gluteenille herkkyyttä?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • emmaV 3 viestejä3.5.2014 00:05

    Itseasiassa vatsakipujen takia kävinkin lääkärissä, ja he ottivat verikokeita. Tulokset oli, että kaikki on periaatteessa normaalisti. Kylläkin vasta jälkeenpäin aloin itse epäilemään gluteeniherkkyyttä (lähinnä ensin muiden oireiden perusteella), eikä siis gluteeniherkkyyttä testattu.

    En sitten tiedä, miten tärkeää se on testata testeillä, jos oletetaan että gluteeniton ruokavalio auttaa, kun sitä nyt jokatapauksessa testaan.

  • nyyti 58 viestejä2.5.2014 14:30

    Joo kannattaa mennä lääkärille jos et ole jo käynyt. Tuo voi ihan hyvin olla jotain gluteeniherkkyyttä tai keliakiaa, mutta myös jotain muuta. Joka tapauksessa olisi hyvä selvittää mistä on kyse kun noin paljon oot laihtunut.

    Mullakin on joku hämärä suunnilleen samassa iässä puhjennut diagnosoimaton gluteenivamma, vaikka oon eri lääkäreillä rampannut, eli sieltä ei välttämättä saa varmuutta, mutta kannattaa ainakin katsoa mitä verikokeet näyttää.

  • Mainos

  • evita 62 viestejä28.4.2014 20:43

    Hei
    Mielestäni, jos noin lyhyessä ajassa tulee painonpudotusta noinkin paljon, ilman laihdutuskuuria, voisi olla syytä varata lääkäriaika ja tutkituttaa terveys mahdollisten sairauksien varalta.
    Särkylääkkeet voivat kyllä tehdä ylävatsakipua ja jopa verenvuotoa mahalaukussa.
    Käyhän terveydenhoitajan luona, tai tilaa aika lääkärille.

    Toivottavasti ei mitään vakavampaa.
    Tsemppiä.

  • emmaV 3 viestejä28.4.2014 18:54

    Lisään vielä, että tänä lukuvuonna olen myös ollut erittäin altis mustelmille. Kroppa välillä ihan sinisen kirjavana pieniä (välillä isompiakin) läiskiä. Urheilen paljon, joten sinällään mustelmat ja ruhjeet ei ole mikään kummallinen juttu. Mutta ennen en ole saanut niitä näin helposti ja PALJON.
    .. Lisäksi pienet haavaumat ja nirhaumat ei tunnu paranevan millään. Muutama päivä sitten huomasin, että suuhun on tullut haavaumia (?).

    Onkohan näihin jotain muuta selitystä? Ja kuinka pian tälläiset oireet voisi helpoittua/kadota gluteenittoman ruokavalion myötä?

    Mikä voi laukaista gluteeniherkkyyden/keliakian? Suvussa ei tietääkseni ole.

  • emmaV 3 viestejä27.4.2014 11:08

    Herkkyys gluteenille voi siis puhjeta myös aikuisenakin, ja vaikka mitään oireita ei olisi aiemmin ollut (22v)?

    Olen nyt tämän vuoden aikana laihtunut n.10 kiloa, ja tahti on vaan kiihtynyt.. Nyt muutaman viikon aikana mennyt varmaan muutama kilo. Viime kuussa sain yhtäkkisiä, kovia ylävatsa kipuja, jotka kestivät useamman tunnin (-> sairaalaan, mutta menivät itsestään hiljakseen ohi). Kivut saattoivat johtua myös ibuprofeenista (söin polven kipuihin lähes päivittäin, en syö enää), tai kahvista (jätin pois, nyt taas ottanut takaisin ilman oireita).

    Olen jättänyt gluteenin (ja maitotuotteet) pois ruokavaliostani, ihan varmuuden vuoksi, koska en missään nimessä halua laihtua enää yhtään! Tuloksia:
    - Ei tarvitse niin paljoa unta. Ei vaan väsytä! Herään automaattisesti 5:30, ja vireystila on loistava.
    - Maha ei turvota edes isojen aterioiden jälkeen; ei ole tuskainen olo, vaikka onkin täysi.
    - Liikkuvuus on parantunut. Olen notkea kuin mikä. (voi johtua myös pudotetuista kiloista)

    Toistaiseksi painossa ei ole tapahtunut muutoksia, mutta aijon jatkaa vähän pidemmälle (kuinka kauan kannattaa?) ja katsoa mitä tapahtuu, jos tapahtuu.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s