Vielä kerran kylässä syömisestä

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Ninni 114 messages04/12/2010 11:22 AM

Noin puolen vuoden dieetin jälkeen suurin ongelmani on nyt kylässä syöminen. Miten tarkkaan te kyselette ruoan laittaneelta emännältä/isännältä siitä, mitä siihen todellisuudessa on käytetty? Vaikka kerron etukäteen keliakiastani ja siitä, mitkä viljat ovat kiellettyjä, kaikki eivät ymmärrä huomioida vaikkapa liemikuutioiden gluteenittomuutta. Viikonloppuna oltiin kylässä ja kastikkeeseen kerrottiin laitetun maizenaa vehnäjauhojen sijaan minun takiani. Sitten tarjottiin pastaa ja mulle tuli sellainen tunne, että isäntäväki ei ehkä ollut tajunnut, että normipastaa en voi syödä...
    Kysyttekö yksityiskohtaisesti kaikki valmistusaineet ja varmistatteko esim. sen, että kauratuotteet ovat varmasti olleet puhtaita? Jos joku, vaikkapa liemikuutio ei ole oikea, sanotteko, että ette sitten syö mitään? Toisaalta näin pitäisi toimia sairauden takia ja toisaalta se tuntuu aika ikävältä ja tylyltä, kun joku on kuitenkin laittanut aterian ja yrittänyt toimia oikein. En haluaisi hankalan vieraan mainetta Vai luotatteko, jos emäntä sanoo kaiken olevan gluteenitonta? On kai luonnollista, että jos ei aikaisemmin ole ollut keliakian kanssa tekemisissä ja ensi kertaa tulee keliaakikko vieraaksi, jotain jää huomioimatta.

• MrsBucket 92 messages04/12/2010 11:58 AM

Ninni kirjoitti:
    Noin puolen vuoden dieetin jälkeen suurin ongelmani on nyt kylässä syöminen. Miten tarkkaan te kyselette ruoan laittaneelta emännältä/isännältä siitä, mitä siihen todellisuudessa on käytetty?

Ennen kuin menen kylään, syön vähän lähtiessäni. Kyläpaikassa otan lautaselle vain sitä minkä tiedän varmasti olevan gluteenitonta, kuten salaattia, silliä ja perunoita.
    Kahvin kanssa en ota mitään, ellei ole merkitty.
    Jos on tarpeeksi tuttu emäntä, kysyn tarkkaan ruokien ainesosat, ellei ole, otan vain nuo edellä mainitut.
    Usein joku kuitenkin annokseni huomattuaan kysyy, miksi en ota muuta, jolloin sanon, että en uskalla, koska en tiedä tarkkaan mitä kaikkea ruoka ja leivonnaiset sisältävät, jolloin minulle auliisti kerrotaan kaikki tekotarpeet.
    Mielestäni ihmisellä on oikeus olla sairas, ja noudattaa sairauteensa liittyvää ruokavaliota, tuli siitä nipottajan maine tai ei. Sen verran pitäisi jokaisen emännän ymmärtää.

• Ad

• Pulla 267 messages04/12/2010 12:11 PM

Minulla on suurin ongelma juuri tämä. Esimerkiksi töissä on usein kokouksia pitkän päivän jälkeen ja tarjotaan syötävää. Minulle on laitettu erikseen jotain, mutta pöydälle gluteeniton laitetaan leipäpalojen viereen tms. Teen juuri noin, että otan vain sitä, minkä tiedän varmaksi. Monesti joutuu kuitenkin miettimään, miten se itse gluteeniton on valmistettu. Toivon ja suosittelenkin monesti, että ostetaan valmista, että minulla olisi ainakin jotain syötävää.

• Ninni 114 messages04/12/2010 12:42 PM

Hei vielä,

Meillä esim. töissä kokoustarjoilut on Amican ravintolasta, joten heihin luotan kyllä siinä, että gluteeniton on oikeasti gluteenitonta. Ja esim. gluteenittomat leivonnaiset on heillä niin pahoja, että varmasti ovat gluteenittomia

Epäilyt kohdistuu sellaisiin tuttaviin, joille minä olen ensikosketus keliakiaan ja jotka yrittävät laittaa ensimmäistä kertaa jotain gluteenitonta minua varten. Jopa anoppini, joka on "ruokaihminen" ja paljon ollut tekemisissä myös erikoisruokavalioiden kanssa, ei ollut tullut ajatelleeksi liemikuutioita. Jostain buffet tyyppisestä noutopöydästä on helppo napsia vain niitä, joista on ihan varma, mutta sitten kun joku on laittanut illallisen ja vaikka pääruoka arveluttaa, mulla ei oikein ole sydäntä sanoa, että en syö lainkaan. Erityisesti, jos toinen on yrittänyt laittaa gluteenitonta, mutta on vain epähuomiossa jättänyt jotain oleellista huomioimatta.

• Tallulah 476 messages04/12/2010 12:45 PM

En muista koska olisin viimeksi käynyt kylässä vieraassa paikassa joten tuohon on hankala vastata. Kavereilla käydessä tiedän homman toimivan joten mun ei tarvitse kysellä, ne sanoo automaattisesti mitä niillä on mulle tai mitkä ei käy. En oikein muutenkaan käsitä sitä että aina pitää kahvia ja pullaa tarjota jos joku tulee käymään, eikä meillä sellainen kavereiden kesken olekaan tapana. Töissä en odotakaan ihmisten muistavan jos ne tuo jotain eikä se mikään ongelma ole ollut kun sanon ei kiitos. Jos tiedän jossain olevan tarjoilua, ilmoitan etukäteen ja kysyn huomioidaanko se vai ei. Aina sitä gluteenitonta ei ole mutta eipä se nyt kauhea vahinko ole jos yhtä pullaa jää vaille kun en pullasta muutenkaan välitä. Ongelmana on mulle päinvastoin se että jos gluteenitonta on hankittu, niin koen velvollisuudekseni syödä se vaikkei tekisi yhtään mieli!

• Suviih  629 messages04/12/2010 12:59 PM

Sukulaisten luona sujuu ruokailut ja kahvittelut ongelmitta, on tullut sukulaiset valistettua tähän asiaan sen verran hyvin tässä vuosien varrella. Anoppi saattaa joskus soittaakin esimerkiksi lihapullia pakastimeen tehdessään ja varmistaa että jokin aines on gluteenitonta. Muualla ei oikeastaan tule koskaan kyläiltyä niin, että olisi syömässä, sillä ystävien kanssa tulee ruokailut hoidettua useimmiten ravintoloissa.

Kahvitteluja en niinkään koe ongelmaksi, sillä yleensä vain ne tutuimmat ihmiset ovat gluteenittomilla tarjottavilla varautuneet ja silloin kyllä uskallan syödä. Joskus myös olen leiponut jotain sellaista viemistä mukaan mitä olen voinut itsekin syödä.

Joskus olen kyllä syönyt kylässä juurikin salaattia tms, jos on ruokailu oikeasti tullut yllätyksenä, eikä ruoan tarjoaja ole tiennyt keliakiastani.

Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

• hana 1 message04/12/2010 9:43 PM

Itselläni on ollut keliakia nelisen kuukautta. Ja vaivalloisinta on ollut(sekä onko se niin tarkkaa?), kuinka tarkka dietin kanssa pitää olla. Kylässä muistaako kaikki etteivät sekoita ottimia gluteenittoman ja tavallisen ruuan välillä, vaikka muuten olisi gluteenitonta ruokaa tarjolla. Ja onko sillä sitten väliä, jos välillä syö hiukan kontaminoitua ruokaa, onko se nukkavillus niin herkkä tuhoutuun siitä?

• Ad

• Tallulah 476 messages04/13/2010 9:19 AM

^Tuo on yksilökohtaista, jotkut ovat herkempiä kuin toiset. Ja oireista tai oireettomuudesta ei pysty päättelemään suolinukan kuntoa.

• ponipimu 239 messages04/15/2010 6:01 PM

kerran eräillä kutsuilla oli emäntä tehnyt kolmenlaiset täytekakut, tavallisen, laktoosittoman ja gluteenittoman. ja valitteli sitten että kovin työlästä oli leipoa erikoisruokavalioisille. no varmasti oli!

omille sukulaisilleni olen ohjeistanut että kaikki "valiot" voi tehdä yhteen kakkuun, leipoo pelkillä perunajauhoilla, jauhottaa vuuan perunajauhoilla, kermana käyttää vähälaktoosista flora vispiä tai hylakermaa, ja täytteiksi ja koristeiksi valitsee hilloja ja hedelmiä, takuulla onnistuu ja vaivatta kaikki samassa kakussa.

voileipäkakunkin voi tehdä gluteenittomaan leipään, sitäkään ei kovin moni oikeesti tule ajatelleeksi.

• Eikku 25 messages04/18/2010 10:17 AM

Vieraillessa ihan vieraassa paikassa, en syö mitään, mitä en tiedä gluteenittomaksi. Usein otan sitten jotain syötävää mukaan.
    Kun keliakia v 2000 todettiin, en pariin vuoteen uskaltanut käydä missään kylässä - paitsi omilla ja mieheni vanhemmilla ja sisaruksillamme.
    Kaveripiiri pikkasen kaventui....

Nykyään syön ennen lähtöä jotain, ettei ole kauhea nälkä, jollei mitään olekkaan minulle.

Työpaikan palaverit ym ovat olleet usein pieni painajainen, kun olisi usein jo nälkä. Kerran eräällä työpaikan matkalla kaikille jaettiin matkaevääksi wrapit...
    Nälkä olisi ollut, eikä mitään syötävää...

Aina on lupa kieltäytyä syömästä ei-gluteenitonta!!!
    Ei sellaista voi keltään olettaa, että ollaan vieraana hienotunteisia!! Ei kukaan suostuisi arsenikkiakaan hörppäämään, vaikka kuinka kohteliaasti kauniisti tarjottaisiin.
    Olen usein verrannutkin sitä niin. Kerron, että gluteeni on
    elimistölleni myrkkyä!!

• Kiipuli 90 messages04/18/2010 11:04 AM

Hei Hana!

tollasissa tilanteissa, että olen kylässä ja on sekä gluteenillista että gluteenitonta ruokaa tarjolla, yritän aina etuilla ja ottaa ekojen joukossa. Otan sitten kerralla sen verran kun otan enkä enää santsaa. Joskus selittelen etuilemista, joskus en. Näin varmistan sen että saan varmasti oikeaa, kontaminoitumatonta ruokaa.

• Mampu 122 messages08/02/2011 8:05 AM

Kuinka tarkka sitten pitää oikeasti olla? Salaattitarpeet on voitu pilkkoa samoilla veitsillä ja leikkualustoilla kuin on juuri leikattu leipää. Gluteeniton pizza on voitu lohkoa samalla pizzaleikkurilla kuin normaalipizzat. Gluteeniton leivonnainen on ollut tarjolla (usein varmaan hienotunteisuussyistä) samalla pullalautasella kuin normaalitkin. Gluteeniton leipäkori on ravintolassa jauhopäällysteisten sämpylöiden alapuolella, joten jauhopölyä on voinut rapista gluteenittomien päälle. Kahvilan pullalautaset ovat pullatiskin alapuolella, joten murusia/jauhoa on voinut putoilla lautasille. Ja kotona ruokapöydällä voi olla leivänmurusia, joten pitääkö aina käyttää leipälautasta? Jne. Ihmiset helposti leimaavat vouhottajaksi - myös oma perhe.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2025 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s