Tähystys nukutuksessa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • faerie 2 viestejä17.4.2012 17:31

    Epäilen itselläni keliakiaa ja menen ensi viikolla omalle lääkärille kertomaan oireista ja epäilyistä.

    Olen sairaanhoitajan kehotuksesta kokeillut gluteenitonta ruokavaliota ja huomannut sen auttaneen ilmavaivoihin ja ulosteen koostumukseen + vessakertoihin.

    Luultavasti saan lähetteen tähystykseen, kun olen ymmärtänyt ettei verikoe ole aina 100% varma. Gastroskopiaa ei ole koskaan ennen tehty ja pelkään sitä ihan kuollakseni. Kärsin oksennuspelosta ja minulla on tosi herkkä oksennusrefleksi.

    Onko kenellekään (aikuiselle) tehty ko. tutkimusta nukutuksessa julkisella puolella? Onko kamalan vaikea saada jos sanoo ettei kertakaikkiaan pysty menemään ilman nukutusta?

    Koska keliaakikon ruokakorvaus kelasta on niin huono, niin suunnittelin jopa jättäväni lopullisen diagnoosin sitten hakematta jos homma ei onnistu nukutuksessa.

  • Rosmu 19 viestejä17.4.2012 20:14

    Tähystys kannatta tehdä,vaikkakin ei nukuteta.Se rekisteröidään keliakia johonkin rekisteriin ja silloin tiedetään monta keliaakikkoa on..
    itse en ollut keliakia tähystyksessä ,vain tyttäreni,mutta muun syyntakia on tähystetty ja ei ollut kovin mukava kokemus,kun itselläni on myös todella herkkä oksennusrefleksi..Kyllä siinä tuli yökittyä,mutta syömättähän siinä ennen tähystystä jokunen tunti ollaa.
    Ja,kun olet menossa tähystykseen ei kannata olla gluteenittomalla dietillä,koska silloin tulos ei ole tarkka tai sitä ei saada ollenkaan.

  • Mainos

  • almatomu 13 viestejä17.4.2012 20:28

    Sairaanhoitaja on mielestäni toiminut vähän väärin sillä gluteenitonta ruokavaliota ei pidä kokeilla ennen diagnoosin varmistumista. Tarvittaessa aikuinen ihminen rauhoitetaan tähystyksen ajaksi, ja sen jälkeen pitää olla muutama tunti tarkkailussa. Tähystys ei satu vaikkakin on epämiellyttävä kokemus ja väitänpä että joka iikka siellä yökkii. Varmasti kun kerrot lääkärissä peloistasi, saat tähytyksen esim. rauhoituksessa. Muista nyt syödä hurjasti ruisleipää ja muita "hyvällisiä" jotta tulee varmasti oikeanlainen diagnoosi kerralla kun/jos sinne tähystykseen pääset. Terveydellään ei pidä leikkiä vaikka uskon että kamalalta tuntuu jo pelkkä ajatus tähystykseen menemisestä. Koko toimitus o kuitenkin vain vartti elämästäsi
    Tsemppiä koitokseen!!

    -Almatomu-

  • eijah 24 viestejä17.4.2012 21:51

    On kyllä sairaanhoitajalla ollut tietämättömyyttä. No jos et kauaa aikaa ole sitä kokeilua jatkanut, niin ei kai se haittaa ja syöt ruisleipää sitten. Kyllä verikokeestakin selviää monessa tapauksessa tämä keliakia ja se varmaan otetaankin ensin ennenkuin pääset tähystykseen.
    Itse olen ollut monia kertoja tähystyksessä, ei se mukavaa ole, mutta kyllä sen kestää, onneksi se on muutamassa minuutissa ohi.
    Diagnoosi on kyllä hyvä saada jo monien muidenkin asioiden takia.

  • faerie 2 viestejä17.4.2012 23:01

    Olen itsekin kuullut, että gluteenittomaan ruokavalioon ei saisi siirtyä ennen kuin diagnoosi on varmistunut kun se ei muutoin näy missään kokeissa.

    Oon nyt vaihtanut toistaseks vaan leivät ja pastat gluteenittomaan enkä oo ihan täysgluteenittomalla kuitenkaan (en oo lukenut tuoteselosteita sen paremmin ja syönyt mm. karkkia vähän) ja nyt menossa on vasta viides päivä. Pitää varmaan sitten viimeistään lääkärikäynnin jälkeen siirtyä takaisin normaaliin ruokavalioon kunnes tutkimukset on tehty. Toisaalta inhottaa nyt siirtyä takaisin tavalliseen ruokavalioon, kun gluteeniton on selkeästi helpottanut oloa ja tänään tuli vatsakipua jo pienestä lakupatukasta.

    Täytyy tosta nukutusjutusta keskustella lääkärin kanssa ja vinkua lähete keskussairaalaan jos mahdollista. Jos ei ole mahdollista, niin pitää varmaan miettiä yksityistä puolta vaikka se toimenpide on siellä luultavasti järkyttävän kallis. Kolonoskopia mulle tehtiin muutama vuosi sitten ihan julkisella puolella nukutuksessa eikä nukutuksen saamisessa ollut mitään ongelmia. En tiedä sitten vaikuttiko se, että olin silloin 17 vuotias mutta sehän nyt on tuon asian suhteen miltei sama asia kuin aikuinen.

  • ponipimu 239 viestejä18.4.2012 00:26

    itse tähystysaika ei kestä kuin viitisen minuuttia, siis se aika kun letku on sisälläsi. kyllä sinä sen kestät, tahdot rauhoittavaa ennen toimenpidettä.

    mulle on tehty kaks kertaa ja olen hengissä edelleen!

    eihän se tietenkään mukava toimenpide ole, mutta pure suukappaletta ja hengittele rauhallisesti, ei siinä sen kummenpaa voi tehdä. loppupäivän tahdo sairaslomaa, vatsaa voi hieman kipristellä ja turvotella, etkä töihin saa edes mennä jos rauhoittavaa otat.

    sairaahoitaja on kyllä ollut joku täystärkeä, koskaan ei aloiteta ominpäin gluteenitonta.

  • Rupert 74 viestejä19.4.2012 20:42

    Kestäisikin vain viisi minuuttia. Viimeksi lääkäri nysväsi tähystystä puolisen tuntia! Taatusti viimeinen kerta ilman rauhoittavia... Itsekin pelkäsin ensimmäisellä kerralla, että oksentaisi jo siinä vaiheessa, kun letkua työnnetään kurkkuun, mutta puudutuksen kanssa sen suhteen ei ollut mitään ongelmaa.

  • Mainos

  • vuodesta2010 25 viestejä20.4.2012 00:47

    Mä pyysin rauhoittavaa ensimmäiseen tähystykseen ja antoivat sen verran kovasti lääkettä suoneen etten muista koko toimenpäteestä juuri mitään.
    Toisella tähystyksellä pyysin rauhoittavaa kotiin ja otin 5mg diapamin n.½ tuntia ennen tähystystä. Ei se tainnut mitään auttaa mutta lääkäri oli tosi nopea ja taitava, koko hommassa meni 3 minuuttia .
    Rohkeesti vaan sanot et sua pelottaa tuo tähystys ja pyydät lääkitystä.

  • Susa 61 viestejä14.5.2012 20:30

    Vähän menee ehkä otsikosta ohi, mutta osaako kukaan sanoa, onko näissä yksityisen ja julkisen puolen gastroskopia-laitteissa eroja ja jos niin suuriakin? Itselleni ensimmäinen tähystys tehtiin yksityisellä ja sujui todella nopeasti tai siltä ainakin tuntui eikä yököttänyt kuin kerran, kun tähystin laitettiin. Olin tosi yllättänyt tähystyksen helppoudesta, koska itselläni on todella herkkä oksennusrefleksi. Koepaloja otettiin useampia ja kuvia varmasti ainakin 8 kpl. Hoitaja rauhoitteli ja homma hoitui hienosti. Tähystys tehtiin puolen päivän jälkeen. Kontrollitähystys tehtiin sitten pääkaupunkiseudulla julkisella puolella, koska työterveyshuolto ei enää diagnoosin jälkeen hoida mitään keliakiaan liittyvää, mikä mielenkiintoinen keskustelunaihe sinänsä.. Tähystysaika oli klo 19:00. Ajattelin, että selviän hommasta tälläkin kertaa ilman rauhoittavia tms. Paikalla oli lääkäri ja kaksi hoitajaa. Lääkärin ammattitaitoa en epäile hetkeäkään ja varmasti on "muutamia" tähystyksiä uransa aikana ehtinyt tekemään ennen minun tähystystä, mutta tällä kertaa tähystys kesti paljon kauemmin, vaikka koepaloja ei otettu kuin yksi ja kuviakin vain neljä. Tuntui, että letku oli paljon paksumpi kuin ensimmäisellä kerralla ja yökkäilin koko tutkimuksen ajan. Suomenkielinen hoitaja rauhoitteli ja antoi kyllä hyviä vinkkejä, jotta kestän tutkimuksen loppuun. Toinen hoitaja ei puhunut juuri suomea...Laite, joka ruksutti kuvia, piti kovaa ääntä ja hoitaja lohdutteli neuvojen ohessa, että "koita kestää vielä hetki, kun tämä kone ruksuttaa niin hitaasti...". Seuraavan kerran taidan harkita sitten omalla rahalla yksityiselle menoa, jos ero todella voi olla laitteissa...

  • hemu 59 viestejä14.5.2012 22:15

    Hei,
    nyt on pakko kommentoida tuota asetelmaa yksityinen vastaan julkinen terveydenhoito.

    Minä siis sain diagnoosin viime kesänä ja se tuppasi viivästymään kesälomien ym sellaisen kesätehottomuuden takia.
    Ensin sain lähetteen Turunmaan sairaalaan, jossa kuulemma tähystys tehdään kunnon rauhoittavien avulla. Kuulemani mukaan potilaat ovat olleet tosi tyytyväisiä vaivattomasti sujuvaan tutkimukseen. Tämä sairaala on siis ihan julkisen puolen laitos.

    Valitettavasti sain ajan vasta tasan kolmen kuukauden päähän!
    Halusin tietysti päästä aloittamaan dieetin mahdollisimman nopeasti, koska minusta oli aivan sietämätöntä, että tiesin olevani sairas, mutta en saanut hoitaa itseäni. Meinasi pää hajota. Päätin siis maksaa itse tähystyksen yksityisellä puolella, ja sinne pääsinkin nopeammin (kesälomien takia sinnekin vasta usean viikon päästä)!

    Tilasin siis ajan ja keskustelin sairaanhoitajan kanssa puhelimessa. Kerroin hänelle että jännitän tutkimusta ja haluaisin jotain rauhoittavaa. Yllätyksekseni hoitaja oli erittäin töykeä ja kertoi että ei heillä mitään rauhoittavia tarvita, koska lääkäri on niin taitava, ja kertoohan ne ihmiset kaikenmaailman juttuja. Hänen mielestään varmaan ihan ilkeyttään kertoilevat. Olin keskustelun jälkeen todella alamaissa ja loukkaantunut.

    Menin siis tutkimukseen todella huonlla fiiliksellä ja jännittyneenä. Paikalla oli eri sairaanhoitaja, joka oli kyllä ystävällisempi, mutta hänkin kertoi, ettei rauhoittavia anneta, koska täytyy pystyä nielemään. Olin ihan ymmyrkäisenä, enhän mitään täysnukutusta pyytänyt vaan joain rauhottavaa. No, lääkäri oli varmaan ihan taitava ja tutkimus sujui ripeästi, mutta oli silti aika kamalaa. Eikä ollut oikei kiva kun lääkäri ensin totesi, että jännität kovin vai ja naureskeli päälle, niinkuin se olisi ollut jotenkin vitsikästä.

    Sain siis aika huonoa kohtelua yksityisellä puolella, kun taas siellä julkisessa sairaalassa olisi ollut parempi palvelu, kunhan sinne vain olisi päässyt.

    Kontrollitähystykseen pyysin lähetteen sinne julkiseen sairaalaan, nyt kun ei ole mikään kiire.

    Ihmettelen välillä, että tajuavatko lääkärit, että paljon diagnooseja jää tekemättä, kun potilaat pelkäävät tähystystä.
    Näköjään se tähystys voidaan tehdä myös vähemmän epämiellyttävästi. Miksi ihmeessä eivät kaikki lääkärit tee sitä niin.

    Tästä tuli nyt vähän tämmöinen kiukkuinen purkaus, mutta hyvää kevättä kuitenkin kaikille.

    hemu

  • donna 57 viestejä17.5.2012 14:48

    Ei gluteenittomalle dieetille ennen tähystystä todellakaan!

    Kommeintoin vielä tuota edellistä, olisi kyllä aivan kummallista antaa kaikille gastroskopiaan meneville rauhoittava lääkitys..

  • hemu 59 viestejä17.5.2012 22:28

    Hei Donna!

    Ei varmaan kukaan sinulle tyrkytä rauhoittavaa lääkitystä, jos et lainkaan jännitä tutkimusta. Hienoa, jos niin on.

    Olen huomannut, että aika moni jännittää. Silloin lääkitys on todella paikallaan. Minä ainakin jännitin kauheasti ja jännitän myös seuraavalla kerralla, koska koemus oli tosi epämiellyttävä.

  • Mainos

  • norppa 59 viestejä22.5.2012 22:23

    Kävin diagnoosista 10 vuoden jälkeen uudelleen tähystyksessä, ja koska 1. tähystyskerta oli niin kamala, pyysin nukutuksen. Yksityiselläkään nukutusta ei ihan helpolla annettu. Päätäni ei yritetty kääntää, mutta kovasti yrittivät tarjota muita vaihtoehtoja.
    Ehdottomasti kannatti ottaa nukutus, vaikka kalliiksihan se tulikin. Taidan ruveta säästämään siltä varalta, että vielä joskus joudun tähystykseen.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s