Kielikäännöksiin lisäys kontaminaatioriskeistä

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Susa 61 viestejä5.8.2011 23:26

    Kaipaako kukaan muu lisäystä keliakia-kielikäännöksiin kontaminaatioriskeistä? Tai lähinnä tarkennusta siitä, miten riskit minimoidaan. Ja miten tärkeä on käyttää puhtaita työvälineitä ja alustoja eikä esim. samalla pannulla tai grillissä, jossa on valmistettu esim.gluteenia sisältäviä vaikkapa paneroituja tuotteita, saa paistaa gluteenittomia tuotteita ilman, että se on putsattu ensin. Eli käännöksestä kävisi ilmi, että pienikin määrä gluteenia on vaarallista. Tuoreena keliaakikkona olen itse matkustellessani kokenut tämän hankalaksi. Tuntuisi jotenkin varmemmalta ja helpommalta, jos olisi näyttää ko. maan kielellä tarkempi teksti, jossa olisi selvennetty tätä asiaa. Esim.Virossa eivät osanneet paikka paikoin suomea eivätkä englantia niin hyvin, jotta olisivat ymmärtäneet, mistä hommassa on kyse.

  • Reetta  719 viestejä6.8.2011 09:57

    Varmaan ihan hyvä ajatus, mutta toisaalta jos kielikäännös on pitkä, meneekö se huonommin perille ? Ehkä länsimaissa, joissa keliakiatuntemus on parempi, mutta Venäjällä, Afrikassa...

  • Mainos

  • Susa 61 viestejä9.8.2011 12:44

    Teksti ei tosiaan saa olla liian pitkä, mutta ajattelinkin lähinnä parin lauseen lisäystä, josta käy ilmi, että pienikin hiukkanen gluteenia on vaarallista keliaakikolle eli myös työvälineet, pannut ja grillit tulee olla puhdistettu huolella sen jälkeen, kun niillä on käsitelty gluteenia sisältäviä tuotteita.

  • LG1982  164 viestejä9.8.2011 15:57

    Itsekin olen kaivannut nimenomaan lisäystä kontaminaatioriskistä. Teksti ei kyllä kaikin osin nytkään aina avaudu, osa kokee luettelon mitä saan syödä myös kielletyiksi ja toisaalta osalle se nimenomaan avaa mitä voisin mahdollisesti syödä. Lähtökohta pidän aina, ettei välineitä ole puhdistettu ja ravintola-annokset sisältävät aina jonkin verran gluteenia. Syön sen verran harvoin ulkomailla ravintolassa, että gluteenin määrä jää vähäiseksi, jos paikka muutoin siisti (en itse söisi välttämättä esim. pizzeriassa). Pidempään oleskellassa ja jo parin viikon lomallakin riski jo suurempi erityisesti, jos syö lähinnä vain ravintoloissa.

  • Mampu 121 viestejä14.8.2011 17:27

    Myös minä kaipaisin mainintaa mm pizzaleikkureista tms, sillä on tosi harmillista, kun on tilannut ja odottanut gluteenitonta pizzaa ja juuri kun se on saatu laatikkoon, se tärvellään jauhoisella pizzapyörällä tms. Tuntee itsensä tosi kyyläksi jos koko ajan silmä kovana vahtaa ruuan valmistusta. Kaikkia välineitä ym on tietysti vaikea lyhyesti luetella

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,035s