihan joku muu kuin keliakia tai gluteeniyliherkkyys (esim. Crohnin tauti), ja ehdottomasti, jos vatsa johonkin ruoka-aineeseen reagoi, se pitäisi tutkia!

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2025 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s