Susa 61 viestejä – 14.5.2012 19:58
Onko tuoreita kokemuksia Berliinin gluteenittomasta ravintolatarjonnasta? Miten hyvin keliakia ja gluteenittomuus siellä tunnetaan ravintoloissa ja mitä uskaltaa syödä turvallisin mielin? Tarkoitus olisi ruokailla ravintoloissa, muu seurue "normi"ruokailijoita, ainoana keliaakikkona mukana.Jotakin keskustelua Saksan g-tarjonnasta sivustolta jo löytyikin, mutta olisiko tuoreita kokemuksia juuri Berliinistä?
Jen75 24 viestejä – 14.5.2012 21:11
Hei,
itse olen monta kertaa Berliinissä matkaillut ja hyvin pärjännyt. Viime kerralla katsoin vinkkejä tästä blogista:
http://glutenfreiberlin.wordpress.com/
Maredo on Berliinistäkin useammasta paikasta löytyvä ravintolaketju, jossa ruokalistoihin merkattu gluteenittomuus.
Jezu Ylläpitäjä – 14.5.2012 23:16
Jen75 kirjoitti:
Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
KattiMatikka 271 viestejä – 15.5.2012 11:07
Yleensä Berliinissä pärjäilee ihan ok Tietoisuus gluteenittomuudesta ei ehkä ihan parasta aina ole ja kontaminaatiota voi tulla...Susa 61 viestejä – 21.6.2012 14:02
Kiitos vinkeistä. Ko. sivustoilla jo kävinkin ja pistin muutamiin ravintoloihin etukäteen kyselyä asiasta. Mm. ravintola Simelasta sanoivat, ettei ole ollut aiemminkaan ongelma, mutta siihen perään kyllä lisäsi, että aina on jauhoja ilmassa, koska käsittelevät vehnää jne. ja kyseessähän on siis pizzapaikka... Ravintola Cha-chasta tuli lyhyt vastaus, että listalta löytyy gluteenitonta, mutta ei vastausta siihen, että onko myös valmistusmenetelmät "gluteenittomat".. Block-housesta lähettivät allergeeniesitteen ja Radisson Park Inn Alexanderplatzin hotelliravintola Spagosista kertoivat, ettei gluteeniton onnistu. Tämä oli yllätys, kyse kuitenkin isosta hotelliketjusta. Lisäkysymyksen heitettyäni vastasivat, että eivät yleensä tarjoa ruokaa, joka on valmistettu puhtailla gluteenittomilla pinnoilla, mutta ehkä se on mahdollista, jos sitä kysyy tullessaan ravintolaan... Eli ilmeisesti aikamoinen kontaminaatioriski on olemassa ja ikäväkseni oireilen todella voimakkaasti pienistäkin gluteeni-sattumista ja suuri riski on aina olemassa, että menee useampi päivä sitten sairastaessa ja loma pilalle yhden epäonnistuneen suupalan seurauksena. Eli mikäli jollakulla on tuoreita ja onnistuneita ravintolakäyntejä Berliinistä niin kiitollisuudella otetaan edelleen vinkkejä vastaan. Lähtö reissuun on piakkoin.
tytti 34 viestejä – 21.6.2012 23:50
Itse asuin Berliinissä 8kk ajan (tulin vuosi sitten takaisin Suomeen). Luomukaupoista ja luontaistuotekaupoista saa hyvin gluteenitonta leipää ja olutta ja ties mitä, mutta ravintolat ovat siellä mielestäni vielä aivan pihalla gluteenittomuuden suhteen. Itse olen kala+kasvissyöjä, mikä tietenkin rajoittaa entisestään. Tuo mainitsemasi Cha-cha oli (muistaakseni) ainoa ravintola, missä näin listalla G-merkinnät. Söin siellä melko usein, eikä oireita tullut. Lisäksi söin intialaisissa ravintoloissa, joissa homma pelasi myös hyvin kielikäännöstä näyttämällä. Tuo blogi näytti kyllä todella mielenkiintoiselta, ehkäpä edistystä todellakin on tapahtunut!
Jezu Ylläpitäjä – 1.7.2012 20:04
Berliinistä selvitty. Viikko kului siivillä ja gluteenitonta sai useasta ravintolasta ilman sen suurempia ongelmia Vain yhdessä nostettiin kädet pystyyn, koska kaikki annokset olisivat sisältäneet gluteenia. Tarkempi tarina tulossaKeliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.