Juntulan Kauramanna

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Sussu2 59 messages09/22/2011 7:12 PM

    Tietääkö joku on Juntulan kauramanna gluteeniton? Löysin City-marketista ja aion tehdä siitä tytölle vispipuuroa.

  • eijah 24 messages09/23/2011 9:13 AM

    En ole ko. tuotteeseen tutustunut, mutta luulen että se ei ehkä sovi. (Kaura voi ns. epäpuhdasta).

  • Ad

  • Minni 54 messages09/23/2011 1:01 PM

    Surutta olen käyttänyt ja vaivoja ei ole aiheuttanut. Mutta jos meinaa vispipuuroa tehdä niin ei kyllä tästä saanut aikaiseksi... Mannan rakenne on täysin eri kuin oikeiden mannaryynien, joten ei kuohkeudu. Hyvä puuro tuli silti, etten sen takia jättäisi ostamatta. Mm. mikrossa tein juuri tästä loistavaa suklismannapuuroa.

  • Rupert 74 messages09/23/2011 4:42 PM

    Farinan karkeasta riisijauhosta saa hyvää vispipuuroa.

  • Tiina 4 messages09/23/2011 4:46 PM

    Tutustuin kauramannaan pari vuotta sitten ja olin aivan onnessani. Otin yhteyttä Juntulaan ja kysyin, miksi he eivät ole hankkineet gluteenittoman tuotteen merkintää. Vanha rouva vastasi, että heillä on sukupolven vaihdos käynnissä ja se on seuraavan sukupolven asia.

    Joku innokas voisi olla Juntulaan yhteydessä ja korostaa gluteenittoman merkin tärkeyttä meidän keliaakikkojen kannalta.

    Voi kuitenkin olla niinkuin edellisessä viestissä mainittiin, etteivät he pysty takaamaan tuotteen täydellistä gluteenittomuutta eivätkä tämän vuoksi saa merkkiä. Jokainen siis käyttäköön omalla riskillään.

  • Sussu2 59 messages09/23/2011 6:40 PM

    Juu, ei tullu hyvää vispipuuro kauramannasta, eikä tyttö sitä mustikkaviritystä hirveesti halunnutkaan syödä. Jään odottamaan vielä sitä faktatietoa kauramannan gluteenittomuudesta. Mutta hyvä tietää, että riisijauhosta saa hyvää vispipuuroa, täytyy kokeilla. Kuulemma myös polentasta tulee hyvä vispipuuro, täytyy kokeilla sitäkin.

  • Sussu2 59 messages09/24/2011 8:23 PM

    Tällainen vastaus tuli, kun kyselin Juntulan kauramannasta. Hienoa, on turvallista.

    Hei
    kaura ei ole milloinkaan gluteenitonta, vaikka niin mainostetaan.
    Puhtaassa kaurassa on myös gluteenia. Ihmiset sietävät sitä paremmin kuin muiden viljojen gluteenia.
    Eu direktiivillä on säädetty, milloin saa sanoa kauran olevan puhdasta.
    Meidän kauramanna on ns. puhdasta kauraa. Eu direktiivien tarkoittamassa mielessä se on gluteenitonta.
    Suositan aina asiakkaille, että ensin pitää kokeilla, jos ei tule ongelmia, voi käytää.
    Meillä on myös samasta kaurasta valmitettuja punaherukka-kauramurot, kaarnikka-puolukkakauramurot,
    Kaakao-punaherukkakauramurot( jos sietää Van Coch:n tummaa kaakaota).

    terveisin
    Annikki Suuriniemi

  • Ad

  • eijah 24 messages09/25/2011 4:11 PM

    Olisi kyllä hienoa jos valmistajat pystyisivät tämän gluteenittoman kauran taata, että se ei sisällä muista viljoista (ruis, vehnä tai ohra) jäämiä. Nykyään puhutaan gluteenittomasta kaurasta, tuo puhdas kaura sanonta on jätetty pois.
    Kaura sinänsä ei ole vilja kasvi, vaan kuuluu samaan heimoon kuin. esim. tattari.

    Jos ottaa jokapäiväiseen käyttöön kauran, kyllä kannattaa sen olla sitten gluteenitonta, suolinukka vaurioituu pienestäkin määrästä, vaikkei sitä itse huomaisikaan.

    Vielä lainaus keliakialiiton sivulta tähän:

    Keliaakikoille tarkoitettuihin elintarvikkeisiin käytettävän kauran on oltava erityisesti viljelty, korjattu, kuljetettu, varastoitu, valmistettu ja/tai käsitelty siten, että kaura ei missään vaiheessa joudu kosketuksiin vehnän, ohran tai rukiin kanssa (=kontaminaatio). Keliaakikon elintarvikkeisiin käytettävän kauran gluteenipitoisuus saa olla enintään 20 mg/kg.

  • donna 57 messages09/25/2011 4:23 PM

    Hyvä huomio eijah!!

  • hemu 59 messages09/30/2011 11:11 PM

    Kaura sinänsä ei ole vilja kasvi, vaan kuuluu samaan heimoon kuin. esim. tattari.

    Kuules eijah! Tutustupas vähän kasvioppiin! Kyllä kaura on ihan normaali viljakasvi, kuuluu siis heinäkasvien heimoon. Tattari taas ei ole mikään "normaali viljakasvi", vaikka sitä käytetäänkin viljan tavoin. Tattari kuuluu tatarkasvien heimoon,
    eikä ole taatusti mitään sukua kauralle.

    Eihän tällä nippelitiedolla käytännön kokkauksen kannalta ole merkitystä, mutta ei nyt ehdointahdoin levitetä väärää tietoa.

    Hemu

  • eijah 24 messages10/04/2011 9:16 AM

    No juu hemu, en tiedä kyllä heimoista ja viljakasveista, tuli asia esitettettyä huonosti.
    Tarkoitin kuitenkin sitä, että vehnä, ruis, ohra ja mitä muita onkaan viljat sisältävät gluteenia, kuin taas riisi, tattari ja kaura eivät sisällä gluteenia.

    http://www.provena.fi/fi/gluteeniton_kaura/

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaura

  • Sussu2 59 messages10/07/2011 3:07 PM

    Nyt vasta mulle on tän keskustelun tuloksena selvinnyt, että kaurassa ei oel gluteenia, kiitos siitä tiedosta. Mutta mikäs ihmeen vastaus gluteenia sisältävästä kaurasta tossa Annikki Suuriniemen mulle lähettämässä sähköpostissa on? Että myös puhtaassa kaurassa on aina gluteenia? Kuka suomentaa ton mulle? Eihän se kauramanna sittenkään ole gluteenitonta? Ja pitäisi kokeilla tuleeko oireita, mutta jos kaikille ei tule oireita, mutta silti aiheuttaa vahinkoa ohutsuoleen?

  • Ad

  • KattiMatikka 271 messages10/07/2011 8:21 PM

    Annikki Suuriniemi ei välttämättä ole perehtynyt keliakiaan ja gluteenittomuuteen ja puhtaaseen kauraan. Epäilen, että tämän firman tuotteen eivät täytä keliakialiiton vaatimuksia "puhtaasta kaurasta/gluteenittomasta kaurasta"...
    Voin toki olla väärässä, mutta tuon vastauksen perusteella en menisi syömään ko. firman tuotteita.

    Sussu2: gluteenittomassa kaurassa ei ole gluteenia ja gluteeniton kaura on sama asia kuin puhdas kaura. Keliakialiitto suosittelee käyttämään termiä gluteeniton kauta. Ja se kauramanna tuskin on gluteenitonta...

    Ei kannata kokeilla kuin sellaisia kauratuotteita, jotka ovat gluteenittomasta kaurasta. Nämä gluteenittomat kauratuotteen eivät aiheuta suolinukan tuhoa. Voi aloittaa pienellä määrällä ja siitä sitten kasvattaa käyttöä. Ylärajaa ei ole.

  • hemu 59 messages10/07/2011 10:46 PM

    Hei eijah ja muut

    En ole mikään kasviopin asiantuntija, mutta biologia on aina ollut suuri harrastukseni. Suosittelisin muillekin hiukan tutustumista viljelykasveihin ihan kasviopin kannalta. Kummasti se antaa näkökulmaa asioihin. Ja on se TOSI MIELENKIINTOISTA!

    Siis lyhyesti alkeita: Viljakasveiksi sanotaan (jostakin tuntemattomasta syystä) heinäkasvien heimoon kuuluvia kasveja joiden siemeniä syödään. Tuttujen gluteeniviljojen lisäksi näitä ovat esim. hirssi, riisi ja teff sekä lukuisia muita.

    On myös muihin heimoihin kuuluvia kasveja, joita käytetään viljakasvien tapaan. Näitä ovat tattari (tatarkasvien heimo),
    amarantti ja kvinoa (molemmat revonhäntäkasvien heimo). En tiedä, miksi viimeksi mainittuja pitäisi nimittää, mutta minä nimitän niitä pseudoviljoiksi.

    Nämä pseudoviljat ovat ymmärtääkseni ravintoarvoltaan erinomaisia ja siksi meille keliaakikoille aivan taivaan lahja. Minä nykyisin käytän tattaria aivan joka päivä ja noita muitakin silloin tällöin.

    Siitä kauran gluteenipitoisuudesta näköjään käydään keskustelua. Minuakin asia hiukan hämää. Voisiko joku asiaan perehtynyt vääntää rautalangasta meille tyhmemmille, mitä tämä käsite GLUTEENI loppujen lopuksi tarkoittaa? Olenko ymmärtänyt oikein, että gluteeni on jonkinmoinen yläkäsite, ja eri viljojen gluteenit ovat erilaisia. Siis vaikka vehnän, ohran ja rukiin gluteeni on vahingollista meille keliaakikoille, niin kauran (ja mahdollisesti muiden viljakasvien) gluteeni ei ole?

    Kuinka ihmeessä eksyin keskustelemaan kasviopista ja kemiasta.
    Minun piti keskustella ihan vain leivonnasta (myös suuri harrastukseni). Löydän varmaan jonkin muun keskustelunaloituksen leivontakysymyksilleni.

  • Suviih  629 messages10/08/2011 7:13 PM

    http://www.mv.helsinki.fi/home/palojoki/OPETUS/Syventava%20rav%20kasv/2%20keliakia%20ja%20laktint.pdf

    Tuolta löytyy toisesta diasta selitys tuolle, että kaurassakin on gluteenia. Eli tiivistetysti, gluteenin sisältämä prolamiini-osa on se, mikä aiheuttaa ongelmia keliaakikoille. Tuo prolamiiniosa on erilainen eri viljoissa ja kauran prolamiiniosasta on todettu, ettei se aiheuta oireita keliaakikoille.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • hemu 59 messages10/09/2011 9:52 PM

    Hei Suviih ja muut

    Juu, olin näköjään ymmärtänyt oikein: eri viljojen gluteeni on erilaista. Siis kaurakin sisältää gluteenia, mutta se ei ole vahingollista meille keliaakikoille. Tuntuu melko hämäävältä, että kuitenkin puhutaan gluteenittomasta kaurasta! Oikeasti vehnän, rukiin ja ohran gluteenin sisältämät gliadiini, sekaliini ja hordeiini ovat ne aineosat jotka vahingoittavat suolistoamme. Taisi Annikki Suuriniemi kuitenkin tietää asiasta riittävästi ja voinemme luottaa kyseisen valmistajan tuotteisiin.

    Juttu on melko monimutkainen, mutta toivoisin silti, että joku henkilö terveydenhuollosta viitsisi hiukan selittää tätä meille vasta sairastuneille. Tätä tietoa on saanut koota sieltä ja täältä, ja vieläkin olisi paljon kysyttävää.

    Ehkä leivonta on helpompaa! Nyt kun todettiin kaura oikein hyväksi aineeksi, olisi mukava leipoa jotain oikein kauraista.
    Tietäisikö joku leipä- tai sämpyläreseptin johon käytetään kaurajauhoa? olisin kiitollinen vinkistä.

    Hyvää syksyä kaikille

    hemu

  • ponipimu 239 messages10/09/2011 10:52 PM

    heippa hemu. leivontaohjeita kysyit, kokeile Anna-kaisan vuokaleipää, siihen tulee kaurahiutaleita. se on tosi yksinkertainen tehdäkkin!

    kaurajauhoa voi käyttää periaatteessa kaikessa leivonnassa, niin suolaisissa ja makeissakin, korvaat vain osan jauhoista kaurajauhoilla. pelkillä kaurajauhoilla leipominen ei oikein onnistu, mutta kun sopivasti sevottaa kaikkia sallittuja jauhoja niin hyvä tulee.

    rohkeasti vaan kokeilemaan.

    kaurajauho käy myös pirtelöön ja smootheihin.

    itse laitan melkein kaikkeen leivontaan myös aiemmin mainittua tattarijauhoa, leipään tuo sopivaa tummuutta ja makua, ja ravintoarvoltaan vastaa ruisjauhoa. mustikkakukko tattarijauhoista on taivaallisen hyvää!

  • Ad

  • hemu 59 messages10/10/2011 11:06 PM

    Hei ponipimu

    Kiitos vinkistä! Resepti löytyi helposti ja vaikuttaa tosi hyvälle. Muistaakseni tätä samaa leipää joku mukin kehui.
    Taidan koeleipoa reseptin lähipäivinä.

    Oikeastaan minun piti alunperin kysyä juuri resepteistä. Niissä kun ainesluettelossa mainitaan "gluteeniton jauhoseos", niin mitä se oikeastaan tarkoittaa? Ymmärränkö oikein, että kai se tarkoittaa jotain tärkkelyspohjaista systeemiä, kuten Semperin hienoa tai Sunnuntai vaaleaa? Mitä tapahtuu jos korvaan sen jollain "viljaisammalla", kuten Jyttejauholla tai Viljatuotteen vaalealla? Onnistuuko leivonnainen silti? Olen tämmöinen täysjyväintoilija ja yritän välttää noita tärkkelysjauhoja mahdollisuuksien mukaan.
    Toki ymmärrän kääretortun tai hienon suklaakakun kahvikutsuilla, että ne leivotaan tärkkelyksestä, mutta ei kai minun siitä leipää tarvitse leipoa?

    Juu, tattari on tosi hyvää ainetta. Paitsi terveellistä on se myös hyvää. Jo ennen keliakiadiagnoosia tattari kuului ihan vakiojuttuihin keittiössäni ja söin sitä ehkä viikottain. Se oli varmaan hyvä juttu, koska nyt sitä "joutuu" syömään päivittäin. Olimpahan tottunut makuun. Vain kuitua tattarissa on vähemmän, kuin "tavallisissa" täysjyväviljoissa. Varmaan on hyvä idea käyttää jotain kuitulisää tattarin kanssa.

    Se mustikkakukko onkin minulle vieras juttu. Ymmärääkseni se on jonkinmoinen perinteinen mustikkapiirakka? Täytyykin ottaa selvää, kuulostaa oikein mielenkiintoiselle.

    Leipomisintoa kaikille

    hemu

  • ponipimu 239 messages10/11/2011 7:20 PM

    heippa vielä hemu. tuohon jauhoseoskysymykseen, jos muistat nyrkkisäännön että kaikkiin leivonnaisiin, mihin tulee vaahdotettu muna-sokeri, käytät ns. "keveitä" tärkkelysjauhoja, eli perunajauhoja, maissitärkkelystä tai valmiita seoksia kuten sunnuntai ja semper, niin onnistut.

    kaikkiin muihin, esim. murotaikinat tai raskaat piirakka ja kakkutaikinat, ja lätyt, joihin on sulatettu rasvaa sekaan, käy myös tukevammat jauhot, eli ne joissa on enemmän kuitua mukana.

    tämä siksi että hieno vaahtotaikina lässähtää jos sisältää raskasta jauhoa, ja niitä kun yleensä vielä paistetaan vähemmän aikaa.

    itse en käytä jyttejauhoa, olen monesti meinannut ostaa, mutta päätynyt kuitenkin aina tekemään oman seoksen. samoin kerran vertasin semperin jauhoseosta ja tulin siihen tulokseen että halvemmaksi tuli ostaa perunajauhot, riisijauhot, maissitärkkelykset ym. omina pusseina.

    maukasta syksyä!

  • hemu 59 messages10/11/2011 9:40 PM

    Hei Ponipimu!

    Kiitos vastauksesta! Nyt selvisi ongelma: siis niihin kääretorttuihin ja muihin fiinimpiin kahvileipiin sitä tärkkelyspohjaista jauhoa, mutta leipiin ja raskaampiin kahvileipiinkin niitä viljaisampia. Yritän siis leipoa ruokaleivistä oikein täysjyväisiä ja arkisempiin kahvileipiinkin lisäillä kuitua ym. terveellistä. Kyllä tässä vielä opitaan!

    Hyviä leipomisia

    hemu

  • KattiMatikka 271 messages10/15/2011 7:17 PM

    HEMU: En itse söisi Annikki Suuriniemen tuotteita, koska hän ei pysty takaamaan koko tuoteketjun puhtautta pellolta pöytään...

    Mutta tosiaan biologia on hauskaa ja ravitsemustiede vielä hauskempaa Suosittelen kaikille KELIAKIA nimistä opusta, josta löytyy todella yksityiskohtaisesti tietoa ja myös näistä gliadiini-asioista!!!

  • hemu 59 messages10/15/2011 11:08 PM

    Hei KattiMatikka ja muut!

    Olen tosiaan viime päivinä selannut mainisemaasi opusta tosi tarkkaan ja niinkuin sanoit, mielenkiintoista on!

    Tosi hämmästyttävää on myös ruokavalion vaikutus vointiin. Minulla ei muka ollut paljon mitään oireita, mutta nyt kun olen ollut vajaat kolme kuukautta dieetillä, alan ymmärtää, että oikeastaan olo oli aika huono. Oireet olivat alkaneet niin vähitellen ettei niitä tajunnut. Nyt on ollut ahaaelämyksiä, että tämmöisellekö olo oikeasti kuuluu tuntua! Tosi palkitsevaa siis.

    Leivontakin sujuu oikein hyvin. Koeleivoin tosiaan sitä Anna-Kaisan vuokaleipää, jota suositeltiin ja totta on, onpa hyvää. Reseptissä mainittiin gluteeniton jauhoseos ja tumma gluteeniton jauhoseos. Käytin Viljatuotteen vaaleaa ja tummaa jauhoseosta ja hyvin onnistui. Mitähän jauhoja muut ovat käyttäneet? Leivoin myös kakkua Jyttejauhoista ihan mainoksen reseptin mukaan ja sekin onnistui loistavasti.

    Olin myös ennen diagnoosia innokas kotileipuri ja -kokki. Nyt olen saanut vielä lisäpotkua kokkaamiseen ja leivontaan, kun kauppojen ja ravintoloiden gluteeniton tarjonta on aika vajavaista kuitenkin. Haluaisin jakaa kanssanne joitakin reseptejä. Taidan laitta niitä vinkkipalstalle lähipäivinä.

    Hyvää syksyä kaikille

    hemu

  • Ad

  • eijah 24 messages10/16/2011 2:19 PM

    Hei vain hemu ja muut kans!
    Joitakin reseptejä löydät myös gluteeniton blogistani:
    http://gluteeniton.blogspot.com/

    Leipomisiin tv eijah

  • donna 57 messages10/16/2011 4:39 PM

    KattiMatikan kanssa samaa mieltä: en ostaisi keliaakikolle Juntulan kauramannaa.

    Ja eijah, kiitos että laitoit blogisi osoitteen, aivan ihania reseptejä äkkivilkaisulla! Kannattaisi eijah mainostaa vielä omana uutena otsikkonakin.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s