Valitusketju

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Nuutti 56 viestejä5.10.2009 09:07

    Niinpä! Jos samassa kahvi/ruokapöydässä istuu henkilöitä jotka ovat vaikkapa vaarallisen allergisia pähkinöille, äyriäisille tai ovat laktoosi-intolerantikkoja niin se on kaikkien mielestä normaalia, ja niihin ei kiinnitetä sen enempää huomiota kuin että tarkastetaan ettei ruoassa ole pähkinöitä, äyriäisiä tai tavallista maitoa. Mutta kun joukossa on keliaakikko ruokailemassa niin siitä kyllä tehdään numero.

  • Mamma 117 viestejä5.10.2009 15:32

    Nyt ärsyttää ihan sairaasti, yli neljä kuukautta kulunut ja vieläkin jäsenkortti tulematta.

  • Mainos

  • milla 412 viestejä6.10.2009 06:57

    Inhottavaa tuollainen " mainostaminen " . Kun ei kala tms allergioita mainostella joka kahvituksella.
    huoh.

  • rili 4 viestejä10.10.2009 18:54

    Usko ravintoloiden G merkintöihin on horjunut. Tilatessani vielä varmistan että onhan se varmasti sitten gluteeniton. Viimeksi kun kävimme ruokailemassa (kalaa, kasviksia, peruna kokonaisena ja salaatti ilman kastiketta), niin oireita tuli heti seuraavana päivänä. Jälkiruokadrinkki oli irisgofee, ja epäilin olisko niissä koristeissa ollut jotan).

  • Karelia 5 viestejä21.1.2010 00:25

    Mulla suurin ärsytyksen aihe on anoppi, jolla on aina vakiovarastona riisikakkuja ja se *vetin hokema, että sulle nyt on vaan näitä styroksinpaloja... Jostakin syystä mä en käy siellä enää, ellei ole ihan pakko. Tosin tämä styroksi-asia ei ole ainoa syy siihen. ;D

  • Tallulah 476 viestejä21.1.2010 12:36

    Tätä ketjua lukiessa mulla herää vain kysymys että millaisia ihmisiä te oikein tunnette??? Ei mun keliakiasta kukaan, minä mukaanlukien, ole koskaan tehnyt mitään numeroa. Kukaan emäntä ei ole koskaan ärsyyntynyt kun en ole jotain syönyt. Kukaan ei myöskään ole halunnut ruoka- tai kahvipöydässä tietää mun vatsani toiminnasta. Ravintolassa ei ole tarjoilijalla koskaan ollut asennetta että mitäs tyhmiä kyselet (olisikohan tuo asenne kuviteltu?). Eikä kukaan ole sanonut että ota nyt vähäsen tai voivotellut kun on vaan yhtä keksiä tjsp.
    Ja työni puolesta kyllä käyn paljon erilaisissa tilaisuuksissa joten kokemusta asiasta on paljon.

    Miksi te ette sano asiasta? Eihän se koskaan muutu jos vain täällä jurputtaa.

  • motusalem 85 viestejä21.1.2010 16:24

    Tallulah!
    Me tunnemme paljon ihmisiä - ja kun tuntee paljon ihmisiä, niin mukaan mahtuu erilaisia ihmisiä. Niitä, jotka ovat tahdikkaita ja kohteliaita ja niitä, jotka eivät osaa erotella ajatuksen ja sanomisen välistä äänettömyyden ja äänekkyyden tilaa. Sekä myöskin niitä, jotka luulevat tekevänsä palveluksen keliaakikolle huudellessaan joka paikassa: "Pois alta ja ranskanleivät piiloon - täältä tulee keliaakikko!!"

    Tynnyrissä täytyy kasvaa - tai olla töissä - jos ei koskaan törmää ihmisiin, jotka tekevät numeron keliakiasta tai ihmisiin, jotka ovat kiinnostuneita siitä mitä tapahtuu jos syöt pullan?

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä21.1.2010 16:50

    Tapaan työkseni ihmisiä, ja käyn erilaisissa tilaisuuksissa ja koulutuksissa, eikä yksikään niistä ole vielä toistaiseksi ollut tynnyrissä. Kokemus varmaan sekin olisi.

    Eikö se ole hyvä jos ihmiset kysyvät keliakiasta? Aika yleinen valituksenaihe kun tuntuu olevan se kun ihmisillä ei ole keliakiasta tietoa, ja tässä ketjussa on hirveät valitukset ihmisistä jotka asiasta kysyvät! Kummin sitten pitäisi muiden olla; kysyä ja sitä kautta saada tietoa, vai ei kysyä ja olla tietämättömiä? Kun ei kumpikaan käy.

  • motusalem 85 viestejä21.1.2010 18:56

    Tämän keskusteluketjun nimi on valitusketju. Odottelitko tänne jotakin muuta kuin valitusta?

    Ja se mikä on tapahtunut jollekin muulle voi olla sellainen kokemus mitä ei ole tapahtunut esimerkiksi minulle. Niin se vaan tahtoo olla, että jos minulle ei ole jotakin sattunut, niin jollekin muulle se on voinut kuitenkin sattua.

    Valittaminen on mukavaa, varsinkin kun huomaa että jotakin toista ärsyttää juuri se sama asia.

    Tuskin ketään haittaa kysymykset keliakiasta - eiköhän kysymys ole enemmänkin siitä, että "sairaudet" ovat sitä elämänaluetta, jonka haluaa jakaa muille omilla ehdoillaan.

  • Tallulah 476 viestejä21.1.2010 19:21

    Juuri siksi kysyinkin että millaisia ihmisiä oikein tunnette kun mulle ei tuollaisia ole sattunut 30 vuoden aikana ja olen todella paljon erilaisissa tilaisuuksissa missä on tarjoilua!
    Ja tässäkin ketjussa on useampaakin haitannut kyselyt keliakiasta, samalla tässä -ja monessa muussakin ketjussa- on valitettu kun keliakiasta ei tiedetä.

    Mutta pointti varmaan on tuo että mun mielestä valittaminen on ärsyttävää eikä mukavaa! En vain näe mitään mukavaa siitä että tekee miten vain niin aina valitetaan.

  • Tuulia 29 viestejä21.1.2010 20:10

    Tietyt toistuvat kommentit - kuten esimerkiksi silloin, jos saa gluteenitonta pöytäseurassa, jossa sattuu olemaan ainoa keliaakikko: "Sähän sait paljon parempaa kuin me muut!"

    Kun kuullun ymmärtäminen on toiselle osapuolelle ylivoimaista:
    "Mitä sä voit syödä?"
    "Voin syödä aivan kaikkea, mutta en sellaista, jossa on vehnää, ruista tai ohraa enkä kauraakaan."
    "Voitko sä syödä lihaa tai perunaa?"

  • Kiipuli 90 viestejä21.1.2010 21:33

    ^repeilee. Toi on niin tyypillistä!

    Ihmettelen myös monien ihmisten tapoja valita syömisensä. Eikö ne oikeasti ikinä lue, mitä kaikkea on tungetty ruokiin? Esim ketsuppi, soijakastike, lihapullat, jne. Siis joillekin ei vain mene läpi, että missä kaikessa voi sitä "jauhoa" olla! Ihmiset ei kertakaikkiaan tiedä, mitä ne syö!

    "Ai miten niin et voi syödä ranskiksia?" Voi vee!

  • Mainos

  • carietta 72 viestejä21.1.2010 22:04

    Itseänikin raivostuttaa kun joka kahvipöydässä pitää selitellä omaa ruokavaliotaan. Ja välillä tulee kans tuota "kai sä nyt yhden pullan voit ottaa" tai kysellään että mitäs sitten tapahtuu jos vahingossa syöt gluteenia. Ei niin kiinnostaisi rueta puhumaan suoliston toiminnasta ruokapöydässä :P

  • Jezu  Ylläpitäjä21.1.2010 23:25

    Multa kyselty moneen kertaa juurikin tuo "mitä sulle käy, jos syöt jauhoja?"

    Ja toinen vakiohomma on tuo "eikai se nyt pieni määrä jauhoja mitään voi haitata."

    Jos on vuosia sairastanut keliakiaa, eikä ole kuullut yllä olevia kertaakaan, niin aika hyvin mennyt

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tallulah 476 viestejä22.1.2010 10:41

    ^En ole oikeasti kuullut yhtäkään kertaa tuota "ei kai pieni määrä haittaa", siksi mä täällä ihmettenkin... Monesti on kyselty kyllä että mitä se aiheuttaa, mutta ei siinä kysellä mun suolistoni toiminnasta. Gluteeni kun ei aiheuta kaikilla vatsaoireita ja mistäs se toinen voisi tietää että juuri tuolla keliaakikolla tulee vatsaoireita (siksihän se kysyy kun ei tiedä). Itse vastaan että gluteeni tuhoaa ohutsuolessa suolinukkaa jonka seurauksena ruoka ei imeydy ja suolistossa on päällä jatkuva tulehdus joka taas altistaa muille vakaville sairauksille. Sehän siinä tapahtuu jos syö gluteenia ja tuo keskustelu kelpaa kyllä ruokapöytään.

  • Zlatan 44 viestejä22.1.2010 11:19

    Mua ei haittaa vaikka joku kysyy "mitä tapahtuu jos syöt jotain väärin" päinvastoin olen huomannut että jos tapaa ventovieraita jossain konferenssissa niin se toimii hyvänä keskusteluavauksena. Vastaus on lähes standardi: itellä menee vähän vatsa sekaisin mutta monella muulla on todella hankalaa esim eivät edes pysty menemään sisään pizzeriaan jne.
    Tosin 12 vuotta sitten kun sain diagnoosin niin reagoin paljon herkemmin kaikkiin kommenteihin.

  • Kari 364 viestejä22.1.2010 17:43

    Olen Zlatanin kanssa vähän samaa mieltä, ei oikeastaan haittaa kun joku kysyy, mitä seuraa. Se toimii aika hyvänä keskustelun avauksena. Small talk monesti alkaa säästä ja omista kiireistä. Hyvä kun tullut vaihtelua keskusteluihin. Kerran kaveri kysyi, mitä sulle tulee, jos syöt vehnää? (Oikea vastaus on, että osteoporoosi etenee, mahdollinen luurikko.) Vastasin, että samaa kuin jos itte syöt rikkihappoa, limakalvot tykkää huonoa, ei kannata. Kaveri vaihtoi aihetta, hyväntuulinen keskustelu jatkui

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Kiipuli 90 viestejä22.1.2010 18:17

    ^kiitti rikkihappovinkistä

  • Viveka 127 viestejä23.1.2010 21:42

    Kiitos rikkihappovinkistä Kari!

    Myös Tallulahin viesteistä, vaikka teillä aika kärkevä kirjoittelu tuon motusalemin kanssa on ollutkin, sain myös jotain uutta. Eli tuon, että kertoo mitä pitkällä aikavälillä tapahtuu suolinukan kanssa, eikä sitä mitä tapahtuu kahden tunnin kuluttua.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Viveka 127 viestejä23.1.2010 21:44

    Ja vielä lisäys. Mielestäni täällä saa valittaa, vaikka kuinka pienestä asiasta. Jos jokin pännii, niin kyllä tämä on se ketju johon pitää saada kaataa sanottavansa!

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • eve 1 viesti23.1.2010 23:04

    Kiitos, kiitos, kiitos tästä ketjusta, tämä on niin tarpeellista terapiaa

    Edelleen seitsemän gluteenittoman vuoden jälkeen eräs perhetuttu esittelee minut "Tässä on eve, eve on keliaakikko", vaikka ei ruokaa tai edes pöytää olisi lähimaillakaan!

    Tarjoilijoiden käytöksestä on myös samanlaisia kokemuksia, kuin edellä mainittu, mutta kaikkein ikävin tarjoilija lautasta tuodessaan kajautti koko salin läpi kaikuvan kysymyksen "Kukas teistä oli se keliaakikko". Olen törmännyt myös erinomaisiin tarjoilijoihin, jotka heti ruokavaliosta mainittuani, sanovat ilmoittavansa kokille ja tarjoavat g-leipää, mutta he ovat valitettavasti kovin vähälukuisia.

    Keliakia kysymyksiin vastailen ihan mielelläni, mutta en ruokapöydässä. On se nyt kumma, kun ei aikuiset ihmiset tajua olla kysymättä, tarkoitan siis "ai meneekö sulla maha sekaisin pahastikin?" kysymyksiä, kun jonkinlainen aavistus tästä taudista jo on.

    Todella ärsyttäviä ovat ne, jotka eivät tiedä g-dietistä faktaa, mutta luulevat tietävänsä ja aloittavat väittelyä siitä mitä minä voin syödä ja mitä en.

    Ja myös minä käy tälläisen keskustelun hyvin usein:

    uustuttu: "siis mitä sää et voi syödä"

    minä: "en voi syödä vehnää, ohraa tai ruista, kaikkea muuta voin syödä"

    uustuttu: "No voitko sää syödä perunaa?"

    minä: "en voi syödä vehnää, ohraa tai ruista, kaikkea muuta voin syödä"

    uustuttu: "entä maissia"

    minä: "en voi syödä vehnää, ohraa tai ruista, kaikkea muuta voin syödä"

    Eikä kaikki usko vielä parin lisätoistonkaan jälkeen

  • Mad 12 viestejä24.1.2010 12:14

    Pakkohan tänne on minunkin avautua!

    Kymmenen vuotta keliakian kanssa tässä olen tanssinut ja vieläkin korpee esim. töissä (jossa kaikki kyllä tietävät keliakiastani), kun joku tuo tarjolle pullaa/kakkua tms. ja "unohtaa" tuoda minulle gluteenittoman version. Siinä itse sitten nakertaa leipää ja katselee, kun muut vetää niska tutisten vehnäjauhomössöpullaansa ja ilakoivat kuinka suussasulavaa se on. "#¤%&!

    Uuteen kyläpaikkaan mennessäni ilmoitan aina etukäteen "ruokavammastani" tai otan omat keksit mukaan. En juo kahvia/teetä, niin minä en pelkkää vettä/mehua/limua suostu juomaan!

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä24.1.2010 14:27

    Olin tosa hiljattain verenluovutuksessa, siis tämä ei nyt ole sitten valitus ollenkaan! Olin veripussin luovuttanut, ja suosittelivat hiukka juomaan ennen ulos kävelyä. Tarjoilut ovat muuten huippuluokkaa siellä. Yksi sairaanhoitajista meni touhaamaan tarjoilukaapille. Sanoi mulle, että "täällä on käymässä juuri toinenkin gluteenittoman tarvitsija, että otapa tästä, mikä vaan parhaiten maistuu!!". Aika kauan on mulla ollut luovutustaukoa, ja oma-aloitteisesti muisti minun dieetin. Sai 10+ asiakaspalvelutaidosta Mä en ollut sanallakaan tuolloin asiasta maininnut.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä24.1.2010 14:52

    Tämäkään ei ole valitus, mutta sopii tuohon Karin viestin perään asiana.

    Kävin taannoin verenluovutuksessa minäkin ja oli taas se ruksattava lomake, johon keliakiani ja nivelrikkolääkitykseni laitoin. Hoitajan haastattelussa tarkistettiin, että nivelrikkolääke ei estä luovutusta. Sitten haastatellut hoitaja sanoi, että laitetaan nämä molemmat koneelle ylös, niin seuravaalla kerralla näkyvät jo valmiiksi tiedoistani.

    Ja tarjoilu oli todella hyvä, sai valkata suolaista ja/tai makeaa kahvin kanssa. Paikka oli Veripalvelun Lahden toimipiste, jossa taidan jatkossakin luovutukset hoidella.

  • Skarabee 14 viestejä16.2.2010 14:34

    Otin lopputilin edellisestä työpaikastani, josta lähin työkaverini "suutahti". Parin päivän päästä hän tuumasi, että "Saadaanpahan tästä lähtien mennä mihin ravintolaan huvittaa, eikä tarvi sinun rajoitusten mukaan elää!"... Kommentti satutti, mutta tottahan se oli... Joillekin ihmisille me keliaakikot ollaan riippakiviä, mutta onneksi niitä ihmisiä ei kuitenkaan ole kovin paljon. Ehkäpä Tallulah on niin onnellinen, ettei ole koskaan tavannut sellaisia ihmisiä...

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s