Iho-oireet

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Pulla 267 viestejä21.2.2009 12:41

    Muilta ihokeliaakikoilta kysyn: Jos on käynyt niin, että olette saaneet jostain gluteenia ja oirehditte, kuinka pitkän ajan päästä gluteenin syömisestä oireita tulee? Eilen huomasin, että onpa kiva, kun ovat iho-oireet helpottaneet eikä ole jatkuva kihelmöinti iholla. Leivoin, söin tuotoksiani ja niin alkoi kutina ja niskaan nousi ihan näppylöitä. Missään leipomissani ei pitäisi olla gluteenia, kun luontaisesti gluteenittomista tein. Voi olla tietenkin yhteensattuma. Sitä tässä olen miettinyt, voiko ihokeliakia välillä olla "piilossa" ja välillä taas tulla ihan näkyvää ihottumaa, vaikka olen jo vuoden ollut ruokavaliolla. Minulla näyttäisi näin olevan.

    Keliakialiiton sivuilla myös lukee, että ihotautilääkärin kontrolli tulisi olla vuoden päästä. Minulle sanottiin, ettei mitään kontrolleja ole. Kuinka muilla?

  • Kari 364 viestejä21.2.2009 21:19

    Keliakia mulla on sitovasti todettu...ihokeliakiasta en tiedä. Iho kuivuu kyllä helposti ja on runsaasti kuivia kohtia. Onko se sitä vai ei?
    Söin mitä söin, ei huomaa mitään vaivaa. Enkä ole kipeä, onneksi.
    Parturi kysynyt myös; välillä kovasti ja paksua hilsettä, välillä siitä ei tietoakaan. Samaa vai eri asiaa??
    Aion käydä puolivuotiskontrollissa kohtapuoliin = 2 viikkoa. Saattaa viisaus lisääntyä, toivottavasti?

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä24.2.2009 06:39

    Minulla ihokeliakian iho-oireet tulee parin kolmen päivän sisällä. Vajaa kaksi viikkoa sitten otin työpaikan ruokalassa ituja, joita saa tosi harvoin. Juttelin ruokajonossa työkaverin kanssa enkä sen kummemmin ajatellut, mistä ne oli idätetty. Meni muutama päivä ja sormen tyvinivelen kohdalla ihoa alkoi kummasti kipottaa ja siinähän oli pieniä vesirakkuloita - kuin ennen vanhaan. Pohdin, mitä on tullut syötyä ja tulin tulokseen, että idut oli varmaan vehnänituja. Rakkulat kyllä häipyi muutamassa päivässä enkä mennyt Dapson-purkille. Opiksi tuli, että kannattaa katsoa idutkin tarkkaan...

  • Mikaela 11 viestejä12.3.2009 10:28

    Oireiden ilmaantumisaikataulu on todennäköisesti riippuvaista myös siitä, mitä muuta on samanaikaisesti / samana päivänä tullut syötyä.

    Itselläni joissain tilanteissa ihon turpoaminen, hillitön kutina, vesirakkulat, näppylät, ihon ja huulien kuivuminen, vatsaoireet jne. vaihtelevalla voimakkuudella alkaa jo puolen tunnin kuluttua ruokailusta ja joskus taas vasta tuntien - parin päivän päästä.

    Muutamia viljakokeiluja on vuosien mittaan tehty (diagnoosi epäselvä tuolloin vielä), ja jossain vaiheessa gluteeni alkoi nostaa oireita esiin vasta parin viikon glut.pit. ruokavalion jälkeen.

    Nykyisin herkkyys on sitä luokkaa, että hippusen kokoinen leivänmuru, tilkka glukoosi-fruktoosisiirapilla makeutettua mehua jne. riittää laukaisemaan oireet, joista usein ensimmäisenä todella pirullinen kutina.

    Yksiselitteisyyttä tässä on vaikea osoittaa, mutta oireiden ilmaantuminen vahvistaa epäilemättä kontaminaation tapahtuneen. Eli johonkin ruoka-aineeseen on jossain vaiheessa sekoittunut gluteenia.

    Karkkeja kannattaa varoa: monissa karkeissa on usein viljaperäistä raaka-ainetta hienojen termien taakse kätkettynä ja irtokarkkien kohdalla aineet sekoittuvat, kun samoilla kauhoilla karkkeja pussitellaan.

    Ja todellakin, oireet saavat salapoliisityöllä usein selityksen: teolliset mehut, karkit, pikkuleivät, murot, riisi- ja kaurajuomat jne. sisältävät usein mm. glukoosi-fruktoosisiirappia, hydrolysoitua / muunnettua tärkkelystä ym. jotka ovat usein vehnä- / ohraperäisiä. Näitä ei välttämättä edes mainita tuoteselosteissa ja sittenpä ihmetellään, mistä oireet taas kerran aiheutuivat!

  • Pulla 267 viestejä12.3.2009 16:59

    Karkkeja en oikeastaan syö ollenkaan enkä ole diagnoosin jälkeen syönyt. Suklaata syön, mutta vain varmoiksi todettuja.

    Minulla ei koskaan mitään rakkuloita ole tullut, vaikka ainakin parikymmentä vuotta kärsin hoitamattomasta ihokeliakiasta ennen diagnoosia. Iho-oireeni ovat melko lieviä, vaikkakin tyypillisiä sikäli, jos lukee tyypillisiä esiintymisalueita ym.

    Muunnettua tärkkelystä en myöskään syö ellei alkuperää ole mainittu.

    Noita siirappeja jonkin verran käytän.

    Mutta nyt yksi oireiden aiheuttaja on luultavasti vähemmän kun yhden leivän jätin pois käytöstä.

  • Susa 61 viestejä27.4.2012 10:42

    Minulla keliakia diagnosoitu reilu vuosi sitten, tuli täytenä yllätyksenä ja asiaa alettiin selvitellä, kun koko iän jatkuneiden lievempien vatsaoireiden (joita pidin ja lääkäritkin normaaleina vatsa-/ilmavaivoina) lisäksi alkoi tulla rajua oksentelua jne. Seitsemän vuotta sitten ensi kertaa ilmestyi kasvoihin toiselle puolelle iho-oireita, joita pidin stressin aiheuttamana. Pari vuotta myöhemmin näitä oireita alkoi tulla säännöllisen epäsäännöllisesti, aina vain yhteen kohtaan kasvoja. Ihotautilääkäreitä on tullut kierrettyä useampi vuosi ja kaikenmaailman geelit ja salvat ja tökötit testattua. Ensi töikseen mieluusti lääkärit ovat olleet tuputtamassa jotakin antibioottia tai muuta sisäisesti otettavaa nappia, mutta en ole suostunut niitä syömään, koska mitään varmaa ja selvää diagnoosia ei ole löytynyt. Iho-oireet ovat pahentuneet ja kun keliakiani todettiin niin samalla aloin miettiä myös iho-oireiden mahdollista yhteyttä keliakiaan. Koepaloja on ihosta otettu, mutta ihokeliakiaan ei kuulemma ole viitteitä. Enkä näiden reilun 6v aikana myöskään itse tarkasta seuraamisesta huolimatta ole huomannut, mikä sitä pahentaisi (ruoka-aine, lämpötilanvaihtelut,aurinko tms...) Nyt tuota punaista pientä ihonalaista "näppylää", joka kuumottaa ja kutiaa kovasti, kirvelee ja toisinaan on enemmän turvotuksen omaista on myös toisella puolella kasvoa pienellä alueella silmän-hiusrajan välissä ja lisäksi useana vuonna sitä on myös ollut oikeassa olkavarressa. Kaikenlaisia kokeita on verestäkin otettu sidekudosairauksia jne mutta niiden mukaan mitään viitteitä sellaiseenkaan ei ole. Yleisin diagnoosi on ollut jokin epäspesifi ruusufinni, vaikka oireet eikä niiden sijainti lainkaan ole normaalin ruusufinnin kaltaisia... Minkälaisia iho-oireita teillä on, jotka niitä gluteenista saatte? Alkaa olla epätoivoista.

  • Maakrapu 3 viestejä18.8.2012 12:35

    Moikka, mulla ei ole keliakia diagnoosia, mutta kaipaisin hiukan apua epäilyni puntaroinnissa.

    Pari-kolme kuukautta sitten huomasin sairastuneeni jonkinlaiseen ihottumaan. Ihottuma on hyvin ärhäkkä nokkoishottuma, jossa on paljon erilaisia paukamia. Hyvin paljon valkoisia noin 1mm kokoisia rakkuloita, mutta on myös punaisia läikkiä ja punaisia ja valkoisa papuloita. Ihottuma ei ihan vastaa ihokeliakian kuvausta: rakulat ovat pienempiä, enkä ole ihan varma onko niissä nestettä vai ovatko ne enemmänkin tikkumaisia huokostukoksia. Joka tapauksessa ihottuma kutisee hyvin paljon ja olen sen peitossa päästä varpaisiin.

    En aluksi tajunnut sen johtuvan viljasta. Teen projektityötä kiinassa ja kuvittelin sairauden johtuvan jostakin paikalliseen ruokavalioon liittyvästä. Kotona suomessa en syönyt viljaa ja ihottuma rauhoittui. Hiukan myöhemmin aloin yhdistää ihottuman pahenemisen päiviin jolloin syön viljaa ja helpottamisen päiviin jolloin olen ilman viljoja.

    Minulla on ollut myös suussa kipeitä alfoja ja hiukseni ovat alkaneet putoilla suurina tukkoina. Myös vatsa on oireillut (turvotus, ilmavaivat, kuvotus, joskus ummetus - mutta viime aikoina enenevissä määrin vessassa ravaamista (ei kuitenkaan mitään vesiripulia)). Oma diagnoosin on, että sairastan keliaakiaa - ja olen aikeissa mennä lääkäriin kunhan reilun viikon kuluttua palaan suomeen.

    Toivoisin kuitenkin että joku neuvoisi millaiselle lääkärille varaan ajan (työpaikka lääkärille näytin tätä viime reissulla ja hän kehoitti menemään ihotautilääkärille)ja jos voitte jopa suositella jotakuta pk-seudun lääkäriä, niin otan neuvon kiitollisena vastaan.

    Toisaalta haluaisin myös hiukan kommentteja noista oireista. Kuulostavatko ne teidän diagnosoitujen keliaakikkojen mielestä keliaakialta? Vai tuleeko mieleen joku muu sairaus jota tämä voisi olla? Olen aiemmin ollut kahdesti keliakiakokeessa (verikoe) joiden tulos oli negatiivinen. Käytännössä minua pelottaa, että minut taas nauretaan pihalle vastaanotolta, vaikka tarvitsen oikeasti apua. Olen nähkääs tästä epäilystäni huolimatta ylipainoinen, enkä ymmärtääkseni juuri siitä syystä ole sanut näitä aiempia lääkäreitä uskomaan vaivaani. Minut on diagnosoitu ärtyneen suolen potilaaksi ja laktoosi intolerantikoksi (vaikka en saa oireita maidosta!?). Minulla on myös muita sairauksia kuten akne, polykystiset munasarjat ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Voivathan nekin tähän asiaan vaikuttaa.

    Ja vielä - aion nyt palata normaali ruokavaliolle, jotta tauti tällä kertaa näkyisi testeissä. Kuinka te ihokeliaakikot olette lievittäneet kutinaa kun tauti on päällä? Pelkkä tahdonvoima tähän ei tunnu riittävän.

    Toivottavasti joku jaksaa raapustaa vastauksen, sillä juuri nyt tuntuu, että olen hiukan yksin tämän asian kanssa - vaikka äitinikin on jo alkanut uskoa minua

  • Mainos

  • Maakrapu 3 viestejä20.8.2012 14:16

    Eipä ollu keliaakiaa tuo minun ihottuma. Sain työpaikkalekurilta antibioottikuurin ja nyt on ihottuma alkanut parantua kovaa vauhtia. Päätin jo alkaa syödä viljoja jotta olisin mennyt keliaakia testiin, mutta eipä taida olla testille tarvetta.

    Taitaa olla vaan kovasti prosessoidut viljatuoteet tai lisätty gluteeni josta niitä vaivoja tulee - koska nyt on mahakin ollut rauhallinen.

  • kokki03 9 viestejä18.9.2012 22:33

    Hei! Kokemuksen myötä ihokeliakian oireista voisi mainita mm. aluksi iho kutiaa esim. hiusrajassa, kyynärpäissä, polvissa pakaroissa, sen jälkeen nousee iholle kellertävää nestettä sisältäviä rakkuloita. Iho-oireet esiintyvät symmetrisesti kyseisissä pakoissa.

  • mimmi 1 viesti14.8.2014 14:48

    Hei, perheessämme on ihokeliaakikko joka sai diagnoosin viisivuotta sitten. Sitä ennen parivuotta sairastettiin ennen kuin lääkärit hoksasivat mistä kyse. Tällä hetkellä edelleen kovat kutinat vaikka luontaisella ollaan yritetty olla. Maitoa on välillä jätetty pois, mutta en tiiä onko siitä ollu apua. Kohta alkaa keinot loppumaan. Vinkkejä mitä vielä vois karsia ja mistä apua sais. Lääkäriin on turha mennä, ei sieltä ole apua ainakaan vielä löytynyt...

  • Mara 13 viestejä23.10.2014 15:37

    Minä söin aikoinaan avlosufonia sairaala-annoksia useita vuosia, ennen kuin rupesi helpottamaan. 15 vuoden jälkeen en ole tarvinnut enää pillereitä ja nykyään en enää reagoi pienille gluteenimäärille.

    Pelkällä dietillä kutinasta ei välttämättä pääse eroon, vaan siihen tarvitaan myös lääkitystä. Dietissä pitää olla sairaan tarkka, ainaki alussa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s