Keliakia ja lapsettomuus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • J-T 91 viestejä13.4.2014 20:09

    Keliakia määritetään nykyään yhdeksi lapsettomuuden aiheuttajaksi ja itsellänikin keliakia paljastui siksi, että kärsin lapsettomuudesta (ei olisi tullut muuten koskaan varmaan mietittyä asiaa).
    Päälle puoli vuotta mennyt nyt tiukalla luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla. Kontrollissa mitatuista keliakia-arvoista kaksi oli sopivasti laskusuunnassa, ja yksi jostain syystä noussut (lääkäri tosin ei vaikuttanut olevan tästä huolissaan).

    Mutta alkuperäinen ongelma on ja pysyy. Kun yritän etsiä tietoa siitä, miten kauan keliakia aiheuttaa lapsettomuutta, en löydä oikein mitään.
    Satunnaisesti löydän vain keskusteluja, missä joku kertoo kumminkaimankoiranomistajankaverin lapsettomuuden syyksi löytyneen keliakian, ja tulleensa raskaaksi heti gluteenittoman aloitettuaan. Mutta mitään luotettavampaa sitten ei tunnu löytyvän.

    Onkohan täällä glu:ssa kenelläkään samaa ongelmaa?
    Mitä keliakian aiheuttamasta lapsettomuudesta ylipäätään tiedetään niinkuin noin yleisesti?

  • Eklu86 1 viesti14.4.2014 08:04

    Mulla on sama kokemus, yritettiin lasta vuosi, kun keliakia löytyi. Silloin lääkäri sanoi minulle, että kannattaa ainakin vuodenpäivät vielä yrittää lasta ennen muita lisätutkimuksia. No meillä meni diagnoosista 1,5v, kunnes tärppäsi.

  • Mainos

  • venla 2 viestejä14.4.2014 15:43

    Keliakia löytyi ensimmäiseksi syyksi omaan lapsettomuuteeni. On kyllä vaikeaa löytää tietoa, edes lääkäreiltä. Voisi kuvitella että keliakia vaikuttaa niin kauan kunnes tulehdus paranee suolistossa ja ravintoaineet alkavat imeytyä normaalisti, esim. foolihappo ja rauta ovat tärkeitä raskauden alkamiseksi. Hoitamaton keliakia lisää myös keskenmenoriskiä. Paranemisaika taitaa olla aika yksilöllinen. Olisikin mielenkiintoista tietää, johtuuko lapsettomuus juuri ravintoainekadosta, ehkä tulevaisuudessa julkaistaan tutkimuksia aiheesta.

  • J-T 91 viestejä14.4.2014 18:00

    Eklu86: Ok, eli siinä voi siis mennä noinkin kauan. Mietinkin tuossa yksi päivä, että ottavatko vielä edes sen tarkempiin tutkimuksiin, ennenkuin keliakian saralta on saanut "puhtaat" paperit.
    Tuntuu vaan niin oudolta, että miten se voisi enää vaikuttaa jos ohutsuoli olisi jo siinä kunnossa, että ravintoaineet imeytyy ja painokin nousee.

    venla: On tosiaan kyllä vaikeaa. Itse olen käynyt googlen läpi suomeksi ja englanniksi kaikella mahdollisella hakutermillä, mutta aina löytää vain näitä ympäripyöreitä "voi aiheuttaa lapsettomuussa/keskenmenoja/pienipainoisena syntymistä".
    Mielessä käy sitten vaan, että eikö asiasta sitten tiedetä vielä sen enempää.

  • Tallulah 476 viestejä15.4.2014 11:33

    Itse en tästä asiasta todellakaan tiedä yhtään mitään, mutta itselleni heräsi kysymys että mistä sen tietää että juuri hoitamaton keliakia on lapsettomuuden aiheuttanut? Mun ymmärtääkseni tahattoman lapsettomuuden syytä ei edes aina saada selville. Eli jos kärsii lapsettomuudesta, ja todetaan keliakia, mistä tiedetään että se keliakia on ollut lapsettomuuden syy?

  • venla 2 viestejä15.4.2014 12:34

    Kun lapsettomuustutkimusten alussa kartoitetaan verikokeilla mahdolliset syyt, myös keliakian vasta-aineet otetaan. Jos lääkäri ei löydä muuta (esim. rakenteellista ongelmaa) tutkimuksissaan, keliakiaa hoidetaan ensisijaisena syynä. En usko että keliakiaa voidaankaan syyttää varmuudella, vaan toivotaan että oikea ruokavalio korjaa tilanteen. Jos ruokavalio ei auta tai uusia oireita ilmenee (omaa kroppaa kannattaa seurata ja tuoda epäilykset esille), tutkimuksia ja hoitoja jatketaan. Joskus syytä ei tosiaan löydy.

  • J-T 91 viestejä15.4.2014 18:20

    Tallulah: sehän tässä onkin kun ei tiedä.

    Kun kävin lääkärillä kuulemassa koepalatulokset ja diagnoosin, puhuttiin tästäkin asiasta, siis lapsettomuudesta. Osattiin sanoa oikeastaan vaan, ettei kannata mitään pikaparanemista asian tiimoilta odotella.
    Mitään ajasta ei puhuttu, että milloin kannattaa hakeutua tutkimuksiin jos gluteeniton ei tähän asiaan tunnu tehoavan.
    Olisi ollut hyvä saada tietää jotain viiteaikaa. Kun jos sitten ei johdukaan keliakiasta niin vähän turhauttavaa odotella :s

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä16.4.2014 12:44

    ^Voisiko johtua siitä kun se on niin yksilökohtaista miten suolisto paranee? Eli kun siihen ei voi antaa mitään aikaa niin ei voi antaa myös aikaa koska pitäisi tärpätä?

  • Juulin 187 viestejä17.4.2014 08:43

    ^Varmastikin.

    Suoliston paraneminen on todella yksilöllistä. Toisilla paranee muutamassa kuukaudessa, toisilla vie vuosia.

  • J-T 91 viestejä17.7.2014 19:43

    Noh, meillä tulee nyt loppukuusta visiitti lapsettomuusklinikalle, niin otan siellä asian heti esiin. Josko osaisi mitään vastata. Parempi tietty olisi, jos johtuisi vaan keliakiasta, niin paranisi sitten itsekseen.
    Itse kun tunnun olevan näitä hitaasti paranevia, vasta nyt olen voinut jättää aiemmin lähes päivittäin käytetyt vastalääkkeet pois ja olo on alkanut normalisoitumaan.
    Ehkäpä tämä tästä

  • Kari 364 viestejä24.7.2014 00:10

    J-T, tässä tulee mieleen muutama aika sitten kun yksi rouva samalla sivustolla sanoi keliakian saattavan olevan ongelma lapsettomuuteen. Pyydä/vaadi se verikoe ja tähystys (on pikkuisen pottumainen tosin)
    Itselläni oli osteoporoosi, ja G-valiolle mennessäni alkasi parantua. Nyt osteopeniaksi.
    En syö lääkkeitä, noh Calcichew D -vitamiinia. En muuta. Herkuttelen vaimon kanssa hyvin ja paljon. Ei olla absolutisteja myöskään

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • J-T 91 viestejä26.7.2014 23:15

    Kari kirjoitti:
    J-T, tässä tulee mieleen muutama aika sitten kun yksi rouva samalla sivustolla sanoi keliakian saattavan olevan ongelma lapsettomuuteen. Pyydä/vaadi se verikoe ja tähystys (on pikkuisen pottumainen tosin)
    Itselläni oli osteoporoosi, ja G-valiolle mennessäni alkasi parantua. Nyt osteopeniaksi.
    En syö lääkkeitä, noh Calcichew D -vitamiinia. En muuta. Herkuttelen vaimon kanssa hyvin ja paljon. Ei olla absolutisteja myöskään

    Niin siis minulla on jo keliakia todettu verikokeella + tähystyksellä reilu vuosi sitten...

  • Mainos

  • J-T 91 viestejä29.7.2014 17:55

    Jaahas. Itselläni ei ilmeisesti homma ole enää kiinni keliakiasta, vaan tämänhetkisen tiedon mukaan olisinkin saanut kilpparin vajaatoiminnan keliakian kaveriksi...

  • J-T 91 viestejä31.7.2014 19:25

    Mutta sellaista infoa tuli lapsettomuus lääkäriltä, että tulehtuneen ohutsuolen lisäksi myös veressä kiertävät vasta-aineet häiritsevät raskautumista. Tilanteen paraneminen ihan yksilöllistä, jotkut onnistuvat jo kolmen kuukauden gluteenittomuudella...

  • J-T 91 viestejä25.1.2016 10:54

    Pitääkin palata pitkän tauon jälkeen päivittelemään, inhosin kun itse ei tuolloin tilanteen päälläollessa saanut oikein mistään infoa..

    Ei onneksi ollutkaan kilpparihäiriöitä vaikka niin luultiinkin.

    Toisekseen, allekirjoittanut on nyt kuukauden vanhan pojan äiti <3
    Viime vuoden huhtikuussa havahduin outoihin oloihin ja raskaanahan minä helvetin isoksi yllätyksekseni olin. Mitään lapsettomuushoitoja ei oltu keretty aloittelemaan, joten aikansa vaan oli ottanut jotta oli tarpeeksi parantunut. Vuosi ja seitsemän kuukautta siinä meni gluteenittoman aloittamisen jälkeen.

    Mutta täydellisen lapsen sai lopulta kaiken vaivan palkaksi

  • Martzy 2 viestejä19.11.2018 13:53

    Hei!
    Olen nyt jo 40-vuotias nainen, joka kärsinyt ihottumasta 15- vuotiaasta asti.
    Olen kolmen lapsen äiti joista nuorin syntyi 2005. Sen jälkeen en ole raskaaksi tullut.
    Poikani lääkäri tunnisti melko suurella varmuudella ihottumani ihokeliakiaksi, jota ei ole kuitenkaan koepalana tutkittu.
    Gluteeni vasta- aineita ei ole koskaan verikokeessa löytynyt, mutta koepalaa ei ole myöskään otettu.
    Nyt en voi tämän viestin lukemisen jälkeen olla miettimättä lapsettomuuttani nuorimaisen jälkeen ja keliakian yhteyttä siihen.
    Miksei koepalaa ole koskaan otettu kun epäilystä on ollut jo aiemmin, vaan jätetty verikokeiden varaan? Siksikö en ole lasta saanut näinä vuosina yrityksistä huolimatta? Olen surullinen, koska toiveita lapsesta on ollut jo toistakymmentä vuotta, mutta mitään ei ole tapahtunut.
    Onko mahdollista että lapsensaantikyky vielä palautuu muutaman vuoden gluteenittoman jälkern? Kuinka suuri/ pieni mahdollisuus sellaiseen voi olla?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s