Hermo- ja jänneoireet, gluteenittomasta apua

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • vtp 1 viesti14.9.2022 20:51

    Tervehdys, nyt tulee pitkä tarina. Virallisesti en ole keliaakikko, mutta olen alkanut epäillä sairautta vahvasti. Mennään vuoteen 2015, jolloin vasempaan pakaraan iski kramppi ja kipu. Vaivaa hoidettiin vuosikausia fysioterapialla. Lopulta kivut olivat niin kovat, että keväällä 2017 menin magnettikuvaan. Synlabissa (silloinen Cityterveys) tulkittiin, että kaikki kuvat ok. Suurin ongelma oli istumiskipu. Vuoden sinnittelin ja yhden suunnistuksen jälkeen kivut yltyivät sietämättömäksi.

    Otin yhteyden Ilkka Tulikouraan. Hän löysi vuoden vanhasta kuvasta lähes subtotaalin avulsion, eli jänne 75% istuinkyhmystä irti. Kielisi heti raskaan liikunnan ja edessä oli leikkaus.

    Jänne leikattiin ja kiinnitettiin istuinluuhun. Toipuminen oli pitkä ja kipuja oli ajoittaisesti. 1.5 vuoden päästä leikkauksesta olikin hyviä aikoja, mutta jo 2020 vuoden kesällä alkoi olla lisääntyviä oireita ja istuminen taas erityisen vaikeaa. Työterveydessä ei osattu asiaa hoitaa ja vaivat pahenivat kunnes vuoden 2021 alussa jouduin pitkälle sairauslomalle. Istua ei voinut minuuttiakaan ja kipu oli sietämätön. Säteili takareiteen ja jalka oli kuin tulessa, mikäli vähänkin liikkui. Täysin levossa sen kanssa pärjäsi. Magneettikuvissa ei näkynyt mitään ihmeellistä.

    Tällä kertaa otin yhteyttä Lasse Lempaiseen. Päädyimme, että jalka leikataan uudelleen. Leikkauksessa löytyi hamstring-syndrooma sekä vanhassa leikkausarvessa kiinni ollut Posterior Femoral Cutaneous-hermo, joka hermottaa takareiden vähän polvitaipeen alapuolelle.

    Taas oli edessä pitkä kuntoutus, koska pakaran lihakset olivät käytännössä surkastuneet. Pakara kuntoutui, mutta istumiskipua oli käytännössä koko ajan.

    Nyt on aika siirtyä gluteeniasiaan: olen suurimmaksi osaksi suosinut 100% kauraleipää, joten gluteeniviljojen osuus viime aikoina ei ole ollut suuri. Muuton yhteydessä nyt 2022 keväällä tuli kuitenkin väännettyä patonkeja tavallista enemmän. Tuloksena oli, että jalka kipeytyi ja istuinkyhmy myös. Jopa kävely oli vaikeaa - ikäänkuin käskyt eivät olisi kulkeneet hermoja pitkin. Lääkäreiden mielestä kipu johtui äkillisestä rasituksesta. Itse mietiskelin kuitenkin tuota patonkiasiaa. Gluteenin määrä väheni ja jalka taas rauhoittui.

    Pääsiäisen aikana olin kylässä kahtena päivänä peräkkäin ja pöydät tietysti katettuna venhää sisältävillä tuotteilla. Tuloksena viikon kestävä jalkakivun paheneminen. Ajattelin, että istuminen kahtena päivänä peräkkäin on tämän aiheuttanut, mutta taisin olla väärässä.

    Ohitetaan kesä tässä vaiheessa, koska välissä on ollut kivuliaimpia ja kivuttomimipa aikoja. Nyt 2,5 viikkoa sitten kävin vanhemmillani ja koska tätinikin oli mukana, niin olipa taas vehnästä saatavana. Söin taas sitä suurella ruokahalulla ja maanantai-aamuna oli molemmat pikkusormet puuduksissa. Ravistelu auttoi vain hetkeksi. Myös leikattu takareisi alkoi jälleen poltella ja istuinkyhmy kipeytyi. Oikean pohkeen ulkosyrjän lihas tuli oudolla tavalla kipeäksi, vaikka en ollut urheillut tms. Seisoessa tuntui jalkapohjissa ajoittaista polttelua.

    Keliakiakoe otettiin jo keväällä pyynnöstäni, mutta näytti negatiivista. Olin kokeeksi ollut pari viikkoa gluteenittomalla, joten olisiko se voinut sotkea? Vähitelleen tämän jälkeen gluteeni tuli taas mukaan ainakin pienessä määrin.

    Tänä aamuna muistui mieleen vielä pari juttua jalkavaivan aikana. Ennen toista leikkausta alkoi viisaudenhammas vihotella. Aloin vältellä kaikkea leipää ym, jottei menisi ientaskuun. Ihmettelin kun tänä aikana jalkavaiva helpotti. Jossain vaiheesa ongelma palasi entistä pahempana kun aloin syödä viljoja. Edellä mainittu tilanne toistui viime talvena leikkauksen jälkeen kun viisaudenhammas poistettiin. Jälleen tuli kausi, jossa kivun määrä väheni olemattomiin samalla kun varoin leivän päätymistä ientaskuun.

    Alan vahvasti epäillä keliakiaa ja epäilen, että minulla nyt aiheuttaa istuinkyhmyn tulehduksen. Tuntohäiriöitä on ollut oikeassakin jalassa jalkapöytään saakka. Nyt 2.5 viikon jälkeen viljojen lopettamisesta (kauraa syön) vasen pakara kestää istua! Hieman on tuntemuksia, muttei paljon. Myös molemmissa korvissa vuosia ollut suhina näyttää olevan kaikkoamassa, joten iskeekö gluteeni myös kuulohermoon? Myös käsien - erityisesti oikean käden vapinaa on ollu ja nyt sekin on poissa.

    Isälläni, joka on jo kunnolla ikäihminen, on selässä paha osteoporoosi; useita nikamia mennyt kasaan. Lisäksi hänellä on ollut ikänsä närästystä sekä välillä ihottumaa. Suolistovaivoja ei kylläkään. Nyt ajan hänet keliakiakokeisiin, että jospa kuitenkin...

    Mitä mieltä täällä olette, voiko gluteeni olla vaivojeni syynä? Voiko keliakia tulehduttaa jännekudosta siten, että se heikentyy ja katkeaa? Muussa tapauksessa avulsion syy on mysteeri. Vatsan kanssa on ollut ajoittain ongelmia ja useita kertoja saanut ihan ripulin. Ei ole kuitenkaan jokapäiväistä. Nyt kahden ja puolen viikon aikana ei ole ollut vatsan kanssa mitään ongelmaa.

  • Niini 1 viesti19.11.2022 15:30

    Mulla on ollut tuo hamstring-syndrooma, sain sen kilpatanssiharjoituksissa kun valmentajan otteessa vedettiin tiukasti....luulin ensin että se menee ohi, mutta ei...kilpailin kuintenkin vielä ulkomaillakin, mutta kipu ei asettunut, ei tietenkään kun se oli paineesa ja todella istuminen ja se lentomatkakin oli tuskaisaa.- Edellisistä jalkavaivoista(tanssin osalta) oppineena en mennyt lekuriin vaan oman kuntouttajani luo, joka kuvasi sen ultraäänellä, teki diagnoosin ja antoi selkeät kuntouttavat ohjeet. Itse menen leikkaukseen vasta viime vaiheessa ja olen 2 muusta kieltäytynyt aikoinani. Ja VAHVA KYLLÄ, erityisesti vehnä pahentaa vanhoja vaivoja, koska se jää tavallaan JUMIIN kehossa. Mulla on ollut välilevyn pullistuma kaularangassa ja sitte olkapäävaiva jotka molemmat olis leikattu, mutta en suostunut(googletin ihmisten kokemuksia ja 1 esimerkki oli oman veljeni selkäleikkaus, joka onnistui 2x mutta 3:s kerta pilas hermot ja nyt hänellä on ollut sisällään jo monia vuosia sellainen laite jota hän säätää kehon ulkopuolelta). Toinen oli yli 80v miehen kirjoitus omasta niskan välilevyn pullistumasta, hän kertoi ettei olisi tänä päivänä enää pystynyt hiihtämään jos olis mennyt sen kanssa leikkaukseen. Eli luulen että ei sinulla välttämättä ole muuta kuin tuo gluteeniallergia, mutta hyvä ihminen ÄLÄ syö sitä vehnää. Tee omat eväät semmoisiin tilaisuuksiin missä ei ole huomioitu allergiaasi. Pääset vaivojesi kanssa sinuksi kun opit kuuntelemaan kehoasi. HUOMAA: Mun neuvoa ei ole pakko huomioida, kerroin vain omat kokemukset ja niiden kanssa selviämisen. Voimia sinulle ja määrätietoista oman itsen hyvinvoinnin tietä elämääsi.

  • Paavo112 1 viesti7.2.2023 12:05

    Niini kirjoitti:
    Mulla on ollut tuo hamstring-syndrooma, sain sen kilpatanssiharjoituksissa kun valmentajan otteessa vedettiin tiukasti....luulin ensin että se menee ohi, mutta ei...kilpailin kuintenkin vielä ulkomaillakin, mutta kipu ei asettunut, ei tietenkään kun se oli paineesa ja todella istuminen ja se lentomatkakin oli tuskaisaa.- Edellisistä jalkavaivoista(tanssin osalta) oppineena en mennyt lekuriin vaan oman kuntouttajani luo, joka kuvasi sen ultraäänellä, teki diagnoosin ja antoi selkeät kuntouttavat ohjeet. Itse menen leikkaukseen vasta viime vaiheessa ja olen 2 muusta kieltäytynyt aikoinani. Ja VAHVA KYLLÄ, erityisesti vehnä pahentaa vanhoja vaivoja, koska se jää tavallaan JUMIIN kehossa. Mulla on ollut välilevyn pullistuma kaularangassa ja sitte olkapäävaiva jotka molemmat olis leikattu, mutta en suostunut(googletin ihmisten kokemuksia ja 1 esimerkki oli oman veljeni selkäleikkaus, joka onnistui 2x mutta 3:s kerta pilas hermot ja nyt hänellä on ollut sisällään jo monia vuosia sellainen laite jota hän säätää kehon ulkopuolelta). Toinen oli yli 80v miehen kirjoitus omasta niskan välilevyn pullistumasta, hän kertoi ettei olisi tänä päivänä enää pystynyt hiihtämään jos olis mennyt sen kanssa leikkaukseen. Eli luulen että ei sinulla välttämättä ole muuta kuin tuo gluteeniallergia, mutta hyvä ihminen ÄLÄ syö sitä vehnää. Tee omat eväät semmoisiin tilaisuuksiin missä ei ole huomioitu allergiaasi. Pääset vaivojesi kanssa sinuksi kun opit kuuntelemaan kehoasi. HUOMAA: Mun neuvoa ei ole pakko huomioida, kerroin vain omat kokemukset ja niiden kanssa selviämisen. Voimia sinulle ja määrätietoista oman itsen hyvinvoinnin tietä elämääsi.

    Tosiaan kannattaa ehdottomasti jättää vehnä nyt kokonaan pois. Voi olla ettei sinulla tosiaan ole muuta kuin gluteeniallergia.

    https://www.xn--puhelinliittym-jib.com/

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s