Sortavala

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • ranex 21 viestejä22.7.2010 16:40

    Sortavalasta selevisin hengissä ja samalla tuli syötyä yks parhaimmista pihveistä Piipun Piha ravintolassa.
    kielikäännös mukaan ja se heti tarjoilijalle, ei minkäänlaista epäröintiä,etteivätkö osaisi tehdä oikean laista pöperöä.

    Tulomatkalla sitten huikopalaa Ruskealan kylällä olevasta "naisten kaupasta" tosi maukasta meetvursti nakkipaketin.

    Yövyin kardarika lomakeskuksessä jänisjärvellä ja illallinen, oli hyvä ja ottivat huomioon gluteenittomuuden , mutta pikku lipsahdus tuli, kun yks seurueen jäsen otti paistettua lohta ja samalla pannulla samaan aikaan varmaan paistoivat pihvit minulle, hieno makuelämys kun naudan pihvi maistuu lohelle.

    aamupalalla sitten meinas tökkiä, kun makaraaoni velliä meinasivat syöttää, kielikäännös esille ja pienen odottelun jälkeen tulla tupsahti kaksi paistettua kananmunaa kinkku sipruilla ja isokuppi teetä. siinä oli venälinen aamupala, ei tarttee tuolla puolen valita noutopöydistä mithän ottas, kun eivät ees tunne käsitettä noutopöytä.

  • Tallulah 476 viestejä22.7.2010 19:21

    ^Tarkoitatko ettei missään Venäjällä tunneta käsitettä noutopöytä? Jos tarkoitat niin siinä olet kyllä väärässä, olen siellä syönyt noutopöydässä.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä22.7.2010 20:25

    ^Itse asiassa noutopöytä on Venäjällä hyvin tuntematon käsite ja uusi asia; näin ainakin venäläissyntyinen opettajamme sanoi venäjän kulttuuria meille opettaessaan. Nykyään kuitenkin noutopöytiäkin kuitenkin Venäjällä on, mutta ei tosiaankaan yhtä yleisesti kuin Suomessa. Noutopöytä ilmeisesti koetaan siellä huonona palveluna, mikäli vain oikein muistan. Voisin hyvinkin uskoa että noutopöytiä tapaa Venäjällä todennäköisimmin turistien suosimissa kaupungeissa.
    Sanaa buffetti tai buffee ei kannata Venäjällä koskaan käyttää, sillä venäjän kielessä se sana tuo mieleen Neuvostoliiton aikaiset erittäin huonotasoiset julkiset ruokalat tms. Noutopöytää venäjän kielessä tarkoittaa "svedskii stol" eli sananmukaisesti ruotsalainen pöytä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Reetta  719 viestejä22.7.2010 20:54

    Ei ole kyse Sortavalasta, mutta Venäjästä kuitenkin.
    Ruokapuoli onnistuu gluteenittomana paremmin kuin aamiainen. Viime kesänä olin Keljan muistomerkki-matkalla ja yöpyminen oli lomakylä Dachassa Sakkolan Ojaniemessä. Matkatoimisto (Resviaria) oli ilmoittanut etukäteen ruokavaliosta ja sain jopa paremman ruuan kuin muut. Aamiaisen kanssa olikin sitten heikommin. Olihan siinä jonkilainen "noutopöytä", mutta ilman omia sämpylöitä olisi nälkä jäänyt aamusella. Jotain leivän päälle sentään löytyi. Tarjoilija otti kyllä kielikäännöksen sujuvasti vastaan ja häipyi keittiöön, mutta sitten ei enää tapahtunutkaan mitään.
    Yleensähän Venäjällä aamupala on se lasketut leipäviipaleet, makkaraviipaleet ja kurkkuviipaleet pöydässä.

  • Jezu  Ylläpitäjä27.7.2010 00:48

    Tuo oli uusi tieto minulle, että Venäjällä ei tunneta käsitettä noutopöytä. Mielenkiintoista. Maassa maan tavalla näemmä

    Mitenköhän mahtaa olla Pietarin Sokos Hotellissa?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tallulah 476 viestejä27.7.2010 19:29

    No itse en todellakaan ollut missään turistipaikassa (koko kaupungissa yksi hotelli) ja lounas oli noutopöydästä. Pietarin Sokos Hotellin voisi kuvitella olevan täysi turistipaikka, etenkin suomalaisten suosima.

  • Reetta  719 viestejä27.7.2010 22:14

    Lounasta en ole koskaan Venäjällä syönyt, kun siihen aikaan on yleensä tien päällä. Päivällisiä on reilulla kymmenellä paikkakunnalla syöty ja en ole kyllä törmännyt kuin annosruokiin pöytiintuotuna.

    Kansanruokala Stolovajassakin on muuten kerran syöty ja kyllä sielläkin nälkä lähti, kun oli ensin tulla röykytetty tuntikaupalla surkeita teitä Äänisen läntistä rantaa.

    Muurmanskin hotellissa taisi muuten olla jonkinlainen noutopöytä aamiaisella ja muistaakseni myös Kostamuksessa (vuonna 2008).

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä28.7.2010 11:34

    ^No eipä Suomessakaan päivällistä juuri noutopöytänä ole paitsi juhlissa. Ei tule mieleen yhtäkään ravintolaa jossa olisi ollut päivällinen noutopöytänä.

  • ranex 21 viestejä24.2.2016 14:44

    Viimeisen kuudenvuoden ajan olen ravannut Sortavalassa noin kerran kuukaudessa. Osassa ravintoloita ei tarvitse enään ees selittää, tulee ruoka oikealaisena eteen. Kielikäännökisiä olen jakanut jokaiseen toimivaan ravintolaan.
    Laatokka hotellissa pitää sisäänkirjautuessa ilmoittaa että tarvitsee gluteenittom aamupalan, niin sekin onnistuu. Kaupoista en ole onnistunut löytämään gluteenittomia tuotteita jotka olisi merkitty. Mutta yleensä joku vartija tai myyjä on tavannu ensin lappua ja sitten tuotetta, sitten kertonut onko kyseinen tuote minulle sopivaa.
    Mutta joka kerta olen varuilta ottanut näkkäripaketin mukaan, monesti se reissannu takaisinkin. Venäjän tulli kerran kyseli: mitä on laukussa, mie näytin ja samalla tökkäsin kielikäännöksen ja asia oli sillä selvä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,041s