Missä matkaillut keliaakikkona?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • katjah 2 viestejä30.6.2010 23:08

    Olin keväällä 2008 mieheni kanssa Italiassa, Pisassa. Matka oli mukava kaikin puolin, paitsi ruuan puolesta mieheni sai harmaita hiuksia : ). Hän söi koko reissun ajan aamiaisella omia leipiä ja mukana oli myös omat keksit ja kuivakakut päiväkahvilla. Ruuaksi hän söi ranskalaisia perunoita ja grillattua pihviä, ilman kastiketta. (Kaikki ruoka pitää olla myös maidotonta)
    Viikon ajan olimme iltaisin syöneet samassa ravintolassa ja joka ilta meillä oli sama tarjoilija. Hän oli huumori miehiä ja kysyi aina mieheltäni: otatko saman ruuan ja meillä oli aina sama vastaus: Kyllä.
    Paras juttu ruuan kanssa oli viimeisenä iltana, sillä tarjoilija kysyi mieheltäni, että kuinka ison pihvin hän viimeisenä iltana haluaisi? Mieheni, joka on liki 2metriä pitkä ja syö hyvin paljon sanoi, että mahdollisimman iso, koska hän on ollut vähällä ruualla koko matkan ajan. Kylläpä naapuripöydissä kohina kävi, kun miehelleni tuotiin pihvi pöytään. Pihvi oli melkein lautasen kokoinen. Meitä vahän hävetti ihmisten hyväntahtoinen naureskelu. Ja kyllä siinä mieheni teki töitä, että sai pihvin syötyä. Loppulasku oli huikea, sillä mieheni pelkkä pihvi maksoi 28euroa : ).
    Kotiin palattuamme hän ei halunnut syödä grillattua pihviä pitkiin aikoihin : ).
    Tähän loppuun voi sanoa, että Italiassa, Pisassa ei ainakaan vuonna 2008 ymmärretty gluteenittomasta ruokavaliosta mitään tai emme osanneet kysyä oikein. Netistä olin kyllä käännöksen ottanut mukaani, mutta gluteenitonta emme sieltä saaneet. Ihania muistoja, joille pystyy nauraa näin myöhemmin : )

  • kaija 38 viestejä20.3.2010 18:02

    Kiitos lena. Harmi että vatsatauti vei mahdolliset uudet makunautintosi! Ja Kiipuli, pidän mielessä ohjeesi ja mussutan takaisin mikäli tarve vaatii. Osaan sen kyllä

    Tuo Wagamama ja Hell Pizza itselläni olikin jo tiedossa, mutta loput laitan muistiin. Näkkäriä en valtaisasti rakasta, mutta eihän tässä muu auta kuin pakata sellainen paketti mukaan. Hotellin aamiaisesta taidan hyvinkin epäilevänä jättää leikkeleet ja jugurtit toisille. Mutta eiköhän tässä tulla pärjäämään.

    Joku ohjasi käymään terveyskaupoissa, joissa saattaa olla hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita. Saa nähdä, täytyy tutkia tilanne. Täytyy aloittaa henkinen valmentautuminen reissuun pikkuhiljaa, sillä kone nousee vasta ensi kuun loppu metreillä.

  • Mainos

  • lena 15 viestejä20.3.2010 17:45

    Kaijalle:
    Olin juuri Lontoossa mutta mahataudin kourissa , eli ei uskaltauduttu ravintoloihin. Tein kuitenkin ennen matkaa "pohjatyötä" ja laitan tähän muutaman ravintolan googlattavaksesi vaikken päässytkään itse niitä testaamaan...

    - Ooze (risottoja)
    - Hell Pizza
    - Wagamama
    - Leon
    - Tibits
    - Cotto (italialainen)

    Näillä on siis gluteenitonta tarjolla, ainakin osaa oli suositeltu gluteenittomuutensa vuoksi esim. blogissa "The gluten free foodie"

    Hotellin aamiaisella mulla oli omat näkkärit, hotellin puolesta pekonit, munat, leikkeleet, juustot, hedelmät ja jugurtit.

    Kaupoista en oikeen löytänyt gluteenittomia, esim. lounassalaateissa oli yleensä pastaa. Tescossa oli paria lajia vakuumipakattua leipää, muffinseja ja jotain muroja. Englannissa hotellihuoneessa on yleensä kahvin-/teenkeittomahdollisuus ja pieni jääkaappi, joten evästely hotellilla onnistuu.

  • kaija 38 viestejä18.3.2010 08:27

    Kiitos vastauksista, täytynee sitten varautua omaan leipään, varmuuden vuoksi. Eniten mietityttää aamupala, mutta sen vajauksen tosin saa helposti korjattua muualla kuin hotellissa. Mielenkiinnolla reissua odotan, ja aion tehdä varsinaisen tutkimusmatkan Lontoon gluteenittomuuteen...

    Välillä tahtoo unohtua se tosiasia, kuinka paljon maailmassa on syötävää ilman gluteenia! Joten tsemppiä vaan kaikille matkaajille, kertokaahan uusista kokemuksistanne, se antaa ehkä uskallusta muille matkalle aikoville.

    Lontoo mielessäin...

  • Kiipuli 90 viestejä15.3.2010 22:32

    Kaija: oma leipäpussi vaan kotoa mukaan ja isket sen siihen hotellin pöytään, keräät buffetista juustoa ja voita ja rupeet syömään. JOs ne mussuttaa ettei saa omia eväitä ravintolassa syödä niin mussuta takaisin.

    Mulle on mussutettu vain kerran (Saksassa) ja näytin Schfrin leipäpussia (siinähän on myös saksaks selosteet) ja asia oli sillä hyvä.

    Mä olen matkustanut lähes kaikkialla Euroopassa (hollanti, norja, joku balkanin maa ja portugali poislukien) ja vaihtelevalla menestyksellä olen saanut ruokaa.

    Jossain ei riitä yhtään ymmärrystä (Ranska, Latvia) ja jossain asia tajutaan (Ruotsi, Tanska, Italia, Saksa). Yllättävissä paikoissa ruokaa taas saa (alle 1000 hengen pikkukylä keskellä Puolan maaseutua).

    Kielikäännökset mukaan, vähän eväitä laukkuun, pari vierailua paikallisiin terveyskauppoihin / apteekkeihin ja pipo riittävän tiukalle ravintoloissa, niin kyllä siinä selviää.

    Jos ei nipota niin ei ne koskaan opi kuinka tärkeä gluteenittomuus on

  • nitraatti 6 viestejä15.3.2010 10:24

    Omat näkkärit on ollunna mukana reissuilla, mutta muuten on pärjännyt todellahyvin paikallisilla antimilla (gambia, pattaya, kap verde).

  • oranki 35 viestejä14.3.2010 15:04

    Keliaakikkona matkattu: Saksa (Berliini), Englanti (Brighton), Filippiinit, Hong Kong, Indonesia, Kanada.

    Kaija kyselit Lontoosta, siellä en ole keliaakikkona käynyt, mutta Brighton oli ainakin hyvä! Löytyi jopa ravintola, josta sai gluteenittoman aamiaisen, terveyskaupoista sai ostettua gluteenittomia leivonnaisia ja tuotteita. Ihan marketeissakin oli gluteenittomat osastot. Englannissahan on paljon etnisiä ravintoloita, ja näissä suurimmassa osassa tarjonta on gluteenitonta. Kyllä siellä pärjää! Googlettelulla löytynee ravintoloitakin.

  • Mainos

  • kaija 38 viestejä7.3.2010 13:07

    Ensimmäiseen reissuun lähdössä gluteeniton ruokavalio mielessä ja hhhhirvittää. Huhtikuun viimeistä viikkoa odotellaan ja silloin saan kohdata Lontoon keliakiaihmisenä. On hieman vaihdellut ihmisten mielipiteet ravintoloiden tarjonnasta, mutta eihän tässä auta muu kuin rohkealla mielellä lähteä tutustumaan menuihin. Ehkä eniten mietityttää hotelli, jonka huonehintaan kuuluu mannermainen aamupala... laitoin hotelliin s-postia, mutten ole saanut vastausta. Olisin kysellyt gluteenottomasta vaihtoehdosta, lieneekö heille hepreaa?!
    Jostain syystä olen siirtänyt matkalle lähtöä, kun aina on mieleen tullut mitä sitä sitten syö! On tämäkin elämää, pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Niin no, nythän otin.
    Mielenkiinnolla reissuun, ja jos jollain on vinkkejä Lontoon ja Westminsterin alueen suhteen ruokapaikoista, kiitollisuudella otan niitä vastaan.

  • Nagual 3 viestejä5.3.2010 23:23

    Keliaakikkona olen käynyt Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Ranskassa, Kreikassa (2 kertaa, Samos ja Evia), Intiassa (2 kertaa, Goa ja Mysore)... nuo tuli heti mieleen. Olen myös vegaani, eli hommassa on ikäänkuin tuplahaaste

    Helpoimmat paikat noista oli ylivoimaisesti Ruotsi ja Intia. Ihmiset ymmärsivät kieltä ja asenne on kohdallaan. Myös Kreikka oli yllättävän ok. Heikoimmin pärjäsin Ranskassa (kielimuuri) ja Tanskassa sekä Virossa (asenneongelmia käsittääkseni - ei haluttu ymmärtää ettei kukaan joutuisi tekemään "ekstraduunia".

  • sarikka 12 viestejä5.3.2010 23:02

    Viime syyskuussa oltiin Italian Sorrentossa. Aivan ihan reissu, ei mitään ongelmia ruuan kanssa!!!! voin suositella lämpimästi. Glut. pastaa ja pizzaa sai tosi monissa paikoissa, jopa sellaisissa ravintoloissa joissa sitä ei ollut mainittu ruokalistalla mutta kun kysyin, keittiöstä löytyi glut. pastaa. Kastikkeet oli ihania. Sain ihania risottoja yms. sekä glut. jäätelövohveleita oli ainakin kahdessa eri jäätelöpaikassa eli sain ihanaa glut. italialaista jäätelöäkin. Leipää ostin apteekista, ja hotelli oli järjestänyt minulle omat jugurtit, jotka sain ottaa jääkaapista. Lisäksi kun toin omat leivät, aamiainen oli ihana. Kerrassaan ihana matka.

  • Reetta  719 viestejä5.3.2010 21:29

    Azoreista vielä sen verran, että siellä kannattaa hyödyntää maan omat tuotteet. Ananas ja pikkubanaanit ovat tosi maukkaita. Hedelmäsalaatti tehty tuoreista, ei purkista. Juustot on tosi hyviä (varmaan ihan tuhti rasva%).

  • Reetta  719 viestejä5.3.2010 21:01

    Nyt on katsastettu Azorit. Sielläkin pysyy keliaakikko hengissä. Gluteeniton ei ollut vieras juttu ja saimme ruokaa. Hotellin aamiaiselle meille hankittiin leipää. Retkillä Hispanian opas kiitettävästi huolehti, että saimme sopivaa syötävää. Parissa ravintolassa kävimme omin nokkinemme ja kielikäännöksen avulla saimme ruokaa. Ruokalistat portugaliksi ja englanniksi. Yhdessä ravintolassa pitäisi olla ruokalista myös skandikielin, mutta sepä ei ollutkaan sunnuntaina auki.
    Kaupoista löytyy gluteenitonta tarjontaa; tosin huonommin kuin Suomessa. Parissa kaupassa, jossa kävimme, kummassakin gluteenittomat tuotteet olivat omassa hyllyssään (myös muita erikoistuokavaliotuotteita samassa hyllyn pätkässä).
    Matkakertomukseen saakka ei riitä kirjoitettavaa tällä kertaa.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä2.3.2010 22:03

    Olen aivan unohtanut päivittää omaa listaani Nyt käyty keliaakikkona myös Hong Kongissa (homma toimi hyvin) ja Macaossa (homma toimi hyvin huonosti).

    Lisäksi gluteeniton tarina Thaimaasta on vihdoin valmis. Ehkäpä Hong Kong - Macao -tarinakin valmistuu joskus...

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • GTmutsi 3 viestejä15.11.2009 12:14

    Suviih kirjoitti:
    Mitenkäs muuten sellaiset ruuat, jotka sisältävät Hoi Sin -kastiketta? Suomessa kiinalaisessa minulle tultiin kertomaan, että käyttävät valmista HoiSin kastiketta ja se sisältää vehnää. Onko ruokalistoissa mainittu tyyliin "kanaa hoisin -kastikkeessa" tms, jotta kyseistä kastiketta osaisi varoa?

    Hmm... enpä ole huomannut.Täällä saa yleensä yhden ruokalistan per pöytäseurue. Meillä se on yleensä isäntä tyttöjen kanssa joka valitsee mitä syödään.
    Katsonpa itse ruokalistaa seuraavalla kerralla sillä silmällä!!
    Eivät neidit kyllä ole mitään valitelleet.(Molemmille tulee yleensä vain ilmavaivoja väärästä syömisestä)

    Onko kenelläkään kokemusta Hawajilta?? Sinne kun olisi tarkoitus jouluksi suunnata.

  • Suviih  629 viestejä14.11.2009 14:54

    Mitenkäs muuten sellaiset ruuat, jotka sisältävät Hoi Sin -kastiketta? Suomessa kiinalaisessa minulle tultiin kertomaan, että käyttävät valmista HoiSin kastiketta ja se sisältää vehnää. Onko ruokalistoissa mainittu tyyliin "kanaa hoisin -kastikkeessa" tms, jotta kyseistä kastiketta osaisi varoa?

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • GTmutsi 3 viestejä14.11.2009 13:06

    Ravintoloista löytyy yleensä aina joku joka puhuu englantia edes jotenkuten ja useasti, kun "länkkäri" astuu ovesta sisälle tuo henkilö kutsutaan heti paikalle.

    Ruokalistoissa on useimmiten todellakin kuvat ja tekstit englanniksi tai sitten englanninkielinen lista on erikseen. Olemme pari kertaa eksyneet sellaiseen paikkaan jossa englanninkielistä listaa ei ole ollut, mutt kyllä kuvista pystyy aikapaljon päättelemään. Mutta mitään ainesosaluetteloa ei todellakaan ole, edes englanniksi.

    Mainittakoon myös se, että "aidossa" kiinalaisessa ravintolassa tilataan monta erillaista ruoka-annosta joista sitten jokainen ottaa omalle lautaselleen.(Riisi ei kuulu mihinkään annokseen, se on tilattava erikseen ja se tulee myöskin usein vasta viimeisenä.Eli ei niinkuin Suomessa jossa yleensä annokseen kuuluu tuhti riisiannos!)
    Tästä syystä olemme aina tilanneet 4-5 erillaista annosta, joista tytöt ovat sitten syöneet sitä mikä heille käy ja me muut olemme tyytyneet siihen mitä meille jää

  • Tallulah 476 viestejä13.11.2009 17:44

    ^GTmutsi varmasti osaa sanoa vielä enemmän, mutta mun kokemus oli että ravintoloissa oli myös englanniksi ruokalistat. Ruokalistat oli yleensä kuvien kera joten ne on melko paksuja opuksia kun on kunnon värikuvat annoksesta. Tarjoilijat eivät kyllä englantia osaa kuin ERITTÄIN harvat. Tarvittaessa löytyi sit aina joku vuoropäällikkö joka yleensä osasi englantia, muistaakseni ei ollut kuin yksi tarjoilija joka puhui englantia niissä ravintoloissa joissa viikon aikana ehdin käydä. Mutta, Pekingissä on 60 000 ravintolaa joten mitään yleispätevää on vaikea sanoa tuolla perusteella.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä13.11.2009 16:35

    Onko Pekingissä muuten miten hyvin englannin kielisiä ruokalistoja ravintoloissa ja osaavatko tarjoilijat englantia?

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Jossu 22 viestejä13.11.2009 14:48

    No niin Peking alkaa houkutella aina vaan enemmän - tulkoon itsenäisyyspäivä meille suomeen niin mä pääsen reissuun

    Ja Tansania & Kenia osottaa edelleen valloitustaan. Pitänee jossain kohtaa aktivoitua tuon asian suhteen - hih!

  • GTmutsi 3 viestejä13.11.2009 11:07

    Asumme Pekingissä ja perheessä on 2 nuorta keliaakikkoa.
    Kiinalaisissa ravintoloissa syömme aika surutta, kastikkeet suurustetaan maissi- tai perunajauhoilla. Dumplingit (nyytit) ohitamme ja sen verran katsotaan ettei annokset ole friteerattuja. Näiltä on turha kysyä gluteenittomuudesta - se on aivan outo käsite täällä!

    Kaupoista ei pahemmin valmista gluteenitonta löydy - länkkäreille suunnatuista kaupoista löytyy onneksi edes jauhoja. Poikkeuksena kuitenkin on mainittava City Shop - kauppa, josta juuri löysin gluteenittomia välipalapatukoita sekä Schärin makaronia ja spaghettia!!

    Macaon reissusta selvittiin myöskin valitsemalla vain luontaisesti gluteenittomia annoksia.

  • Jossu 22 viestejä9.11.2009 16:01

    Kiitos - toi oli lohduttavaa kuulla. Mietinkin, että kiinalaisessa keittiössä venhää melko vähän muutenkin kait käytetään, että vois olla hyvä kohde sen puolesta. Ja kiinalainen ruoka on muutenkin ihan super hyvää -nam! Eli sitä siis innolla odotellessa
    En minäkään mitään kielikäännöksiä oo ajatellut mukaani ottaa - kielitaito varmaan riittää muutenkin.

  • Tallulah 476 viestejä9.11.2009 09:20

    Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Venäjä, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Slovenia, Italia, Itävalta, Sveitsi, Liechtenstein, Luxemburg, Espanja, Kreikka, Ranska, Saksa, Hollanti, Belgia, Englanti, Kiina, Hongkong, Singapore, Australia, USA, Kanada... Siinä joitakin.
    Peking oli todellinen helmi, siellä kun ei sen vehnän kanssa lutrata kuten länsimaissa. Ai että kun sinne pääsisi vielä toiste niihin ihaniin ravintoloihin! Kaikki matkat olen tehnyt keliaakikkona sillä olen sairastanut lapsesta saakka, ja olen vielä kasvissyöjä, suurin osa matkoista myös kasvissyöjänä. Ei mitään ongelmia, aina on hyvää ruokaa löytynyt joka paikasta. Kielikäännöstä en ole koskaan pitänyt mukana, enkä omia leipiä tai mitään omia eväitä.

  • Mainos

  • Jossu 22 viestejä8.11.2009 22:39

    Onko kukaan reissannut Afrikassa. Mä olen lähdössä reilu vuoden päästä Tansaniaan ja Keniaan. Kiinnostaisi tietää miten siellä pärjää vai pitäiskö roudata peruskuivamuonaa mukanaan?
    Ainakin Gambia ja Senegal on aika onnettomia tän asian suhteen ( en oo ollut gluteeniton vielä tuolla matkatessani, mutta silti...) ja he eivät oikein ymmärrä muutenkaan noiden ruokarajoitusten tärkeyttä niin nyt mietityttää...
    Entä Kiina / Peking? kokemuksia???

    Alkaa reppureissaajaa ressaa jo ajatus :/

  • motusalem 85 viestejä27.5.2009 17:59

    Ruotsi, Viro, Italia, Turkki, Portugali, Saksa, Hollanti, Itävalta, Kreikka, Malta, Sveitsi, Ranska...useassa näistä useamman kerran. Malta on ollut suosikkini - muuten Eurooppa on aika hankala, lukuunottamatta viikon takaista Milanon kokemustani, josta on täällä jotakin. Sairastuin (diagnosoitiin) keliakiaan loppuvuodesta -07 ja sanoisin, että matkailu (etenkin muu kuin lomamatkailu) on se hankala asia, muuten tämän kanssa pärjäilee.

    ps.En kanna koskaan leipiä tms. mukanani.

  • emilia 11 viestejä24.5.2009 14:56

    Keliaakikkona olen matkaillut Hollannissa, Englannissa, Ranskassa, Tallinnassa ja Ruotsissa. Olen uskomaton kulinaristi ja ulkomailla kaduilla myytävät herkut tuovat surun usein puseroon, mutta olen opetellut herkuttelemaan muilla ruoilla ja nauttimaan niistä.

    Hollannissa ruokapaikan valitsimme niin, että kävelimme suoraan etnisiin ravintoloihin, joissa suurin osa ruoasta on suoraan gluteenitonta. Kysyttäessä gluteenittomuudesta asia ymmärrettiin ja huomoitiin kuitenkin hyvin. Pubeista myös sai paljon pieniä naposteltavia, esim oliiveja, juustoja ja nachoja.

    Ranskan Pariisissa minulla oli mukana kielikäännöslappu, jota näytin ravintoloissa ja sain aina gluteenitonta ruokaa (palvelu nyt oli välillä töykeää, mutta sitä se olisi luultavasti ollut ilman lapun esittelemistäkin). Ruokakaupasta gluteenittomia leipiä tms ei löytynyt, mutta olin ottanut Suomesta mukaan gluteenittomia keksejä, mitkä olivat loistava juustojen ja viinien seurana.

    Englannissa gluteenitonta ruokaa sai periaatteessa mistä vain ja ravintoloissa oli ruoat merkitty hyvin, joten tämä ei tuottanut ongelmia. Ruokakaupoissa glutenittomille tuotteille oli oma hyllynsä, joista löytyi gluteenttomia marjapiirakoita, keksejä, leivoksia, suolaisia naposteltavia, jopa jäätelötötteröitä! Englanti siis yllätti minut todella positiivisesti.

    Ruotsissa ja Tallinnassa ei ole koskaan ollut ongelmia, hyvin on ymmärretty kun on kysytty. Itselläni keliakia on oireeton, joten en tiedä kuinka paljon kämmejä tullut, mutta tähän saakka olen selvinnyt viimeiset viisi vuotta hyvässä kunnossa ilman suurempia mokia.

    Kesällä edessä on Nizzan matka, mutta uskon että sekin menee ilman ongelmia. Aion ottaa omat keksit mukaan, mutta luinkin aikaisemmin, että Ranskasta saa luontaistuotekaupoista tai apteekeista gluteenittomia tuotteita. Tämän jälkeen menemme nauttimaan Englannin herkuista ja palaamme lomalta luultavasti monta kiloa painavampina, mutta tyytyväisinä!

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s