Miten tarkka pitää olla?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • meffi 2 viestejä13.12.2012 08:48

    Hei! Kuulisin mielelläni kokemuksianne tai mielipiteitänne siitä, että miten tarkka pitää ruokavalion kanssa olla. Tiedän, että pitää olla hyvin hyvin tarkka, mutta monesti olen tämän syksyn aikana (sain siis diagnoosini kesällä 2012) törmänny ravintoloissa esimerkiksi siihen, että tarjoilijat sanovat, että jos se sulla nyt on noin tarkkaa niin älä sitten syö jne. Tuntuu kurjalta nipottaa, mutta olen luullut, että keliakiassa nimenomaan on kyse ihan murusestakin. Vai olenko väärässä? Syöttekö te muut esim. ranskalaisia, jotka paistetaan samassa öljyssä paneroitujen tuotteiden kanssa? Otatteko esim. jouluna laatikoita, jotka muuten ovat gluteenittomia mutta päällä on normaalia korppujauhoa? Kokki sanoi mulle, että ota sieltä "alta" eli jättäisin vaan sen pääliosan laatikosta syömättä. Tai voiko syödä kinkkua jossa on korppujauhokuorrutus, jos ei syö sitä kuorrutuskohtaa? Olen luulluut, että ei voi syödä mitään missä on vähänkään riskiä kontaminaatiolle, mutta tarjoilijoiden ja kokkien mukaan monet keliaakikot kuulemma syövät esim. ranskalaisia, jotka on samassa öljyssä paistettu, koska siinä on niin vähän gluteenia, jos ollenkaan. Kiitos neuvoista ja kommenteista etukäteen, olen vähän ymmälläni tästä, joten apu on tervetullutta.

  • almatomu 13 viestejä13.12.2012 09:48

    Näitä valitettavan usein tulee että sanotaan et älä sit jos oot noin herkkä tai et ota sieltä alta, Mä sain noista laatikoista työpaikan pikkujouluissa saman kohtelun, sanottiin että laatikko on ihan ok, vain päällä on korppujauhoja. Mulla tuli nauru ja sanoin sille misulle et kuule kyl se sit on kokonaan gluteenipitoinen. Eli vastaus on aina ei ei ja ei. Ei mitään mikä on voinut olla tekemisissä gluteenin kanssa, ei samassa rasvassa paistettuja ranskiksia tai muita ehkä juttuja. Vaikka oireita ei tulisikaan, on "tartunta" silti voitu saada joten nipota rauhassa! Aluksi se voikin olla harmilloista aina tivata mutta sitten kun asian kanssa olet aikasi taistellut, se on ihan hauskaakin. Mä viihdytän välillä itseäni ihan juuri sillä että menen tivaamaan jostain ruoasta tai esim. jostain myyntikojusta tuotteiden gluteenittomuutta, aiheutan hirveän hämmenyksen ja nauran sen jälkeen partaani hiljaa nurkassa Kyllähän se turhauttaa kun ei voi edes ravintoloiden ammatilaisiin luottaa mutta itsestäsi sä vaan huolehdit joten jatka samaa rataa! Ei se väärin oo

    -Almatomu-

  • Mainos

  • lorangil 82 viestejä13.12.2012 12:26

    täällä -> http://www.glu.fi/keskustelu/aihe/Upporasvan+kontaminaatioriski/923/#viesti_7956 jo keskustelua upporasvan kontaminaatioriskistä.
    Itse syön ranskalaisia ulkona ehkä kerran kuussa ja pääosin paikoissa, joissa tiedän, että ranskalaiset paistetaan omassa rasvassaan. Mutta toisaalta en ole jättänyt mäkkärin kasvispihviäkään syömättä, jos se on paistettu samassa öljyssä muiden tuotteiden kanssa ja ei ole tullut oireita eikä vasta-ainearvot ole nousseet. Meillä ei myöskään koskaan ole ollut leviterasiaa erikseen minulle, kun käytämme levitettä niin harvoin, että yksikin rasia meinaa vanheta. Ja kun käytän, niin silmämääräisesti vältän muruja. Leikkuulaudat pyyhkäisen puhtaaksi ennen käyttöä ja yhtäkään näkyvää gluteenimurua en vapaaehtoisesti suuhuni laita. Yli kolme vuotta on näillä menty ja hoitoseuranta on näyttänyt, että homma toimii.

    Itsekin jättäisin väliin ruoat joihin on gluteenia päälle tai alle tai minne vaan laitettu, mutta "saattaa sisältää vehnää" varoituksesta en esim. välitä, koska en ole "niin herkkä" ja pitkällä seurannalla niistä tuotteista ei ole ollut minulle haittaa. Ei niitä tosin joka päivä kannata syödä.

    Suosittelen seuraamaan yleisiä ohjeistuksia. Kukin keliaakikko päättää sitten itse mitä riskejä suostuu ottamaan. Jos haluaa ottaa pieniä riskejä niin sitten on kannettava vastuu, jos on oireita ja lopetettava "kokeilu". Tai jos seurannassa alkaa näkyä vauriota tai vasta-ainearvot nousevat niin silloin tietää, että pitää tiukentaa ruokavaliota. Itse olin alunperin oireeton, mutta vuoden gluteenittomuuden jälkeen yhden vahinkoaltistuksen perusteella tiedän, että jos saan esim. vehnäjauhoa alle pari teelusikallista niin alkaa oireet muutaman tunnin kuluttua.

    Näitä rajanvetoja on keliaakikoilla monia. On esimerkiksi entiset "luontaisesti gluteenittomat", joilla on tiukempi linja. Osa ei syö vehnätärkkelystä, osa syö. Jotkut eivät syö kauraa,osa syö vain puhdasta kauraa, osa syö jopa tavallista eikä se ole vaikuttanut vasta-aineisiin. Osa välttää "saattaa sisältää vehnää"-tuotteita ja osa ei. Oma keho ja hoitoseuranta ovat mittareita, joita kannattaa seurata.

    Itse en halua paasata enkä tuomita ketään valinnoistaan vaan kukin tekee omat päätökset. Välillä vertaan gluteenittomuutta tupakointiin. Jotkut eivät polta, osa polttaa silloin tällöin ja osa polttaa koko ajan. Syäpäriskit yms haitat kasvavat mitä enemmän tupruttaa. Sama keliaakikolla, joka altistaa tieten tahtoen tai ottaa sen riskin, että saattaa altistua. Nuorena naisena oma tärkein motivaatio pitää ruokavaliosta kiinni on lapsettomuuden pelko. Syöpää tuntuu saavan joka asiasta ja osteoporoosiakaan en oikein osaa pelätä, vaikka se varmasti kauheaa onkin. Minulle se toimivin "pelote" on tuo lapsettomuus, kun ei välittömiä oireita murusista tarvitse pelätä.

  • Tallulah 476 viestejä13.12.2012 13:31

    Itse toimin aikalailla lorangilin tavoin. Käytän vehnätärkkelystä ja kauraa, itselläni on puhdasta kauraa mutta kylässä syön ihan tavallisesta kaurasta tehtyä. Ranskalaisia syön, itse en usko että niihin voisi tarttua niin paljoa gluteenia mitenkään että se vaikuttaisi haitallisesti. Tosin syön ranskalaisia muutaman kerran vuodessa, varmaan eri asia jos söisin useammin. Samoin syön tuotteita jossa lukee "saattaa sisältää". Meillä kotona ei koskaan ollut minulle mitään erillisiä paahtimia tai levitteitä tai leikkuulautoja, eikä silloin sellaisesta edes puhuttu lainkaan. Ja hyvin on pärjätty.

    Jokainen tehköön oman ratkaisunsa siitä kuinka tarkka ja kuinka "nipottaja" on.

  • ponipimu 239 viestejä13.12.2012 14:17

    heh, mä toimin vähän samaan tapaan kuin almatomu, nytkin olen vartavasten menossa eräille joulunajan markkinakojuille ihan vain siksi että haluan tarkistaa saako sieltä mistään gluteenitonta. Ja erityisesti kiinnostaa se koju jossa kaupitellaan juustoja, ja saa maistaa ruisleipäkuutiota dipattuna juustofondyeeseen, tuskin on gluteeniton versio mukana mutta minäpä aion sellaista siellä kysellä, JA ISOON ÄÄNEEN.

    Ja ravintoloissa minulla on tapana ohjeistaa tarjoilijoita jos yrittävät kaupitella "jos et ole niin herkkä"-ruokaa, sillä ei ne mistään tiedä, edes kokitkaan. Ja jos ei mitään sopivaa syötävää ole tarjolla, äänestän jaloilla, on muitakin ruokapaikkoja.

  • tytti 34 viestejä13.12.2012 23:14

    Itselläni tuli tästä mieleen jokin aikaa sitten Keliakialiiton lehdessä ollut juttu, jossa kerrottiin että tutkimuksien mukaan aivan pieni määrä gluteenia usein ruoassa on paljon vaarallisempaa kuin jos syö vahingossa harvoin vaikka kokonaisen palan tavallista leipää. Ymmärsin asian niin, että jatkuva pienikin altistus pitää yllä tulehdusta (ja on siis mm. syöpäriski) kun taas isompikin "kertarysäys" paranee n. 2 kuukauden jälkeen kokonaan. Yritän muistella tätä aina kun ottaa pannuun ainainen nipotuspakko, joka tähän tautiin liittyy kylkiäisenä. Tosin ymmärrän jos ihmiset eivät jaksa aina kysellä ja olla huolissaan, sillä onhan se rasittavaa.

  • Ninni 114 viestejä14.12.2012 09:47

    Hei,

    Jokaisen on varmasti itse mietittävä, miten tiukan linja dieetissään ottaa. Itse en tietoisesti söisi mitään gluteenipitoista.

    En siis söisi tavallisella korppujauholla kuorrutettua kinkkua tai laatikkoa, vaikka varmasti on niin, että jos ei sitä korppujauhokohtaa ota, niin gluteenia on todella vähän jos lainkaan. Ranskalaisia syön ravintolassa niin äärimmäisen harvoin, että ei haittaa, jos syön joskus samassa öljyssä paistettuja tuotteita. Kysyn ranskalaisten gluteenittomuutta, ja jos niissä ei ole jauhoja, kelpaa mulle. Kannattaa huomata, että ranskalaisissa ja teollisissa lohkoperunoissa saattaa olla vehnäjauhoja.

    Syön puhdaskauraa ja vehnätärkkelystä ja kaikkia sellaisia tuotteita, joissa on keliakialiiton listan mukaan sallittuja aineita. Joskus syön myös näitä "saattaa sisältää gluteenia" tuotteita, koska niitä syödään kuitenkin harvoin. Syön myös Kellogsin muroja silloin tällöin, mikä on vähän kiistanalainen juttu.

    Suomessa ravintolassa ei ole koskaan minulle sanottu, että syö sieltä alta tms. Joskus on totaalista tietämättömyyttä, mutta sitä on pääsääntöisesti halvoissa pitserioissa tms. Kunnon ravintoloissa gluteenittomuus kyllä tunnetaan ja tiedetään.

    Ulkomailla on joskus tietämättömyyttä ja silloin päättelen vain itse, mikä on gluteenitonta ja mikä ei. Kastikkeet ovat hankalia, mutta joskus olen jonkun kastikkeenkin syönyt, vaikka täydellistä varmuutta gluteenittomuudesta ei ole saanut.

    Tutuille olen sanonut, että kauran pitäisi olla puhdaskauraa, mutta olen syönyt kylässä jotain tavallisesta kaurasta tehtyä - gluteenipitoisuus siinä lienee kuitenkin todella alhainen. Kotona käytän pelkkiä puhdaskauratuotteita.

    Paahdan välillä leipää samassa paahtimessa muiden kanssa (tätä ei ehkä pitäisi tehdä).

    Mulla on diagnoosin jälkeen tähystetty suoli vuoden päästä ja veren vasta-aineita seurataan säännöllisesti. Kaikki on aina ollut kunnossa, suoli parani tällä dieetillä ja vasta-aineita ei dieetin aloittamisen jälkeen ole näkynyt. Eli näillä mittareilla mitattuna dieetti toimii.

  • Mainos

  • Katie 17 viestejä17.12.2012 10:53

    En kyllä yhtään ihmettele, että hämmentää. Itseänikin ärsyttää nämä määritelmät että keliaakikko ei saa syödä leivänmuruakaan ja kaiken täytyy olla ehdottoman puhdasta, mutta silti gluteenittomissa tuotteissa saa olla tietty määrä gluteenia. Erittäin pieni määrä, mutta silti.

    Olen samoilla linjoilla kuin lorangil, Tallulah ja Ninni. En syö mitään, mistä tiedän että se sisältää gluteenia, edes tuolla mielenkiintoisella "syö sieltä alta"-metodilla "Saattaa sisältää" tuotteita syön, kun niitä ei tosiaan niin kauhean usein tule käytettyä.

    Käytän paikasta riippuen omaa leivänpaahdinta tai paahtopusseja, ja leviterasian haluan ehdottomasti pitää omanani. Teen joskus niin, että kun uusi rasia avataan, otan siitä itselleni pienempään rasiaan talteen omat levitteet, niin ei tarvitse pitää useampia "täyskokoisia" leviterasioita jääkaapissa. Samoin toimin esimerkiksi maksamakkaran kanssa.

    Aiemmin söin pikaruokapaikkojen ranskalaisia vaikka ne olisivat olleet samassa öljyssä paistettuja kuin gluteenituotteet, nykyään välttelen niitä.

    Tiskaan pöydällä olleet leikkuulaudat aina ennen kuin leikkaan niillä jotain, kun tuntuu, että meidän kimppakämpän keittiössä leivänmuruja on jokikisellä mahdollisella ja mahdottomallakin pinnalla.

    Kotona käytän puhdasta kauraa, kylässä ja satunnaisesti ravintolassa syön tavallistakin.

    Tällä systeemillä olen ollut nyt reilu 6 vuotta keliaakikkona, tosin alussa ja taas välillä olin ehdottomampi gluteenittomuuden suhteen, eikä satunnaisesti tehdyissä kotitesteissä ole ilmennyt mitään ongelmaa.

    Sanoisin, että gluteeniton ruokavalio kannattaa kuitenkin aloittaa mahdollisimman tiukasti. Ensinnäkin, elimistösi pääsee nopeammin toipumaan, ja jos olet oireellinen, näet selkeämmin muutoksen olossasi, mikä varmasti motivoi jatkamaan samalla linjalla. Toisekseen, jos dieetti sitten vaikka vielä vuoden jälkeen tuntuu täysin mahdottomalta pitää niin tiukkana, voit oloasi kuunnellen kokeilla löyhentää joitain vaatimuksia, kuten esimerkiksi tuota satunnaista tavallista kauraa. Jos taas aloittaa löysällä dieetillä, on aika vaikeaa enää tiukentaa sitä enää myöhemmin, ainakin minulla

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,04s