Gluteenitonta Viipurissa?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä25.5.2009 10:37

    Syksyllä olisi tarkoitus käydä päiväristeilyllä Viipurissa.

    Laivalla on kyllä gluteenitonta, mutta onko kenelläkään kokemuksia Viipurista?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä26.5.2009 21:54

    Kokemusta ei ole, mutta suhtaudun aika kriittisesti Venäjän tarjontaan. Edelliskesänä tutkin valikoimaa ilmeisesti Viipurin suurimmassa Karusel-supermarketissa ja ainakaan siellä hyllyssä ei tullut vastaan mitään "kansainvälisiä" merkkejä, jotka olisi tunnistanut gluteenittomaksi. Venäjän kieli kun ei oikein taivu, joten mahdollisia paikallisia tuotteita ei tunnista.
    Itsellä on kanssa edessä, ei Viipurin, mutta Kannaksen matka elokuussa. Reissussa on puolihoito ja meinaan laittaa kielikäännökset menemään viisumianomuksen mukana suomalaiselle matkatoimistolle, jos sillä konstilla onnistusi saamaan ruuan gluteenittomana. Aamiaiseen varaudun omin leivin ja jos pöydästä sitten löytyisi jotain leivän päälle.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä20.8.2009 23:30

    Alkaa reissu olla niin lähellä, että löytyisikö joltain vinkkejä Viipuriin? Ollaan vaan 4 tuntia paikan päällä ja sitten laivalla takaisin Lappeenrantaan, että eiköhän sitä selviä omillakin eväillä tuon ajan hätätapauksessa.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kari 364 viestejä20.8.2009 23:59

    Enpä sano tohon mitään. Käynyt olen, mutta silloin keliakiasta ei ollut harmainta haisua. Omat eväät varalle - suosittelen. Hyvää matkaa

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jezu  Ylläpitäjä21.8.2009 10:41

    Kari kirjoitti:
    Enpä sano tohon mitään. Käynyt olen, mutta silloin keliakiasta ei ollut harmainta haisua. Omat eväät varalle - suosittelen. Hyvää matkaa

    Tämä nyt ei sinällään liity keliakiaan, mutta missäs Viipurissa kannattaa käydä? Onko siellä mitään nähtävää?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä24.8.2009 20:46

    Omia eväitä suosittelen minäkin. Viipurista ei ole kokemusta, mutta Kannaksesta muuten pieneltä sotahistoriamatkalta. Päivälliset onnistui, kun olin laittanut kielikäännöksen matkatoimistolle etukäteen ja vielä ravintolassa näytin lappua tarjoilijalle. Sain jopa parempaa ja lämpimämpää ruokaa kuin muut, koska ruoka tuotiin mulle ekana.

    Aamiainen olikin sitten eri juttu. Yhtenä aamuna oli riisipuuro ja toisena aamuna oli tattaria keitettynä. Omat sämpylät tekivät kauppansa, koska pöydästä ai kauheasti minulle löytynyt mitään. Englannin kieli ei tuolla tarjoilijoilla taittunut eikä minulta venäjän kieli....

    Venäjällä on muuten tattariryynit halpoja. Vajaa kaksi kiloa maksoi 60 ruplaa eli noin 1,40 euroa.

    Viipurissa Pyöreä torni on varmaan suosituin nähtävyys. Linnassa näytti olevan ainakin ulkokuoren remontti menossa. Kauppahallikin on nähtävyys. Lihanmyynti ei ehkä täyttäisi Suomen elintarvikekäsittelyn määräyksiä... Neljässä tunnissa ei kauheesti ehdikään katteleen.

  • Kari 364 viestejä25.8.2009 22:22

    Viipurin tori on mielenkiintoinen kokemus. Mm. edullisesti hienoja kristallipikareita. Jos jotain tavaraa ei ole esillä, pyydä vaan, hämmästyttävän äkkiä jostakin "taikovat" sitä saataville. Minulle jäi hyvä maku pari vuotta sitten käytyäni. Samoin Terijoki yllätti

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä26.8.2009 00:06

    Tuli tosiaan pyörähdettyä päivämatkalla Viipurissa, mutta gluteenittomasta tarjonnasta ei jäänyt paljoa käteen.

    Itse tyydyin 6 tunnin aikana vain Fastin energiapatukkaan, mutta muut tilasivat Hotelli Druzhban terassilla saslikia. Itse en viitsinyt edes yrittää, kiitos kielimuurin - englantia ei tuntunut osaavan juuri kukaan tai jos osasi, niin hyvin huonosti. Saslik olisi kuitenkin saattanut olla gluteenitonta, lihan päällä oli vain hieman mausteita. Dippikastike oli erillisenä kasana lautasella. Annos piti sisällään myös paistettua sipulia. Druzhban baarista sai myös Opera-kuohuviiniä.

    Paluumatkan suoritimme kanavaa pitkin M/S Carelia -laivalla. Laivan ravintolassa ei lupauksista huolimatta saanut tehtyä tilauksia alacarte-listalta, joten tyydyimme buffaan. Kun ilmoitimme pöytää varatessa gluteenittomuudesta, ruoka-aikaan minulle oli varattu gluteenittomat Moilasen leivät. Buffassa kaikki muut ruoat paitsi toinen salaateista oli gluteenittomia tai ainakin niin minulle sanottiin. Kanan ja kalan runsaat kastikkeet hieman epäilyttivät, mutta söin kuitenkin isolla ruokahalulla.

    Ihan mielenkiintoinen reissu, mutta kuusi tuntia riitti hyvin keliaakikolle, ei nimittäin ole mikään keliaakikon (tai kenenkään muunkaan?) paratiisi tuo paikka. Suosittelen omia eväitä.

    Kuten Reetta jo aiemmin mainitsi, Pyöreä torni, Linna ja Kauppahalli kannattaa tarkastaa, tosin Kauppahallin lihaosastolla kannattaa pitää nenästä kiinni Lisäksi näkemisen arvoinen paikka on Alvar Aallon suunnittelema kirjasto, joka on tosin päässyt luvattoman huonoon kuntoon.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä26.8.2009 21:14

    Joo, ei Venäjä ole todellakaan matkailijoita suosiva maa. Englannin kielen osaaminen on tosi huono. Kuulemma vain maksullisissa yksityiskouluissa opetetaan englantia, kertoili taksivälittäjä Andrei, kun häntä jututimme taksia odotellessa. Itse tämä Andrei puhui hyvin suomea ja hyvin myös ruotsia melkeinpä ruotsalaisten nuotilla.

    Lisäksi hinnoittelu alkaa olla huipussaan. Viipurissa kahvi ja normi-ihmisen kakun/tortun pala 230 ruplaa eli yli 5 euroa. No ehkä hinnassa oli huomioitu, että ravintolassa oli vessa, jossa oli pytty ! Kyseessä Pyöreän tornin takana oleva ravintola.

    Mutta aina löytyy meitä hulluja suomalaisia, jotka vuodesta toiseen reissataan Venäjälle, odotellaan tunteja raja-asemalla ja röykytetään huonoakin huonommilla teillä !

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,022s