Viikko gluteenittomalla ja ummetus..

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Roosa 3 viestejä7.5.2015 23:06

    Kysynpä nyt täältä jos joku ystävällinen osaisi neuvoa ennen kuin lähden soittelemaan terveyskeskukseen.

    - Mistäs nyt tuulee, kun suolisto teki tälläisen tenän? Ennen gluteenittomalle siirtymistä suoli toimi päivittäin, jopa kahdesti, ei vält ripulia, ei löysääkään mutta toimipa silti kuin kello, joka aamu.

    Mutta nyt siirryttyäni gluteenittomalle, en muista olenko ollut isolla asialla sitten ties moneenko päivään :O ?? Ei vaan ole hätä.

    Kuuluuko tälläinen suoliston hitaus, ummetus kuvaan, siirtymävaihe tav ruuasta gluteenittomaan vai onko nyt jotain muuta vikaa..?

    Olen vasta muutaman päivän syönyt gluteenitonta leipää, siivun/pvä, kasviksetkin olleet pannassa vielä. Vatsa oli niin tautisen kipeä gluteenien ahmimisesta ennen tähystystä että!

  • milla 412 viestejä8.5.2015 05:39

    Heippa. Ei varmasti ummetuksen syy ole suoranaisesti glut.ruokavalio, vaan kuitujen puute. Lisääppä ruokavalioosi gluteenittomat puurot. Nauti niitä aamuisin ja vaikka leivän sijasta.
    Ja lisää marjoja kyytipojaksi.

    Sitten ne kasviksetkin auttaa asiaan

  • hemu 59 viestejä9.5.2015 19:11

    Hei Roosa!
    Hyvä, että olet päässyt aloittamaan dieetin! Kroppa voi tosiaan reagoida erikoisesti uuteen ruokavvaöioon. Ummetus lienee odotettavaa, varsinkin jos et huomannut eriityisesti huolehtia riittävästä kuidun saannista.

    Edellisessä kirjoituksessa suositeltu aamupuuro on todella hyvä idea. Voisit vielä lisätä puuroosi ruokalusikallisen pellavavsimeniä, kokonaisia tai rouhittuuja.

    Yleensäkin kuitupitoinen ruoka on tosi tärkeää. Paitsi että se pitää vatsan kunnossa, se myös auttaa painonhallinnassa, auttaa alentamaan kolesterolitasoa sekä pitää verensokerin tasaisena.

    Usein väitetään, että gluteeniton ruokavalio on vaikea saada riittävän kuitupitoiseksi, mutta minusta se ei kyllä ole erityisen vakeaa. Kannattaa aina valita kuitipitoinen vaihtoehto, kun ostaa leipää, riisiä, pastaa tai jauhoja.
    Lisäksi kannattaa käyttää kuituvalmisteita aamiaisruuissa ja leivonnassa. Pellavansiementen lisäksi kaupoista löytyy sokerijuurikaskuitua, perunakuitua ja Hirvelän kaurakuitusta.Tämä kaurakuitunen on suosikkini. Sitä on helppo lisätä aamupuuroon tai -smoothieen ja käy myös sämpylätaikinaan.

    Tuli vähän pitkä selostus, mutta idea oli, että kuitua koneeseen, niin kaikki sujuu paremmin!

    Tässä vielä kehittämäni aamiaisresepti:

    Hemun aamiaissmoothie

    1dl maustamatonta jugurttia
    2rkl tattarilesettä
    1rkl kaurakuitusta
    pieni klöntti hunajaa
    Noin 1dl maarjoja tai hedelmää
    1dl maitoa

    Sekoita kaikki aineet blenderissä tai sauvasekoittimella ja nauti pillillä. Jaksat pitkälle aamupäivään ja saat tarpeeksi kuitua.

    Jos ei kaapista löydy tattarilesettä, voi sen tilalla käyttää gluteenittomia kaura- tai tattarihiutaleita.

    Hyvää kevättä kaikille!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2022 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautetta – Mitä mieltä uudistuneesta palvelusta? Anna palautetta! ‐ 0,04s