Oudoin ja yllättävin tuote, jossa gluteenia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • whippeli 24 viestejä6.5.2012 21:07

    Mikä on oudoin tuote, jossa olette huomanneet olevan gluteenia? Itseni on yllättänyt huulirasva (!), lättyhillo ja tee (sisälsi ohramallasta). Näköjään ihan kaikki pitää tarkistaa, mitä suuhunsa laittaa.

  • carietta 72 viestejä6.5.2012 21:38

    Lidlin omissa wokkivihanneksissa on ohramallasta ja oli vielä erikseen merkintä, että sisältää gluteenia.

  • Mainos

  • hemu 59 viestejä7.5.2012 21:38

    Hei whippeli, kerrotko, mikä huulirasva sisälsi gluteenia? Olen nykyisin ihan vainoharhainen huulirasvojen ja -punien kanssa. Kosmetiikassa ei ole pakko ilmoittaa kaikkia aineosia. Ja mitä ne lättyhillo ja tee olivat? Täytyy tosiaan olla supertakkana.

  • whippeli 24 viestejä8.5.2012 20:28

    Ainakin Blistexillä on Medilip, joka muistaakseni sisältää vehnää. Tuoteselostuksissa se on monesti triticum vulgare-nimellä, monesti on mainittu perässä myös wheat. Olen löytänyt myös yhden huulirasvan, joka kertoo olevansa gluteenitonta! En valitettavasti muista merkkiä. Jyväskylässä ainakin Sokos myy sitä.

    Lättyhillo on jo monen vuoden takaa, joten ei minkäänlaista muistikuvaa siitä. Selosteet kannattanee lukea kaikista.

    Googlettelin suklaateetä ja ainakin tämän merkin suklaatee sisältää ohramallasta: YogiTea Choko (suklaatee).

    Niin ja myös nomparellit saattavat olla kiellettyjä! Myös ihan tavis-vaniljajäätelön paketissa on ollut "saattaa sisältää vehnää"!

  • hemu 59 viestejä9.5.2012 22:33

    Kiitos tiedosta! Kaikki vinkit tulee tosi tarpeeseen. Näköjään sitä ei osaa kuvitella kaikkia kummallisuuksia. Yritetään vieläkin skarpata!

  • hemu 59 viestejä3.3.2013 15:46

    Törmäsin jälleen oudossa yhteydessä tuotteeseen, jossa on "saattaa sisältää"-varoitus. Työpaikan kahviautomaatilla työtoveri tuli vilkaisseeksi kahvimaitopakkausta. Siinäpä kerrottiin, että saattaa sisältää pieniä määriä gluteenia! Tosi harmillista. Vaikka kuvittelen olevani supertarkka, ei kahviautomaatin maito sentään tullut mieleeni. Minua on neuvottu, ettei tämmöistä "saattaa sisältää"-tuotetta pitäisi käyttää päivittäisessä käytössä. Sitä kahviahan nimenomaan ryystetään päivittäin. Piti viedä omat maidot jääkaappiin.

    Tämä automaatti on Selectan, eikä tällä firmalla kuulemma ole muuta maitovaihtoehtoa. Aion laittaa asiasta kiukkuista palautetta.

    Tarkastakaapas muutkin tilanne työpaikkanne kahviautomaatilla!

  • Suviih  629 viestejä3.3.2013 16:55

    Huomasin aikoinaan kantapään kautta tuon Selectan kahviautomaatin maitojauheen gluteenin.. Päivittäin tuli juotua kuppi tai pari ja paino putosi aika paljon lyhyessä ajassa, joten kyllä tosiaan sisälsi niitä gluteenijäämiä (ja en tosiaan ole keliaakikko herkimmästä päästä). Tännekin tuli aiheesta kirjoitettua silloin vuosia sitten ( http://www.glu.fi/keskustelu/aihe/Selecta+kahviautomaatit/85/#viesti_375 ), mutta tuo keskustelu oli jo hukkunut muiden otsikoiden alle.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • glutfree 90 viestejä3.3.2013 19:29

    Joo, päivittäin käytettynä noiden tuotteiden käyttöä kannattaa vähentää tai vallan jättää käyttämättä. muuten en moiseen "saattaa sisältää" lauseeseen takertuisi. Lähinnä tuo lause laitetaan tuoteselosteeseen sen takia, että jos samassa tuotantotilassa vaikka eri linjastollakin käsitellään esim. keksejä, niin valio jäätelöihinsä melkein järjestään tuon lauseen laittaa. Itse uskon tuon lauseen olevan lähinnä siksi, että jos tuota lausetta ei olisi, ja joku sitten vahingokseen saisi esim. pahan allergia kohtauksen, ja vetäisi valion oikeuteen asiasta, niin valio joutuu huonoon valoon, jos asiasta ei varoiteta. Kun nyt tuo lauseke on joka paikassa (melkein) niin jos jollekin jotain allergiaoireita tulee, voidaan vedota siihen, että asiakkaan olisi pitänyt tietää, koska tuoteselosteessa näin sanotaan, eli vastuu siirretään kuluttajalle. Jos on todella tosi allerginen, niin kyllä tarkkana saapi olla, meidän keliaakikoiden ei onneksi vielä ainakaan ole todettu saavan mitään henkeä uhkaavia kohtauksia. siksi en itse niin fanaattsiesti suhtaudu moiseen lausekkeeseen ja syön jäätelöt ja joskus karkitkin hyvällä omalla tunnolla, en kuitenkaan päivittäin.

  • whippeli 24 viestejä3.3.2013 19:42

    Maito?! :O Maito?

  • Reetta  719 viestejä3.3.2013 20:39

    Onpa hyvä. että on tullut opeteltua kahvinjuonti mustana. Tosin ei ole tuollaista kahviautomaattiakaan töissä.

    Ihmeesti saavat sitä jauhoa sotkettua kummallisiin paikkoihin. Kaupoissa taas pääsiäisnamit esillä ja saa silmät sikkuralla katsella, lukeeko siellä taas joku vehnäjauho.

  • glutfree 90 viestejä4.3.2013 09:28

    niin mun piti eilen vastaillakin, että missä oudossa yhteydessä olen törmännyt gluteeniin, siis pakaste ranskanperunoissa, ja jossain sinapissa oli joskus, merkkiä en ikäväkseni muista. Mutta kyllä todella tuoteselosteet saa tarkkaan syynätä, ja nyt kun on ollut tämä hevosenlihakohu, niin entistä skeptisemmäksi tulee, itse pyrin suurimman osan ruuastani valmistamaan alusta asti itse, puhtaista raaka-aineista esim. lihasta, kalasta, kanasta ja vihanneksista. Joissain mausteseoksissa muuten myös olen joskus törmännyt vehnään.

  • Lianna 55 viestejä4.3.2013 11:03

    Kaakao. Sinappi. Majoneesi. Jäätelö. Lista on loputon... Kaikissa Suomessa ja Ruotsissa valmistetuissa sinapeissa ja majoneeseissa on gluteenia, etikka poltetaan ohraan, ja siihen jää gluteeninrippeet (kysyin valmistajalta, valmistaja varmisti tiedon, sillä tulin aina kkipeäksi näistä tuotteista).

  • Mainos

  • meukki 16 viestejä4.3.2013 19:28

    Meillä myös työmaalla selectan automaatti. Join kahvia huolettomasti pari vuotta, mutta sitten rupesin saamaan oireita. Vaikka luulin oireettomana tätä sairastavani. Oireet tulivat ruoasta, mutta koska aikaisemmin tätä ei ollut tapahtunut, päättelin että jostain olen huomaamattani gluteenia enemmänkin saanut. Ja tuo maitojauhe on yksi mahdollisuus.

    Nyt juon töissä vain teetä ja oireita ei ole ollut.

  • tytti 34 viestejä4.3.2013 20:07

    Aina sitä yllättyy, mutta erityisesti Saksassa asuessani: yllämainitun YogiTea:n (http://www.yogiproducts.com/) useat teet sisältävät ohramallasta. Myös jotkut limonadit (esim. Bionade http://www.bionade.de/) sisältävät ohramallasta. Lidlin kaikki mausteseokset saattavat sisältää vehnää (ainakin pari vuotta sitten saksassa). Ranskassa puolestaan eräs perinnejuusto kypsytetään vehnäjauhoilla kuorrutettuna (tietenkin sain juuri tällaisen herkun tuliaislahjaksi enkä sitten voinutkaan syödä sitä, äh) ja kaupoissa jotkut sulatejuustot sisältävät gluteenia...
    Suomessa vehnää tunnutaan käyttävän nykyään hieman vähemmän lisäaineenomaisesti, esim. jossain (mustikka-?) Vital Mehussa taisi olla ennen vehnäkuitua, mutta vaihtoivat sen polydekstroosiksi.

  • Jezu  Ylläpitäjä6.3.2013 23:21

    meukki kirjoitti:
    Meillä myös työmaalla selectan automaatti. Join kahvia huolettomasti pari vuotta, mutta sitten rupesin saamaan oireita. Vaikka luulin oireettomana tätä sairastavani. Oireet tulivat ruoasta, mutta koska aikaisemmin tätä ei ollut tapahtunut, päättelin että jostain olen huomaamattani gluteenia enemmänkin saanut. Ja tuo maitojauhe on yksi mahdollisuus.

    Nyt juon töissä vain teetä ja oireita ei ole ollut.

    Minna oli jakanut tällaisen Facebookissa:

    Selecta: Automaattijuomien tuoteselosteet

    Ja kyllä, gluteenijäämiä löytyy kahvimaidosta ja jopa pikateestä! Näistä pitäisi ehdottomasti olla merkinnät automaattien etupaneeleissa ja selkeästi.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • glutfree 90 viestejä7.3.2013 19:54

    Olipas aikas e-koodiviidakko, ja muutenkin täynnä teko-makuja, kahvi kahvina, ja jos maitoa tarvii niin ihan ehtaa sen olla pitää. Jo pelkästään noista e-koodeista voipi mennä maha sekaisin, ilman että olis hitustakaan gluteenia joukossa.

  • porajata 460 viestejä3.1.2015 16:42

    Jezu kirjoitti:
    meukki kirjoitti:
    Meillä myös työmaalla selectan automaatti. Join kahvia huolettomasti pari vuotta, mutta sitten rupesin saamaan oireita. Vaikka luulin oireettomana tätä sairastavani. Oireet tulivat ruoasta, mutta koska aikaisemmin tätä ei ollut tapahtunut, päättelin että jostain olen huomaamattani gluteenia enemmänkin saanut. Ja tuo maitojauhe on yksi mahdollisuus.

    Nyt juon töissä vain teetä ja oireita ei ole ollut.

    Minna oli jakanut tällaisen Facebookissa:

    Selecta: Automaattijuomien tuoteselosteet

    Ja kyllä, gluteenijäämiä löytyy kahvimaidosta ja jopa pikateestä! Näistä pitäisi ehdottomasti olla merkinnät automaattien etupaneeleissa ja selkeästi.

    Vieläköhän nykyään on gluteenia kahviautomaateissa ?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,054s