Valitusketju

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä29.3.2009 17:07

    Avataanpa tännekin oikein rehellinen valitusketju eli mikä keliakiassa ärsyttää. Tässä muutama minua ketuttavaa asiaa.

    - Ravintolassa kun sanoo G-merkillä varustetusta annoksesta, että ottaisin tämän gluteenittomana, tarjoilija kysyy, että onko siellä G-merkki. Kun vastaa, että on, tulee takaisin töykeästi, että "no on se sitten gluteeniton (mitä kyselet tyhmiä, urpo)!" Se onkin sitten (harvinainen) positiivinen yllätys, jos lupaavat ilmoittaa keittiöön gluteenittomuudesta.

    - Työtapaamisissa ja kaikenlaisissa kissanristiäisissä ärsyttää, kun tarjotaan ruokaa ja joutuu kieltäytymään siitä. Monesti erehtynyt kertomaan, että minulla on keliakia, enkä siksi voi syödä. Sitten alkaa aina se kauhea kyselysessio keliakiasta ja jossain vaiheessa ihmetellään, että mitä se sitten aiheuttaa, jos söisin tarjottua ruokaa. Totean suosiolla, että maha menee aivan sekaisin, vaikka tämä ei nyt aivan pidäkään paikkaansa omalla kohdallani. Yleensä keskustelu päättyy tähän.

    - Ihmiset jotka vähättelevät ruoka-aineallergioita ja yhdistävät keliakian niihin. "Eihän se nyt voi haitata, jos vähän syöt vehnää." ARGH! Pitäisitte suunne kiinni, kun ette tiedä mistä puhutte!

    Jopas helpotti avautuminen

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kalmia 48 viestejä29.3.2009 18:56

    Jezu kirjoitti:
    - Ihmiset jotka vähättelevät ruoka-aineallergioita ja yhdistävät keliakian niihin. "Eihän se nyt voi haitata, jos vähän syöt vehnää." ARGH! Pitäisitte suunne kiinni, kun ette tiedä mistä puhutte!
    Sano muuta.
    Itselläni tosin on allergia, mutta oirehdin pahoin pienestäkin määrästä. "Kyllä sää nyt voit tän karkin syödä". Ei, en voi. En ilman seurauksia..

    Ärsyttää myös se, kun on jossain kylässä ja minulle ei ole mitään tarjottavaa, ja muut päivittelevät sitä. Minua ei häiritse se pätkän vertaa, ja toivoisin etteivät ihmiset tekisi siitä niin suurta numeroa. Kahvi riittää hyvin!

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä29.3.2009 22:58

    Mulla on käytäntönä informoida etukäteen. Tuntuu toimivan. Joskus pyydän hedelmiä palaverin yhteyteen - ja vien ne omaa tarvetta vastaavasti ihan alussa. Muut saa, mitä on jäljellä. Mä oon kova kahvin litkijä, ja tosi harvoin välipalojen niinkuin viinerien haluaja. Kahvi ja yksi keksi (G) on ihan jees.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • glenni 58 viestejä29.3.2009 23:58

    Mä kanssa informoin etukäteen ja se toimii. Paitsi yhden sihteerin kanssa, joka ei tajunnut näistä ruoka-asioista ja vaikka aina ilmoitin, että gluteenitonta niin silti sain itse hoitaa sen, että se oli gluteenitonta (ei menneet muutkaan ruoka-asiat oikein perille, ettei johtunut pelkästään keliakian tuntemattomuudesta).
    Jos ei ole mitään tarjottavaa niin sitten tyydyn lasilliseen vettä (vanhempien ihmisten kauhistus: "pakkohan sun nyt jotain muuta on ottaa!".

  • milla 412 viestejä30.3.2009 05:32

    Tuo kahville meno jonnekin on nykyään niin inhottavaa. Siis jollekin ei niin läheiselle ihmiselle.
    Ihmetellään jos jättää valitsematta pulla pöydästä . Mitä sitä pitää niin ihmetellä .. grrr. Ja jos nätisti, huomaamattomasti kieltäydyt herkuista, eka tokaisu on "ei ne lihota. kai sitä voi edes yhen ottaa " - hitto mä nään sillon punasta . Ei itellä ole tapana kytätä kuka ottaa ja mitä ottaa kahvilla kahvin kera

    Murunenkin väärää kostautuu seuraavan päivänä viimeistään

  • glenni 58 viestejä30.3.2009 10:21

    Näin akuuttina: koskahan nää vatsanväännöt loppuu saatuani "murusen" väärää 1,5 viikkoa sitten...? Kyllä ottaa päähän!

  • Jezu  Ylläpitäjä30.3.2009 12:40

    Kalmia kirjoitti:
    Ärsyttää myös se, kun on jossain kylässä ja minulle ei ole mitään tarjottavaa, ja muut päivittelevät sitä. Minua ei häiritse se pätkän vertaa, ja toivoisin etteivät ihmiset tekisi siitä niin suurta numeroa. Kahvi riittää hyvin!

    Joo toi päivittely on todella ärsyttävää. Jotkut ei vaan tajua sitä, että se kahvi riittää ihan oikeasti.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä30.3.2009 13:47

    Pahiten on ehkä ärsyttänyt se, kun muutama vuosi sitten eräs asiakas juhliinsa tarjottavia ostaessaan totesi, että hän ei sitten halua mitään erityistuotteita, ruokaterroristit voi juoda pelkkää kahvia. Jokaisen oma asia tietysti miten tahtoo vieraansa ottaa huomioon, mutta tuo sana ruokaterroristi nosti ihokarvat pystyyn pahemman kerran ja vain vaivoin sain pidettyä suuni kiinni, etten olisi sanonut pahasti takaisin (asiakas siis ei tuntenut minua, eikä tiennyt keliakiastani mitään).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Kari 364 viestejä31.3.2009 00:07

    Tossa joskus aiemmin totesin työyhteyksistä, että OPM koetaan täysin sallittuna hankalassa tilanteessa. Siis OPM = oma pullo mukaan, jos jäi epäselväksi. Toimii ravintolassakin. Kerran kesälomalla perheen kanssa Lontoossa bongasimme kiinalaisen ravintolan. Sinne. Noh, rouvalla ei ollut olutta lainkaan. Minä surullisen näköiseksi. Sanoi olutta löytyvän vastapäisestä marketista - sinne! Omaa olutta sai ruokailun lomassa vapaasti juoda. Rouva vaan veloitti jokaisesta pullosta nautittuna lasimaksun .. olikohan 50 centtiä lasi. Ystävällistä ja ovelaa

    Huonosti, siis ajattelemattomasti järjestettyjen tarjoilujen kanssa olen joskus tehnyt senkin, että heittäydyn juttutuulelle. Siinä juttelun ohessa jotenkin ruoka jää haarukan pyöriteltäväksi, mutta ei löydä suuhun asti. Ei sitäkään kukaan huomaa. Ja sit tartteekin jo lähteä seuraavaan ohjelmanumeroon. Peliä

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Angervo 19 viestejä31.3.2009 07:27

    Jezu kirjoitti:
    Kalmia kirjoitti:
    Ärsyttää myös se, kun on jossain kylässä ja minulle ei ole mitään tarjottavaa, ja muut päivittelevät sitä. Minua ei häiritse se pätkän vertaa, ja toivoisin etteivät ihmiset tekisi siitä niin suurta numeroa. Kahvi riittää hyvin!

    Joo toi päivittely on todella ärsyttävää. Jotkut ei vaan tajua sitä, että se kahvi riittää ihan oikeasti.

    Mutta ajatelkaas mitä joutuu kestämään jos ei juo edes kahvia, lasi raikasta vettä riittäisi minulle, mutta se tuntuu olevan verinen loukkaus emäntää kohtaan, jos muu ei kelpaa.

  • Nukastaviis 2 viestejä31.3.2009 18:42

    Välillä tuntuu, että kun ihmiset kuulevat että on keliaakikko, se saa käyttäytymään omituisesti: yhdellä kyläreissulla emäntä kattoi keliaakikoille määräpalat pöydän toiseen päähän ja laittoi loput äkkiä pussiin ja kaappiin. Toisella reissulla tuotiin samoin yksi ainut kakunsiivu lautasella nokan alle, vaikka vein gluteenitonta tarjottavaa parin kakun verran ja pyysin laittamaan pöytään. Ajattelin että kaikki "normaalit" voivat kuitenkin syödä gtontakin.
    Ja töissä hommattiin gton laskiaspulla suurieleisesti siten että lähes kaikki tiesivät että pulla on jouduttu erikseen hommaamaan ja laatikon kannessa komeili 2,50euroa, jota en sitten kuitenkaan koskaan maksanut, koska en ollut pullaa pyytänytkään. Tuntuu siis välillä että olisi pitänyt "pysyä kaapissa".

  • hokke 11 viestejä31.3.2009 20:46

    Joo tuo mahdoton surkuttelu kun ei ole gluteenitonta tarjottavaa on hieman ärsyttävää. Ja samaten se iänikuinen keskustelu että mitä sitten jos syön. "Jos sä syöt nyt viljaa niin sätkitkö sä tossa maassa 5 min päästä ja syljet vaahtoa". Jep jep, juurikin näin..

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä31.3.2009 21:42

    Täytyy myöntää, että mulla on useammin isoissa tilaisuuksissa käynyt positiivinen tuuri - mulle varattu purtava on lasilautasella merkattu gluteenittomaksi, Ja saanut kovasti kateelliset katseet... Miksei mullekin. Heh ! Taitaa tässä aiheessa olla jonkin verran omassakin asennoitumisessa tekoa, kai..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Kari 364 viestejä31.3.2009 23:07

    Tossa katselin paremman tekemisen puutteessa, että miteköhän usein te itse kukin näillä viesteillä käytte? Mulla on joskus parikkin päivää väliä, ja näkyy tulleen uutta sönkkää ja uutta havaintoa joskus enee, joskus taas tosi paljon. Tää tais kyllä mennä ihan susi-otsikolle. Saa vastata silti Katsoin, että on aktiivisia kirjoittelijoita ja niitä vähemmänkin kommentoivia.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Viveka 127 viestejä6.8.2009 12:08

    AARGH!

    Tämä ei ollut suunniteltu vierailu. Taas jälleen paljastuin keliaakikoksi. Kyllä, luit oikein. PALJASTUIN! Olen lukemattomien kahvipöytäkeskustelujen jälkeen kyllästynyt selittämään keliaakikon suoliston toimintaa näille "siis millasia mahvaivoja sulle tulee" -tyypeille. Näihin henkilöihin kun ei auta edes se, kun sanon tarvitsevan matkatoiletin, jos syön jotain sopimatonta. Suolen toiminta on niin mielenkiintoista. Haluaisin puhua jostain muusta, kiitos.

    Paljastumiseni tapahtui, kun pitkän tuputuksen jälkeen kieltäydyin edelleen kahvipöydän herkuista. Ajattelin sitten, että kerron keliakiasta, jotta emäntä ei luule herkkujensa olevan minusta huonoja.

    Sitten alkoikin se tavallinen kysely pöydässä, kun samaan aikaan talon emäntä etsii kuumeisesti gluteenitonta syötävää. Tässä vaiheessa on jo lähes kaikki kaapinovet levällään auki. Rukoilin mielessäni, että kaapin pohjalta ei löydy ikiaikaista kolakakor-pakettia. Lueskelin sitten taas muutaman tuoteselosteen emännän mieliksi, kunnes sain vakuutettua, että kahvi riittää kiitos vaan.

    Olemme miehen kanssa sopineet, että yllärikahveille joutuessamme keliakiaani ei mainita. Yllä kerrotusta hössötyksekseltä valttyäksemme. Yleensä selviän kenenkään huomaamatta pelkällä kahvilla, kun jutustelen niitänäitä.

    AAH. Kylläpä helpotti!

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Kari 364 viestejä8.8.2009 22:13

    Mulla yllärikahvit hoituu kyllä sanomalla, et ei nyt oikein jaksa - kahvi on ihan riittävästi - syötiin juuri

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Marjatta 35 viestejä28.9.2009 15:39

    Mikä ärsyttää eniten ruokavalioon liittyen? Ei voi muuta
    typerämpää olla kuin se, että ihmiset yhteistuumin kesken nautinnollisen ruokailun alkavat kysellä mitä
    OIREITA minulle tulee jos syön tavallista ruokaa? Kun yritän kierrellä tyyliin "noo - vatsavaivoja" niin eiköhän kysellä
    niinniinmutta tarkasti ottaen millaisia? Joskus oikein kyllästyneenä sanon, että voisimmekohan keskustella
    tästä aiheesta jossain muualla kuin ruokapöydässä?
    Ei niinkuin millään viitsisi ripulioireitansa alkaa kauhean
    tarkasti selvittelemään kesken ruokailun ;-D

  • Mainos

  • Viveka 127 viestejä28.9.2009 16:00

    Samaa mieltä. Koettu on.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Linda 34 viestejä28.9.2009 22:28

    Minulle nuo yllärikahvittelut tuli tuskallisen tutuiksi viimesen kesätyöni kautta. Joka kerta kun mentiin tekemään juttua (työskentelin siis paikallislehdessä) niin eiköhän siellä ollut pöytä koreana, sain kerta toisensa jälkeen selitellä. Hauskin juttu oli kun eräs suomalainen kulttuuripersoona jota haastattelimme kysyi vitsikkäänä miehenä että mitä jos näen leivänmuruja? Ja rupesi kiiresti pyyhkimään suunpieliään. Ja kerran eräällä rouvalla sattui olemaan G-pakastepullaa koska naapurinrouvalla on myös keliakia

    Yksi tilanne tulee kyllä mieleen milloin jurppii niin vietävästi koko tää homma ja teksi vaan mieli haistattaa p:eet koko diagnoosille. Se on nimittäin krapula. Varsinkin jos sattuu olemaan liikenteessä jossain missä g-hampparia tai g-pizzaa ei ole saatavilla (niinkuin täällä Virossa). Siinä sitten heikkona laahustat pitkin kaupan käytäviä ja mietit mitä suolasta ja rasvasta voisit laittaa suuhun...

  • Jezu  Ylläpitäjä28.9.2009 22:30

    Linda kirjoitti:
    Yksi tilanne tulee kyllä mieleen milloin jurppii niin vietävästi koko tää homma ja teksi vaan mieli haistattaa p:eet koko diagnoosille. Se on nimittäin krapula. Varsinkin jos sattuu olemaan liikenteessä jossain missä g-hampparia tai g-pizzaa ei ole saatavilla (niinkuin täällä Virossa). Siinä sitten heikkona laahustat pitkin kaupan käytäviä ja mietit mitä suolasta ja rasvasta voisit laittaa suuhun...

    Pakasteranskalaiset ja -kebab on toiminut ainakin mulla Tosin en tiedä saako noita Viron marketeista gluteenittomana.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Linda 34 viestejä28.9.2009 22:47

    Jezu kirjoitti:
    Pakasteranskalaiset ja -kebab on toiminut ainakin mulla Tosin en tiedä saako noita Viron marketeista gluteenittomana.

    Mutta mulla ei ole täällä uunia :'(

  • Nuutti 56 viestejä29.9.2009 09:42

    Varmaan ärsyttävin ihminen jota oon joutunut sietämään jo pidemmän aikaa, on mun anoppi. Kun sai kuulla mun keliakiasta, teki siitä aina kauheen numeron kaikissa juhlissa tai päivällisillä. Nykyään on oppinut olemaan hiljaa, mutta aina ennen "unohti" joka kerta etten halua asiasta mainittavan.

    Esimerkiksi olimme poikaystävän kanssa anopin luona pikkujoulu lounaalla viime vuonna, jossa oli muitakin sukulaisia. Lounas meni hyvin, ja sitten istuttiin vielä pöytään juomaan kahvit. Muut sukulaiset kierrättivät pullalautasia yms. siinä pöydässä ja olin kiitollinen ettei kukaan kiinnittänyt huomiota siihen etten ottanut mitään.

    Tyytyväisenä sitten hörpin kahvia, kunnes anoppi tulee keittiöstä kädessään kulhollinen gluteenittomia keksejä ja suureen ääneen ilmoittaa "Niin ja tässä on sinulle Laura näitä gluteenittomia keksejä että sinäkin saat jotain". Sitten alkaa se kysymystulva joka tietysti kestää kahvinjuonnin ajan. Sit oli pakko sanoa nätisti että pitää lähteä kun on muuta menoa sovittu.

  • Mainos

  • Nuutti 56 viestejä29.9.2009 09:45

    Niin ja kyseinen anoppi harrasti muutaman kerran sitä, että kun esitteli mut jollekkin uudelle ihmiselle, niin sanoi: "Tässä on minun miniä Laura, hänellä on keliakia". Kerran räjähdin sille aika pahasti, mutta eipä sen jälkeen onneksi enää tuonut mun keliakiaa esille.

  • Viveka 127 viestejä29.9.2009 15:06

    Auh, mikä anoppi! Pitkää pinnaa Nuutti

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • tuittuli 9 viestejä1.10.2009 22:25

    Voi Nuutti.Olipa tuttua tekstiä tuo anoppi-juttu.En viitsi tässä omakohtaisia juttuja kertoa enempää,mutta tuo numeron tekeminen keliakiasta ottaa kyllä minuakin pattiin.Pitääkö aina suurella äänellä kaikille paikanpäällä oleville ihmisille tuoda esille ja korostaa sitä erikoista syötävää.Hoh hoijaa.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s