Keliaakikko perhepäivähoidossa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • sesse 21 viestejä27.10.2011 13:01

Olenko liian nipo, kun kieltäydyin laittamasta lastani perhepäivähoitoon keliakian vuoksi???
    Tätä mieltä oli perhepäivähoidon johtaja jolle ilmoitin asiasta seuraavin perusteluin:
    Perhepäivähoitaja ei voi taata ruuan gluteenittomuutta kun samassa tilassa tehdään myös tavallista ruokaa, eikä häneltä voi sitä vaatiakkaan, koska gluteenittomalle ruualle pitäisi olla ihan oma tila silloin missä se tehdään.
    Lapsella on suuri riski altistua gluteenille päivittäin, hän syö hoidossa useammin kuin kotonaan.

• Sussu2 59 viestejä27.10.2011 14:09

Mun mielestä et ole nipo. Hyvä että kieltäydyit, mut ehkä vähän huonoin perustein. Mun 4-vuotias menee ens vuonna hoitoon ja jos perhepäivähoitoa tarjoavat, en aio myöskään suostua, kuin vain 2 syystä: jos hoitajalla on itsellään keliakia tai hänen perheenjäsenellään. Ja näin siksi, että se on hoitajalle iso urakka ottaa ennestään tuntemattomasta asiasta selvää. Ja koska hän samalla hoitaa lapsia ja tekee ruokaa, niin siinä voi helposti lipsahtaa. Eli päiväkotiin ruoka-ammattilaisten hoidettavaksi.

• Mainos

• higga 209 viestejä27.10.2011 18:26

Et todellakaan ole nipo! Toki päiväkodissakin on ne omat mutkansa ja meillä niitä on ollut monta, mutta silti päiväkoti pystyy paremmin turvaamaan lapselle oikean ja MONIPUOLISEN ruuan. Pph:lla menis varmaan helposti pelkälle jugurttilinjalle.

• ozgirl 7 viestejä27.10.2011 19:32

Minä sanoisin, että jos päivähoidonjohtajan asenne on tuollainen et ole liian nipo. Gluteenittoman ruoan valmistus ei ole mahdoton tehtävä ja perhepäivähoitajan on siihen pystyttävä. Itse päiväkodissa työskennelleenä en laittaisi lastani ikinä muualle kuin perhepäivähoitoon ja siksi kannattaa selvittää vielä asiaa..

• ponipimu 239 viestejä27.10.2011 21:33

riippuu ihan pph:sta, toiset oikeesti kykenenvät tekemään gluteenitonta ruokaa, toisilla se taas töksähtää siihen että makaroonia on vaan niin helppo laittaa ruuaksi ja gluteeniton versio on kallista, siihen ei riitä ateriakorvaus.

tuskinpa kovin moni pph alkaa omalla kustannuksella ostamaan gluteenitonta leipää, pastaa saatikka jauhoja. eikä niitä kyllä tarvitse vanhempienkaan hankkia hoitopaikkaan, hoitomaksut ovat sen suuruisia että sillä rahalla pitää ruokakin saada.

jos pph-ohjaaja ja se hoitajakin ei ymmärrä mitä gluteenittomuus ja keliakia sairautena tarkoittaa, on sama kuin tuuleen huutaisi. nipotuksella tässä ei ole mitään tekemistä, sairauden kanssa ei leikitä. kärjistettynä mitä gluteeni keliaakikolle aiheuttaa, niin loputtomien oieiden, vaivojen, puutosten ja liitännäissairausten hitaan kidutuksen päätteeksi tulee syöpä ja kuolema. ruokavaliohan on se ainut lääke, ja siitä ei tingitä.

kun meillä äitiyslomat ja hoitovapaat loppui ja lasten oli aika siirtyä kunnalliseen päivähoitoon, neuvolasta pyysimme lähetteet verikokeisiin ja syynä ihan vain se että halusimme testata oireettomat lapset hoitopaikan valinnan vuoksi. jos olisi paljastunut keliakia, hoitopaikka olisi automaattisesti ollut päiväkoti, mutta onneksi mitään ei löytynyt niin haimme pph-paikkaa.

• ponipimu 239 viestejä27.10.2011 21:35

lisään vielä että siellä päiväkodissa on keittäjä joka on lukenut ja saanut koulutuksen, harvoin pph:lla on keittiöalan koulutus, ja jos on niin pisteet sille.

terv. kokki

• sesse 21 viestejä28.10.2011 11:46

Kiitokset hyvistä ja täydentävistä vastauksista

Helpottavaa kuulla että muut ovat asiasta samaa mieltä.

Kun pyysin johtajaa ottamaan hakemuksesta pph-paikan pois, niin hän sanoi siihen että on ennenkin ollut kaikenlaisia allerkikkoja hoidossa ja hyvin on pärjätty.
    Mutta te varmasti ymmärrätte paremmin tän pointin kuin johtaja.
    MITÄ JOS hoitaja altistaa tietämättään lasta kokoajan gluteenille, tai jos vahinkoja sattuu usein...

Ja todella hyvä pointti tuo, että meneekö keliaakikon ruokavalio liian yksipuoliseksi sen vuoksi kun gluteeniton ruoka on niin kallista...

Tietysti yksi vaihtoehto olisi että kunnan keittiöstä toimitettaisiin päivittäin gluteeniton ruoka-annos perhepäivähoitopaikkaan, jolloin gluteenittomuus olisi turvattu, eikä hoitaja joutuisi omasta pussista maksamaan kalliita tuotteita, kun niitä ei varmasti erikseen edes huomioida ateriakorvauksessa.
    Siinäkin pitäisi ottaa kuitenkin huomioon että ruoka olisi pääsääntöisesti samanlaista kuin muilla.
    Ja suotuisiko nihilisti kunta toimittamaan ruoka-annoksia yhden pienen kuntalaisen vuoksi...

• Mainos

• KattiMatikka 271 viestejä29.10.2011 22:01

Toi on Sesse oikeasti hyvä pointti, että gluteeniton ruoka tulee kalliimmaksi, jos tekee ihan samaa kuin muille. Leipä on kalliimpaa, pasta on kalliimpaa ja ei joka päivä pph varmaankaan viitsi tehdä riisiä ja perunaa...
    Monipuolisuus kärsisi plus kyllä siinä on se kontaminaatioriski...

• maaria 3 viestejä6.11.2011 21:53

Meillä ei edes harkittu pph- hoitopaikkaa vaan päiväkoti oli ainoa vaihtoehto. Meillä toinen lapsista on keliaakikko ja toinen mm. vilja-ja maitoallergikko. Mielestäni olisi jo ihan kohtuutonta hoitajaa kohtaa sälyttää kahden tällaisen lapsen ruoanlaitto + muiden lapsien. Lisäksi en millään muotoa olisi voinut itse olla varma siitä, että ruoka olisi säilynyt gluteenittoman lautaselle saakka (ruoanvalmistusvälineiden puhtaus, tuotteiden gluteenittomuus, leivänmurut yms.)

Päiväkodissa molempien lasten ruokailut ovat sujuneet hyvin ja keliaakikon vasta-aineet pysyneet raja-arvojen alapuolella.

• higga 209 viestejä7.11.2011 20:42

ozgirl kirjoitti:
    Itse päiväkodissa työskennelleenä en laittaisi lastani ikinä muualle kuin perhepäivähoitoon ja siksi kannattaa selvittää vielä asiaa..

Täysin OT, mutta päiväkodissa työskentelen itse ja en ikinä enää (yhden kokemuksen jälkeen) suostu viemään lastani perhepäivähoitoon, etenkään jos on jotain ruoka-ainerajoitteita!

• Sussu2 59 viestejä8.11.2011 12:51

Mä olen jo suunnitellut pitäväni hoitajille päiväkodissa luennon aiheesta keliakia, kun lapseni sinne ensi vuonna menee. Siitä tiedetään kuitenkin niin vähän ja yleisestihän siitä tiedetään vain se että ei saa kotimaisia viljoja. Toki se on jo erittäin hyvä alku. Mutta haluan teroittaa sitä miten tarkka täytyy joka ikisessä ruokailuvaiheessa olla joka ikinen päivä, ja että jokaista sijaista täytyy muistuttaa, ja varsinki ulkomaalaistaustaisia, jotka ei välttämättä ole kuulleet asiasta mitään. Erittäin tärkeä pointti muistuttaa on se, että lapseni aamupuuro on joka ikinen kerta eri kuin muilla. Sitä kun eivät suinkaan edes keittiössä työskentelevät tiedä, että keliaakikko ei saa esim. Eloveena kaurahiutaleita tai riisihiutaleita. Mä mielummin teen näin ja otan nipottavan äidin maineen, kuin katson miten lapseni kärsii mahakivusta. Tässä nyt tämmönen kommentti, joka ei ehkä ihan niin kuulu aloittajan laittamaan aiheeseen.

• higga 209 viestejä8.11.2011 15:33

Meillä päiväkodin keittiö hoitaa homman suht ok, jossain muutamia klikkejä kuitenkin oli ja sen jälkeen päädyin viemään päiväkodillle pyykkipoikia joissa on lapseni nimi. Ryhmässä ei ole lupaa antaa lapselleni ruokaa jossa ei ole pyykkipoikaa, eli jos lapsi saa samaa keittoa muiden kanssa niin kattilaan on kiinnitetty pyykkipoika. Varmuuden vuoksi laittavat niinkin tyhmiin ruokiin kuin perunamuusi sen pyykkärin, että niitä vahinkoja ei satu. Ja homma toimii niin hyvin, että poikani osaa itse katsoa onko tarjoiluastiassa pyykkipoika Joskus iltaisin sanoo "sain samaa ruokaa kun siinä oli pyykkipoika"

• Mainos

• Sussu2 59 viestejä9.11.2011 20:10

Toi pyykkipoika systeemi on varmaan todella hyvä ja toimiva juttu. Joku tommonen juttu se on pakko olla, niin ei tule väärinkäsityksiä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2025 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s