Keliakia, vai onko sittenkään?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • honda 89 viestejä14.4.2013 16:12

    gluteenittomia tuotteita,maidossa siiryin sinisestä täysmaitoon.kevyt maito aiheittu tosi ongelmia ,täysmaidolla ihme kyllä suolista rauhoittui,,t.honda.

  • glutfree 90 viestejä14.4.2013 16:19

    Kokeilepa tuotteita, missä ei ole yhtään vehnätärkkelystä, elikkäs luontaisesti gluteenittomia tuotteita, maissia, hirssiä, tattaria, riisiä, tai näistä valmistettuja. Paras olis jos pystyt itse leipomaan, niin tiedät mitä saat. Ole tarkkana tuoteselosteiden kanssa, vehnätärkkelystä tai vehnäjauhoja voi olla yllättävissä paikoissa, mm.mausteseoksissa, sinapissa, jopa ranskan perunoista olen tuoteselosteesta löytänyt vehnäjauhoa. Sokeriset leipomukset kannattaa jättää syömättä (samoin makeiset, makeat jogurtit, mehut, limpparit yms sokeripommit), jos välttämättä tekee mieli makeampaa syötävää, syö hedelmiä. Maito on monelle keliaakikolle hankala juttu, tuossa aiemmin laittamassani viestissä Olli Sovijärven sivuilta, kerrotaan siitä yksityiskohtaisemmin. Maitohan nyt muutenkin on vain pikkulasten syötävää, ei aikuinen tarvitse maitoa. Eikä kyllä viljatuotteitakaan, niissä kun ei ole mitään mitä ei voisi korvata kasvikunnan tuotteilla.

  • Mainos

  • honda 89 viestejä14.4.2013 16:52

    minusta ei saa kirveelläkään kasvis syöjäksi,käytän tästä edelleen liha tuotteita jos saa tärkeitä ravinto aineita.riisiä toki käytän.juusto ,maito tuotteita tulee käyttää että saa kalsiumia.itselleni on määrätty vitamiini lisiä joihin kuuluu kalsiumi lisä yhtenä lisä ravinteista.6 muun joukosta.t.honda.lääkärin määräämiä.

  • glutfree 90 viestejä14.4.2013 19:51

    No en tarkoittanutkaan, että kasvissyöjäksi pitäisi...lihaa tarvitaan erityisesti b-vitamiinien takia, mutta myös muiden kivennäisten takia. Ihminen on lihan syöjä, mutta ei viljan, linnut on viljojen / siemenien syöjiä.
    No siis maito tuotteita ei aikuinen sinänsä tarvitse, kalkkia saa muualtakin, esim. lihasta, kalasta, kananmunista. Ja joistain kasviksistakin. ravintoaine määristä kannattaa tutustua www.fineli.fi sivustoon, jossa on vähiin päin kaikkien ruoka-aineiden koostumukset ja määrät, paljonko on esim.kalsiumia missäkin jutussa. Toi maito meillä on sinänsä hassu juttu kalkin suhteen, että jos esim.d3-vitamiinitasot on kovin matalat, ei kalkki sen enempää maidosta kuin kalkkitableteistakaan imeydy riittävästi. Ja useimmilla suomalaisilla on alhaiset d3-vitamiinitasot. Sitä kannattaa siis ottaa ravintolisänä purkista, ja riittävän suurta annostusta, jotta tasot nousee hyvälle tasolle.

  • Ligeia 5 viestejä16.4.2013 20:44

    Itselläni reuman toteamisen jälkeen oireet paheni niin paljon että lääkäriin oli mentävä! Nyt kun pysyttelee gluteenittomassa/ laktoosittomassa ruokavaliossa kaikki on hyvin mutta pienikin hairahdus ja kestää kauan ennen kuin elimistö toimii normaalisti. Minulla on suvussa keliakiaa ja minullakin ilmeisesti ollut se jo pitkään. Vaikka tähystyksessä sitä ei muka ollut, koko vatsalaukku oli vain tulehtunut. Veriarvot oli koholla ja samaan aikaan alkoi myös laktoosi haitata elämää. Työterveyslääkäri sanoi että reuma ja sen lääkkeet todennäköisesti sai keliakian pahenemaan. Minulla tuli parin vuoden aikana melkein 20 kiloa lisää painoa ja kun lopetin gluteenin laihduin parissa kuukaudessa sen pois, jotain hyötyä tästäkin sitten oli!

  • Marika 20 viestejä27.4.2013 17:20

    Sain nyt gastroskopian tulokset ja niiden mukaan minulla ei ole keliakiaa. Kiitos kuitenkin kaikille tsempistä ja hyvästä keskustelusta.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,007s