Tuore diagnoosi ja oireet

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • suusq 12 viestejä23.2.2015 16:23

    Hei kaikille! Minulla on äskeittäin todettu keliakia ja olen vähän ihmeissäni näiden oireiden kanssa.
    Keliakia verikokeet minulle tehtiin marraskuussa mahakipujeni takia. Ylävatsani oli siis ihan kosketusarka ja maha oli aina löysällä, painoa oli tippunut kymmenisen kiloa normaalista. Myös närästystä ja nielemisvaikeuksia oli alkanut ilmaantua. Testit oli positiiviset ja joulukuun alussa tehty tähystys varmisti asian, villusta ei ollut nähtävissä ollenkaan koepaloissa. Olen ollut gluteenittomalla itsenäisyyspäivästä asti eli nyt 2,5 kuukautta ja ekan viikon jälkeen ihan luontaisesti gluteenittomalla. Tiedän, että suolen parantuminen vie aikansa, mutta alkaa pikkuhiljaa ihmetyttää, kun oireet vieläkin vaan pahenee. Tuo testin aikaan ollut pikku närästyspolttelu on mennyt kunnon refluksiksi. Minua ei ole koskaan oikeastaan edes närästänyt ja nyt ruoka nousee jatkuvasti kurkkuun. Ja kun maha tyhjenee, nousee jotain nestettä kurkkuun, jota täytyy nieleskellä koko ajan alas ettei tukehdu siihen. Ja suu menee happamaksi, myös nielua "kuristaa". Tuntuu myös, että vähän väliä olisi vetänyt vettä väärään kurkkuun, vaikken ole juonut mitään. Syödessä rintalastan takana joku ahdistaa, tuntuu kuin ruoka meinasi jäädä sinne kiinni. Ylävatsani on mennyt entistä aremmaksi, nyt viimepäivinä on tullut pari "kramppia" ylävatsalla, joku siellä sisällä jännittyy hetkeksi, kunnes helpottaa taas. Ravintoterapeutti mulla oli viime viikolla, se oli ihan turha reissu. Siellä luettelin ensin päivän syömiseni (joihin en saanut edes mitään kommenttia), sen jälkeen terapeutti selasi keliakialiiton esittelymappia ja kyseli tiedänkö siitä ja siitä gluteenittomasta tuotteesta. Siinä se. Olen kuitenkin lukenut mm. tältä sivustolta ja keliakialiiton sivustolta mitä en saa syödä ja välillä tuntuu että olen ollut hysteerisen tarkka ruokavalion suhteen. Huuhtelen esim. veden alla kaikki astiat ennenkuin niillä syön, koska kaapeissa on enempi ja vähempi murua kun muu perhe syö leipää. Ja olen ollut luontaisesti gluteenittomalla, joten ruuasta ei pitäisi kertyä mitään pikkumääriäkään gluteenia. Ainoa, mikä tulee mieleen, on että saanoko keittiöstäni kuitenkin niitä murusia suuhuni? Voirasia ja -veitsi on ollut alusta asti oma, nyt juustokin. Käsiä pesen saippualla usein kun keittiössä touhuan. Huolehdin myös ettei tuotteet pääse kontiminoitumaan. Pöytää en aina pyyhi ennen ateriaa, mutta en laske pöydälle kuin lautasen ja lasini, eihän sitä lautasta pitkin mikään kuitenkaan kävele lautaselleni. Voinko kaikesta huolimatta saada sitä gluteenia jostain? Näin alkuvaiheessa, kuin suoli ei ole päässyt vielä paranemaan, luulen, etten saa mitään "ripulikohtausta" jos gluteenia syön, koska maha on jatkuvasti vielä sekaisin. En voi siis siitä päätellä, olenko sitä jostain saanut. Ravintoterapeutilla koitin kysellä mm. tästä tarkkuudesta, mutta hän vaan yhtyi huoleeni ja odotti minulta siihen vastausta.
    Tänään kävin lääkärillä noiden refluksioireiden takia, koska tuo somac 20mg ei oikein tunnu riittävän ja ilman sitä oireet on niin kamalat etten ilman ainakaan voi olla. Samalla kysyin näistä muista oireistani. Lääkäri (puhui huonommin suomea) kyseli ravintoterapeutista neuvoiko tarkasti, mitä saan syödä. Kerroin, että vähän huonommin (se oli VIRHE), mutta olen ollut gluteenittomalla jo 2,5kk. Sen jälkeen syy oireisiini oli oma vikani. He eivät kuulemma voi tehdä mitään, jossen itse noudata ruokavaliota. Jos syön kiellettyjä juttuja, joudun kärsimään oireista. Kyllä tolkutin moneen kertaan, että olen ollut gluteenittomalla ja olen mm. keliakialiiton sivuilta selvittänyt mitä en saa syödä ja siksi näitä oireitani ihmettelenkin! Mutta vastaus oli vaan että ei lääkärit voi auttaa jos et noudata ruokavaliota! Kyllä meinas itku tulla kun lääkäri mölöttää päälle eikä kuule mitään mitä potilas sanoo. Kaikkeni oon tehnyt, välillä hysteerisen tarkkaan ja nyt en muka oo noudattanut koko ruokavaliota vaan oon kitisemässä siellä kun en jaksa rajoittaa syömisiäni. Juttu päättyi siihen, että somac-annostusta nostettiin 40mg vuorokaudessa. Sitä saa kuulemma vain kuukauden kuurin syödä. Vastausta siihen, mitäs sen jälkeen jossei auta, ei tullut. Ei myöskään siihen, koska näiden oireiden tulisi helpottaa. Tai tulihan siihen vastaus: "Jos et noudata ruokavaliota, oireet ei helpota". Että tämmönen lääkärireissu. Turhauttaa ja masentaa. Tuntuu, että on niin oman onnensa nojassa tämän sairauden kanssa. Tuntuu myös, että koulutettu terveydenhuolto ei tiedä itse oikeen mitään koko keliakiasta, tai sitten mun kohdalle on vaan sattunut tällaisia tapauksia. Käännynkin nyt teidän puoleenne, jos jollain on ollut samankaltaisia oireita, ja kauanko on mennyt, kunnes olo alkaa kääntyä parempaan päin? Tiedän, että toipuminen voi kestää. Luulisi kuitenkin, että tämä olon huonontumisen pitäisi tässä vaiheessa jo alkaa loppua. Tästä tuli nyt pitkä purkautuminen. Olisin todella kiitollinen, jos jollakin olisi tähän kokemuksiaan jaettavana! Alan olla aika maassa tämän koko taudin ja jatkuvien oireiden kanssa

  • paivi63 13 viestejä23.2.2015 22:35

    Mulla oli paljon lievemmät oireet ja silti paraneminen kesti kolme kuukautta. Olin jo ihan varma että on jotain muutakin vaivaa...

  • Mainos

  • honda 89 viestejä24.2.2015 09:15

    suusg ensänkin vaihda lääkäri etsi semmoinen lääkäri joka ei syyttely sinua oireista. toseksi onkohan lääkäri tietonen että keliakkiassa on semmoinenkin muoto olemassa kun hoitoon vastiikoton kelia eli ruoka valion muutos ei tuota toivottua hoito tulosta. jos sinulla on kontrolli käynti sairaalassa niin keskustele asiasta lääkäreiden kanssa... itselläni on juuri yllä mainittu keliakia...eivät ole syytelleet ruokavaliosta. samalla kun käyt lääkärissä pyydä tekemään laaja verikoe jossa katsotaan vitamiini arvot..minulla ne olivat hurjan matalat, sen takia nykyisin saan A-D-E-B vitamiineja B-vitamiinin saan pistoksen 3kuukauden välein koko loppu elämäni..

  • suusq 12 viestejä24.2.2015 15:47

    Kiitos viesteistänne! Mulla on käynyt tuokin vaihtoehto jo mielessä, josta honda kerroit. Kuinkahan se todetaan, ajan kanssa vissiin? Mitenkä sen kanssa voi elää jos suoli vaan jatkaa tuhoutumista kunnes se ei ime enää mitään? Haluaisin myös tietää nuo vitamiiniarvot. Mulla on kaikkea muutakin epämääräistä oiretta, raajojen kipuja ja pistelyitä, huimausta ym. Kukaan ei ole tuotakaan edes ehdottanut vaikka jossain se on vissiin automaattinen tutkimus kun keliakia todetaan.

  • honda 89 viestejä24.2.2015 17:18

    suusq ne vitamiini arvot testataan laajan verikokeen tehdessä vaatii lääkärin lähetteen ladraan. uskon että saat lähetteen kun kerrot kyseisistä oireistasi merkit viittaavat vahvasti vitamiinien puutos tiloihin. sehän johtuu siitä kun mikään ei imeidy ohutsuolesta ei ravinto-saati sitten vitamiinit.. juo nestettä runsaasti mutta pikku kulauksin pitkin päivää tiedän kokemuksesta että jos juo vettä runsaasti kerrallaan jo vain tulee ulos nopeasti. vaaranako onkin nestetasapainon vajaus -nestehukka, joka on vaarallinen olotila..aiheuttaa muun muassa päänsärkyä.. B-vitamiinin vajaus aihettaa neurologisia oireita--huono muisti,apatia,unettomuus,päänsärky,voimattomuutta,ym. mene ihmeessä uudelleen lääkärille ja valita olemassa olevista oireista....kannattaa mennä välittömästi..vaatia hoitoa sairauksiisi..

  • honda 89 viestejä24.2.2015 17:25

    itse olen saannut asian tuntevaa ja hyvää hoitoa ..hyvinkään aluesairaalassa..kiitos heille siitä..

  • suusq 12 viestejä24.2.2015 17:56

    Joo, pitää soittaa huomenna uudestaan ja eri lääkärille. Soittelin jo marraskuussa tohon terveysasemalle kun keliakia oli jo verikokeessa nähty ja kerroin näistä neurologisista oireista ja kysyin oisko ne jotain puutostiloja niin hoitaja vaan toppuutteli että niskat varmaan jumissa, odottele tähystystä rauhassa. Noh siitä on nyt kolme kuukautta ja samat oireet jatkuu + muutama muu.

  • Mainos

  • honda 89 viestejä25.2.2015 14:53

    erittäin hyvä että asiat menevät oikeaan suuntaan,toivottavasti löydät semmoisen lääkärin joka ottaa asian vakavasti. sano niille sairaanhoitajille että menevät lukemaan oppikirjansa uudelleen ,ei pidä alistua heidän tahtoonsa ja varsinkaan keliakkiasta vanhentunutta tietoa . on olemassa uutta tietoa ja hoitoa sairauteen, kyllä se siitä lähtee sujumaan ...voimia...

  • suusq 12 viestejä25.2.2015 18:37

    Kävin tänään uudella lääkärillä. Hän sentään otti asian vakavasti, mutta noita vitamiineja mittautetaan kuulemma harvoin, enkä saanut niihin lähetettä. Oisko se nyt ollut niin kallista ne ottaa.. D-vitamiinin suostui otattamaan ja jotain muita arvoja mm. kilpirauhasarvot. No hain kuitenkin apteekista Multi B strong -vitamiineja, siinä on reilut satsit kaikkia B-vitamiineja. Nähtäväks jää miten vaikuttaa oloon.

  • nyyti 58 viestejä5.4.2015 18:44

    Mulle tuli mieleen sellanenkin mahdollisuus, wttä olisko nää sun nykyset oireet (osin) stressimahaa? Olet kuitenkin tosi stressaavassa elämäntilanteessa uuden sairauden kanssa ja kuten itsekin sanoit ruokavalion noudattaminen voi tuntua helposti alkuun "hysteerisen tarkalta".
    Mulla alkoi (uudestaan) vatsaoireet viime syksynä sen jälkeen kun mulla diagnosoitiin kilpirauhassairaus, ja aattelin jo että se johtuu itse taudista tai lääkkeistä tai oon saanu kaupan päälle jonkun suolistotulehduksen, mutta ilmeisesti kyse oli kuitenkin vaan tilanteeseen liittyvän stressin laukasemista oireista.
    Ota toki lääkäreistä irti kaikki mitä saat, mutta mieti tätäkin vaihtoehtoa.
    Voimia!

  • nanadas 10 viestejä28.5.2015 20:34

    Tuo nielemisjuttu, mulla on ihan sama ilmaantunu! Diagnoosi tuli noin 1kk sitte eli ruokavalio aluillaan. Tuntuu että nieleminen vaatii tosi paljon vaivaa ja että kurkku on ahtaalla. Tosi outoa, ja eka kerta ku iski oli myös tosi pelottavaa. Mietin olisko allergiaa. Lääkärillä varmaan sanottas että päässäs on vikaa niin olen jättäny menemättä. Miten sulla suusq, onkohan asia edenny jotenki?

  • suusq 12 viestejä28.5.2015 21:31

    Nyyti, jännä että stressikin voi aiheuttaa tollasta. Mulla tossa ylämahalla siis edelleenkin nuo kipukohdat. Ne ei varsinaisesti satu ellei siitä kohdasta paina. Enkä siis paina kovasti vaan vähän sitä mahanpintaa niin siinä on tosi arat kohdat. Ja jos käytän vatdalihaksiani johonkin niin sitten toi ylämaha menee kipeäksi. Esim viimeksi haravoidessani alkoi joka haravanvedolla "repäistä" tuolla ylämahassa. Sellaista kirvelevää kipua. Voiko noi johtua enää keliakiasta? Noita kramppeja ei ole enää ollut ja painoakin on nyt tullut useampi kilo niin ne vois olla ainakin hyviä merkkejä suolen parantumisesta. Sitten taas toi refluksi ei ole mennyt mihinkään. Syön somacia joka aamu täydellä annoksella ja äskeittäin koitin laskea annosta niin alko samantien kaikki kauheet kurkkuoireet niin nostin annoksen. Sitä sais vissii syödä kuukauden jaksoissa mut onhan tota syöty jo jokunen kuukaus. Ärsyttää vaan tää epätietosuus; onko dieetti onnistunut vai saanko jossain tietämättäni gluteenia..

  • Mainos

  • suusq 12 viestejä28.5.2015 21:43

    Nanadas, voisko noi kurkkutuntemukset olla jotain närästystä/refluksia? Mullakin alkoi tulla kaikkia ihme kurkkutuntemuksia ja ne oli tosi pelottaviakin kun säikähdi että mitä ne on. Ja mulla ei siis mitään närästyspolttelua tuntunut missään vaan pelkästään noita nielemis- ym vaivoja. Pitkään meni kunnes osasin yhdistää ne närästykseen. Googleta kurkkurefluksi, refluksi kurkku tjs. Sieltä löytyy enemmän mitä kaikkea se aiheuttaa. Tsemppiä sulle myös! On tää välillä vaikee sairaus. Ehkäpä se ajan myötä helpottaa

  • nanadas 10 viestejä31.5.2015 11:32

    Jep, samoin sulle! Ehkä tämä tosiaan tästä!

  • Kate-Gf 2 viestejä31.5.2015 15:16

    tosi kurja...olen itse ollut gluteeniton ruokavaliolla nyt noin 3 kk , oiret ei loppu heti , mutta kulosta siltä etteä sä ehkä tarvitset toisen lääkätin huomio. itse kävin monesti oireiden ja vatsan kipujen takia sairalaassa ja eimittän aina otettin vaan virta näyte ja just tommonen turha kysely " on monta syytä kuin naisella on vatsa kipuja " ne aina sanoi . oli vaike olla varsinki kuin itse on 100 varma että kaikki ei ole okey monta vuotta taistelin tämän kanssa ja se vei multa paljon ja kävin jatkuvati lääkreillä tänä vuonna oli ulkomailla ja ajtelin käydä siellä sairalassa, todetti keliakkia itselleni kesti kirjaimellisteti vaan noin 1kk ja oiret loppuivat ei lösä vatsa ja vatsa kipuja vaan kuukautisen aikana.... eli lyhesti neuvoni : KÄY ERI LÄÄKIRSSÄ SIHEN ASTI KUIN VOIT SANOO ETTÄ VOIT HYVIN KELIAKKI EI OLE LEIKKIN ASIA ( tunttu sitlä ettei nää lääkärit välittä , no mutta ei ne kärsii ei hän...)

  • glutfree 90 viestejä1.6.2015 09:36

    Ompas todella harmillista luettavaa. Mulle tuli mieleeni, että sulla todennäköisesti on tuon refluksin takia tullut tulehdusta vatsanportin sulkijaan, koska se ihan vatsaliikkeissäkin ja painellen tuntuu kipeältä. Siihen ei välttämättä somac:sta ole apua, saattaa vaan entisestään haitata vatsan normaalia toimintaa kun somac:ia syö pidempään, kuten olet jo talvesta asti syönyt.

    Oletko kokeillut ruokavalion muutosta, eli vaikka olet gluteenittomalla, kannattaisi kokeilla (ainakin muutaman paivän/viikon)ajan olla täysin ilman viljatuotteita. Eli vaan kasviksia eri muodoissa ja lihaa/kalaa/kanaa , samoin kannattaa vältellä kaikkea lisättyä sokeria ja lisäaineista ainakin aspartaamia (muitakin makeutusaineita) ja suolistosairauden ollessa kyseessä, myös mm.karrageenia jota on mm. jäätelöissä ja nykyisin myös monessa kermassa.

    Maitotuotteet voivat myös ärsyttää vatsaa, niidenkin määrä kannattaa joitakin viikkoja pitää minimissä, ja käyttää vain esim.hapanmaitotuotteita ja laktoosittomia juustoja. Ja ihan täysrasvaisena kannattaa maitotuotteet käyttää, liika rasvan välttely kun lisää usein tuota hapon tuotantoa vatsassa, joka lisää oireita..Ruokajuomana maitoa ei aikuisen tarvitse käyttää lainkaan, vesi on ihan hyvä janojuomana ja ruokajuomana. Kahvi ja tee vähemmälle, pari kuppia päivässä riittää. Hiilihapolliset juomat pois, nekin sotkevat normaalia happotasapainoa vatsassa.

    Jos refluksioireet eivät vaan ala noilla parissa viikossa helpottua, pitää mennä uudelleen lääkäriin ja vaatia tutkimuksia mahdollisen helikobakteerin ja vatsanportin tulehduksen toteamiseen, johon sitten on olemassa lääkkeitäkin, mutta ensin kannattaa kokeilla noilla ns.luonnollisemmilla metodeilla, sitten varovasti olotilaa kuunnellen tuoda ruokavalioon takaisin yksi kerrallaan poistettuja tuotteita. Osa noista gluteenittomista leivistäkin kun voivat sisältää jos jonkinlaista lisäainetta ja maustetta jotka voivat olla tilanteessa ärsyttävänä tekijänä.

  • suusq 12 viestejä1.6.2015 10:21

    Kiitos vastauksista! Hyvä kuulla että noi vatsatuntemukset vois edellee liittyä tähän keliakiaan. On jo kerennyt miettimään että vatsalihaksissa jotain vikaa tai pahimmillaan suolistosyöpää. Mulla tähystyksessä näkyi vatsassakin vähän tulehdusta, mutta kun kerroin noista refluksioireista niin lääkäri vaan pudisteli päätään ja jäi vähän sellanen olo ettei mulla sit ole mitään refluksioireita. Kumma että alaan perehtynyt lääkäri väitti kivenkovaa ettei närästyksellä oo mitään tekemistä keliakian kanssa ja monessa paikkaa sanotaan taas ihan päinvastasta.
    Maitona juon eilamaitoa. Sitä ei taida punaisena saada. Ennen eilaan siirtymistä joinkin punaista maitoa. Ja rasvana käytän voita. Hiilihapollista vettä juon joskus, senkin voisi nyt jättää pois. Teetä en juo ja kahvinkin lopetin pari viikkoa sitten kun tuntui ettei se sovi mulle. Jäätelöitä en oo syöny koska kaupasta ei oo mulle sopivaa löytyny, itsetehtyä kylläkin. En käytä siis mitään vehnätärkkelysperäisiä aineita, eli kaikki dekstroosit, glukoosit, aromit, etikka ym on pannassa. Välttelen myös sitruunahappoa, koska sekin lukeman mukaan tehdään vehnätärkkelykseen. Hyvin rajoittunut ruokavalio siis. Siks tää nyt alkaa pikkuhiljaa kyrsimää kun toi vatsa ei vieläkään helpota. Ainoot merkit että oon ylipäätään ollut gluteenittomalla niin ois toi painon nousu, muuten ihan samanlainen tilanne kun loppuvuodesta. Pitää koittaa jättää noi viljat hetkeks kokonaan.

  • Mainos

  • honda 89 viestejä1.6.2015 11:47

    suusq sinulla saattaa olla hoitovastiikoton keliakkia.. itselläni on se nimittäin hoito,gluteeniton ruokavaliolla ei ole merkitystä..tähän on tultu . kesti kaun saada siitä tutkimus tulos,,monta tähystystä ja koetta. liitännäis sairauksia on tullut sen myötä...suosittelen sinun jatkavan tutkimuksissa käyntejä ja kerro asiasta lääkärille, yritä kestää .

  • Milkkis 18 viestejä1.6.2015 22:27

    Heip! Kuulostaa tosi tutulta nuo oireet refluksista ja jatkuvista vatsakivuista. Mulla todettiin keliakia reilu vuosi sitten. Hetken oli hyvä olla, mutta viime vuoden lopulla/tämän vuoden alussa vatsa oli todella kipeä, jäätävää pahoinvointia ja närästystä. Kävin lääkärissä pariin otteeseen ja lopulta pikana tähystyksessäkin (sain ajan viikossa). Esomeprazolia meni pahimmillaan 40mg 2-3 kertaa päivässä.

    Lopulta apu tuli funktionaaliselta ravitsemusneuvojalta, jonka kanssa tehtiin tarkka rajattu ruokavalio. Pois kahvit, MAITO, musta tee, sokerit, punainen liha, kaikki viljatuotteet, raa'at kasvikset... lista oli pitkä. Vatsa kuitenkin rauhoittui ja parissa viikossa sain lopetettua nuo lääkkeet, piihappogeeli ja lakritsitee (auttaa oikeasti!!!) vain "lääkkeinä".

    Suosittelen tuota funktionaalista lääketiedettä ehdottomasti!!! Googleta netistä ja toivottavasti löytyy lähiseudulta joku asiantuntija.

    Mullakaan ei ollut apua normi ravitsemusterapeuteista, ne sössöttää aina vaan siitä kuidusta...

  • milla 412 viestejä2.6.2015 05:39

    Mulla ollu keliakia jo vuosia , mutta lähiaikoina vatsa ollut taas , ei kipeä, mutta inhottava ja ilmaa täys. Vaivasi yleistä olotilaa

    Nyt olen ollut kuukausia maidoton ( pois maidot, jogurtit, rahkat, jäätelöt ym. ) ja kappas, vatsaa ei muistakaan Se voi hyvin.
    Juon mantelimaitoja :P Kokeile.

    Ja vaikka nautin laktoosittomia maitotuotteita , sama tulos oli, vatsa ei vaan tykännyt.

  • suusq 12 viestejä2.6.2015 07:18

    Hui milkkis, mitä siis saat enää syödä? Kuulostaa aika hurjalta kun "kaikki" on kielletty. Mistähän tommonen voi johtua ettei maha siedä oikein mitään ruokaa..

  • glutfree 90 viestejä2.6.2015 14:11

    Mun oma kokemus kaikenlaisiin vatsavaivoihin (sairastan sekä keliakiaa että haavaista paksusuolta) on ensinnäkin varmasti geneettinen alttius näille vaivoille. Tai ylipäänsä autoimmuunisairauksille. Keliakianhan "kaverina" monella on mm.reumaa, psoriasista, allergioita ja astmaa, diabetesta yms.autoimmuunivaivaa. Tuo refluksivaiva on yksi monien joukossa, ruoansulatuskanavassa olevan lievän tulehduksen ilmenemismuoto. Sitten kun tähän alttiuteen sotketaan meidän nykyajan ihanuudet, kipulääkkeet ja antibiootit, jotka sotkevat suoliston bakteerikantaa ja kipulääkkeet rikkoo herkkää suoliston pintaa ja tulehduttaa myös, niin ei sitten enää paljoa tarvitse kun homma alkaa mennä sekaisin. Ruoka on nykyisin kaikkea muuta kuin "puhdasta" kun se on niin kovin käsiteltyä. Maitotuotteet on yksi käsitellyimmistä, mutta voi olla silläkin merkitystä, että meillä lehmien maidon kaseiini on jonkinverran erilaista kuin esim.etelä eurooppalaisilla lehmillä, ovat siis eri rotuista karjaa. Lisäksi maidon homogenointi on yksi ongelma, kun maidon rasva pilkotaan niin pieniksi osasiksi, että jos elimistö on suolistostaan rikki, se "vuotaa" läpi elimistöön aineita jotka ei normaalisti ruoansulatuksen yhteydessä läpi kuulu mennä.

    Ruokavaliot on nykyään niin monenkirjavia, varsinkin meillä joilla on jo jotain ongelmia ruoansulatuksen tai imeytymisen / suoliston kanssa. Ja juu, olen myös törmännyt tuohon terv.keskusten lääkäreiden vähättelevään ja kantaa ottamattomaan asenteeseen. Eikä nuo ravitsemusterapeutit paljoa eroa...täällä joku mainitsikin, että puhuvat vaan siitä kuidusta, kun terveellinen ruoka ja ravinto on niin paljon muutakin. Ja juurikin kuituja kyllä saa riittävästi kasviksistakin. Suosittelen kuten milkkis, että kokeeksi jätät kaikki maitotuotteet kaupan hyllylle, ainakin kahden viikon ajaksi. Varoen testailet sitten alkaen hapanmaitotuotteista joita ei ole makeutettu tai maustettu millään. Ruokavalionsa voi koostaa melko vähillä elementeillä joksikin aikaa, syöt vaikka jotain monivitamiinivalmistetta jos pelkäät että jää vitamiineja vähemmälle. Sitten jonkin ajan kuluttua alat lisäillä eri tuotteita, yksi kerrallaan yhden viikon aikana, ja kuulostelet miten vatsa reagoi. Kyllä se pikkuhiljaa selviää, mikä sopii ja mikä ei. Kun tuon refluksivaivan saa selätettyä ja vatsa voi taas paremmin, voi maitotuotteet pieninä määrinä myöhemmin taas sopiakin.

  • Mainos

  • Milkkis 18 viestejä6.6.2015 19:05

    suusq kirjoitti:
    Hui milkkis, mitä siis saat enää syödä? Kuulostaa aika hurjalta kun "kaikki" on kielletty. Mistähän tommonen voi johtua ettei maha siedä oikein mitään ruokaa..

    Kyllä siinä vielä syötävää riittää paljon Kaikki kypsennetyt vihannekset, kalaa, kanaa... Maidot korvasin riisimaidolla, kauramaidolla. Soijaa voi käyttää jos se sopii (mä olen allerginen). Hetkeksi ruokavalio kyllä meni melko soukaksi, mutta pikkuhiljaa olen voinut palauttaa ruoka-aineen kerrallaan. Oikeastaan ainut mitä vatsa ei siedä on maito suurissa määrin.

    Maidossakin on poikkeus nimittäin olin juuri Italiassa lomalla ja kyllä syötiin gelatoa reippaasti ilman mitään ongelmia

    Glutfreellä on monta hyvää pointtia!!

  • milla 412 viestejä7.6.2015 04:25

    Juu, ei tarvitse nälässä olla

    Itsekin jätin kaikki maitotuotteet jokunen kuukausi sitten pois, vaihdoin mantelimaitoon. Nyt on vatsa ollut oireeton kaikki ilmankertyminen on poissa

  • suusq 12 viestejä17.6.2015 15:39

    Kävin viikko sitten lääkärissä tämän mahan takia. Lääkäri meinasi että vois olla jotain lihaksista johtuvaa (mitähän?). Otatti kasan verikokeita. Keliakia vasta-aineet oli vieläkin koholla. Oli ne tosin reilusti laskenut. Joulukuussa oli yli 100 ja nyt päälle 20. Normaalin raja on kuulemma 7 eli ei se suoli vielä parantunu ole. Lääkäri kysyi olenko noudattanut dieettiä ja olenhan minä. Epäselväksi jäi onko tämmöinen tulos normaali nyt 6kk:n gluteenittoman jälkeen. Tulehdusarvotkin oli koholla, mutta johtunee päällä olleesta poskiontelontulehduksesta..
    Ja sitten kävi eka moka viikonloppuna Markkinoilla haukkasin puolet muikusta, kunnes mies tajusi sanoa että se on varmaan pyöritelty jossain jauhossa. Typerä virhe ja kyllä harmittaa Se oli siis verikokeiden jälkeen, joten se ei noihin tuloksiin vaikuttanut. Ja mitään kipukohtausta siitä haukusta ei tullut. Kertookohan sekin, ettei suoli ole vielä kunnossa. Nyt se vähäinenkin edistyminen suolessa palasi varmaan lähtöpisteeseen, vai?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s