Mampu 122 viestejä – 17.10.2011 10:09
Taas kerran ruokakaupassa mietin, miksi gluteenittomat tuotteet pitää ripotella tavallisten tuotteiden sekaan tuoteryhmittäin. Sieltä saa sitten syynätä löytyisikö mitään sopivia tuotemerkkejä ja samalla joutuu katselemaan, miten runsas tarjonta rajoitteettomilla syöjillä on. Toinen, mutta vähemmän harmittava sijoittelutapa on laittaa kaikki erikoistuotteet - luomu, sokeriton, vähähiilihydraattinen, maidoton jne - sikin sokin yhteen hyllyyn. Minusta keliaakikon kannalta mukavin tapa on sijoittaa gluteenittomat tuotteet omaan hyllyynsä niin, että voi kiireiselläkin kauppareisulla pikaisesti vilkaista, onko sinne tullut joitakin itselle sopivia uutuuksia ja ohittaa silmät ummessa tavishyllyt.
Mitä mieltä muut ovat? Ostatteko te tuotteenne mieluummin tavallisten tuotteiden seasta vai omasta täsmähyllystä? Olisin laittanut aiheesta äänestyksen, mutta en jaksanut alkaa tarkastella onko tällä palstalla "tee äänestys" -toimintoa
Sussu2 59 viestejä – 17.10.2011 10:22
Kyllä mä mielummin ostaisin tyttäreni glut. tuotteet yhdestä ja samasta gluteenittomien tuotteiden hyllystä. Olen huomannut, että niissä kaupoissa, joissa suurin osa tuotteista on samassa hyllyssä tulee ostettua yhdellä kertaa enemmän gluteenittomia tuotteita. Silloin huomaa paremmin, että " ai niin, toikin on vähissä, ostampa sitä".
Tallulah 476 viestejä – 17.10.2011 12:15
Minä taas kannatan tuoteryhmän yhteydessä.
Jezu Ylläpitäjä – 17.10.2011 13:51
Espanjassa vieraillessani huomasin El Corte Ingles -tavaratalossa hyllyn, johon oli fiksusti pakattu kaikki erikoisruokavaliotuotteet. Gluteenittomat olivat omalla sivullaan, sokerittomat toisaalla jne. Mielestäni varsin toimiva ratkaisu.Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Mampu 122 viestejä – 17.10.2011 15:43
Juuri tuo El Corte Inglesin hylly on minusta paras mahdollinen esimerkki tyylikkäästä esillepanosta. Siellä löytyy vastaavat myös esim sokerittomille ym. Otin viimeksi oikein kuvan EL Corte Inglesin hyllystä, jotta on helppo myös vertailla hintoja, mutta tähän ei kai pysty kuvaa liittämään?
Mikähän logiikka tuotteiden sijoittamisessa vastaavien tuotteiden rinnalle tavallisiin hyllyväleihin mahtaa olla. Onko ideana, että joku taviskin vahingossa ostaisi kalliimman rinnakkaistuotteen vai onko se olevinaan jonkinlaista hienotunteisuutta ruokavammaisia kohtaan? Työlästä se etsiminen ainakin on.
evita 62 viestejä – 17.10.2011 15:52
Hämeenlinnan ja Riihimäen City marketeissa on erilliset hyllyt gluteenittomille tuotteille. Sieltä on helppo niitä ostaa.Prismassa ovat laittaneet tuoteryhmittäin tavis tuotteiden viereen.
higga 209 viestejä – 17.10.2011 16:45
Mä kannatan täsmähyllyjä!! Joskus kyselin s-ryhmästä tätä mahdollisuutta niin sieltä vastattiin "mutta onhan se helpompaa kun voi ottaa samasta hyllystä ne gluteenittomat ja vehnäjauhot" Meidän perheessä ei oo ostettu vehnäjauhoja 4 vuoteen... että onhan se helpompaa hakea sieltä samasta paikasta. Näiden vastausten jälkeen mä oon päättänyt jättää s-ryhmään kommentoimisen muille.. siellä ei kukaan ymmärrä tätä täsmähyllytyksen pointtia
Cittareissa täsmähyllytys pelaa
Mampu 122 viestejä – 17.10.2011 17:55
Mitäpä, jos joku osaava laittaisi aiheesta äänestyksen ja jos se kallistuu täsmähyllyjen puoleen, voisimme laittaa tulokset tiedoksi keskusliikkeille. Ehkä muutoksen saaminen on helpompaa kuin arvaammekaan.
Vielä jos äänestyksen yhteydessä olisi tilaisuus esittää perusteluja muutamalla sanalla. Itseasiassa luulen, että moni kauppias pelkää "vammaishyllyjen" olevan epäkorrektia diskriminaatiota
ponipimu 239 viestejä – 17.10.2011 19:10
Mulle on ihan sama, asioin samoissa muutamissa kaupoissa ja olen vuosien varrella oppinut tietämään missä mitäkin on. Periaatteessa melkein jokainen kauppareissu noudattaa tiettyä kaavaa, jonka mukaan kaupan kierrän.
Eri asia on sitten vieraalla paikkakunnalla kaupassa käynti, jota kylläkin on tosi harvoin, mutta silloinkin tiedän mitä olen menossa hakemaan joten eipä se ongelma ole minulle.
Meillä syödään kaikki gluteenitonta, leivät ostetaan erikseen tavalliset miesväelle ja makaroonit ja pastat, mutta muuten en minäkään vehnäjauhohyllyllä asioi.
olettehan ajatelleet myös sen että paljon on tuotteita jotka ovat gluteenittomia, laktoosittomia, maidottomia jne. eikä niitä kaikkia voi sijoittaa "täsmähyllyihin". esim. perunajauhot ovat pääsääntöisesti tavisjauhohyllyssä ja maito maitokaapissa, ei siellä hyllynreunassa lue:gluteeniton.
Mampu 122 viestejä – 17.10.2011 19:19
Minulle ainakin riittäisi hyvin, että erikoisvalmisteiset tuotteet olisivat erikseen. Muut gluteenittomaksi tietämäni tuotteet kyllä löytyvät omilta paikoiltaan. Myös valmistajien omat ständit olisivat ihan hyviä - niistä olisi hyvä ohikulkiessa tsekata uutuudet jne - mutta se onkin jo varmaan tilakysymys myymälöissä
Reetta 719 viestejä – 17.10.2011 21:06
Omassa S-Marketissa on ihan ok, että ovat oman tuoteryhmänsä hyllyssä. Tosi helppo huomata kun keliakiaviikon kunniaksi apulaismyymäläpäällikkö "laputti" sinisellä "gluteeniton" lapulla kaikki gluteenittomat (ei itsestäänselvyyksiä kuten maitoja tms.)
Jossain hehtaarihallissa kuten Cittari oma gluteeniton-hylly on ihan hyvä, kun muutenkin harvoin Cittarissa käyvänä tavarat on aina hakusessa. Gluteeniton hyllyn sijainti vain saisi olla parempi kuin se kaupan perimmäinen ja syrjäisin nurkka ! Vai onko tarkoitus saada keliaakikko tekemään heräteostoksia, kun on kuljettava kaikkien hyllyjen ohi sinne peränurkkaan ?
hemu 59 viestejä – 17.10.2011 21:48
Täällä Turun suunnassa on Skanssin Cittarissa mainio järjestys:
Gluteenittomille tuotteille on oma hylly, sekä tuotteet löytyvät myös tuoteryhmittäin tavallisten tuotteiden joukosta.
Kauppiaat valittavat, että jos tuotteet on eri hyllyssä, eivät tavikset uskalla niitä ostaa. Näin siis ongelma on ratkaistu, kun tuotteet ovat molemmissa paikoissa esillä. Po. kauppapuodissa on lisäksi einekset ym. semmoiset vielä merkitty
hyllynreunamerkinnällä erikoisruokavalion mukaan.
Ei mikään ihme, että kyseinen kauppa sai paikallisen keliakiayhdistyksen Hyvä Kauppa - tunnustuksen.
Kannattaisi muiden kauppiaiden ottaa oppia!
Tallulah 476 viestejä – 18.10.2011 10:41
Mampu kirjoitti:
annakristiina 27 viestejä – 18.10.2011 10:56
Olen sellaisen huomannut, että S-ryhmittymässä kaikki glut.tuotteet on muitten seassa, K-ryhmässä ne on kaikki samassa hyllyssä/paikassa, ainakin näissä isommissa kaupoissa olen tähän järjestelyyn törmännyt, tietty poikkeuksiakin on.Suviih 629 viestejä – 18.10.2011 17:54
Omissa vakiokaupoissa mullekin on ihan sama mikä systeemi on, kun se on jo tuttu. Välillä ärsyttää, kun ei tiedä, kumpaa systeemiä kaupassa käytetään ja vieraassa isossa marketissa saa sitten erikseen metsästää sitä gluteenittomien hyllyä (joka pahimmassa tapauksessa on sitten siellä peränurkassa...) Toisaalta välillä sitten kaikki gluteenittomat tuotteet eivät ole laitettu siihen omaan hyllyynsä. Esimerkiksi yhdessä cittarissa oli gluteenittomien tuotteiden hylly, mutta erikseen olleesseen luomutuotehyllyyn oli sijoitettu myös gluteenitonta luomupastaa, mitä ei sitten siellä gluteenittomien hyllyllä ollutkaan...Tallulah kirjoitti:
Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
higga 209 viestejä – 18.10.2011 18:23
ponipimu kirjoitti:
Rupert 74 viestejä – 18.10.2011 22:06
Mielestäni tärkeintä on, että saman tuoteryhmän gluteenittomat tuotteet ovat yhdessä ryppäässä, olivat sitten samassa hyllyssä tavis tuotteiden kanssa tai sitten erityisessä gluteeniton hyllyssä. Toisekseen jos on erillinen gluteeniton hylly, niin sen pitää joko olla selkeästi muutaman tuotteen "näytehylly" kuten Tampereella Cittarissa tai sitten todella kaupan ainut hylly missä gluteenittomia tuotteita on. Pahinta on jos ei ole mitään logiikkaa, jolloin helposti luulee valikoiman olevan siinä minkä ekana sattuu löytämään.
Tallulah 476 viestejä – 19.10.2011 09:02
Suviih kirjoitti:
ponipimu 239 viestejä – 19.10.2011 23:09
ei millään pahalla mutta kyllä joskus tuntuu että tästä sairaudesta saadaan tekemälläkin tehtyä vielä pahempi asia.
asennetta nyt vähän, niihin kauppareissuihinkin, ei se nyt niin vaikiaa voi olla?
Jezu Ylläpitäjä – 19.10.2011 23:37
Eli hyvä kompromissi olisi (jota jotkut kaupat jo toteuttavat), että gluteenittomat erityisruokavaliotuotteet löytyisivät kootusti yhdestä hyllystä ja sen lisäksi koottuna ylähyllyille myös ko. tuoteryhmän yhteyteen. Vähän lisää duunia kauppiaalle, mutta sitten olisi kaikki asiakkaat tyytyväisiä Tai ehkei kuitenkaan ne lyhyet, jotka eivät yletä ylähyllylle...Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
aijako 9 viestejä – 21.10.2011 18:25
No nyt on minunkin pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun.
Eli varsinkin alussa olisin toivonut, että gluteenittomat tuotteet olisivat löytyneet kaupasta yhdestä ja samasta hyllystä. Aikaa kului tuoteselosteiden lukemiseen ja epävarmuuteen siitä, onko tämä tuote minulle sopivaa (olen allerginen myös aika monelle muulle ruoka-aineelle). Loppupeleissä kävi usein niin, että tuskastuin koko kauppareissuun ja kävelin yleensä sieltä pihalle tutut jauhelihapaketti, pottupussi ja maitopurkki kainalossa (oli vähän yksipuolinen ruokavalio alkuunsa. No oli tässä se hyvä puolikin, että sain ohitettu myös karkkihyllyn ihan kivuttomasti . Nyt on tietysti kaupassa käyntikin jo helpompaa kun tuotteet ovat tulleet tutuiksi. Mieluummin kyllä edelleenkin ostaisin gluteenittomat tuotteet muutamasta hyllystä, kuin kiertäisin koko kaupan läpi.
lehti 19 viestejä – 23.10.2011 11:09
Jos kaikki gluteenittomat tuotteet ovat samassa hyllyssä, huomaa helposti jos on tullut jotain uutuuksia tuoteperheisiin.
Saukkolassa, Nummi-Pusulassa, on Landenin K-kauppa ,siellä on hylly kaikille gluteenittomille tuotteille. Mielestäni se on fiksua.Ei varise väärät jauhot rikkinäisestä pussista tuotteiden päälle.Harvemmin siinä kaupassa vierailen, juuri siksi on helppoa löytää ne tuotteet joita tarvitsen.Uusissa isoissa kaupoissa on jännittävää etsiskellä tuotteita jotka ovat gluteenittomia, tosi kaupparetkeen pitääkin sitten varata hieman enemmän aikaa. Oikeasti etsiskely on antoisaa koska joskus voi löytää tuotteita jotka ovat gluteenittomia vaikka eivät sijaitse virallisten tuotteiden listalla. Esim Stockmannilta löysin kerran aivan ihania Italialaisia mantelikeksejä joissa ei ollut gluteenia.
Elämä se vaan on aika jännittävää.
LG1982 165 viestejä – 25.10.2011 18:46
Ulkomailla aina toivoisi, että gluteenittomat tuotteet olisi omassa hyllyssään, ettei joka tuotetta tarvitsisi erikseen tarkastaa.
Suomessakin nopeuttaa kaupassa käyntiä, mutta toisaalta rajoittaakin. Esimerkiksi gluteenittomien tuotteiden hyllystä saattaa helposti napata mukaansa pastaa, keksejä tai näkkileipää vaikka tavistuotteiden seasta löytyisi huomattavasti edullisempaan hintaan riisiä, marenkeja ja riisikakkuja. Toisaalta myös laktoosittomat maitotuotteet sekaisin normituotteiden kanssa jne., joten miksi gluttituotteet sitten omana kokonaisuutenaan...
lorangil 82 viestejä – 30.10.2011 20:45
Alkuun varmasti helpottaa että ovat erikseen omassa hyllyssä, mutta kyllä mulla nyt kahden vuoden jälkeen on silmä tottunut etsimään normituotteidenkin seasta. Sitä paitsi suosikkikauppojen järjestyksen muistaa melko helposti.
Olen huomannut että Jklän Mestarin herkussa on jotkut tuotteet SEKÄ normihyllyssä ETTÄ vielä sitten omassaan.. Siinä mielessä hyvä jos muistaa miehen kanssa makaronihyllyn kohdalla että tavallinen makaroni on loppu niin ei sitten tarvitse juosta koko ajan sinne gluteenittomaan hyllyn luo etsimään sitä ja tätä, minkä muistaa matkan varrella.
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.