Keliakia-korvaus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Suviih  629 viestejä25.3.2009 16:03

    Jezu kirjoitti:
    Toivotaan, että tuo korvaus tullaan nostamaan kustannuksia vastaavalle tasolle ja sitomaan hintaindeksiin. Tosin tänä vuonnahan korvaus taitaisi laskea, jos olisi sidottu indeksiin?

    Ei ehkä välttämättä, sillä syksyn alv -alea silmällä pitäen kaupat nostivat uuden vuoden jälkeen hintojaan. Parhaiten tuon huomasin noissa litran jogurttipurkeissa, joiden hinta tuossa omassa lähikaupassa nousi kerralla 14snt.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Jezu  Ylläpitäjä25.3.2009 15:46

    Kuinkahan monta keliaakikkoa Arkadianmäellä on? Tilastojen valossa 1-2 pitäisi löytyä? Mikähän heidän näkemyksensä nykyiseen korvaukseen on.

    Mielestäni korvausta pitäisi maksaa myös muille, jotka eivät voi syödä viljauotteita. Muista erityisruokavalioista en sitten osaakaan sanoa mitään.

    Toivotaan, että tuo korvaus tullaan nostamaan kustannuksia vastaavalle tasolle ja sitomaan hintaindeksiin. Tosin tänä vuonnahan korvaus taitaisi laskea, jos olisi sidottu indeksiin?

    Vaikka summat tuntuvat pieniltä, olisi tuollainen korotus kuitenkin melkoinen menoerä valtiolle. Jos hinta nousisi 21e => 48.5e saisi jokainen keliaakikko vuodessa 330 euroa enemmän. Kun meitä diagnosoituja on se 25000, olisi kustannus valtiolle 8.25 miljoonaa euroa vuodessa. Sillä palkkaisi aika monta sairaanhoitajaa, opettajaa, poliisia tai palomiestä...

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä25.3.2009 15:35

    Eihän sitä voi odottaa että valtio maksaa kaikki keliakiasta koituvat kulut, kun ei muut erityisryhmät eivät saa välttämättä korvausta ollenkaan. Tokihan tuo 21e on todella pieni summa suhteessa tuotteiden hintaan, mutta tyhjää parempi kuitenkin. Jotakin keskusteluahan on ollut että pitäisi sitoa tuo tukisumma elinkustannusindeksiin/kuluttajaindeksiin (mikä oikea nimitys nyt olikaan..), sillä silloin vuosia sitten kun tuki otettiin käyttöön, oli tuon summan ostovoima paljon nykyistä korkeampi. Jauhopaketin hintakin kun on niistä ajoista tainnut kohota noin 50senttiä (ainakin nuo Semperin luont. glut. jauhot joita itse käytän), tarkentakaa joku jos olen väärässä, tuo summa oli nimittäin osittain päätelty.

    Tuli kotoa pois muutettaessani aikoinaan naureskeltua, että minun opiskelijaelämässä taitaa makaroni olla aika harvinaista herkkua! Tykkäänkin kokata itse ja tuollainen "perusruoka" (kastiketta -kanaa, jauhelihaa-, perunaa, lihapullia, riisiä...) ei kovin kallista ole itse tehtynä, maissijauhot ja suurusteet kun ovat kuitenkin kohtuuhintaisia. Leipä kai se suurin menoerä on, mutta itse tehdyt sämpylät ja riisipiirakat vähentävät kuluja silläkin saralla.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Sussu 97 viestejä25.3.2009 15:18

    Jos tuolla Arkkaadianmäellä olis useemmallakin keliakia,korvaukset vois ollakkin toista luokkaa. Ehkä.. Toisaalta taas tulotkin on siellä sitä luokkaa että sama mitä mussuttaa. Terveellinen ruoka yleensäkkin ottaen maksaa enempi. Lenkkimakkara on huokeeta. Ja makarooni. Ja ravintoarvot ??? Aikas köpöset. Ihan vaan näin yleisestikkin ottaen. Saahan silläkin mahan täyteen, ja vaakaan isompia numeroita. Suomessa terveellinen ruoka on kallista ja gluteeniton vielä kalliimpaa. Ainakin jos valmiina haluat. Miun mielpittein.

  • Ninsku 30 viestejä25.3.2009 15:16

    Joo, mutta eihän kela anna mitään korvausta aikuiselle joka sairastaa vilja-allergiaa.
    Itselläni todettiin vilja-allergia 1999, kaikki keliakia testit tehtiin, mutta ei vaan ollut sitä. Vaikka aikuinen ei voi parantua vilja-allergiasta kuten lapset, niin korvausta ei heru.

  • pete78 17 viestejä25.3.2009 13:08

    Pitäiskö mennä porukalla heiluttelee kylttejä suomenpankin eteen ja huutaa lisää rahaa!! Heh Heh !!

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 18:00

    Jep! Pullan kanssa samoilla linjoilla. Kaikenlaisia allergioita ja imeytymishäiriöitä tosiaan on nykyään olemassa, mutta kyllä gluteeniton karsii aikamoisen kasan edullisia artikkeleita pois mitä voit käyttää. Hinta ja saatavuuskin on vielä jotakuinkin huonoa riippuen esimerkiksi siitä missä "jorpakossa" sattuu asustamaan. Meteliä kehiin!

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä24.3.2009 17:36

    Minusta kannattaa asiasta pitää ääntä. Mitään ei nosteta, ellei kukaan "vaadi". Kyllä korvausta tulee saada ja enemmän. Toinen vaihtoehto on se, että gluteenittomien tuotteiden hintaa lasketaan. Luulen, että minulla menee noin 50 euroa kuukaudessa enemmän ruokaan kuin aiemmin. En ihan kaikkein linnunruokaisimpia ihmisiä ole, mutten käy esim. ulkona syömässä tai muuten mitään ihmeellisiä käytä.

  • MariJo 77 viestejä24.3.2009 17:23

    Täytyy kuitenkin muistaa,että muut erityisruokavaliot eivät saa korvausta ollenkaan. Olisihan toki kivempaa saada enemmän, mutta en usko, että summa siitä tulee suurenemaan. Ollaan tyytyväisiä niin kauan kuin korvausta saamme, vaikka vähänkin.

  • higga 209 viestejä24.3.2009 16:48

    Hassua on, että alle 16 v saa vammaistukea. Et lapset on lähes vammaisia keliakian kanssa ja aikuiset ei. Toi vammaistuki on kuitenkin n. 85e/kk. Hiukan lähempänä noi summat vois kyllä toisiaan olla!

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 15:55

    Haa. No niinpä onkin.. Hyviä kommentteja, ei ole vaan minun silmään sattunut tuo keskustelu, mutta nythän tuo selvisi. Joop, lähempänä totuutta tuo 48,5e/kk on. Siis lähempänä.

  • Jezu  Ylläpitäjä24.3.2009 15:44

    Itse asiassa oikea summa olisi 48.5e/kk. Keliakialiitto on selvittänyt asiaa:

    Keliakialiiton hintaselvitys (PDF)

    Glu.fi:ssä on käyty keskustelua asiasta jo aiemmin:

    Keliakia tulee kalliiksi

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 15:38

    Tuotakin asiaa monesti olen miettinyt, että kukahan neropatti on laskenut että tuo 21 e/kk kattaa mukavasti nämä "erityisruokamenot" ?? Mulla ei ollut koulussa pitkä matikka, mutta veikkaan silti että hiukka enempi pitäisi tai saisi olla tuo summa. Vai millä mittakaavalla tää on laskettu..? Ja korvaustahan maksetaan toistaiseksi. Että pitäsi kai olla ihan tyytyväinen ettei lähde tuokin summa poikkeen. Vai mittee tuumaatte?

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s