Humala ja keliakia

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä1.4.2009 00:12

    Heikentääkö humala arviointikykyänne noudattaa gluteenitonta ruokavaliota 100-prosenttisesti? Onko joskus huppelissa tullut syötyä/juotua jotakin, mitä ei pitäisi?

    Omalla kohdalla lipsahduksia ei (tiettävästi) ole tapahtunut, mutta helposti esimerkiksi ruokaa laittaessa ei sitten ehkä ole aivan niin tarkka kontaminaatiovaaran kanssa kuin normaalisti.

    Ja älkää nyt saako kuvaa, että olisin alkoholisti

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • milla 412 viestejä1.4.2009 05:33

    alkoholisti ... heh hih

    No joo, mut siis en tiedä kuvitteleeko vai johtuuko jostain muusta mutta itse tarvitse paaaljon vähemmän siideriä illan istujaisissa nykyään kun on ollut gluteenittomalla.

    mutta eipä oo krapuloitakaan

  • Mainos

  • Kalmia 48 viestejä1.4.2009 08:13

    Miulla ainakin tulee lipsahduksia, tosin nykyään vähemmän kuin ennen (dieetin noudattamisesta on seurannut se, että reagoin paljon voimakkaammin viljoille kuin ennen).
    Etenkin se, kun kaverit syö vieressä pizzaa ja itse natustaa porkkanaa, on vaikea tilanne.

  • Kari 364 viestejä1.4.2009 13:29

    Milla, eikös se mee niin, että parempi imeytyminen kuuluu johtaa herkemmin pikku pätkään.. Siis edullisempaakin.

    Toisaalta tuo alkuperäinen kysymys: Meillä on sikäki hyvä "luontainen" työnjako vaimon kanssa, että hän kokkaa sisällä, siis keittiössä. Minä ulkona grillin kanssa. Grillatessa kyllä menee helposti Campari appelsiinimehun kanssa tai kylmä olut. Eihän lopputulos voi olla kunnollinen super-herkku jos kokki on ihan kuivin suin, selvin päin. Alkoholisti silti olematta, kun nyt herkutellaan. Toisaalta sekoittumisvaaraa ei ole kun ei ole sekoitettavia aineitakaan käsillä. Muuten, olemme monesti ruuan yli jutelleet, että saa olla aika hyvä ravintola, joka pääsee yhtä hyvään lopputulokseen. Nam!

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • keliaakikko97 107 viestejä2.4.2009 13:50

    Eipä tällä iällä ole vielä ollut kokemuksia!

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • Jezu  Ylläpitäjä2.4.2009 14:49

    keliaakikko97 kirjoitti:
    Eipä tällä iällä ole vielä ollut kokemuksia!

    Ja hyvä niin

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • elluski 15 viestejä9.4.2009 09:28

    Kyllähän tuota joskus tulee hippelissä hypähdeltyä,mutta musta tuntuu,et olen vielä tarkempi hippelissä kuin vois kuvitellakaan..mites muuten toi grillaus kesällä?? Pitääkö mun hommata oma ritilä,jossa grillailen vai kuinka te olette toimineet??

    keliakia v.-93

  • Mainos

  • glenni 58 viestejä9.4.2009 10:41

    En mä oleta, että kaikissa leikkeleissä ja makkaroissa olisi gluteeniton maininta, bonusta on jos on, eli tarkistan itse sisällysluettelosta gluteenittomuuden. Eihän tuota lue maitotuotteissakaan eikä jäätelöissä eikä varmasti monessa muussakaan.

    Meillä on aina tarkastettu, että grilliin menee vain gluteenitonta kamaa. Suurin osahan noista on gluteenittomia etenkin jos tekee lihaan yms. omat marinadit.

  • Kari 364 viestejä9.4.2009 12:13

    Mun mielestä grillaus on hyvin turvallista. Lihoja ei jauhoissa pyöritellä. Marinadit omatekoisia, gluteenittomia. Mitä nyt välillä lieskat lyö kun rasva palaa, mutta se on taas ihan eri asiaa. Mun mielipuuhaa kaikenkaikkiaan

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • elluski 15 viestejä9.4.2009 13:05

    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    keliakia v.-93

  • Suviih  629 viestejä9.4.2009 14:26

    elluski kirjoitti:
    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    Yleensä oon pessy ritilän hyväks jos en oo tienny mitä sillä on paistettu, mutta tuo oma ritilä on kyllä kaikista varmin vaihtoehto.

    Hymiöitä saa ihan vaan laittamalla : - ) yhteen =
    : - D = : - P = jne

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Papu 8 viestejä9.4.2009 21:36

    Pitkään keliaakikkona olleena saa nauttia hauskan humalan ihan rauhassa, kyllä kaverit pitää huolen ruokavaliostani. Ihme kyllä itsensä kontrollointikin toimiiKäytän alkoholia vain kaksi kertaa vuodessa (ns. suolenpuhdistus koniaaaakit).

  • Mainos

  • Skarabee 14 viestejä10.4.2009 18:33

    milla kirjoitti:
    No joo, mut siis en tiedä kuvitteleeko vai johtuuko jostain muusta mutta itse tarvitse paaaljon vähemmän siideriä illan istujaisissa nykyään kun on ollut gluteenittomalla.

    mutta eipä oo krapuloitakaan

    Minunkaan ei kestä nykyään juoda kuin puolet siitä alkoholimäärästä kuin ennen!!! Tulee halvemmaksi ja vähemmän kaloreita ;D

  • Kari 364 viestejä12.4.2009 23:22

    elluski; ystävän neuvo, tee marinadit itte. Älä hommaa valmiiks marinoituna, jos et tiedä mitä ostat. Itte marinoidun kans ei tartte arvailla. Tuskin ne kielletyt aineet täysin pois palaa kuitenkaan. Sitä paitsi turvallinen herkuttelu on kivaa

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • porajata 460 viestejä14.4.2009 15:42

    elluski kirjoitti:
    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    Itse en ole huomioinut koko Marinadi asiaa...ainakaan pariin kesään...
    Onko niissä muuten yleensä gluteenia (vehnää) ?,oletan niissä olevan pääosin seuraavia;
    pippurit, valkosipulin kynnet, yrtit,
    sinappi, tomaattikastike, maustekastikkeet, soijakastike, hunaja
    täytyy itsekin katsoa tarkemmin kun tuo grillauskausi alkaa

  • motusalem 85 viestejä3.5.2009 10:18

    En ole koskaan joutunut jättämään grillattavaa lihaa hyllyyn marinadin gluteenin vuoksi. Vähän tämä keskustelu menee nyt 70-lukulaiseksi, jolloin kaikkea jatkettiin vehnäjauholla. Kertokaa nimeltä lihatuottaja, jonka marinadeissa on gluteenia?? 95% prosenttisesti niin ei ole...ja lukutaidosta on suurta hyötyä tässäkin asiassa.

  • KattiMatikka 271 viestejä3.5.2009 20:53

    Siis gluteeni ei pala pois grillissä...

    Olisi aika helppoa syödä palanutta leipää jos näin olisi. Aina vain toteisi joka paikassa, että gluteenitonta TAI palanutta leipää

    Eli joko on tarkkana kuin porkkana, mitä grillissä grillaa tai sitten oma ritilä. Kyläpaikassa foliota...

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä3.5.2009 20:59

    Varmaan aika näppäriä on myös nuo moilasen myymät grillauspussit.

    http://www.moilas.fi/fi/index.cfm?ID=2027

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Micialicious 11 viestejä24.8.2009 00:13

    Voi hitto. En oo koskaan tullu ajatelleeks tota grillihommelaista Vähän hankalaa on keliaakikoilla kyllä.Eikä tilannetta helpota se että saa kavereitten suusta kuulla olevansa "no tollanen vammanen". Vois tosin olla paljon pahemminkin..Voi olla onnellinen kun ei ole kolmea päätä ja viittä jalkaa, tai sellasia vakavia sairauksia ku syöpä. Toivottavasti teistä kellään ei oo edellämainittuja

    Alkoholin kanssa..hmm.. turhautuneisuus koko gluteenittomuuteen on pari kertaa aiheuttanu sen,että oon juonu jotain vaikken ois ollu ihan täysin varma sen gluteenittomuudesta. Jälkeenpäin tosin selvisi että syytä huoleen ei ollut. Ja kerran otti niin paljon pannuun noi alkoholijuomien epäselvät etiketit että otin yhteyttä valmistajaan.(Kyseessä muuten oli kermalikööri Dooley's joka on gluteeniton)
    Noniin tästä tuli nyt kauhea romaani, mutta se pitää vielä mainita, että tiiättekö onko siinä mitään perää että alkoholi vaikuttaisi keliaakikkoon jotenkin epäsuotuisalla tavalla? Mä luin jostain tällasta. Että se ei oo terveellistä suolelle yms?

  • porajata 460 viestejä24.8.2009 08:18

    porajata kirjoitti:
    elluski kirjoitti:
    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    Itse en ole huomioinut koko Marinadi asiaa...ainakaan pariin kesään...
    Onko niissä muuten yleensä gluteenia (vehnää) ?,oletan niissä olevan pääosin seuraavia;
    pippurit, valkosipulin kynnet, yrtit,
    sinappi, tomaattikastike, maustekastikkeet, soijakastike, hunaja
    täytyy itsekin katsoa tarkemmin kun tuo grillauskausi alkaa

    Grillausta koko kesä... en huomannut yhdessäkään lihapaketin marinaadissa vehnää tai vastaavaa, niin ja vasta-aineet puolittui talvesta, onko muilla vastaavaa tietoa ?

  • Siukku13 60 viestejä24.8.2009 13:19

    Anoppi oli löytänyt jostain marinoidusta possun marinoidusta sisäfileestä vehnätärkkelystä, mutta että ihan vehnäjauhoa en minäkään ole löytänyt, vaikka olen kaikki tavannut useampaan kertaan.

  • Kimble65 26 viestejä24.8.2009 15:09

    Minusta omat marinadit ovat parhaita jo ihan makusyistä; sen lisäksi että valmismössöistä saa maksaa hirveätä hintaa, ne ovat usein suoraan sanoen aika pahoja, Öljyä, pippuria, suolaa, yrttejä, ja tarpeeksi pitkä vetäytymisaika, niin hyvää tulee. Sen lisäksi tietää sen, että liha on hyvää (keliaakikko tai ei, vanhasta läskistä löytyy vaikka mitä pöpöjä).

    Ja tottakai grillikokki tarvitsee tykötarpeiksi joko Kukko Lagerin/Pilsin tai lasin hyvää punaviiniä, joka taas on suositeltavaa terveyssyistä kaikille

  • Mainos

  • LG1982  164 viestejä24.8.2009 15:10

    Itse olen ainakin firman kekkereillä Bankissa törmännyt teriyaki-maustettuun kanaan, jonka marinadissa oli gluteenia. Ruoka oli kyllä G-merkitty, mutta tarjoilija epäili tuotteen silti sisältävän gluteenia, kuten se sitten sisälsikin.

    Samoin kaikissa kotitekoisissa marinadeissa saattaa olla melkein mitä vaan, mutta ihan kaupan normituotteista en itsekään ole gluteenia bongannut. Kesän vakioselittelyihinhän kuuluu myös HP-kastikkeen soveltumattomuuden selittely (ruisjauhot).

  • Kimble65 26 viestejä24.8.2009 15:11

    Ai niin, tuosta otsikosta vielä - itse olen tulkinnut sen niin, että iän myötä pää kestää muuten vaan vähemmän, mutta voisihan se tietysti johtua muistakin syistä. Varma tieto tästä olisikin mielenkiintoista saada.

  • porajata 460 viestejä24.8.2009 15:31

    Vaakuttavat kommentit riittävät ainakin mulle, eli jatkossa en lue noita marinaadin ainesosia kaupassa...

    Suoraan kärryyn ja grilliin

    Tietenkin sitä grilliä pitää joskus vähän putsailla

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,102s