Jossu 22 messages – 11/09/2009 4:01 PM
Kiitos - toi oli lohduttavaa kuulla. Mietinkin, että kiinalaisessa keittiössä venhää melko vähän muutenkin kait käytetään, että vois olla hyvä kohde sen puolesta. Ja kiinalainen ruoka on muutenkin ihan super hyvää -nam! Eli sitä siis innolla odotellessa
En minäkään mitään kielikäännöksiä oo ajatellut mukaani ottaa - kielitaito varmaan riittää muutenkin.
GTmutsi 3 messages – 11/13/2009 11:07 AM
Asumme Pekingissä ja perheessä on 2 nuorta keliaakikkoa.
Kiinalaisissa ravintoloissa syömme aika surutta, kastikkeet suurustetaan maissi- tai perunajauhoilla. Dumplingit (nyytit) ohitamme ja sen verran katsotaan ettei annokset ole friteerattuja. Näiltä on turha kysyä gluteenittomuudesta - se on aivan outo käsite täällä!
Kaupoista ei pahemmin valmista gluteenitonta löydy - länkkäreille suunnatuista kaupoista löytyy onneksi edes jauhoja. Poikkeuksena kuitenkin on mainittava City Shop - kauppa, josta juuri löysin gluteenittomia välipalapatukoita sekä Schärin makaronia ja spaghettia!!
Macaon reissusta selvittiin myöskin valitsemalla vain luontaisesti gluteenittomia annoksia.
Jossu 22 messages – 11/13/2009 2:48 PM
No niin Peking alkaa houkutella aina vaan enemmän - tulkoon itsenäisyyspäivä meille suomeen niin mä pääsen reissuun
Ja Tansania & Kenia osottaa edelleen valloitustaan. Pitänee jossain kohtaa aktivoitua tuon asian suhteen - hih!
Suviih 629 messages – 11/13/2009 4:35 PM
Onko Pekingissä muuten miten hyvin englannin kielisiä ruokalistoja ravintoloissa ja osaavatko tarjoilijat englantia?Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
Tallulah 476 messages – 11/13/2009 5:44 PM
^GTmutsi varmasti osaa sanoa vielä enemmän, mutta mun kokemus oli että ravintoloissa oli myös englanniksi ruokalistat. Ruokalistat oli yleensä kuvien kera joten ne on melko paksuja opuksia kun on kunnon värikuvat annoksesta. Tarjoilijat eivät kyllä englantia osaa kuin ERITTÄIN harvat. Tarvittaessa löytyi sit aina joku vuoropäällikkö joka yleensä osasi englantia, muistaakseni ei ollut kuin yksi tarjoilija joka puhui englantia niissä ravintoloissa joissa viikon aikana ehdin käydä. Mutta, Pekingissä on 60 000 ravintolaa joten mitään yleispätevää on vaikea sanoa tuolla perusteella.
GTmutsi 3 messages – 11/14/2009 1:06 PM
Ravintoloista löytyy yleensä aina joku joka puhuu englantia edes jotenkuten ja useasti, kun "länkkäri" astuu ovesta sisälle tuo henkilö kutsutaan heti paikalle.
Ruokalistoissa on useimmiten todellakin kuvat ja tekstit englanniksi tai sitten englanninkielinen lista on erikseen. Olemme pari kertaa eksyneet sellaiseen paikkaan jossa englanninkielistä listaa ei ole ollut, mutt kyllä kuvista pystyy aikapaljon päättelemään. Mutta mitään ainesosaluetteloa ei todellakaan ole, edes englanniksi.
Mainittakoon myös se, että "aidossa" kiinalaisessa ravintolassa tilataan monta erillaista ruoka-annosta joista sitten jokainen ottaa omalle lautaselleen.(Riisi ei kuulu mihinkään annokseen, se on tilattava erikseen ja se tulee myöskin usein vasta viimeisenä.Eli ei niinkuin Suomessa jossa yleensä annokseen kuuluu tuhti riisiannos!)
Tästä syystä olemme aina tilanneet 4-5 erillaista annosta, joista tytöt ovat sitten syöneet sitä mikä heille käy ja me muut olemme tyytyneet siihen mitä meille jää
Suviih 629 messages – 11/14/2009 2:54 PM
Mitenkäs muuten sellaiset ruuat, jotka sisältävät Hoi Sin -kastiketta? Suomessa kiinalaisessa minulle tultiin kertomaan, että käyttävät valmista HoiSin kastiketta ja se sisältää vehnää. Onko ruokalistoissa mainittu tyyliin "kanaa hoisin -kastikkeessa" tms, jotta kyseistä kastiketta osaisi varoa?Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
GTmutsi 3 messages – 11/15/2009 12:14 PM
Suviih kirjoitti:
Jezu Admin – 03/02/2010 10:03 PM
Olen aivan unohtanut päivittää omaa listaaniKeliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Reetta 719 messages – 03/05/2010 9:01 PM
Nyt on katsastettu Azorit. Sielläkin pysyy keliaakikko hengissä. Gluteeniton ei ollut vieras juttu ja saimme ruokaa. Hotellin aamiaiselle meille hankittiin leipää. Retkillä Hispanian opas kiitettävästi huolehti, että saimme sopivaa syötävää. Parissa ravintolassa kävimme omin nokkinemme ja kielikäännöksen avulla saimme ruokaa. Ruokalistat portugaliksi ja englanniksi. Yhdessä ravintolassa pitäisi olla ruokalista myös skandikielin, mutta sepä ei ollutkaan sunnuntaina auki.
Kaupoista löytyy gluteenitonta tarjontaa; tosin huonommin kuin Suomessa. Parissa kaupassa, jossa kävimme, kummassakin gluteenittomat tuotteet olivat omassa hyllyssään (myös muita erikoistuokavaliotuotteita samassa hyllyn pätkässä).
Matkakertomukseen saakka ei riitä kirjoitettavaa tällä kertaa.
Reetta 719 messages – 03/05/2010 9:29 PM
Azoreista vielä sen verran, että siellä kannattaa hyödyntää maan omat tuotteet. Ananas ja pikkubanaanit ovat tosi maukkaita. Hedelmäsalaatti tehty tuoreista, ei purkista. Juustot on tosi hyviä (varmaan ihan tuhti rasva%).
sarikka 12 messages – 03/05/2010 11:02 PM
Viime syyskuussa oltiin Italian Sorrentossa. Aivan ihan reissu, ei mitään ongelmia ruuan kanssa!!!! voin suositella lämpimästi. Glut. pastaa ja pizzaa sai tosi monissa paikoissa, jopa sellaisissa ravintoloissa joissa sitä ei ollut mainittu ruokalistalla mutta kun kysyin, keittiöstä löytyi glut. pastaa. Kastikkeet oli ihania. Sain ihania risottoja yms. sekä glut. jäätelövohveleita oli ainakin kahdessa eri jäätelöpaikassa eli sain ihanaa glut. italialaista jäätelöäkin. Leipää ostin apteekista, ja hotelli oli järjestänyt minulle omat jugurtit, jotka sain ottaa jääkaapista. Lisäksi kun toin omat leivät, aamiainen oli ihana. Kerrassaan ihana matka.
Nagual 3 messages – 03/05/2010 11:23 PM
Keliaakikkona olen käynyt Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Ranskassa, Kreikassa (2 kertaa, Samos ja Evia), Intiassa (2 kertaa, Goa ja Mysore)... nuo tuli heti mieleen. Olen myös vegaani, eli hommassa on ikäänkuin tuplahaastekaija 38 messages – 03/07/2010 1:07 PM
Ensimmäiseen reissuun lähdössä gluteeniton ruokavalio mielessä ja hhhhirvittää. Huhtikuun viimeistä viikkoa odotellaan ja silloin saan kohdata Lontoon keliakiaihmisenä. On hieman vaihdellut ihmisten mielipiteet ravintoloiden tarjonnasta, mutta eihän tässä auta muu kuin rohkealla mielellä lähteä tutustumaan menuihin. Ehkä eniten mietityttää hotelli, jonka huonehintaan kuuluu mannermainen aamupala... laitoin hotelliin s-postia, mutten ole saanut vastausta. Olisin kysellyt gluteenottomasta vaihtoehdosta, lieneekö heille hepreaa?!
Jostain syystä olen siirtänyt matkalle lähtöä, kun aina on mieleen tullut mitä sitä sitten syö! On tämäkin elämää, pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Niin no, nythän otin.
Mielenkiinnolla reissuun, ja jos jollain on vinkkejä Lontoon ja Westminsterin alueen suhteen ruokapaikoista, kiitollisuudella otan niitä vastaan.
oranki 35 messages – 03/14/2010 3:04 PM
Keliaakikkona matkattu: Saksa (Berliini), Englanti (Brighton), Filippiinit, Hong Kong, Indonesia, Kanada.
Kaija kyselit Lontoosta, siellä en ole keliaakikkona käynyt, mutta Brighton oli ainakin hyvä! Löytyi jopa ravintola, josta sai gluteenittoman aamiaisen, terveyskaupoista sai ostettua gluteenittomia leivonnaisia ja tuotteita. Ihan marketeissakin oli gluteenittomat osastot. Englannissahan on paljon etnisiä ravintoloita, ja näissä suurimmassa osassa tarjonta on gluteenitonta. Kyllä siellä pärjää! Googlettelulla löytynee ravintoloitakin.
nitraatti 6 messages – 03/15/2010 10:24 AM
Omat näkkärit on ollunna mukana reissuilla, mutta muuten on pärjännyt todellahyvin paikallisilla antimilla (gambia, pattaya, kap verde).
Kiipuli 90 messages – 03/15/2010 10:32 PM
Kaija: oma leipäpussi vaan kotoa mukaan ja isket sen siihen hotellin pöytään, keräät buffetista juustoa ja voita ja rupeet syömään. JOs ne mussuttaa ettei saa omia eväitä ravintolassa syödä niin mussuta takaisin.
Mulle on mussutettu vain kerran (Saksassa) ja näytin Schfrin leipäpussia (siinähän on myös saksaks selosteet) ja asia oli sillä hyvä.
Mä olen matkustanut lähes kaikkialla Euroopassa (hollanti, norja, joku balkanin maa ja portugali poislukien) ja vaihtelevalla menestyksellä olen saanut ruokaa.
Jossain ei riitä yhtään ymmärrystä (Ranska, Latvia) ja jossain asia tajutaan (Ruotsi, Tanska, Italia, Saksa). Yllättävissä paikoissa ruokaa taas saa (alle 1000 hengen pikkukylä keskellä Puolan maaseutua).
Kielikäännökset mukaan, vähän eväitä laukkuun, pari vierailua paikallisiin terveyskauppoihin / apteekkeihin ja pipo riittävän tiukalle ravintoloissa, niin kyllä siinä selviää.
Jos ei nipota niin ei ne koskaan opi kuinka tärkeä gluteenittomuus on
kaija 38 messages – 03/18/2010 8:27 AM
Kiitos vastauksista, täytynee sitten varautua omaan leipään, varmuuden vuoksi. Eniten mietityttää aamupala, mutta sen vajauksen tosin saa helposti korjattua muualla kuin hotellissa. Mielenkiinnolla reissua odotan, ja aion tehdä varsinaisen tutkimusmatkan Lontoon gluteenittomuuteen...
Välillä tahtoo unohtua se tosiasia, kuinka paljon maailmassa on syötävää ilman gluteenia! Joten tsemppiä vaan kaikille matkaajille, kertokaahan uusista kokemuksistanne, se antaa ehkä uskallusta muille matkalle aikoville.
Lontoo mielessäin...
lena 15 messages – 03/20/2010 5:45 PM
Kaijalle:
Olin juuri Lontoossa mutta mahataudin kourissa , eli ei uskaltauduttu ravintoloihin. Tein kuitenkin ennen matkaa "pohjatyötä" ja laitan tähän muutaman ravintolan googlattavaksesi vaikken päässytkään itse niitä testaamaan...
- Ooze (risottoja)
- Hell Pizza
- Wagamama
- Leon
- Tibits
- Cotto (italialainen)
Näillä on siis gluteenitonta tarjolla, ainakin osaa oli suositeltu gluteenittomuutensa vuoksi esim. blogissa "The gluten free foodie"
Hotellin aamiaisella mulla oli omat näkkärit, hotellin puolesta pekonit, munat, leikkeleet, juustot, hedelmät ja jugurtit.
Kaupoista en oikeen löytänyt gluteenittomia, esim. lounassalaateissa oli yleensä pastaa. Tescossa oli paria lajia vakuumipakattua leipää, muffinseja ja jotain muroja. Englannissa hotellihuoneessa on yleensä kahvin-/teenkeittomahdollisuus ja pieni jääkaappi, joten evästely hotellilla onnistuu.
kaija 38 messages – 03/20/2010 6:02 PM
Kiitos lena. Harmi että vatsatauti vei mahdolliset uudet makunautintosi! Ja Kiipuli, pidän mielessä ohjeesi ja mussutan takaisin mikäli tarve vaatii. Osaan sen kyllä
Tuo Wagamama ja Hell Pizza itselläni olikin jo tiedossa, mutta loput laitan muistiin. Näkkäriä en valtaisasti rakasta, mutta eihän tässä muu auta kuin pakata sellainen paketti mukaan. Hotellin aamiaisesta taidan hyvinkin epäilevänä jättää leikkeleet ja jugurtit toisille. Mutta eiköhän tässä tulla pärjäämään.
Joku ohjasi käymään terveyskaupoissa, joissa saattaa olla hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita. Saa nähdä, täytyy tutkia tilanne. Täytyy aloittaa henkinen valmentautuminen reissuun pikkuhiljaa, sillä kone nousee vasta ensi kuun loppu metreillä.
katjah 2 messages – 06/30/2010 11:08 PM
Olin keväällä 2008 mieheni kanssa Italiassa, Pisassa. Matka oli mukava kaikin puolin, paitsi ruuan puolesta mieheni sai harmaita hiuksia : ). Hän söi koko reissun ajan aamiaisella omia leipiä ja mukana oli myös omat keksit ja kuivakakut päiväkahvilla. Ruuaksi hän söi ranskalaisia perunoita ja grillattua pihviä, ilman kastiketta. (Kaikki ruoka pitää olla myös maidotonta)
Viikon ajan olimme iltaisin syöneet samassa ravintolassa ja joka ilta meillä oli sama tarjoilija. Hän oli huumori miehiä ja kysyi aina mieheltäni: otatko saman ruuan ja meillä oli aina sama vastaus: Kyllä.
Paras juttu ruuan kanssa oli viimeisenä iltana, sillä tarjoilija kysyi mieheltäni, että kuinka ison pihvin hän viimeisenä iltana haluaisi? Mieheni, joka on liki 2metriä pitkä ja syö hyvin paljon sanoi, että mahdollisimman iso, koska hän on ollut vähällä ruualla koko matkan ajan. Kylläpä naapuripöydissä kohina kävi, kun miehelleni tuotiin pihvi pöytään. Pihvi oli melkein lautasen kokoinen. Meitä vahän hävetti ihmisten hyväntahtoinen naureskelu. Ja kyllä siinä mieheni teki töitä, että sai pihvin syötyä. Loppulasku oli huikea, sillä mieheni pelkkä pihvi maksoi 28euroa : ).
Kotiin palattuamme hän ei halunnut syödä grillattua pihviä pitkiin aikoihin : ).
Tähän loppuun voi sanoa, että Italiassa, Pisassa ei ainakaan vuonna 2008 ymmärretty gluteenittomasta ruokavaliosta mitään tai emme osanneet kysyä oikein. Netistä olin kyllä käännöksen ottanut mukaani, mutta gluteenitonta emme sieltä saaneet. Ihania muistoja, joille pystyy nauraa näin myöhemmin : )
Jezu Admin – 07/01/2010 12:14 AM
Lisätään omaan listaan myös Itävalta ja tarkalleen ottaen WienKeliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Ninni 114 messages – 11/09/2010 8:38 AM
Mulla on kokemuksia Itävallasta viime kesältä, olimme Salzburger Hof -nimisessä hotellissa. Söimme illallista joka ilta hotellissa, ja siellä oli gluteenittomuus ymmärretty ja huolehdittu tosi hyvin. Sain tosin aika monena iltana jälkkäriksi jätskiä, mutta olen niin suuri jäätelön ystävä, että minua se ei haitannut. Gluteenittomat leivät olivat todella huonoja, mutta aamupalalla oli niin paljon kaikkea muuta (hedelmiä, jugurttia, vihanneksia, muroja...) että ei sitä leipää enää kaivannut. Buffet pöydässä ei ollut suomalaiseen tapaan mitenkään merkitty, mikä on gluteenitonta ja mikä esim. laktoositonta tai vähälaktoosista eli siellä täytyi itse tietää ja arvailla, mitä voi syödä. Tästä annoin palautettakin ja kuvittelisin tämän olevan erityisen hankalaa esim. vähälaktoosista ruokaa kaipaaville.
Lounastimme päivisin milloin missäkin, lähinnä vuorten rinteillä olevissa pikku ravintoloissa ja sielläkin tunnuttiin kyllä ymmärtävän hyvin gluteenittomuus, mutta vaihtoehtoja oli vähän. Salaattia löytyi ja jossain minulle tehtiin wienerschnitzel ilman panerointia. Mitään konditoriatuotteita en nähnyt missään gluteenittomana. Tosin yhdestä luontaistuotekaupasta löytyi hyvää, hieman ruisleipää muistuttavaa leipää (harmi, ettei nimi ole jäänyt mieleen).
Hampurin kokemukset viime keväältä eivät ole niin positiivisia, siellä ei tunnuttu ymmärtävän mitään gluteenittomuudesta ja vaihtoehtoja ei löytynyt. Hotellin aamiaisellakaan en saanut leipää lainkaan.
Ja vuoden keliakiasta kärsineenä ole oppinut, että Lufthansalla ja British Airwaysillä ei saa turistiluokassa Euroopan sisäisillä lennoilla erityisruokia, eli käytännössä keliaakikko ei saa mitään syötävää. Finnairilla asiat on paremmin! Ja Suomessa ylipäänsä on keliaakikon aika helppo elää verrattuna moneen muuhun maahan.
japo 7 messages – 11/25/2010 7:01 PM
Olen lähdössä ensi vuonna todennäköisesti Afrikkaan. Kohteina on Lusaka Sambia ja Johannesnburg Etelä-Afrikka. Onko kellään klokemuksia maanosasta. Joku kertoi käyneensä Gambiassa.
Japo
Aries 5 messages – 03/19/2011 12:50 PM
Olen tällainen 15v keliaakikko, mutta ikäni puolesta oon matkaillu paljon. Asun tällä hetkellä Pekingissä. Keliakian löytämisen jälkeen 2vuotta sitten olen ainakin ollut Pekingissä, koululeirillä sisäämaassa päin, Shanghaissa, Hong Kongissa ja Makaolla näin kiinan kohteita luetellakseni, sekä vielä Hawaijilla, Tokyossa, Malesiassa ja Australiassa. Suuria ongelmia ei ole koskaan tullut missään.
Isoimmat ongelmat olivat koululeirillä jolla menimme sisämaahan Wu Tai Shanille (viisi tasanne vuorta, 五台山 Yleensä lähemmäs kaikkea kiinalaista voi syödä huoletta, niin kauan kuin ei mene maistelemaan mitään friteerattua tai nuudeleita, mutta jostain syystä sain kyseisellä leirilla vahvat oireet, vaikka tutkinkin ruokia ja totesin ne luultavimmin gluteenittomiksi, kiinalaisethan eivät usein tiedä mitä on vehnäjauho, kaikki on vain jauhoa. Ensin luulin vatsaongelmien johtuvan stressistä, mutta kun toisen päivän lounaalla olo meni aivan kamalaiksi oli pakko lähteä hotellille ja myöntää että se on keliakia. Hauskaahan oli se, ettei leirille olisi saanut ottaa puhelinta mukaan, tai säilyttää lääkkeitä itsellään, ne olisi pitänyt antaa terkkarille. Otin kuitenkin sekä kännykän että lääkkeitä mukaan. Otin tietysti heti vessasta ulos päästyä imodiumin, ja menin kertomaan opettajille, vaikka se tietusti nolotti sanoa että on kamala ripuli. No ei siinä mitän, loppu ajan opettajat vahtivat tarkasti että sain ravintolasta omat ruuat jotka olisi tehty täysin gluteenittomiksi, ja oireet loppuivat.
Australia taas oli keliaakikon paratiisi. Perus ruokakaupoissa myytiin terveystuote puolella gluteenittomia tuotteita joiden valikoima oli iso, ja ravintoloistakin sai ihan kysymällä tietää mikä on gluteenitonta ja mikä ei. Sain joka ilta hyvän aterian, ihan tavallisesta pihvistä aina kalaruokiin asti, ja yhdessä ravintololassa myytiin jopa gluteenitonta pastaa, ja toisessa gluteenittomia voileipiä. Sinne haluaisi uudelleen. Pakko myöntää, että hinnat olivat usein aika järkyttävät, vaikka hintaeroa ei ollut normaalin ja gluteenittoman ruuan välillä.
Muualla on menty periaatteella: jos se vaikuttaa gluteenittomalle, se luultavasti myös on. Kiinassa voi olla vapain mielin, kastikkeita ei suurusteta, ja hapanimelä possu ja monet muut päällystetään maissijauholla. Ruokia on syöty periaatteella että sitä ensin haistetaan ja sitten maistetaan vähän, ja jos se haisee/maistuu vehnälle, sitä ei syödä. Niin olen oppinut mikä on ja mikä ei ole gluteenitonta. Usein kyllä riittää perus tiedot, kastikkeita varotaan jos kyseessä on kunnon pihvipaikka, ranskalaiset ovat turvallisia yms. Ihan perustiedoilla eri ruoka-aineiden gluteenittomuudesta pääsee pitkälle. Ja jos ei muuta, sitten on ollut pakko joustaa ja syödä huononpaa ruoka kuin muut, esimerkiksi paistettua riisiä. Se on sen arvoista, matkailu on ihanaa.
Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.