Onko tämä mahdollista?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • nappinaama 7 viestejä24.3.2009 17:04

    Minulla todettiin n. 15 vuotta sitten keliakia, olin tällöin ala-asteen ensimmäisellä.

    Valehtelin terveydenhoitajalle vatsakivuista ja ripulista päästäkseni kotiin koulusta ja hän passittikin minut keliakiatesteihin. Sieltä sitten paljastui keliakia.
    Nyt monen vuoden jälkeen olen miettinyt onko minulla sittenkään keliakiaa. En ole ikinä oireillut vaikka olen saanut gluteenia, viime vuonna kävin seulassa (verikoe + tähystys) molemmat täysin kunnossa, mutta olin kuitenkin syönyt gluteenia jo pitemmän aikaa.

    Onko siis mahdollista, että keliakia saattaisi sittenkin kadota tai minulle olisi tehty väärä diagnoosi?

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 18:05

    Mietin tässä että mitenkäs se todettiin? Ihanko villukset tutkimalla? Siis silloin 15v.sitten? Koska ei se kyllä mihinkään katoa jos keliakiaksi on todettu. Vaikka kuinka haluaisi...

  • Mainos

  • nappinaama 7 viestejä24.3.2009 18:14

    Ensin verikokeilla ja tämän jälkeen koepalat vielä.
    Kysyin työterveydenhoitajalta n. puoli vuotta sitten miten tämä on mahdollista ja hän sanoi, että testeissä on voinut käydä virhe. Ystävälläni epäiltiin myös keliakiaa, hän oli joulukuussa testeissä, tulokset positiiviset, nyt viimekuussa tuli sairaalasta soitto, että keliakiaa ei sittenkään ole.

    Siitä olen tietoinen, että oireetonta keliakiaa kyllä on, mutta se, että vatsanukka oli kunnossa vaikka gluteenia olin syönyt on kyllä outoa.

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 18:35

    Entäs latentti keliakia eli piilevä keliakia? Luulisi kyllä että verikokeissa jotain näkyy...tai koepaloissa.Ja kaipa sitä sitten voi erehtyäkkin?! Onpa kummaa. Mutta jos ei ole minkäänlaista sairautta tai oiretta, ja kaikki testit on kunnossa niin? Itse tutkituttasin kai vielä uudelleen.Koska sen takiahan tutkitaan että ihminen oireilee jotakin. Esim. on diabetes tai Sjögrenin syndrooma taikka osteoporoosi tai paha anemia ja kun aletaan tutkia tarkemmin niin paljastuukin keliakia.

  • nappinaama 7 viestejä24.3.2009 18:40

    On vaan joo tosiaan outoa, että todetaan keliakia, mutta vaikka syön gluteenia ei oireita ja testeissä kaikki hyvin niin kuin en mitään gluteenia olisi syönyt eli nukka ja arvot ok. Täytyypä varmaan soitella lääkärille ja hakeutua uusiin testeihin mikä tarkoittaa sitä, että gluteeniton ruokavalio lopetettava, että saa varmat tulokset.

    Olen itse miettinyt myös jos minulla olisi jokin muu sairaus, stressistäkin voi kuulemma nukka kärsiä ja minua tuohon aikaan kiusattiin koulussa eli paljon stressiä, mutta varmasti tähän asiaan lähiaikoina saa selvyyden.

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 18:52

    Kyllä se kannattaa selvittää. Oikeasti on niin paljon vakavia sairauksia joita voi tulla kylkiäisenä kuten lymfooma tai paha osteoporoosi ettei kannata riskeerata. Mutta harvemmin olen kuullut vääristä diagnooseista. Itse asiassa en koskaan. Onnea matkaan tutkimuksiin!!

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 19:01

    Pakko on vielä mainita tuohon äsköseen viestiin lapsettomuus jota keliakia myös aiheuttaa.

  • Mainos

  • nappinaama 7 viestejä24.3.2009 19:07

    Kyllä vain, luulenpa vain, että minulla jotain muuta on kuin keliakiaa. Kyllä alkaa nakertaa jos tätä ei tutki ja vielä joutuu dieetin kanssa elämään jos ei keliakiaa sittenkään ole.

  • nappinaama 7 viestejä24.3.2009 19:08

    Vaikka eipä se dieetti niin hirveää ole, muistelee sitä mitä se oli vielä 10 vuotta sitten kun ei pahemmin kaupasta mitään löytynyt, nyt onneksi on jo enemmän.

  • Kari 364 viestejä5.5.2009 20:03

    Eikös verikoe ja tähystys aika hyvin kerro, joko keliakia tai sitten ei. Tai sitten sua riivaa jokin toinen, joka sekin ainakin mulla tutkittais? Mua ainakin sen verran asia häiritsisi, että ei ku lekurille.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • keliaiti 36 viestejä5.5.2009 22:33

    Tässä taannoin oli keliakialiiton lehdessä kirjoitus liittyen diagnostiikan puutteisiin ja uudistustarpeisiin. Siinä todettiin, että joillakin ihmisillä suolinukan vauriot voivat tulla vuosien kuluttua. Ensin voi tulla muut ongelmat (osteoporoosi, hermosto-oireet yms.) ja sitten myöhemmin suolinukan vauriot..

  • Pulla 267 viestejä5.5.2009 22:38

    Juu ja esim. minulla ei selvästi ole löytynyt suolen koepalasta ollenkaan eikä veren vasta-aineista, vain ihokoepalasta, vaikka vatsaoireita on aina ollut, laihtunut jne.

  • Mainos

  • martta 10 viestejä6.5.2009 18:57

    Minulla ei ole koskaan ollut vatsaoireita ja siksi kai keliakian toteaminen jäi liian myöhäiseksi,se oli jo ehtinyt tehdä kauan tuhoaan, vasta kun hemoglobiini laski alle sadan alettiin tutkia mistä johtuu.Osteoporoosi oli tullut ja suolinukka ei kasva enää ollenkaan. Että näin salakavala saattaa keliakia olla.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s