Tarviin tukea!!!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Ninni 114 viestejä22.10.2009 13:55

    Help! Sain keliakia diagnoosin eilen ja se se tuli ihan täytenä yllätyksenä. Mulla ei ole mitään oireita, Hb hyvä, vitamiiniarvot kohdallaan, ei kipuja jne. Olin skopiassa muiden vaivojen takia ja ihan yllärilöydöksenä sain tietää, että on myös keliakia! Nyt sitten yritän jotenkin suhtautua asiaan ja motivoida itseäni dieetille, vaikka oireita ei olekaan. Jos olisi ollut paljon oireita, olisin varmasti helpottunut diagnoosista, mutta nyt se ottaa pattiin kamalasti!

    Pelottaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ruoanlaitto on mulle suorastaan harrastus ja kauhistelen nyt sitä, miten vaikeaksi kaikki menee. Kotiin voin vielä ostaa erikoisjauhoja yms. mutta mites kyläilyt? Meillä on tapana usein ystävien ja sukulaisten kanssa järjestää päivällisiä ja en voi olettaa, että he liemikuutioista alkaen varaavat kaiken erikseen mua varten. En haluaisi vaatia keneltäkään mitään ylimääräistä mun dieetin takia, mutta jos käy niin, että kahvipöydässä on vain pullaa, niin on sekin kurjaa olla vieras, jolle ei sitten kelpaa mikään. Huoh!

    Mulle tuli ihan yllätyksenä sekin, että suklaa tai lakritsi ei automaattisesti ole gluteenittomia. Ärsyttää jatkossa olla kaupassa jonkun hemmetin listan kanssa ostoksilla ja tsekata joka tuote, käykö vai ei.

    Onko oikeesti oltava niin tarkka, kuin nää nettijutut antaa ymmärtää? Siis esim. paahdettava leipä jossain pussissa, jotta ei ole kosketuksissa niiden vehnäleipien murujen kanssa? Ymmärrän, että joku tekee niin, jos on tosi herkkä ja saa heti oireita, mutta jos oireita ei ole nytkään, vaikka vedän joka aamu neljän viljan puuroa ja ruisleipää ja usein pastaa jne. Voisiko ajatella, että matkoilla ei olisi niin kamalan tarkka esim. pari kertaa vuodessa, jos muuten noudattaa dieettiä? Saako vaikkapa Italiassa gluteenitonta pastaa???

    Miten te ihmiset selviätte tän taudin kanssa? Miten dieetin noudattaminen sujuu? Mä oon vasta menossa ravitsemusterapeutille, joten saanen sieltä myös aika paljon vastauksia.

  • Ninni 114 viestejä22.10.2009 14:53

    Jatkan itse vielä aiheesta: Miten te perheelliset olette järjestäneet ruoka-asiat? Syökö koko perhe samaa ruokaa vai laitatteko kahta eri ruokaa? Jos laitatte vaikka pastaa, niin keitättekö kahta eri versiota vai syökö koko perhe gluteenitonta? Tietenkin lapsen on syötävä myös kotimaisia viljoja, joten ihan kokonaan gluteenittomalle dieetille ei voi koko perhettä laittaa.

  • Mainos

  • higga 209 viestejä22.10.2009 15:03

    Ninni kirjoitti:
    Jatkan itse vielä aiheesta: Miten te perheelliset olette järjestäneet ruoka-asiat? Syökö koko perhe samaa ruokaa vai laitatteko kahta eri ruokaa? Jos laitatte vaikka pastaa, niin keitättekö kahta eri versiota vai syökö koko perhe gluteenitonta? Tietenkin lapsen on syötävä myös kotimaisia viljoja, joten ihan kokonaan gluteenittomalle dieetille ei voi koko perhettä laittaa.

    Meillä perheessä syödään suhteellisen gluteenitonta, lapset ei oo mitenkään kärsineet (toisella kyllä on keliakia) mut toiselle joskus ostan ruoisleipää, mutta hyvin maistuu gluteenittomat leivonnaiset, leivät ruuat. Jos kovin laiskottaa teen vain yhden pastaruuan, mut jos teen useammaksi päiväksi esim. makaronilaatikkoa niin teen kaksi. Gluteenittoman paistan ylempänä ja kiertoilmauuni on tässä ihan paras!

    Jos tykkää paahtoleivästä kannattaa hankkia kaksi paahdinta! Meillä aluksi vieraat ihmetteli kahta paahdinta, mutta eivät enää. Erityisesti gluteeniton paahdin on meillä kovassa käytössä.

    Nopeasti opit, mitä voit kaupasta ostaa, mutta ensimmäisille kauppareissuille kannattaa varata aikaa useampi tunti!

    Tarkkudesta: Asiat on itse päätettävä, meillä on valittu se linja, et tarkkoja ollaan ja riskejä ei oteta. Hyvin on pärjätty ja onnellista elämää vietämme silti. Kun ystäväsi kuulevat keliakiasta on kaikki kaikille uutta, mutta itse ainakin hämmästyin kuinka hyvin meidän perhe huomioidaan jokaisessa kyläpaikassa -liemikuutioita myöten-. Toki aina kannattaa olla omia herkkuja kassissa mukana!

    Tsemppiä alkutaipaleella!

  • Jezu  Ylläpitäjä22.10.2009 15:16

    Kyllä se Ninni alkushokin jälkeen lähtee luonnistumaan

    Valitettavasti dieettiä tulee noudattaa juurikin niin tiukasti kuin täällä monessa keskustelussa on annettu ymmärtää. Mutta jokainen tekee valintansa toki itse. Oma linjani on ollut hyvin tiukka, ei kuitenkaan luontaisesti gluteeniton.

    Lakritsia ja varsinkin suklaata löytyy hyvin myös gluteenittomana. Kaupassa saattaa alkuun tuhraantua paljonkin aikaa, mutta nopeasti ne gluteenittomat tuotteet oppii sieltä bongaamaan, useissa on hyvät merkinnät. Tietty hinnat tuppaa välillä kyrsimään.

    Matkailu tuntuu joskus vähän haastavalta, mutta kyllä sekin luonnistuu hyvin pienillä ennakkovalmisteluilla. Monissakin maissa saa gluteenitonta pastaa ravintoloissa. Itse en ole vähentänyt matkailua tippaakaan keliakiadiagnoosini jälkeen, päinvastoin.

    Ei muuta kuin tsemppiä ja viemään Kelalle anomus huimasta 21 euron ruokavaliokorvauksesta, jos et ole sitä vielä tehnyt Positiivinen juttu ainakin omalla kohdalla on ollut se, että kaikenlainen epäterveellinen pullamössö ja grillimättö on jäänyt liki täysin pois ruokavaliosta.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Micialicious 11 viestejä22.10.2009 15:37

    On kyllä kummallista ettei sulla oo mitään oireita.. :O
    Alussa keliakiaan tottumisessa voi olla vaikeaa. Mulla todettiin keliakia vuosi sitten ja vieläkin tulee hetkiä kun mietin et miten voi olla olemassa tällastakin paskaa ku keliakia
    Mut yllättävän hyvin sen kanssa elää.Kauppareissuja varten kirjotin alussa kännykkään muistiin kaikki ne kummalliset aineet mitä en saa syödä,koska ei niitä voi muistaa heti kaikkia.
    Onhan ne kyläilyreissut joskus sellasia kiusaannuttavia,jos niin haluaa ajatella. Mä nään sen myös positiivisena asiana ettei voi tunkee suuhunsa kaikkia pullia! (vähän suurempi todennäköisyys välttyä jenkkakahvoilta.. =P)
    Isäni totes kerran viisaasti; "Elämässä on niin paljon muitakin iloja ja nautintoja kuin pullat ja sämpylät" Ja siin vaihees pitää huolestua jollei oo...

    tsemppiä

  • Mamma 117 viestejä22.10.2009 15:40

    Joo, kaupassa asiointiin minullakin meni ekoilla kerroilla helpostikin tunti, kun piti tosiaan lukea kaikki tuoteselosteet tarkkaan. Äkkiä nämä asiat kyllä oppii. Neuvoisin tutustumaan glu.fi sivuihin rauhassa, täällä on uskomattoman paljon hyvää tietoa. Ihan ruoanlaitosta lähtien. Olinpa tässä taannoin eräillä syntymäpäivillä jossa oli minulle tarjolla omat gluteenittomat lohi- ja kinkkuvoileivät sekä aivan oma vadelmarahkakakku tavikset saivat voileipäkakkua ja tavisten kermakakkua.

  • Jezu  Ylläpitäjä22.10.2009 15:45

    Ninni kirjoitti:
    Mulla ei ole mitään oireita, Hb hyvä, vitamiiniarvot kohdallaan, ei kipuja jne. Olin skopiassa muiden vaivojen takia ja ihan yllärilöydöksenä sain tietää, että on myös keliakia! Nyt sitten yritän jotenkin suhtautua asiaan ja motivoida itseäni dieetille, vaikka oireita ei olekaan.

    Oletko varma, ettei "muu vaiva" johdu keliakiasta? Itsekin menin lääkäriin närästyksen takia ja jälkeenpäin huomannut, että moni muukin vaiva on parantunut gluteenittomalle siirtymisen takia.

    Keliakiahan voi vaikuttaa moneen juttuun, tässä Terveyskirjaston listausta mahdollisesti oirehtivista alueista:

    - Maksa
    - Nivelet
    - Hermosto
    - Psyyke
    - Hedelmällisyys ja raskaus

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä22.10.2009 16:02

    Tsemppiä sinulle uuden ruokavalion kanssa! Ei se ole niin kamalaa kuin miltä alkuun vaikuttaa, äkkiä tähän pääsee sisään vaikka alussa itselleni ainakin sattui unohduksia ja tajusi vasta jälkeen päin että hetkinen, enhän minä olisi saanut syödä tuota keksiä/karkkia/leivänkantaa. Kun diettiin tottuu, sen noudattaminen sujuu kuin itsestään ja kaupassa käyntikin sujuu nopsaan, tuotteet bongaa hyllyltä helposti ja tuoteselosteenkin lukaisee tarvittaessa melko nopeasti.

    Kyläreissujen suhteen itselläni ainakin on sujunut hyvin, jos joku ystävistäsi ei ole valmis ottamaan pakon sanelemaa ruokavaliotasi huomioon, ei hän ole todellinen ystävä. Omat kaverini ovat opetelleet tekemään pizzaakin gluteenittomana ja anoppi huolehtii tarkasti, ettei leviterasiassa ole murusia. Toki niitäkin tilanteita tulee että paljaaseen kahviin joutuu tyytymään, mutta itse naisena otan sen positiivisesti: eipähän tullut ainakaan ylimääräisiä kaloreita Ja kaikenlisäksi, tilanne jossa keliaakikolle ei ole tarjottavaa vaikka hänen tulostaan on tiedetty, on paljon nolompi emännälle/isännälle kuin keliaakikolle itselleen.

    Ruokavaliota kannattaa noudattaa tarkasti, sillä jos noita lipsahduksia antaa tarkoituksella sattua on aivan sama jättää ruokavalio noudattamatta. Sen suolinukan korjaantuminen ennalleen kun vie kohtuullisen kauan.
    Nuo paahtopussit ovat käytännöllisiä kyläillessä ja reissussa, mutta kotiin tosiaan kannattaa hommata se toinen leivänpaahdin gluteenittomille. Ei se pussissa paahdettu vastaa ilman sitä paahdettua

    Suomessa on siitä helppo olla keliaakikko, että miltei kaikki ravintolat tarjoavat gluteenitonta. Vaihtoehtoja löytyy pikaruuasta fine diningiin. Matkustelu toki vaatii hieman enemmän valmisteluja kuin taviksena, mutta ruokavalio ei sille ole mikään este. Itse olen lähdössä Tammikuun alussa Roomaan ja kyllä, Italiasta saa gluteenitonta pastaa ja pizzaa. Netti keskustelupalstoineen on todella hyödyllinen matkakohteesta tietoa etsiessä.

    Itse rakastan myös leivontaa ja ruuanlaittoa, eikä gluteenittomuus ole mikään ongelma. Vaihtoehtoisia jauhoja ja ohjeita löytyy pilvin pimein. Esimerkiksi bechamel tyyppisissä kastikkeissa vehnäjauhon voi korvata esimerkiksi maissijauholla (tästä tykkään itse) tai sitten kuuman nesteen voi suurustaa maizenalla. Jos tuntuu hankalalle etsiä liemikuutioita joissa ei ole vehnää, tee liemi itse. Se on samalla paljon terveellisempää kun siihen ei ole sotkettu lisäaineita. Ja se onnistumisen elämys on paljon suurempi kun onnistuu tekemään hyvää gluteenitonta pullaa kuin tavallisen pullan onnistuessa!

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • aspja 22 viestejä22.10.2009 20:28

    Joo, suosittelen lämpimästi näiden sivujen lukemista ja tiedon etsintää. Mitä nopeammin sulattaa tiedon keliakiasta sitä helpompaa on alkaa noudattamaan ruokavaliota tarkasti. Rohkeasti vaan testaamaan eri valmistajien tuotteita ja leipomaan itse. Maku on kyllä aluksi, kuin kumia tai sahanpuruja söis, mutta maku tottuu ja löytyy todella hyviä ja suussasulavia tuotteita. Melkein kaikki perusruoathan (liha, kala, kasvikset, hedelmät jne) on gluteenittomia, joten ei tartte kaikkea muuttaa.

    Olen sitä mieltä, että kannattaa heti alkaa syömään gluteenitonta ja olla tarkka syömistensä kanssa oli oireita tai ei. Loppujen lopuksi omasta terveydestähän tässä on kysymys ja loppuelämästä. Liitännäissairaudet, jotka liittyy useimmiten hoitamattomaan keliakiaa, kuten osteoporoosi ja hermostolliset vaivat, ovat jo paljon hankalampia hoitaa, kun keliakia, josta selviää vain ruokavalio vaihdoksella.

  • Kari 364 viestejä22.10.2009 23:15

    Täysin samaa mieltä aspja sun kanssa. Mua kiinnostaa kovastikin saada osteoporoosi hanskatuksi. Gluteenittomassa tarkoitus pitäytyä tiukasti. Varoitussignaaleja tosin ei ole, jos ja kun vahinkoja G-ruoassa sattuu. Yritystä silti on kovastikin

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Ninni 114 viestejä23.10.2009 09:35

    Kiitos kaikille tsemppaamisesta! Kai tähänkin tottuu... Eilen ekaa kertaa katselin lähikaupassa gluteenittomia tuotteita ja löytyihän ihan pikku K-kaupastakin jotain. Maistelin jo eilen gluteenitonta paahtoleipää ja gluteenitonta mysliä, ei ollut kyllä mikään erityinen makunautinto kumpikaan...
    Voi olla, että olet Jezu oikeassa siinä, että muutkin oireet selittyy osin keliakialla ja vasta dieetillä huomaan, että olo onkin parempi ilman gluteiinia.

    Syöttekö te kauraa? Onko ajatus niin, että ensin yritetään syödä sekä kauraa että vähägluteenisia tuotteita ja jos se ei riitä, mennään vielä tiukempaan dieettiin? Onko lääkäri ottanut teillä kantaa näihin asioihin?

  • marke 71 viestejä23.10.2009 11:07

    Juttu menee just noin eli dieettiä tiukennetaan tarvittaessa. Minulle ei ole keliakiaa, mutta tyttärellä ollut 10 v lähtien. Koko perhe syöt samat makaroonilaatikot ja lasagnet sekä kastikkeet. Leivät sitten erikseen. Hänellä on oma paahdin ja reissuilla paahtopussi mukana. Gluteenittoman leivän ja pullan maku paranee lämmitettäessä ja monet leivät (esim Fria) ovatkin jäisiä.

    Olethan laittanut jo korvaushakemuksen Kelaan? Liity jäseneksi Keliakialiittoon, lehdestä löydät kaikki viimeisimmät tiedot uusista tuotteista sekä tuotteista, jotka eivät sovi.

    Hommaa kotiin perusvarasto puhdasta kauraa (Semper, Puuppola tai Provena, myös pikapuuropusseja), mysliä, muroja - mitä sitten aamupalaksi syötkin. Myös pastaa löytyy eri muodoissa, samoin nuudeleita, pata-aineksia, pussikeittoja, kunhan jaksat tihrustaa niitä sisältöjä kaupassa.

    Pidä pakastimessa leipää, sämpylöitä. Liha- ja kasvisliemiksi Knorr on turvallinen.

    Jauhoista Jytte on hyvä, Provenan kaurajauhosta ja perunamuusista tulee hyviä rieskoja. Oikeastaan kaikkia ohjeita voi tehdä myös gluteenittomina, kunhan vain vaihtaa jauhot. Olen tehnyt mm karjalanpiirakoita, Brita-kakkua, voileipäkakkuja - ei tuu äkkiä mieleen, mikä ei onnistu. Hapanleipääkin olen tattarista kokeillut, mutta se ei ollut menestys.

    Pärjäät kyllä. Älä odota, että osaat hetkessä kaiken. Tai että muut muistaisivat kertakuulemalla, mitä heille kerrot. Opit löytämään kaupasta oikeat tuotteet, huomaat ettei ulkonasyöminen ole liian vaikeaa ja yhdessä kokkailukin onnistuu. Tottuminen vie oman aikansa.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä23.10.2009 11:23

    Minä en osaa sanoa mitään tuosta keliakiaan sopeutumisesta kun itsellä diagnoosi ollut niin kauan.
    Mutta kyllä jotkut tuntuvat olevan aivan käsittättömän hysteerisiäkin asian suhteen, vähemmälläkin hysterialla selviää varsin hyvin. Meillä ei koskaan ollut eri leivänpaahtimia tai leikkuualusia tai voirasioita, eikä silloin sellaisesta ole edes puhuttukaan, saati sitten että olisi ohjattu ravitsemusterapeutille. Ja diagnoosini tehtiin silloin kuin luontaistuotekaupasta sai yhtä gluteenitonta jauhoa, yhtä vohvelileipää, yhtä keksiä ja yhtä pastaa. Ja noista mulle löytyi aina ruokaa kotona, koulussa ja kavereiden luona. Siksi mua naurattaa välillä jotkut jutut.

    Ruuat on helppo tehdä gluteenittomina, meillä on usein myös kavereiden kokoontumisia joissa syödään eikä se ole mikään ongelma. Mieti mitä kaikkea ruokaa olette tehneet, onko ne ehkä olleet jo gluteenittomia tai gluteeni helposti jätettävissä pois? Uskoisin että on. Omat leivät vien mukana yleensä mennessäni yökylään.

    Matkoilla en ole niin järjettömän tarkka, mutta olen siinä onnellisessa asemassa että en saa oireita, eikä suolinukkani myöskään tuhoudu yhdestä murusta. En mitään leipää tai pastaa syö, mutta en jokaisesta kastikkeesta mene kysymään mitä se sisältää. Kaupassa oppii nopeasti asioimaan, valikoima kun nykyään on niin hyvä että mistä tahansa pikkukaupastakin löytää jo jotain, ja isot marketit on sitten jo pullollaan tuotteita. Ja Italiassa saa gluteenitonta pastaa, muistaakseni joku Suomeen tuotava pasta on siellä tehtykin!

    Tottumista asia varmasti vaatii, mutta vähitelleen huomaat asian olevan oikeasti aika yksinkertaista. Kyse on pitkälti omasta asenteesta ja asennoitumisesta asiaan. Jos ajattelee että kyseessä on maailman kamalin asia, niin sitä se varmasti on.

  • Ninni 114 viestejä23.10.2009 12:00

    En ole vielä laittanut korvaushakemusta Kelaan, koska odottelen papereita sairaalasta. Mulla meni homma vähän väärin päin, eli olin gastroskopiassa ja siellä diagnosoitiin keliakia koepaloista. Verikoe tehtiin vasta tämän jälkeen ja sen tulosten tultua saan B-lausunnon. Laitan kyllä korvaushakemuksen vetämään heti, kun paperit saan. Ja liittoon liittyminen on varmasti hyvä idea, asia on mulla vaan niin tuore, että mitään en ole vielä ehtinyt tekemään.

    Katselin tuossa yhden tutun italialaisen ravintolan listaa uusin silmin (ennen en ole paljoa kiinnittänyt huomiota, minkä kohdalla G on ja minkä kohdalla ei). Aika vähän on G merkkejä. Miksi esim. caprese eli tomaatti mozzarella salaatti ei ole gluteiiniton? Onko mozzarellajuustossa gluteiinia? Ja miksi mikään ruokaisa salaatti ei ole gluteiiniton? Onko kyse vain jostain päälle tulevista siemenistä tai kastikkeesta vai mikä muu voi olla gluteiinillista kanasalaatissa tai vuohenjuustosalaatissa? Miksi sorbetti ei ole gluteiiniton? Pastaa nyt ei tietenkään ollut yhtään annosta gluteiinittomana...

  • Jezu  Ylläpitäjä23.10.2009 12:12

    Ninni kirjoitti:
    Katselin tuossa yhden tutun italialaisen ravintolan listaa uusin silmin (ennen en ole paljoa kiinnittänyt huomiota, minkä kohdalla G on ja minkä kohdalla ei). Aika vähän on G merkkejä. Miksi esim. caprese eli tomaatti mozzarella salaatti ei ole gluteiiniton? Onko mozzarellajuustossa gluteiinia? Ja miksi mikään ruokaisa salaatti ei ole gluteiiniton? Onko kyse vain jostain päälle tulevista siemenistä tai kastikkeesta vai mikä muu voi olla gluteiinillista kanasalaatissa tai vuohenjuustosalaatissa? Miksi sorbetti ei ole gluteiiniton? Pastaa nyt ei tietenkään ollut yhtään annosta gluteiinittomana...

    Ravintolat eivät läheskään aina merkkaa tuotetta gluteenittomaksi vaikka se sitä olisi. Salaateissa on monesti oletuksena leipäkrutonkeja, jotka heivaamalla annoksesta tulee gluteeniton. Kastikkeessa voi olla vehnäjauhoja. Myös sorbeteissa olen törmännyt vehnäjauhoihin. Useista Rossoista saa pyydettäessä pastan (ja pizzat) gluteenittomana, ainakin Helsingin Citykäytävästä.

    Ravintoloissa kannattaa sitten muistaa se, että varmistaa gluteenittomuuden ennen tilausta ja tilauksen jälkeen. Sekaannuksia sattuu aina silloin tällöin ja monet vatsakivut on välttänyt sillä, että varmistaa tiukasti vielä ruokaa tuotaessa, että se on VARMASTI gluteenitonta.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tallulah 476 viestejä23.10.2009 12:55

    ^Rossoilla on kaikilla sama ruokalista, ja samat gluteenittomat saa jokaisesta Rossosta mitä tästä maasta löytyy. Eri ravintoloista saa eri tuotteita gluteenittomina, mutta monista italialaisista saa jo gluteenitonta pastaa, joistain pizzaakin. Hyväksi havaittu on muuten se että jos heillä ei ole gluteenitonta pastaa, vaihtaa sen risotoksi!
    Aika monen annoksen pystyy tosiaan tekemään gluteenittomaksi hyvinkin vähällä vaivalla. Salaatti monesti on gluteeniton mutta se koko annos ei koska salaatin kanssa tulee yleensä leipä. Sama juttu keittojen kanssa, keitto itsessään voi olla gluteeniton joten jättää vain sen annokseen tulevan leivän pois. Kannattaa katsoa siis merkinnän lisäksi se lista mitä se sisältää niin tietää voiko sen saada gluteenittomana.

  • Jezu  Ylläpitäjä23.10.2009 13:15

    Tallulah kirjoitti:
    ^Rossoilla on kaikilla sama ruokalista, ja samat gluteenittomat saa jokaisesta Rossosta mitä tästä maasta löytyy.

    Hieno homma, jos näin on. Aiemmin ei mielestäni joka Rossosta saanut gluteenitonta pastaa ja pizzaa.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä23.10.2009 17:02

    ^En tietysti ole jokaisessa Suomen Rossossa kyllä käynyt, mutta on niitä varmaan parikymmentä tullut testattua, ja sama ollut jokaisessa. Korjatkaa jos on joku Rosso jossa näin ei ole aina ollut!

  • keliaiti 36 viestejä23.10.2009 22:11

    Kyllä se siitä alkuhässäkän jälkeen helpottaa! Meillä koko perhe syö pääosin gluteenitonta; mihin jauhoja tarvitaan? Jauhokastikkeet on sitä paitsi epäterveellisiä. Nykyisten saa guteenittomia valmiskastikkeita (2-2,5 dl purkkeja); punaviini-, pippuri-, ruske- ym kastikkeita. Lihaliemikin menee joustavasti, kun ostaa vain sitä sallittua. Infoa kavereillekin; ei luulis olevan vaikeaa ostaa Maggin tilalta Knorr -lihalientä. Meidän kaverit, tytön kaverit (tyttö on se keliaakikko) pyytävät aina leipomaan kakut ja piirakat gluteenittomina, koska ne ovat paljon parempia! Suorastaan suussa sulavia.
    Makaroonit keitän erikseen; samalla kaksi kattilaa kiehuu, kuin yksikin.
    Tsemppiä sinulle!

  • KattiMatikka 271 viestejä24.10.2009 22:43

    Muistan hyvin tuon tunteen... Tsemppiä sinne! Yllättävissä paikoissa on vehnää ja yllättävät asiat ovat gluteenittomia. Tuoteselosteiden lukemisen tärkeyttä en voi kylliksi korostaa!!! Ja oma leivänpaahdin ja oma margariinirasia kannattaa hankkia.
    Meillä koko perhe syö samaa ruokaa. Vehnänsyöjillä on ainoastaan omat leivät. Helpompaa niin.
    Kaupan leivät ei välttämättä ole kaikki kovin hyvän makuisia. Pakasteesta saa niitä leipiä, jotka oikeasti on hyviä. Ja itse leipomalla saa parasta.
    Ja ihan maltilla kannattaa edetä ja vahinkoja voi sattua. Itsekin muistan puraisseeni leivitettyä muikkua alkuviikkoina Myös sellaiset asiat kannattaa esim. muistaa, että tärkkelyssiirappi (vehnästä) on gluteeniton nimestään huolimatta.
    Kyllä se siitä Oikeesti Vaikka välillä harmittaakin

  • Anni 35 viestejä26.10.2009 14:36

    Meidän perheessä on yksi keliaakikko, 4 "normaalia" (jos meistä nyt kukaan on normaali), kaikki muu ruoka on yhteistä paitsi pasta- ja makaroniruoat. Leivät, keksit ja pullat on myös omat.
    Mutta täytekakut, hyytelökakut ja suolaisen piirakan teen nykyään vallan gluteenittomina, tulee ainakin yhtä hyviä jos ei parempia kuin ns. tavallisista.
    Myös me harrastamme ruoanlaittoa ystävien kanssa perheineen, eikä vielä ole tullut mitään ongelmaa eteen näiden muutaman vuoden aikana. Ohjeita sovelletaan ja muutellaan tarvittaessa siten että sama ruoka käy kaikille. Pasta on ainoa poikkeus.
    Tarkkana joutuu olemaan alussa, ja ystäviä kannattaa infota heti kunnolla. Meillä ei ole siinäkään tullut missään muualla ongelmia kuin toisessa mummulassa.
    Olemme myös käyneet pari kertaa ulkomailla, toisen kerran kielikäännöksen kanssa ja toisen kerran ilman. Normaalia maalaisjärkeä käyttäen pärjää jo aika pitkälle.

  • ponipimu 239 viestejä27.10.2009 00:04

    ajattele positiivisesti! tartu itseäsi niskasta ja aloita ruokaremontti myös perheellesi, ajattele kuinka terveellisesti tästä lähtien syötte! pois jää kaikki vehnämössö, sehän se lihottaa eikä sisällä mitää ravinteikasta, ihan turhaa koko mokoma vehnä. ohra ja ruis lähtee siinä sitte samalla, ruishan on kyllä terveellistä, mutta gluteenittomista viljoista löytyy korvaavia, kuten hirssi, tattari jne.

    kauraa saat syödä, puhdasta tietenkin, kaura on hyvää terveydelle, alentaa kolesterolia ja on hyvä kuitulähde.

    ruuanlaitosta ja kaupassa käynnistä ei kannata ottaa ressiä, gluteenittomia ruokia löytyy pilvinpimein, ja ihan perusruoka on tosi helppo valmistaa gluteenittomana. kaupassa kaikki tuotteet ei ole merkattu gluteenittomiksi, kuten kärjistettynä maito, perunat, jauheliha jne. mutta kaikki einesruuat kannattaa lukea tarkkaan läpi, äkkiä kyllä oppii mitä niistäkin voi syödä.

    ja tänne kannattaa aina palata kyselemään ja lukemaan, täältä minäkin ole hyviä vinkkejä saanut!

    tsemppiä ja asennetta! joku viisas joskus sanonut että geeliä tukkaan ja vastatuuleen.

  • Mainos

  • marke 71 viestejä27.10.2009 15:13

    Kemin Coronassa olevasta Rossosta ei ainakaan aiemmin ole saanut gluteenitonta pizzaa.

  • Zlatan 44 viestejä27.10.2009 16:21

    Kyllä Rossoissa on vähän eroja.
    Viikonloppuna kävin moikkaamaassa tuttuja Porvoossa ja käytiin perheen kanssa Porvoon Rossossa ja siellä tuotiin automaattisesti glut. leipä pöytään. Normaalisti olen syönyt Turun alueen Rossoissa enkä kertaakaan ole saanut leipää ruoan kanssa, tosin en ole ajatellut kysyäkään.
    Onko kellään tietoa minkälaista leipää ne tarjoili minulle koska tämä leipä oli hyvä ja uusi minulle. Normaalistihan leivän tuntee jos se on Frian, Moilasen jne mutta tämä jäi mysteeriksi.

  • Jossu 22 viestejä28.10.2009 12:35

    Mä olen niin hengessä mukana. Huomenna olis koepala eli gastro edessä, mutta vasta-aineet oli positiiviset, joten suuria toiveita siitä en uskalla elättää etteikö keliakiaa tuolta löytyisi

    Joten uutta elämää tässä kait saa alkaa miettimään. Mutta toisin kuin tuossa threadin aloittajalla niin oireet toivottavasti poistuu ja ilmapallo mun masusta lähtee jonnekkin muualle

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,016s