Tytön diagnoosista reilu kk

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Ronjuska 60 viestejä14.4.2012 19:45

    Diagnoosista tosiaan reilu kuukausi ja tyttö sopeutunut aivan loistavasti. Itse jo osaa varmistaa voiko tätä syödä Ja tietää olevansa gluteeniton Ei ole ollut harmissaan jos ei saa samaa kuin muut tms. Onko tämä vain alkuhuumaa vai voiko tämä tosiaan mennä näin helposti? Hankalinta äidin näkökulmasta on luottaa, että tarjottavat ovat gluteenittomia jos ollaan muualla syömässä kuin kotona.
    Kertokaa kokemuksianne, kiitti!

    Äiti ja Tyttö kohta 5v.

  • marke 71 viestejä14.4.2012 22:38

    Kyllä kaikki voi sujua helposti ja hyvin. Ongelmia on lähinnä niillä, jotka ovat erityisen herkkiä eikä kaurakaa sovi ja on mahdollisesti muitakin rajoituksia (allergiat, laktoosi). Oikea asenne on mielestäni tärkeä. En voi sietää ruikutusta ja surkuttelua lähimmäisten taholta, miten keliaakikko ei voi syödä sitä tai tätä. Ei voi ja sillä siisti - syötävää on maailmassa kyllä yllin kyllin. Nythän on muutenkin muodikasta välttää leipää ja muita leivonnaisia.

    En pitäisi keliakiaa edes sairautena, koska eihän siihen ole lääkettä. Ruoka on ainoa lääke ellei oteta huomioon ihokeliakian kutinaan käytettävää lääkitystä. Keliakia on pistänyt meillä perheessä muidenkin ruokailut paremmalle mallille.

  • Mainos

  • Ronjuska 60 viestejä14.4.2012 22:54

    Totta, helpottavana tekijänä meilläkin on tuo, että gluteenittomuus huomioiden voi muuten syödä kaikkea. Edes laktoosin kanssa ei ole ongelmia. Ensimmäiset verikokeet meillä vasta edessä kesällä. Vasta-aineistahan sen sitten näkee kuinka on onnistuttu. Toivottavasti hyvin

  • Sussu2 59 viestejä15.4.2012 20:49

    Hyvä, että on tyttö sopeutunut gluteenittomuuteen, eikä varmaankaan jää vain alkuhuumaksi.

    Mun tytön (5v) diaknoosi saatiin tasan vuosi sitten 12.4. Tyttö sopeutui todella hyvin ihan alusta asti. Sopeutumista on varmaan auttanut se, että koskaan ei ole tarvinnut jäädä ilman mitään ruokaa tai herkkua missään tilanteessa, vaan aina on saanut jotain vastaavaa tai jotain muuta tilalle. Tytöllä oli ennen diagnoosia maha välillä todella kipeä ja kun diagnoosi tuli, niin alussa tietysti selitettiin että tulee taas maha kipeäksi jos syöt esim. muumikeksejä. Kertaakaan tyttö ei ole surkutellut tai itkenyt tilannettaan. Muutaman kerran on kysellyt, että saako hän sitten syödä, kun on isompi. Kun on saanut selkeän vastauksen et, tyttö on vaan hymähtänyt " aijaa" ja jatkanut taas muita juttuja. Ei se vielä tietenkään ihan ymmärrä omaa tilannettaan ja sen lopullisuutta, mutta kyllä ajan kanssa oppii ymmärtämään. Itsellä on tietysti monta kertaa noussut pala kurkkuun, ja tulee surkuteltua tytön tilannetta. Mutta onneksi tyttö on niin pieni, ettei tiedä eikä tule tietämään mitään esim. ruosleivän tai berliininmunkin mausta, eikä siten osaa ajatella mitä ilman jää. Eihän sitä osaa kaivata jotain, jota ei ole koskaan ennenkään saanut. Että jotain hyvää siinä, että gluteenittomuus alkoi jo niin pienenä. Veikkaanpa, että jossain vaiheessa tulee kapinointia ja kokeilunhalua, mutta se kai täytyy sallia. Eiköhän kokeilu jää vatsakivun takia yhteen kertaan.

  • Ronjuska 60 viestejä15.4.2012 21:03

    Kiitos viestistä Sussu. Kuullostaa aika samanlaiselta teidän kuin meidänkin tilanne Varmasti tosiaan helpompaa sairastua nuorella iällä ja vaihtoehtoja kun on kuitenkin tarjolla. Meillä tytöllä ei mitään suurempia vatsakipuja ole ollut, joten jos joku menee pieleen me emme sitä varmaan edes huomaisi, paitsi sitten vasta-aineista. Mutta sitähän ei tiedä kun suolisto tottuu gluteenittomuuteen ja paranee niin tulisiko sitten oireita meillekin?

    Kiitos kannustavasta viestistä!

  • Rosmu 19 viestejä17.4.2012 09:41

    Minun tytöllä todettiin keliakia 1.5 vuotiaana.Hänellä oli ollut jo puolisenvuotta maha sekaisin,ja rupesi laihtumaan.Juoksin lääkäreissä ja lopulta saimme diagnoosin,keliakia...Meillä ei ole koskaan ollut ongelmana ruoka,koska onneksi,nyt kun ajattelen,hän oli vielä pieni,eikä kerinnyt tottua syömään gluteenipitoista ruokaa..Eikä koskaan ole edes halunnut maistaa tähän mennessä(nyt 11.v).Olen kertonut gluteenin aiheuttavan pahaa oloa ja että maha menee sekaisin.Alkuun sattui kömmähdyksiä kylillä,kun ei itse oltu paikalla,vaikkakin oli sanottu tästä keliakiasta.Nyt 8 vuotta on mennyt tosihyvin.Alkuun oli hankalaa synttärikutsut,kun lasta ei kutsuttu keliakian takia,ja toiset lapset mainitsivat,etteivät kutsu,kun ei ole tarjottavaa.Olin kuitenkin yhteydessä vanhempiin ja aluksi vietiin omat eväät.Nyt sataa synttärikutsuja ja aina kysyn tarjoilusta ja ovat ottaneet kaikkialla meidän tytön huomioon.Jo vuoden verran tyttäreni on itsenäisesti kaupasta hakenut itselleen sopivia tuotteita.Muistutan kuitenkin vielä,että tuoteselosteet on AINA luettava.Rahapussiin olen luntin laittanut erikoisemmista ainesosista,että tietää saako esim.Laksitsiuute-gluteeniton ja hän tietää,että pelkkä lakritsi sisältää vehnää.Toisinaan hän on joskus itkenyt,että miksi hänellä on keliakia,miksi ei naapurin pojalla....Nyt hän on tavannut muita keliakikoita ja tajunnut,että hän on ihan samanlainen kuin muut,vain leipä ja makaroni on eri.Teen kotona kaiken gluteenittomasti.

  • Rosmu 19 viestejä17.4.2012 09:52

    Tuohon äskeiseen vielä lisätäkseni...Tyttäreni kaverien vanhemmat kyselivät aluksi,että jos hän tulee yökylään,mitä tarjota... Olen sanonut,että tyttäreni ottaa omat leivät ja voipaketin mukaan.Leivän päälle on aina löytynyt jotain täytettä...Myös ollaan keskusteltu muista tarjotttavista tuotteista ja,että kun saa puhtaan lautasen leivän alle ja veitsen on kaikki silloin hyvin.Ongelmia ei ole tullut.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,007s