Kouluruokailusta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • mamma74 13 viestejä22.9.2010 15:54

    Lapsellani on ollut keliakia 5-vuotiaasta lähtien. Päiväkodissa ruokailut sujuivat ilman ongelmia ja gluteeniton ruoka oli aina herkullista, ravitsevaa ja mahdollisimman lähellä ns. normaalia ruokaa.

    Nyt lapsi on ekalla luokalla ja kouluruokailu on ollut suuri pettymys. Keliaakikon ruoka on monta kertaa viikossa ihan erilaista kuin muilla ja esim. lasten herkkuruuat nakkikastike ja kalapuikot on korvattu kasvisruualla. Ei ole 7-vuotiaasta kovin mukavaa syödä linssimuhennosta kun kaverit saavat samaan aikaan herkkuruokia... Toisinaan gluteeniton vaihtoehto on ollut pelkkää kuivaa riisiä ja jauhelihaa. Onko tämä kovinkin yleistä ja onko kenenkään muun koululaiset kokeneet tätä ongelmaksi?

  • Toukokisu 31 viestejä22.9.2010 16:19

    Lapseni on vasta päiväkodissa, mutta päiväkoti on koulun yhteydessä joten samat ruoat ovat päiväkodissa ja koulussa. Meillä on kyllä tuo sama käytäntö eli jos ei pääruoka ole gluteenitonta, niin sitten saa kasvisruokaa esim. just noina nakkikastike, kalapuikkopäivinä. Eihän tuo nyt ihan reilua ole, mutta onneksi tyttö ei ainakaan vielä ole valitellut. Meillä ollut sen verran ongelmia tuon ruoan gluteenittomuuden suhteen, että onnellinen saa olla että saa sitä gluteenitonta ruokaa, olkoonkin sitten vaikka kasvista. Ei itselläni siis ole kasvisruokaa vastaan mitään, kunhan on ravitsevaa, tarpeeksi proteiinia jne. Onneksi meillä tyttö pienestä pitäen tottunut, ettei aina saa samaa kuin muut eikä ainakaan vielä ole protestoinut asiasta.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä22.9.2010 16:26

    Jos haluaa ravitsevaa ruokaa niin ole iloinen ettei sitä nakkikastike- ja kalapuikkomoskaa tarjota lapsellesi! Linssit nimenomaan on sitä ravitsevaa ruokaa.
    Mitä ravitsevaa päiväkodissa tarjottiin jos se oli lähellä muiden ruokaa?

  • higga 209 viestejä22.9.2010 19:01

    Meillä poika myös päiväkodissa, mutta syö samaa ruokaa kuin koululaitsetkin ja tosi hyvin on aina tehty vastaavat gluteenittomana kuin tavalliset. Toisaalta en ole itse nähnyt näitä ruokia ja poika kun ei osaa vielä valittaa muuten kuin "oli pahaa" kommentilla. Meillä on myös totuttu pienestä asti siihen et aina on oma eri ruoka.

  • mamma74 13 viestejä22.9.2010 19:23

    Meillä ongelma on se, että lapsi itse kokee ruokailutilanteen vahvasti epäoikeudenmukaisena. Eli hänestä on kurjaa, kun usean kerran viikossa saa ihan erilaista ja lapsen itsensä mielestä selvästi huonompaa ruokaa kuin muut. (Äiti olisi vain tyytyväinen kasvisruuasta, mutta ei se linssipata meidän 7-vuotiaalle maistu...) Ero aikaisempaan päiväkotiruokailuun on merkittävä. Päiväkodissa oli lapselle esim. pastaruuat tehty gluteenittomasta pastasta, kalapuikkopäivänä oli tarjolla muunlaista kalaa, ja nakkikastike oli kaikille valmistettu gluteenittomasti. Ja nämä vain ihan esimerkkeinä.

    Oma huolenaiheeni on, että lapsen hoitomyöntyvyys heikkenee tämän epäoikeudenmukaisuuden tunteen myötä eli ei enää jaksa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota tiukasti.

  • Liisa 26 viestejä23.9.2010 08:39

    Meidänkin lapset valittavat erikoisruokiensa olevan pahoja/erilaisia/tms. Joskus myös opettajat ovat kiinnittäneet asiaan huomiota (esim. pippuria silmin nähden liikaa tms.). Olen kuitenkin jättänyt valittamatta, jos ruoka on ollut kuitenkin dieetin mukaista = oireita ei ole tullut. Pahimmillaan niitä tuli useampi kuukaudessa. Silloin apu saatiin, kun koulun terkkari otti asiaan tiukasti kantaa ja veimme oireilevan lapsen keittiöön näytille. Meillä kyseessä allergia ja oireet hyvin pienestä vehnämäärästä takuulla ovat nähtävissä. Lääkärin kirjoittamat viestit eivät olleet riittävän vaikuttavia. Eli kokeile ottaa avuksesi terkkari ja ehkä myös lasta hoitava lääkäri/sairaanhoitaja.

  • Nuutti 56 viestejä24.9.2010 11:21

    Täällä vähän isompi koululainen kirjoittelee... olen 19 ja Opiskelen ammatillisessa oppilaitoksessa, keliakia todettiin reilu pari vuotta sitten kun olin töissä, ja silloin huolehdin omasta lounaastani. Tämän ikäisenä osaan jo olla todella kiitollinen ilmaisesta lämpimästä ateriasta, kun ennen jouduin aina itse edellisenä iltana kokkaamaan töihin jotain.

    Koulun ruoista (fazer amica hoitaa) ei ikinä ole tullut mitään vatsavaivoja, ja heillä on glut. näkkäriä ja oma levitinrasia. Mutta nimenomaan tuo kasvisruoka mistä puhuitte! Meidän koulussa on kolme maksutonta ruokavaihtoehtoa, ja yksi on aina kasviskeittoa, joka valitettavasti on myös melkein aina se ainoa gluteeniton vaihtehto. Voi sitä ilon päivää kun ruokalistalla niinä harvoina kertoina on perunamuusia ja uunimakkaraa, jota minäkin saan syödä! Itse siis pidän monesta kasvisruoasta, ei siinä mitään, mutta se ei vaan täytä. Se sulaa nopeasti vatsassa ja kohta on uudestaan nälkä.. Ja monet kasviskeitot on pelkkää lientä johon on laitettu sipulin ja porkkananpaloja. Sosekeitot sentään ovat edes vähän parempia ja täyttävämpiä.

    Joskus keitto ei ole glut. ja esim. kahden muun ruokalajin kastikkeet on glut. mutta niiden kanssa tarjottavat pasta tai ohrasuurimot eivät, niin silloin haen itselleni keittiöstä perunaa tai riisiä.

  • Mainos

  • katjairene 57 viestejä24.9.2010 19:31

    Itse olen elänyt keliakian kanssa niin nuoresta että olen kerennyt katsoa ala-asteelta ammattikoulutukseen gluteenittoman ruuan tason. Voin sanoa että missään vaiheessa ei lämmittänyt mieltä tai lisännyt ruokahalua kun kaverit ympärillä yökkivät nähdessään muun muassa harmaan hyytelön jossa muutama jauhelihan murunen killuu (jauhelihakastike suurustettuna perunajauholla). Peruskoulussa ruokailun hoiti kaupunki ja lähes aina oli yritetty samaa ruokaa kuin "normaaleillakin". Maku oli lähes aina olematon. Pointtini kuitenkin on se että erilaiset ruuat korostavat muille lapsille erilaisuutta, "Miks sulla on tommosta eikä samanlaista ku meillä muilla?" Helposti tuntee itsensä poikkeavaksi eikä hyvällä tavalla, tässä vaiheessa ei lasta lohduta se että hänen saamansa ruoka on ravitsevampaa. Ala-aste ja miks ei yläastekin ovat otollista aikaa kiusaamiselle, ja valitettavasti jopa erilainen ruoka voi edesauttaa sen aloittamisen.

  • Nuutti 56 viestejä24.9.2010 22:40

    Mulla koulukaverit naureskelevat mun ruoalle, sanovat että näyttää vauvansoseelta - niin kuin se näyttääkin.

    Koulussa kuitenkin ehkä se pahin tilanne (jota osasin kyllä odottaa), oli kun kaverit olivat lähdössä lounastauolla pizzalle, kun ei kouluruoka maittanut. Siinä sitten selitän että ei mistään turkkilaisesta pizzamestasta saa gluteenitonta, ja eräs niin nuija jätkä alkoi inttämään vastaan että en voi tietää saako, mun pitää kuulemma lähteä mukaan edes kysymään. Kun lopuksi uskoi ettei saa, niin ehdotti aivan tosissaan, että ostaisin läheisestä k-marketista itselleni vaikka viisi omenaa, joista tulisi vatsa täyteen, ja voisin tulla mukaan pizzalle syömään nämä omenat. Vedin niin kamalat kilarit siitä, että ei ole jätkä tämän jälkeen enää sellaista ehdotellut. Kysyin siltä että söisikö se viisi omenaa lounaaksi, vastaus oli tietysti ei, ja sanoin että miksi sitten ehdottaa mulle sellasta? vaikka onkin keliakia, niin mun ei tarvitse alkaa tinkimään kunnon ruoasta.

    Pahin juttu tässä oli se, että jätkä asuu vielä kotona, ja hänen äitinsä ja pikkuveljensä on sairastanut useamman vuoden keliakiaa. luulisi että olisi vähän edes ymmärtänyt..

  • Suviih  629 viestejä25.9.2010 08:41

    Itsekin olen käynyt keliakian kanssa läpi kaikki koulutusasteet. Ala-asteella ruoka oli todella hyvää, ruoka tuli tavallista pienemmältä keskuskeittiöltä ja emäntä opetteli tekemään gluteenittomia sämpylöitäkin minua varten. Yläasteella ja lukiossa ruoka olikin jo enemmän laitosruokaa vastaavaa, mutta silloinkin sain aina samaa kuin muutkin (tosin esim. kalapuikkopäivinä minulle oli paistettuja kalanpaloja). Leiväksi tekivät usein sämpylöitä, tosin välillä ne olivat lihapullan kokoisia! Tämä vähän herätti hilpeyttä kanssaruokailijoissa. Ala-asteelta lukioon meillä siis oli vain yksi ruokavaihtoehto/päivä (ruoka kun oli ilmaista). Nykyään oppilaitoksella on Sodexon lounasruokala ja täällä olen törmännyt samaan ongelmaan mitä muutkin, eli liharuoka on korkeintaan kerran viikossa gluteeniton. Pääasia tietysti, että sitä gluteenitonta edes saa, mutta kyllä silti joskus harmittaa kun omat ruokavaihtoehdot on karsittu välillä vain siihen yhteen vaihtoehtoon. Gluteenitonta pastaa ei ole koskaan tarjolla ja harvemmin ne pastakastikkeetkaan olisivat gluteenittomia. Leipää kuitenkin saa ja leviterasia on erikseen.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Tallulah 476 viestejä25.9.2010 11:29

    Olen itsekin käynyt kaikki luokka-asteet keliakian kanssa. Koskaan kukaan ei ole ruokaani ihmetellyt, ei edes 80-luvun alussa, jolloin käytännössä kukaan ei tuntenut sanoja gluteeniton tai keliakia. Kukaan ei ole ikinä yökkinyt nähdessään mun ruokani, sellaisella käytöksellä ei ole kyllä mitään tekemistä lautasella olevan ruuan kanssa! Yliopistolla ruuat ovat parhaita, suurin osa ruuista on aina gluteenittomia, harvinaisempaa on että joku ruoka sisältäisi gluteenia. Tosin siitä mulla on vähän päinvastainen kokemus kuin monella muulla, sillä siellä kasvisruoka on turhan harvoin gluteeniton, liharuokaa sen sijaan on aina gluteenitonta.

    En ole kyllä koskaan kuullut että ketään oltaisiin minkä tahansa allergian tai ruokarajoitteen takia kiusattu koulussa! Henkilökohtaisesti kun en ole koskaan kenenkään nähnyt kiinnittävän erilaiseen ruokaan mitään huomiota edes. Ja kokemusta on monesta koulusta ja kouluasteesta, niin oppilaana kuin työntekijänäkin.

  • sagaliini 28 viestejä25.9.2010 13:44

    Minulla vanhin lapseni on ala-asteella koulussa, hänellä on erilaisia ruoka-aineallergioita, joiden vuoksi hakee lähes aina allergisten pöydästä ruoan. Hänellä on usein kommentteja, että kaverit kadehtivat, kun hän sai sitä tai tätä (esim. vesimeloonia, kun ei omenaa pysty syömään), mutta myös harmittelee, kun ei jotakin saanut syödä. Minulla on päiväkodissa vielä kaksi lasta, joista toisella on keliakia ja toisella vilja-allergia, näiltä kahdelta en ole saanut kuulla valituksia, etteivät olisi saaneet syödä jotain, mitä muut syövät.

    Lasteni ja lasten kavereiden vanhempien kautta olen saanut sen käsityksen, että erilaiset ruoka-aineallergiat ovat sen verran yleisiä nykyään, ettei välttämättä ainakaan ala-asteella kiusata sen vuoksi. Mutta koska erilaisia rajoituksia alkaa olla nykyään niin paljon, niin erilaisia ruokailijoita yhdistellään. Esim. monet muslimit haluavat lapsilleen koulussa kasvisruokaa, jotta saavat varmasti sianlihatonta.

    Jos lapselleni tarjottaisiin koulussa toistuvasti kasvisruokia, joita tämä ei söisi, niin ottaisin yhteyttä kouluterveydenhoitajaan ja keittäjään, jotta lapsen ruokavalioon kiinnitettäisiin huomiota eikä keittäjä niputtaisi samaan kasvissyöjien kanssa automaattisesti.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä1.10.2010 15:40

    Mielenkiintoinen tutkimus todistaa, että allergisia lapsia todella kiusataan koulussa:

    Tutkimus: Ruoka-aineille allergisia lapsia kiusaavat sekä lapset että aikuiset

    Sen verran villiä koulukiusaaminen oli ainakin omassa lapsuudessani, että ihan tyytyväinen saa olla, kun ei ollut vielä keliakiaa rasitteena silloin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • LG1982  164 viestejä2.10.2010 10:47

    Ei se harmaa hyytelö mitään jauhelihakastiketta ollut, se oli maidotonta ja gluteenitonta valkokastiketta. Varmasti senkin suhteen keittiöllä oli hyvä tarkoitus, mutta valkokastiketta on kovin vaikea tehdä ilman maitoa, jauhoja, soijaa, kauraa, kookosta jne.

    Itselläni avautumista aiheutti lähinnä "etuilu", kun mun ei tarvinut jonottaa muiden mukana vaan pystyin hakeen suoraan ruuat keittiöltä. Pahimmillaan jonossa oli useita satoja oppilaita. Keittiöllä leivottiin lähes aina mulle sämpylöitä ja keväällä törkättiin kassi käteen, jossa oli ne pakastimeen jääneet moilaset. Muille oli sitä ihan tavallista näkkäriä...

    En muista, että ruoka olisi kovinkaan usein ollut kasvisruokaa. Lähimpänä kasvista taisi olla ne kuuluisat kumiperunat. Muutoinkin ruoka vastasi suurinpiirtein samaa kuin muilla. Kalapuikkoja ei vielä silloin tarjottu kuin max. kerran kaksi vuodessa. Muiden mielestä ruokani oli jopa jollain tavalla parempaa, mutta siihen saattoi vaikuttaa se, että aloin voida silmin nähden paremmin gluttiruokavaliolla.

  • Suviih  629 viestejä18.11.2010 14:03

    Nyt on tuolla meidän oppilaitoksen ruokalassa (Sodexo) tilanne parantunut, liharuoka on ainakin viimeaikoina ollut todella usein gluteenitonta. Laitoin asiasta heille palautetta tässä syksyllä, tiedä sitten onko palautteella ollut vaikutusta vai ovatko ruokalistat muuttuneet.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Sussu2 59 viestejä12.5.2011 20:11

    Aivan kamalia kokemuksia gluteemittomista kouluruoista!! Ottakaa vanhemmat rohkesti yhteyttä koulun keittiöön, jos lapsenne on saanut huonoa gluteenitonta ruokaa. Jos asiaan ei puutu eikä vaadi parannusta, säilyy ruoka jatkossakin yhtä huonona.

  • Isabella 42 viestejä13.5.2011 16:51

    On ihan kouluruokalan emännästä kiinni, millaista gluteenitonta tarjoavat. Harmi, että kirjo on todella suuri ja monesti saa tuntea itsensä toisen luokan kansalaiseksi.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä23.5.2011 20:53

    Ylen uutisissa oli juttua, että koulut pyrkivät eroon turhista erityisruokavalioista. Kummasti taas särähti korvaan, kun Ylen toimittaja totesi "allergioiden kuten keliakian ja laktoosi-intoleranssin lisääntyneen huomattavasti." Milloinkohan toimittajat oppivat, että keliakia ei ole allergia

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • higga 209 viestejä23.5.2011 22:29

    Jezu kirjoitti:
    Ylen uutisissa oli juttua, että koulut pyrkivät eroon turhista erityisruokavalioista. Kummasti taas särähti korvaan, kun Ylen toimittaja totesi "allergioiden kuten keliakian ja laktoosi-intoleranssin lisääntyneen huomattavasti." Milloinkohan toimittajat oppivat, että keliakia ei ole allergia

    Ja kovasti keittäjät oli sitä mieltä että pientä kutinaa voi kyllä sietää. Sellaisen kuvan sai et puhuivat just keliakiasta ja laktoosi-intoleranssista. Kumpikaan ei häviä kasvamalla Voiskohan ne oikoa ton "uutisen"...

    Kävin vielä lukemassa ylen sivuilla sen uutisen ja laitoin paluteen, että vois jatkossa ensin tarkistaa faktat!

  • KatjaRa 51 viestejä24.5.2011 10:36

    higga kirjoitti:
    Jezu kirjoitti:
    Ylen uutisissa oli juttua, että koulut pyrkivät eroon turhista erityisruokavalioista. Kummasti taas särähti korvaan, kun Ylen toimittaja totesi "allergioiden kuten keliakian ja laktoosi-intoleranssin lisääntyneen huomattavasti." Milloinkohan toimittajat oppivat, että keliakia ei ole allergia

    Ja kovasti keittäjät oli sitä mieltä että pientä kutinaa voi kyllä sietää. Sellaisen kuvan sai et puhuivat just keliakiasta ja laktoosi-intoleranssista. Kumpikaan ei häviä kasvamalla Voiskohan ne oikoa ton "uutisen"...

    Kävin vielä lukemassa ylen sivuilla sen uutisen ja laitoin paluteen, että vois jatkossa ensin tarkistaa faktat!

    Minä kävin myös antamassa palautetta.

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Jezu  Ylläpitäjä24.5.2011 12:05

    Tässä vielä linkki tuohon Ylen uutiseen. Ovat näemmä ottaneet palautteen huomioon ja korjanneet keliakian ja laktoosi-intoleranssin allergiasta sairaudeksi:

    Yle: Nirsoilu kuormittaa koulukeittiöitä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • LG1982  164 viestejä24.5.2011 15:24

    Koko juttu särähtää pahasti omaan korvaan, valtaosin kyse tuskin nirsoilusta, vaan oikeasta tarpeesta erityisruokavalioon. Allergioiden siedätyshoitoa ei pitäisi lähtökohtaisesti tehdä ravintoloissa ym., vaan kotona!

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä24.5.2011 21:13

    Ei saisi toimittajat päästellä tuollaisia sammakoita suustaan. Vaikka niitä kuinka paikkaillaan jälkikäteen, jää vähän paha maku suuhun. Ja radiokuuntelijoitten mieleen jää keliaakikko yhdistettynä nirsoiluun paikkailuista huolimatta.

  • Kari 364 viestejä24.5.2011 23:17

    Meinasi mullakin aamu-kaffi mennä väärään kurkkuun kun aamu-TV:ssä tuon uutisen kuulin. Piti kuunnella seuraavat uutiset vielä, jotta selveni juttu. Outo uutisointi. Mulla alkaa epäluulo nousta ammattikeittiöitä kohtaan, sen verran ristiriitaisesti ja hatarasti tarjontansa ilmaisevat.

    Esimerkki, jotta ei jää epäselväksi: Ensimmäinen ruokalista aterimia ottaessa kertoo tarjonnan. Sitten tullaan salaattien ja ruuan ääreen, tarjontaa onkin kalakeittoa, vaikka siitä ei jonon alussa mainittu mitään. Silloin käyn kassalta kysymässä G-merkinnän paikkansapitävyyttä. Se aina välillä kannattaa, ei tuu vahinkoja, ja tulee silti.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jezu  Ylläpitäjä7.6.2011 16:26

    Jezu kirjoitti:
    Tässä vielä linkki tuohon Ylen uutiseen. Ovat näemmä ottaneet palautteen huomioon ja korjanneet keliakian ja laktoosi-intoleranssin allergiasta sairaudeksi:

    Yle: Nirsoilu kuormittaa koulukeittiöitä

    Näemmä Keliakialiittokin kommentoinut YLEn toilailua:

    Keliakialiitto: Keliakia ei ole vilja-allergia

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s