Tuore diagnoosi, mitä saan/en saa syödä?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • lopomin 6 viestejä21.8.2014 12:12

    Hei! Auttakaa naista mäessä!

    Hieman taustaa:
    Kuvittelin viime talven olevani vilja-allerginen ja hoidin atooppista ihottumaani luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla. Keväällä siirryin tavalliseen ruokavalioon, nähdäkseni, pahenevatko jo melkein parantuneet ihottumat ja pahenivathan ne, joten tein poissulkumielessä apteekin keliakiatestin. En ikipäivänä olisi uskonut että se oikeasti on positiivinen! No, selvisipähän sitten mistä alati laskeva hemoglobiini, väsymys, mahanpurut ja iho-ongelmat johtuvat. Minä kun lähinnä kuvittelin vain olevani taas yksi hömelö keski-ikäinen luulosairas nainen

    Viime viikolla tehtiin ohutsuolitähystys ja tällä viikolla näin omista labravastauksistani (hoitoalalla kun olen) patologin vastauksen ja keliakiahan se on eikä mitään kuvitelmaa. Odotan siis nyt vielä virallista vastausten kuulemisaikaa mutta se saattaa venyä pitkälle syyskuulle. Minulta testattiin myös laktoosi-intoleranssi ja ruoka-aineallergiat ja kumpiakaan ei ole, eli en ole esim. vehnälle allerginen.

    Palasin gluteenittomaan dieettiin jo heti biopsian jälkeen mutta nyt tietysti suhtaudun asiaan aivan uudenlaisella vakavuudella. Lisäksi kun vehnää ei tarvitse vältellä, voin käyttää kaikkia gluteenittomia valmisteita. Voi että löytyy hyvää leipää pakastealtaasta! Kyllästyin jo itseleivottuun tattari-riisileipään

    Joten siis kysymykseeni: mitä kaikkea minun nyt pitää tuoteselostetta lukiessani varoa? Minkä nimen alle piiloutuu gluteenia, vai piiloutuuko mihinkään? Miten hyvin voin luottaa tuoteselosteisiin, vai voinko? Voiko riisikakuissakin olla gluteenillisten viljojen jäämiä vaikka tuoteselosteessa siitä ei varoitetakaan jos kuitenkaan paketissa ei erikseen mainita että se on gluteeniton?

    Lisäksi otan vastaan hyväksi havaittuja vinkkejä! Toki luen näitä keskusteluja, mutta täällä on niin paljon infoa että kestää aikaa ennenkuin kaiken saa kahlattua läpi.

  • nyyti 58 viestejä21.8.2014 15:59

    Keliakialiiton sivuilla on muistaakseni aika kattavia listoja gluteenittomista ja varottavista tuotteista, mutta mulla nyt on muitakin allergioita. Visiinkin viljat pitää ilmottaa ihan omalla nimellään?

    Itse luen pääsääntöisesti tuoteselosteet kaikista tuotteista jos se ei ole täysin selvä kuten irtobanaanit tai ykkösmaito tai ennestään hyvin tuttu tuote.

    Sellasia mitä ei välttämättä helposti tajua, on mm.
    - grillikastikkeet, salaatinkasikkeet, valmiiksi marinoitu mikätahansa
    - tietyt jäätelöt, jotka sisältää keksinmuruja tms (ja tietenkin jäätelötuutit)
    - suklaakonvehdit ja muut makeiset; voivat sisältää keksimuruja tai monia muita viljaperäisiä aineksia
    - kaura, jos ei ole erikseen mainintaa gluteeniton, koskee myös kaikkia kaurasta tehtyjä tuotteita (kauramaidot, välipalapatukat jne)
    - festareilla yms. paikoissa ruokakojujen ruoka; kaikki paistetaan samalla pannulla joten gluteenia tarttuu
    - sama juttu perheen yhteisissä voirasioissa, leikkuulaudoissa jne.

    Mua kiinnostaisi myös tietää jos muut on huomannut muita vastaavia!

  • Mainos

  • Rupert 74 viestejä21.8.2014 22:22

    Jäätelöissä myös kaikki muut kuin keksinmuruja sisältävät on syytä tarkistaa. Maissilastut ja taco-kuoret, niissäkin joissain merkeissä on ainakin jäämiä, ellei ihan rehellisestikin vehnää. Just tänään luin jotain monta vuotta vanhaa keskustelua, jossa oli mainittu tonnikalan tomaattikastikkeessa sisältävän vehnää. Lidlin pakastevihannekset jne. Eli periaatteessa mistään ei voi lukematta olla täysin varma, ehkä just irtobanaaneja ja maitoa lukuunottamatta, ja jälkimmäisestäkään en ainakaan ulkomailla menisi takuuseen...

  • lopomin 6 viestejä22.8.2014 00:06

    Voi tavaton, just tänään ostin pakastimeen Lidlin pakastevihanneksia! Enhän mä niiden tuoteselostetta älynnyt lukea. No, tulee taas sukulaisille viemisiä sitten

    Hyviä vinkkejä siis olette antaneet! Lisää saa antaa, otan mielelläni vastaan!

  • Sarkku 11 viestejä25.8.2014 22:13

    Vehnää kyllä pitää vältellä. Gluteenitonta kauraa ei kaikkien.
    Tsemppiä, hyvin tähän 'kronklaamiseen' tottuu !

  • hemu 59 viestejä26.8.2014 22:23

    Hei!
    Kärsivällisyyttä vaan sinulle uusien asioiden opettelussa.On tosiaan oltava sairaan tarkka. Kaikissa mahdollisissa tuotteissa voi olla "saattaa sisältää"-varoitus. Esimerkiksi työpaikan kahviautomaatin kahvimaidossa. Muista tarkistaa!

    Vehnätärkkelyksestä ei kannata kovasti innostua. Se on täysin turha ja hyvin ravintoköyhä tuote. Se ainoastaan lihottaa, eikä edes maistu hyvälle. Myös monet jauhoseokset sisältävät pääasiassa tärkkelystä ja myös maistuvat sille. Olen aina ihmetellyt, miksi meidän keliaakikkojen pitäisi leipoa tärkkelyksestä, kun maailmassa on vaikka kuinka paljon hyviä ja terveellisiä gluteenittomia viljoja. Jauhoseoksista kunnollisia ovat Virtasalmen viljatuotteen vaalea jauhoseos ja Jytte-jauho.
    Siis leipoa kannattaa, saat parempia ja halvempia leivonnaisia.
    Reippaalla asenteella pärjäät varmasti, vaikka joskus ottaakin päähän...

  • Tallulah 476 viestejä3.9.2014 13:12

    Missä Lidlissä myytävissä pakastevihanneksissa on gluteenia? Viimeksi kun kävin Lidlissä, selasin kaikkien vihannespussien tuoteselosteet eikä yhdessäkään ollut gluteenia.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä3.9.2014 17:23

    Tallulah kirjoitti:
    Missä Lidlissä myytävissä pakastevihanneksissa on gluteenia? Viimeksi kun kävin Lidlissä, selasin kaikkien vihannespussien tuoteselosteet eikä yhdessäkään ollut gluteenia.

    Onko jonkun muun ketjun vihanneksissa gluteenia ?, itse en myöskään ole löytänyt....

  • Tallulah 476 viestejä4.9.2014 08:51

    En ole minkään merkkisissä missään kaupassa nähnyt pakastevihanneksissa olevan gluteenia. Kysyin tuota siksi kun olen monesti nähnyt väitettävän että nimenomaan Lidlissä myytävissä pakastevihanneksissa on gluteenia. Lopomin sanoi ostaneensa gluteenia sisältävän, siksi kysyin että mikä se oikein on!

  • lopomin 6 viestejä4.9.2014 14:51

    Niin, siis itse asiassa niissä pakastevihanneksissa mitä ostin, ei ollut gluteenia! Mutta en ollut tullut ajatelleeksi että niissäkin voi olla, varmaan jossain maustetuissa (kaikki muutkin kaupat siis, pannukasvikset sun muut missä on mukana kastike) joten oli ihan hyvä herätys Rupertilta sen suhteen että niissäkin voi olla.
    Mutta tosiaan ihan perus he-ma-pa on näköjään kuitenkin gluteenitonta

  • nyyti 58 viestejä4.9.2014 19:38

    Ostin joku päivä yrttiteetä ja kaupassa joissakn laaduissa oli ohramallasta tai kaurankukkaa. Ne ei vissiin käy?

  • glenni 58 viestejä11.9.2014 15:03

    ulkomailla pakastevihanneksissa VOI olla gluteiinia - tällöin ne yleensä ovat kermassa tahi voissa... sama pätee myös moneen muuhun asiaan, joka on Suomessa gluteenitonta. nakit ja makkarat kannattaa syynätä tarkkaan (tämä sitten on ulkomailla juurikin toistepäin - ei lisätä vehnää nakkeihin ja makkaroihin)

  • Mainos

  • nyyti 58 viestejä2.12.2014 15:05

    KYSYMYS! Glögin ainesosissa mainitaan "vehnäetanoli". Onko siinä gluteenia tms vehnän osia vai onko se vaan puhdasta alkoholia?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,026s