Kuinka nopeasti oireet alkavat?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • nograinnopain 1 viesti2.10.2017 17:07

    Itse olen ollut alusta alkaen täysin oireeton keliaakikko, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn - millaisia oireet ovat ja kuinka pian gluteenin syömisen jälkeen niitä alkaa ilmetä? Kumpi on mielestänne pahempi, oireet vai oireettomuus?
    Itse olen onnekas, kun ei tarvitse kärsiä oireista, mutta toisaalta taas saatan salakavalasti syödä gluteenia tietämättäni, joten tavallaan oirehdinta olisi hyvä varoitusmerkki, että nyt kävi vahinko. Mitä mieltä olette?

  • Laaka 6 viestejä23.10.2017 15:53

    Olin oireeton keliaakikko niin kauan, että iho alkoi oireilla ihokeliakiaa. Ruokavalion muuttamisen jälkeen kesti jokusen kuukauden, ennen kuin huomasin muutoksen olossani. Samalla aloin oirehtia, jos söin vahingossa gluteenia. Vatsaani alkaa vääntää ja tekisi mieli oksentaa, mutta mitään ei tule ylös. Vessassa joutuu ravaamaan senkin edestä sitten.
    Oireet alkavat minulla aina muutaman tunnin sisällä, riippuen tietämättä syödyn gluteenin määrästä. Ihoni reagoi enemmän tai vähemmän ja sillä kestää kauemmin huomata, mitä on tullut syötyä tahattomasti.

    Toisaalta olisi toki mukavampaa, jos gluteenin syömisestä ei tulisi oireita, mutta toisaalta taas ne ovat todellakin hyvä varoitusmerkki. Ja tehokkaita muistuttajia ruokavaliossa pysymisestä. Oireiden avulla ei erehdy luulemaan jotain ruokaa gluteenittomaksi, jos se ei sitä aidosti ole. Sellaista kantapään kautta oppimista.

    Ilman oireitakin gluteeni tekee tuhojaan keliaakikon ohutsuolessa, joten oireettomuuden vuoksi ei kannata ryhtyä liian rohkeaksi.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,034s