Joulun jälkeen

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä26.12.2010 18:35

Noniin, nyt on kolmannen kerran napa täynnä kinkkua, rosollia, porkkana- ja lanttulaatikkoa (jota sai muuten ekan kerran gluteenittomana suoraan marketista), graavilohta, mäti-sipuli-smetana-leipiä, juustoja, glögiä jne.

Mites muiden keliaakikoiden joulu sujui? Oliko mitään erityisen hyvää gluteenitonta tarjolla? Muistiko pukki tuoda lahjuksia? Miten tammikuussa pääsee takaisin normaalipainoon?

Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

• Reetta  719 viestejä26.12.2010 19:31

Kyllä se on joulun jälkeen skarpattava tuota liikuntapuolta. Joko hiihtoa, lenkkeilyä tai edes kuntosalia.

• Mainos

• higga 209 viestejä26.12.2010 19:39

Meillä joulun herkkun on Branderin tattarilimppu ja päälle graavilohta, tumman leivän päälle tuo graavi kun sopii..slurps

Lumitöistä on saanut mukavaa vastapainoa syömiselle

• Kari 364 viestejä28.12.2010 01:27

Olen syönyt normaalipäiviin verrattuna tosi yliannoksen leipää; 3 aamuna peräkkäin G-leipä ja juustoa, kinkkua tai lohta. En oo kyllä mikään leipäfani ollut koskaan. Kuopiossa herkuteltiin kahden perheen voimin. Tais mennä vähän valvomisen ja maailmanparantamisenkin puolelle. Puntari rankaisee :/

Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

• Ninni 114 viestejä28.12.2010 10:16

Olisin halunnut joulupöytään sitä Moilasen uutta Sweet Bread -nimistä leipää. Onko joku löytänyt sitä jostain? Itse en ole mistään kaupasta vielä löytänyt, en sellaisistakaan, joissa yleensä on hyvät valikoimat gluteenittomia tuotteita. Yhdestä paikasta sanottiin, etteivät yrityksistä huolimatta ole vielä saaneet sitä valikoimiinsa.

• Mamma 117 viestejä28.12.2010 15:35

Ninni, Jumbon Prismassa näytti olevan. En osaa sanoa löytyykö muista Prismoista.

• evita 62 viestejä29.12.2010 12:09

Tänä jouluna onnistui joulutortut tosi hyvin. Tein rahkavoitaikinan ja täytteenä käytin uutta omenakaneli hilloa. Valmiit laitoin ulos kylmään joksikin aikaa, niin kuin kokki neuvoi televisiossa. Kylmänä paistettaessa ne eivät sula pellille vaan kypsyvät sopiviksi.Taikina ei vaan ole yhtä lehtevää, kun normaali lehtitaikina, mutta maku oli hyvä.
    Bataatti laatikko onnistui myös, mutta perunalaatikko ei taaskaan imeltynyt, kuten ei muinakaan vuosina ja silti epätoivoisesti joka joulu pitää kokeilla.

• Mainos

• Jen75 24 viestejä29.12.2010 20:45

Minä sain perunalaatikon imeltymään ilman siirappeja, sokereita jne. Kokemuksesta pitää käytää gluteenittomia jauhoja, eli luontaisesti gluteenittomia. Keitän perunat kuorineen ja kuorin heti kuumana ja muussaan Sitten heti sekaan jauhot. Noin. 10 Rosamunda-perunan imellykseen käytin 1 dl jauhoja ja annoin imeltyä n. 16 tuntia. Sitten litra hyla-maitoa, vähän suolaa voita. Ja hyvää tuli!

Olen joskus vahingossa tehnyt myös luontaisesti gluteenittomilla ja niillä ei imelly.

• Jen75 24 viestejä29.12.2010 21:50

Niin ssi korjaus yläpuolella olevaan kirjoitukseeni. Pitäisi lukea: Kokemuksesta pitää käyttää gluteenittomia "vehnä" jauhoa, EI luontaisesti gluteenittomia.

• ponipimu 239 viestejä29.12.2010 23:13

viime jouluna oli moilasella "joululimppua", tänä vuonna ei ole näkynyt, korvaako "setsuurileipä" tuon joululimpun?

• meukki 16 viestejä30.12.2010 08:28

Moilasen Sweet Bread- leipää löytyi myös Lahdesta Launeen Prismasta. En normaalisti juuri Moilasen leipiä syö, mutta tämä oli kyllä hyvää.

• Mamma 117 viestejä30.12.2010 13:15

Ei onnistunut mullakaan perunalaatikko viime jouluna. Tänä vuonna onnistui, tuli aivan täydellistä (= perheen mielipide). Testailtiin ensin noita gl valmislaatikoita ja ei niistä kyllä saanut tuunaamallakaan mieleistä, joten päätin taas yrittää tehdä itse.

Käytin Pito perunaa 1½ kg:n pussi, vain 2 tasapäistä ruokalusikallista Sunnuntai gl jauhoja. Tänä vuonna lisäsin jo imeltymisvaiheeseen lorauksen (aika suuren) siirappia. Jossain ohjeessa neuvottiin.. Toisen lusikallisen jauhoja sekoitin survottujen perunoiden joukkoon siirapin kanssa ja toisen ripottelin perunoiden päälle. Kattilan käärin pyyheliinaan ja jätin hellalle yöksi.

Ja unohdin tietty sekoitella pari kertaa kuten neuvotaan.

Seuraavana päivänä maistoin ja kas oli imeltyminen tapahtunut. Lisäsin loput ainekset ja vielä vähän siirappia. Maistelin ja tuumasin, että hyvä tulee. Päälle ripottelin gl korppujauhoja siivilän läpi. Laatikot paistoin 100 C asteisessa uunissa 2 tuntia.

• Mainos

• evita 62 viestejä31.12.2010 13:28

Meillä on varmasti huonot feng shuitOlen tehnyt perunalaatikkoa eri tyylillä, mutta aina samaa kittilooraa tulee.Olen keittänyt kuorineen tai kuorittuna, jauhoisia tai kiinteitä perunoita, jauhoja vähän tai paljon. Ehkä se on se aika, kun ei uskalla yöksi jättää lämpimään, ettei pilaannu.Tänä vuonna mittarilla totesin lämmön sopivaksi ennen jauhojen lisäämistä ja laitoin kylmälaukkuun imeltymään. Se piti lämmön hyvin. Joskus olen kokeillut 50 asteen uunia tai takan päällystä.Ohjeessa luki, jollei kuuden tunnin päästä ole imeltynyt, lisää siirappia.Näin tein ja sitten muut aineet ja uuniin kahdeksi tunniksi.Haluaisin sellaista löysää ja makeaa, enkä kuivaa ja tanakkaa.Ensi Jouluna uusi yritys

• Mamma 117 viestejä31.12.2010 15:18

Kokeile tuota, että laitat jo imeltymisvaiheessa lorauksen siirappia. Laitoin maitoakin käsituntumalla enkä mittojen mukaan. Tuli löysähköä ja makeaa. Lootaahan voi tehdä muulloinkin kuin jouluna ♥

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s