Suviih 629 messages – 03/20/2010 9:32 AM
Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
Tallulah 476 messages – 03/20/2010 11:11 AM
^Olen aika lailla samaa mieltä. Ajattelen että se merkintä on ennemminkin allergikkoja varten, jotka saattavat saada tosi pienestä rajun reaktion. En siis usko että gluteenittomuuteen se vaikuttaa, eikä ole mulla vaikuttanutkaan vaikka niitä syön, olen syönyt koko ajan.
Jezu Admin – 03/20/2010 9:00 PM
Suomessa ei tule noita "saattaa sisältää" -tuotteita syötyä, mutta esimerkiksi jenkkilän reissulla kyllä, koska siellähän pitää tuotteissa tunnetusti olla kaikki mahdolliset liability-lausekkeetKeliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
sagaliini 28 messages – 03/21/2010 7:15 AM
Minä olen antanut 5-v keliaakikkolapseni syödä esim. Fazerin suklaata, jossa lukee, että saattaa sisältää vehnää. Diagnoosin alussa kielsin syömästä, mutta kun pari lääkäriä ja ravitsemusterapeutti totesi, että kyllä niitä keliakiaa sairastava voi syödä, niin en ole rajoittanut lapsen elämää noiden osalta. Meidän herkkusuu kysyy aina tarkasti, että mitä saa syödä ja useat pettymyksen kyyneleet on valutettu sen vuoksi, että isommalle sisarukselle olisi niin paljon enemmän herkkuja saatavalla (eikä tämä edes välitä niistä).
Nuorimmalla vilja-allergisella (mm vehnä) lapsellani tuli ihan pienenä reaktioita kaikesta, mikä sisälsi vehnää, siis esim. tärkkelyssiirapista. Hän ei pystynyt syömään edes Myllyn parhaan hirssi- tai tattarijauhoista tehtyä puuroa, sillä mukana oli muista jauhoista sen verran epäpuhtautta.
Olen miettinyt, että missä raja menee. Kuinka paljon voi syödä suklaata, joka saattaa sisältää pieniä jämiä vehnää. 10 palaa, koko suklaalevyn päivässä? Fazer käsittääkseni pesee kuitenkin tuotantolinjansa hyvin eri suklaamerkkien välillä, mutta ei voi silti taata linjan täyttä puhtautta superallergikkoja ajatellen.
Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.