Mampu 122 viestejä – 8.5.2014 16:25
Marraskuussa tyttären matka oli pilalla, kun Viking Mariellalla tarjottiin gluteenittomana annos, joka sisälsi ohranjyviä. No joo, virheitä sattuu ja hyvitykseksi kaksi risteilylahjakorttia. Mutta kun huhtikuun lopussa matkustimme Gabriellalla Tukholmaan, buffetissa oli tarjolla gluteenittomaksi merkittyjä ruisnappeja ja aamupalalla vehnähiutaleita sisältävää mysliä, alkoi luottamus rakoilla sen verran, että otin yhteyttä terveystarkastajaan.
Epäluottamusta kasvatti erityisesti se, että huomauttaessani myslistä ruokaa tarjoava henkilö intti, että kyseessä on gluteeniton mysli, kun pakkausselosteessakin oikein lukee ...veteflingor (gluten... ja taisipa olla jokin toinenkin "gluteeniton" ainesosa.
Syömättä jäi moni muukin gluteenittomaksi mainittu herkku, sillä kukapa voisi nauttia ruuasta, jonka turvallisuudesta ei voi olla varma. Esimerkiksi pöytään erikseen tuodut punssirullat jäivät syömättä, kun emme ole ennen törmänneet gluteenittomiin punssirulliin ja ei vaan uskaltanut olla varma. Mielialakin oli sen verran pilalla, ettei enää viitsinyt alkaa pyydellä pakkausmerkintöjä nähtäväksi.
Kun en tiennyt, minkä viranomaisen valvontaan Vikingin laivat kuuluvat, osoitin terveystarkastajan viestini Helsingin ympäristökeskukseen, josta se ystävällisesti lähetettiin ruotsiksi käännettynä Maarianhaminaan terveystarkastaja Patrik Lundinille, joka kuulemma tapaa lähiaikoina Viking Linen edustajat ja selvittää asiaa.
Olisi mukava kuulla muilta palstalaisilta, tuleeko tilanteeseen korjausta. Jos huomautettavaa on, Patrik Lundin on siis oikea henkilö toimimaan asiassa. Tuskin moni matkustaja haluaisi mennä herkuttelemaan laivan buffettiin, jos joutuisi koko ajan arvailemaan, saako ruuasta esim ruokamyrkytyksen. Allergia- ja gluteenittomuusmerkinnät ovat yhtä lailla osa ammattimaista elintarviketurvallisuutta kuin elintarvikehygieniakin.
jonskuli 2 viestejä – 8.5.2014 20:25
Olimme viking xprs:llä pääsiäisenä ja söimme buffetissa. Todella monesta ruuasta puuttui merkintä, mitä ruoka sisältää. Lisäksi jouduin kysymään mitkä jälkiruuista sopisi minulle. Sain todella tylyä palvelua, tarjoilijat sanoivat etteivät tiedä ja joutuivat kysyä keittiöstä. Lisäksi sanoivat ihan väärin Kotona katsoin netistä buffetin sisältöä ja siellä oli merkitty hyvinkin selvästi kaikki. Henkilökunta nykyään virolaista ja tuntuu ettei heitä kiinnosta palvella yhtään.
milla 412 viestejä – 9.5.2014 03:17
Jonskuli : Tosiaan , ennen Expressillä kaikki oli hienosti merkattu ja asiat hoidettu. mutta nyt kun henk.kunta tosiaan muuttunut paljon virolaiseksi, on puutoksia merkinnöissä alkanut olemaan. Myös muut allergikot kuin keliaakikot ovat huomanneet asian. Syömättä jää moni herkku.
Mampu 122 viestejä – 9.5.2014 07:55
Ilmoittakaa ihmeessä puutteista ja virheistä Maarianhaminan terveystarkastajalle nyt, kun kerran tapaa Viking Linen edustajat muutenkin asian tiimoilta! Asiaa ei auta, jos aina virheiden sattuessa niistä valitamme; saamme ehkä hyvitysristeilyn ja asia jää siihen. Huomattavasti hyödyllisempää olisi, että Viking kunnolla kouluttaisi henkilökuntansa ja ottaisi tämänkin asian omavalvontansa piiriin. Näin saisivat keliaakikotkin nauttia ruokailuista huoletta.
Tässä vielä yhteystiedot kopioituna Maarianhaminan kaupungin nettisivuilta:
Kontaktuppgifter till tjänstemän
Samtliga anställda inom Mariehamns stad har e-postadress enligt fornamn.efternamn[at]mariehamn.ax
För att nå tjänstemän per telefon, vänligen ring stadens växel på tfn. 5310.
Tästä päätellen viestit voi lähettää osoitteeseen:
patrik.lundin@mariehamn.ax
Virkamiehenä hänen täytyy varmaan ottaa selko suomenkielisistäkin viesteistä, vaikka ruotsinkielinen olisikin
Jezu Ylläpitäjä – 10.5.2014 20:09
Ikävää, jos taso on päässyt laskemaan Viikkarilla. Aiemmin gluteenittomuus toimi hyvin ainakin XPRS:llä ja Gracella. Toivottavasti Patrikin terveiset saavat heidät skarppaamaanKeliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Mampu 122 viestejä – 14.5.2014 19:26
Tuntuu, että Viking Line on ottanut palautteen asiallisesti vastaan. Toivottavasti johtaa käytännön toimiin. Vaarana on tietysti sekin, että virheiden pelossa joitakin tuotteita jätetään merkitsemättä gluteenittomiksi, mikä puolestaan kaventaa gluttiasiakkaiden valikoimaa.
Kesän aikana, kun moni matkustaa Vikingin laivoilla, voimme mekin matkustajat tuoda kortemme kekoon asian korjaamiseksi antamalla heti paikan päällä ystävällistä ja informatiivista palautetta, jos virheitä ja puutteita ilmenee. Näin saadaan ravintolan henkilökunta tekemään parhaansa ja ottamaan asia tosissaan nyt, kun siihen huomio kiinnitetään yhtiönkin taholta. Tässä vielä kopio saamastani viestistä:
Olemme saaneet viestinne YMK Elintarviketurvallisuudelta.
Viking Linen ravintolatoiminta, keittiöpäälliköt ja Maarianhaminan elintarvikeviranomaiset
käyvät tällä hetkellä neuvotteluja gluteiinittomien ruokien merkinnöistä laivoillamme.
Kiitos vielä kerran palautteestanne.
Mukavaa kesän odotusta!
Ystävällisin terveisin,
Viking Line Abp
Asiakaspalautteet-Kundrelationer/Marjut
Storagatan 3, PB 166
AX-22101 Mariehamn. Åland, Finland
Mamma 117 viestejä – 24.6.2014 16:10
Kaikki hyvä näyttää katoavan. Viking Xpr:sin Blue Delissä on aiemmin myyty ihania gluteenittomia katkarapuleipiä. Juhannuksena leivän tilalla olikin kuiva kuiva kuiva sämpylä, päällä muutama katkarapu. Katkarapujen määräkin näyttää kokeneen inflaation. Laitoin palautetta yhtiölle.
Johanna 14 viestejä – 9.7.2014 08:04
Loistavaa, Mampu - kiitos aktiivisuudestasi! Menen itsekin parin viikon päästä laivalle (HEL-STO), tsekkaan mikä merkintöjen ja palvelutason tilanne on tuolloin... Palaan asiaan matkan jälkeen
milla 412 viestejä – 9.7.2014 19:15
Mariellalla oli kaikki merkinnät hyvin näkyvillä
Johanna 14 viestejä – 31.7.2014 05:48
Ainakin Gabriellan a la cartessa kaikki sujui gluteenittomuuden puolesta loistavasti viime viikonloppuna.
Mira 10 viestejä – 3.10.2014 18:19
viikkaril tuli kans käytyä heinäkuussa... koko reissun odotti seisovaa pöytää (ja varsinkin seisovaa pöytää) niin jopas oli pettymys. osasta puuttu kokonaan merkintä onko glut. vai ei. enpä uskaltanu semmosia ottaa laisinkaan.. ja jälkiruoka pöytä oli pettymys,ei ollu juur mitään gluteenitonta! otin sit lasten jälkkäreistä jäätelöä
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.