Susa 61 viestejä – 8.6.2011 15:10
Miten keliaakikon pitäisi varustautua eväiden osalta lähtiessään reissuun esim. noin 4-5 tunnin lento johonkin päin Etelä-Eurooppaa? Eli jos lentokentältä ei saakaan mitää sopivaa syötävää ja odotteluaikaa on noin pari tuntia ja lisäksi lennon myöhästymisen varalle ja jos lennolla menee hommat pieleen, eikä koneessakaan saa ruokaa? Ja lisäksi ennen kuin pääsee majoittumaan ja löytää sopivan ruokapaikan/kaupan/matkalaukun, jossa mahdollisesti on jotakin evästä varalla? Eli mitä kaikkea mukaan? Mikä on näppärää ja säilyy eikä aiheuta ongelmia turvatarkastuksen näkökulmasta käsimatkatavaroissa?
tuuliviiri 13 viestejä – 8.6.2011 17:37
Minä olen yleensä kuljettanut mukanani näkkileipäpakettia ja Provenan pikapuuroja. Joskus jos on ollut pidempi reissu, on ruumassa ollut vielä mukana vakuumileipää. Myös joku banaani tai omena on näppärä ottaa mukaan. Koneessa saa onneksi juotavaa, oma kokemukseni on ettei Euroopan lennoilla tarjoilla enää mitään ruokaa.
riisikakku 4 viestejä – 8.6.2011 18:22
Minulla oli mukana lennolla Semperin välipalapatukoita. Turvatarkastuksessa ei niistä mitään sanottu kun pakkauksesta näkee mitä sisältävät. Ehkä jotain ruokaisampaa ottaisin käsimatkatavaroihin mukaan seuraavalla kerralla. Kuten tuohon toiseen viestiisi vastasinkin. Itselleni nousi aikamoinen päänsärky kun meni melko pitkälle iltapäivään reissupäivänä ennen kuin sain oikeasti vatsantäytettä ja edellisen kerran olin syönyt edellisenä iltana kunnolla. Ensimmäiset fiilikset perille pääsyn jälkeen oli sellaiset että nälkää taidettiin lähteä näkemään. Onneksi fiilikset muuttui sen jälkeen kun ensimmäisen kerran sain kunnon ruokaa .
Minä olin jo lentoja varatessa ilmoittanut ruokavalioni ja lennolla positiivinen yllätys oli gluteeniton täytetty pikkusämpylä jonka sain. Ei se vatsaa kauheasti täyttänyt kun nälkä oli melkoinen, mutta hienoa että oli noin huomioitu kuitenkin. Kyseessä oli Finnairin lennot.
Eli omaa tukevampaa evästä matkaan, mieluiten valmiita paketteja niin ei tarvi selitellä turvatarkastuksessa. Ja kannattaa syödä hyvin ennen kentälle lähtöä jos matkustaa aikaisin aamulla, sitten ehkä pärjää sillä Daimkakkupalallakin .
Jezu Ylläpitäjä – 8.6.2011 18:46
Itse otan reissuun mukaan yleensä Schärin vakuumipakatun leipäpaketin ja Provenan pikapuuroja joka aamulle (sekä vedenkeittimen, jos hotellissa ei ole keitintä, Biltemasta 9.99e).Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
KattiMatikka 271 viestejä – 11.6.2011 20:17
Itse ostan lentomatkalle mukaan Picnicistä glutti-sämpylän juustolla. Ei mene miksikään vaikka hetken joutuukin repussa pitämään.Susa 61 viestejä – 4.7.2011 13:42
Kiitos vinkeistä! Finnairin lomalennoilla etukäteen tilattu gluteeniton ateria toimi ainakin tällä kerralla sekä meno- että paluulennolla ongelmitta. Ei mennyt väärälle henkilölle ja oli suht maistuvaa ruokaakin eikä edes pelkkää kasvispöperöä. Tuoreena keliaakikkona ihmettelin kuitenkin, miksei minulla ollut kahvin kanssa sitä pientä maitoa, mutta muistinkin sitten, että tämä gluteenittomuus tarkoittanee käytännössä ainakin lennoilla tapahtuvassa ruokailussa myös laktoosittomuutta (vai maidottomuutta...?). Gefilus-jugurtti oli näin ollen myös korvattu mehukeitolla. Ja herkulliselta näyttävä Sacher-leivos oli myös paluulennolla korvattu mehukeitolla.
Tallulah 476 viestejä – 9.7.2011 14:44
Oikeastiko te pikapuuroja teette lennolla?? Miten??
Ja olisikin joskus gluteeniton "kasvispöperöä" mutta kun ei koskaan ole! Siksi en viitsi edes tilata enää gluteenitonta ateriaa lennoille kun suurin osa jää syömättä kuitenkin.
Lennoille en evästä ota enkä muutenkaan matkoille, mutta muuten välipalaksi käytän proteiinipatukoita.
Jezu Ylläpitäjä – 10.7.2011 23:03
Kyllä itsellä ainakin tuppaa tulemaan nälkä 13 tunnin lentojen aikana. Ei uskalla ottaa sitä riskiä, että GFML:n kanssa on sählätty eli aina on vähintään se yksi tuhti proteiinipatukka mukana, usein myös eväsleivät.Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
katjairene 57 viestejä – 11.7.2011 18:23
Juu kannattaa varautua jollain evästyksellä. Itse lensin kuun alussa New Yorkiin Lontoon kautta, sekä takaisin suoralla lennolla. Lennot olivat American Airlinesin, yhteistyössä Finnairin kautta, Finnair operoi Hki-Lontoo välin sekä New York- Hki välin. Ainut lento jossa sain tilaamani gluteemintonta ruokaa oli American Airlanesin operoima lento. Hki-Lontoo välillä lentoemo otti paluulennon tiedot ylös ja lupasi varmistaa ja tilata varmuuden vuoksi uudestaan minulle gluteenittomat ruuat. Ei ollut tiedot menneet perille. Matkan tilasin supersaverilta josta tuli varmistukset tilatuista ruuista. Finnair oli nämä antanut...Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.