Ikäviä tilanteita

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>
  • Tallulah 476 viestejä6.11.2009 13:52

    Keliaakikko voi itse myös vaikuttaa näihin tilanteisiin. Lukaiskaa vaikka tämä: http://www.aasiakas.net/index.php/2009/onko-oluessa-gluteenia/

    Olen todella monesti ihmetellyt miksi keliaakikon täytyy rähjätä? Sekö auttaa jatkossa asiaa ennemmin kuin asiallinen käytös?

  • Vaula 141 viestejä24.10.2009 15:43

    Kiitos linkistä, hienoa että olet koostanut kyseisen listan Huomasin myös että Keliakialiiton sivuilta löytyy myös kattava selostus gluteenittomien tuotteiden valmistuksesta ja tarjoilusta.

    Muistelin että lukemani gluteenittoman leivonnan kirja josta tietoa myös löytyi oli joko "Helposti maukasta: luontaisesti gluteeniton ja maidoton erityisruokavalio" (tekijä Eila Alho) tai "Herkuttelu sallittu: gluteeniton keittokirja" (Marjo Jokinen). Täytynee käydä kirjastossa uudelleen ja tarkistaa.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä24.10.2009 15:16

    Vaula kirjoitti:
    Pitäis varmaan jakaa tuttaville jokin ohje, jossa kerrotaan mitä kaikkea pitää ottaa huomioon gluteenittomassa leivonnassa/ruoanlaitossa. Löytyisiköhän netistä tällaista ohjetta? Yhdessä gluteenittoman leivonnan kirjassa oli oma osio, jossa oli hyvin ja perusteellisesti kirjoitettu opastus, mutten tietenkään muista kirjan nimeä..

    Löydät yhdenlaisen version tällaisesta ohjeesta blogistani osiosta "Vinkit gluteenittomaan leivontaan":

    http://gluteeniton.vuodatus.net

    Jos löydät tuosta listasta jotain puutteita, laita kommenttia blogiini niin lisään siihen asioita.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Vaula 141 viestejä24.10.2009 14:48

    ^Juurikin tuo on niin rasittavaa, kun melkein ikinä ei tiedä miten ja missä olosuhteissa erilaisten tarjoilujen "gluteenittomat" ruoat ja leivonnaiset on tehty.. Ja se tarkistelu ja varmistelu saa välillä tuntemaan itsensä hankalaksi neurootikoksi.. :/ Pitäis varmaan jakaa tuttaville jokin ohje, jossa kerrotaan mitä kaikkea pitää ottaa huomioon gluteenittomassa leivonnassa/ruoanlaitossa. Löytyisiköhän netistä tällaista ohjetta? Yhdessä gluteenittoman leivonnan kirjassa oli oma osio, jossa oli hyvin ja perusteellisesti kirjoitettu opastus, mutten tietenkään muista kirjan nimeä..

    Vielä ikävistä kokemuksista: eilen alkoi tuttavan synttärikutsuilla harmittaa, kun muiden syödessä suklaakakkua ja muita herkkuja sain tyytyä todella kuivaan Schärin muffinsiin (parasta ennen -päiväyskin oli varmaan mennyt umpeen aikoja sitten). Herkullista.. :>

  • Veronica 1 viesti23.10.2009 16:50

    Kiipuli kirjoitti:

    - suolapähkinät oli sekoitettu kuorutettuihin pähkinöihin, en voi syödä
    - GLUTEENITON kakku oli laitettu SAMALLE lautaselle taviskakun kanssa!!!
    - Salaatti oli pilkottu leivän kanssa samalla laudalla - leivän jälkeen

    Arvatkaa vituttiko?

    Juurikin noin se monesti menee,ollaan tekevinään gluteeniton tarjoilu,mutta ei sitten lopussaan ollakaan tarkkoja sen kanssa. Itse en tosiaan luota vieraan tekemään tarjoiluun,pyrin aina varmistelemaan ruuan koostumuksen tuntien oloni samalla idiootiksi...kerran sain samalla pellillä tavallisten sämpylöiden kanssa yhtäaikaa paistettuja gluteenittomia vastaavia ja samasta leipäkorista tarjoiltuna,onneksi niitä oli jäljellä vielä,että senjälkeen kun sanoin etten valitettavasti voi noita syödä,paistoin puhtaalla paperilla omiani lisää..mutta RASITTAA suoranainen välinpitämättömyys millä monet "tavikset" suhtautuvat keliakiaa sairastaviin!

  • Kiipuli 90 viestejä23.10.2009 16:32

    Oli sitten firman halloweenjuhlat ja kaikki oli tehty niin väärin kun olla ja voi.

    - suolapähkinät oli sekoitettu kuorutettuihin pähkinöihin, en voi syödä
    - GLUTEENITON kakku oli laitettu SAMALLE lautaselle taviskakun kanssa!!!
    - Salaatti oli pilkottu leivän kanssa samalla laudalla - leivän jälkeen

    Eli söin vain itsetuomaani tonnikalapiirakkaa, en mitään muuta. Onneksi firman pakastimeen olen varannut glut kahvikakkua iltapäiväkahveja varten, joten sain sitten siitä jälkkärin.

    Arvatkaa vituttiko?

  • Hansu 3 viestejä13.10.2009 09:01

    Itselleni on käynyt yksissä häissä niin, että kun olen ehtinyt kahvipöytään gluteeniton kakku oli pistelty poskeen, vaikka merkintä oli ollut kakun vieressä. Toisissa juhlissa oli kastike suurustettu vehnällä, mutta tomera emäntä pisti keittiohenkilökunnan tekemään uuden kastikkeen.
    Olen asunut 4 vuotta Saksassa ja matkustellut tosi paljon ja omasta mielestä pärjännyt hienosti keliakian kanssa. En jaksa stressata, jos joskus sattuu kömmähdyksiä. Italiassakin olemme matkustaneet paljon, grillatut ruuat ja risotot sekä erilaiset salaatit kuuluvat silloin ruokalistalleni. Ulkomailla keliakiaa ei tunneta, joten useimmiten kuittaan asian allergiana. Viimeksi kävin reilu viikon rinkkareissulla Santiago de Compostelassa. Aamiaiset ovat yleensä haastavia, joten omat näkkärit ja myslit rinkassa takasivat ravitsevan aamiaisen, lisukkeina hedelmiä. Voittaa reilusti croissant-vehnärasvamössön ravintoarvoissa.
    Uskon, että ulkomaillakin tietoisuus keliakiasta on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti, joten jatkossa matkustaminen on varmasti turvallisempaa kuin aiemmin. Elämää ei kannata rajoittaa yhden keliakian takia, kerran täällä vain eletään.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä10.10.2009 19:40

    Taas ärsytti kun firma tarjosi pitsat ja itse jäin ilman. En uskalla tilata Kotipizzasta gluteenitonta pitsaa, jos en ole paikan päällä vahtimassa kuinka homma tapahtuu.

    Kun pitsat tulivat, ei yhdessäkään laatikossa ollut merkintöjä mikä lätty on kyseessä. Eli ehkä ihan hyvä, etten tilannut

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Viveka 127 viestejä26.9.2009 13:09

    On se niin ihanaa asua täällä maalaisidyllissä keliaakikkona. Olen ollut onnellinen kahdesta pikkukaupasta paikkakunnallani. Löytyy jauhoja, pastaa, valmisleipiä, pakastepizzoja, kalapuikkoja.

    Nyt olikin sitten yllätys vastassa, kun vähäisen menekin vuoksi oli lopetettu Finaxin myslin tilaus. Tilalle ei olla tilaamassa gluteenitonta mysliä. Muualta ei sitä saanut tällä paikkakunnalta, kun K-kaupassakin on vain noita Pirkka-myslejä.

    Pitänee alkaa etsimään jokin nettifirma, joka sitä postittais tännekin...

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • keliaiti 36 viestejä20.9.2009 20:25

    Ikäviä tilanteita...
    Amarillossa syömässä; gluteeniton ruoka-annos, merkintä gluteenittomuudesta. No, hälytyskellot soi, kun annos sisälsi ranskanperunoita. Kysyin asiaa ja selvisi, että ranskikset paistetaan samassa rasvassa, kuin kaikki uppopaistettavat (eli nekin, jotka sisältävät vehnäjauhoja). Kuulemma kaikki eivät ole niin herkkiä.. Onneksi sitä on niin vainoharhainen, että kysyy kaiken. -Että se siitä gluteenittomasta merkinnästä-

  • Eikku 25 viestejä17.9.2009 18:57

    Tweety kirjoitti:
    Hei!
    Tietääkö kukaan miten pitää suhtautua ravintoloiden niin sanottuun gluteenittomaan ruokaan, jossa he eivät kuitenkaan pysty takaamaan 100 %:sti ruoan olevan gluteenitonta?!? Asun Tampereella ja monissa paikoissa saa listan mukaan glut. ruokaa, mutta silti tilatessani fiksuimmat tarjoilijat ilmoittavat etteivät voi kuitenkaan taata täyttä gluteenittomuutta. Uskaltaako sitä käydä ulkona syömässä? Oireita minulla ei esiinny . Toteutan itse täysin gluteenitonta ruokavaliota.

    Ja edelliseen yhtyen, ulkomailla ei todellakaan ole helppoa löytää glut.ruokaa. Minulle on kyllä aina löytynyt ruokaa ravintolakorteilla, mutta kielimuurit saattavt joskus kuitenkin aiheuttaa väärinkäsityksiä. Sitten kun on vielä diabetes riesana ja tarvitsee saada ruokaa säännöllisin väliajoin, yhtälö ei ole paras mahdollinen

    Mulla kävi kerran niin, että ravintolan "gluteenittoman" annoksen + viinin jälkeen meni taju ja oksensin.
    Seuraavana päivänä soitin ravintolaan, jossa vastaava sanoi, että saattahan sitä vähän jauhot pöllähdellä ja että asiakkaan pitää sanoa, jos on niin tarkkaa. Sanoin, että on ainoastaan olemassa vain tarkkaa.
    Soitin sitten terveystarkastajalle, joka kävikin tekemässä tarkastuksen ravintolassa!!

    Ilmeisesti gluteeni ja pienikin määrä alkoholia ovat munulle ainakin totaalista myrkkyä!

  • Eikku 25 viestejä17.9.2009 17:52

    Pedro kirjoitti:
    Työpaikassani on tavallaan, joka päivä vähän ikävä tilanne, kun olen leipomossa töissä. Muut menee kahville niin he voivat ottaa ylimääräistä kahvipullaa mikä on jäänyt niin syötäväkseen kahvin kanssa, mulla pitää olla omat eväät mukana ja kattoa tarkkaan että ne on puhtaita. Muutenkin pitää kädet puhtaana ettei vaan vahingossakaan laita jauhosia käsiä suuhun!

    Mulla sama. Kaupassa olen töissä ja muut syö edellisen päiväsiä - ihan hyviä vielä - pullia ja viinereitä. Ja joskus tulee leipomoilta näytteitä tai vain tarjoavat kahvipullat.
    Kiva! Ei mulle mitään. Mut: yks kerta juomafirma toi maistiaisiks uutta lonkeroa!! Yes.. kerranki mullekki jotain.

  • Mainos

  • Eikku 25 viestejä17.9.2009 17:50

    pirkitta kirjoitti:
    Mieheni tekee aina Elovena kaurapuuroa. Onkohan se turvallista. Kuitenkin haluaisin syödä karapuuroa.

    terv Pirkitta

    Elovena ei ole gluteenitonta! Hankippa myllyn paras- kaurahiutaleita!!

  • Jezu  Ylläpitäjä17.9.2009 13:52

    Pulla kirjoitti:
    Minua hatuttaa se, kun jotkut tuntuvat omasta mielestään tietävän niin paljon minunkin ruokavaliostani, että ehättävät vastaamaan minunkin puolestani. Nimittäin töistä ollaan menossa yhdessä syömään. Ruuat tilataan etukäteen. Listaan ei ole merkitty mitään gluteenittomia. Yksi työkaveri sanoi: "Yleensä kyllä kaikki tavalliset ruuat ovat gluteenittomia." Että niin vain minun tulisi ottaa listalta mitä vaan. Sanoin, ettei voi luottaa, että jokin tuote automaattisesti on gluteeniton. Mutta kuulemma voin ottaa "mitä vain" listalta. Noudatan jo keskusteluissakin välttämiskäyttäytymistä, en jaksa alkaa selittää, kun on näitä besserwissereitä.

    Tiedän tunteen. Nämä ruokavalio-besserwisserit on kyllä pahimpia. ARGH!

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Pulla 267 viestejä17.9.2009 13:28

    Minua hatuttaa se, kun jotkut tuntuvat omasta mielestään tietävän niin paljon minunkin ruokavaliostani, että ehättävät vastaamaan minunkin puolestani. Nimittäin töistä ollaan menossa yhdessä syömään. Ruuat tilataan etukäteen. Listaan ei ole merkitty mitään gluteenittomia. Yksi työkaveri sanoi: "Yleensä kyllä kaikki tavalliset ruuat ovat gluteenittomia." Että niin vain minun tulisi ottaa listalta mitä vaan. Sanoin, ettei voi luottaa, että jokin tuote automaattisesti on gluteeniton. Mutta kuulemma voin ottaa "mitä vain" listalta. Noudatan jo keskusteluissakin välttämiskäyttäytymistä, en jaksa alkaa selittää, kun on näitä besserwissereitä.

  • helsbe 27 viestejä15.9.2009 21:14

    Ainii, onko kellään tietoa, että voiko olla vaniljakastiketta missä olis gluteenia? Jälkiruuassa oli vaniljakastiketta ja sitäkin nyt täytyy epäillä!

  • helsbe 27 viestejä15.9.2009 21:10

    Ensimmäinen todella ikävä kokemus sattui minulle tänään työpaikkani ruokalassa. Alotin uudessa työpaikkassa elokuun alussa ja kävin tänään ensimmäistä kertaa ruokalassa. Ja eipä tarvitse mennä toista kertaa! Kävin muutama viikko sitten kyselemässä että onko gluteenitonta ruokaa yleensä tarjolla ja minulle kerrottiin että on. No tänään sitten menin ja kysyin vielä että mikä ruoka on gluteenitonta. Otin gluteenitonta ruokaa ja jälkiruuan. Noin kahden tunnin päästä syömisestä iski huono olo ja oksentelin. Jouduin tietysti lähtemään töistä kotiin. Huomena tarvii mennä selvittämään asiaa. Kyllä harmittaa ja ketuttaa. Tiedän tasan tarkkaan, että huono oloni johtui gluteenista, koska keväällä piti osallistua yhteen tutkimukseen ja koitin syödä tavis leipää, silloin tuli samanlainen olo ja oireet kuin nyt. Olen myös kerran vahingossa saanut gluteenia, ja samat oireet ja olo silloinkin

  • Mainos

  • Viveka 127 viestejä15.9.2009 17:56

    Ja täältä tulee valitus!
    Menee hermot työpaikkaruokailun kanssa! Olen jo aiemmin tässä ketjussa valittanut ruoan laadusta työpaikallani, mutta nyt saa jo olla huolissaan sen gluteenisisällöistäkin.

    Ruokana tänään kalapuikkoja ja muusi. Joka ikinen kerta, kun on ollut kalapuikkoja, niin minä olen saanut kananugetteja riisimurokuorrutuksella, jotka olen saanut veistää vuoasta irti. Aina yhtä miellyttävän makuistakin

    Katselin tänään sitten tiskiä ja totesin, että eipä näy minulle erillistä astiaa. Kävin keittiössä kysymässä onko minulle tullut ruokaa. Ja sain vastaukseksi, että sinulle on sama ruoka, koska keskuskeittiöltä ei ole tullut sinulle mitään erikseen. Kyllä ne on riisijauhoilla päällystettyjä, sanoin keittäjä.

    Pyysin soittamaan keskuskeittiölle. Hetkeä myöhemmin sain vastauksen, että minulle lämmmitetään jauhelihakeittoa. Oli kuulemma unohtunut minun ruoka keskuskeittiölle.

    Minulle olisi siis syötetty tavallisia kalapuikkoja! Voi, että hatuttaa!

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Jezu  Ylläpitäjä17.8.2009 22:53

    Pulde kirjoitti:
    Mene ja tiedä.. mut tästälähin se on kai se riisi mitä tilaan pihvin kanssa.

    Kannattaa ottaa huomioon, että joissakin paikoissa tavalliset pastat ja riisit keitetään samoissa vesissä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • LG1982  164 viestejä17.8.2009 22:21

    Eikös ton G-merkinnän kanssa ole tapana ollut, että jos se suluissa (G), niin mahdollista valmistaa gluteenittomana ja jos G ilman sulkuja, niin se gluteenitonta?

    Tosin entisessä työpaikkaruokalassa G-merkittyjä esim. pannupitsa, tuulihatut, ohra-riisisalaatti... Saman ketjun viereisessä ravintolassa oli onneksi tuoteselosteet nähtävillä, joten pystyi paremmmin varmistamaan merkintöjen oikeellisuuden. Tosin pientä kanssajonottajien mulkoilua joutui sietämään, ku ne tuoteselosteet vasta ihan ruokien luona, joten ei voinut etukäteen tutustua.

  • Pulde 16 viestejä17.8.2009 21:55

    Jeps, samoin ku Amarilloissa myös Memphis-ravintoloissa ranskikset paistetaan samassa rasvassa kun friteeritaikina-tuotteet. Ainakin Kampin Memphisissä tarjoilija melkein suuttui mulle, kun sanoin että ei niitä sillon voi ruokalistalla väittää gluteenittomiksi. "Kuule mee mihin tahansa ravintolaan niin ihan saletisti siellä ranskalaisrasvassa keitellään myös ei-gluteenittomia juttuja, kyllä nää sillä mittakaavalla gluteenittomia on!" Mene ja tiedä.. mut tästälähin se on kai se riisi mitä tilaan pihvin kanssa.

  • keliaiti 36 viestejä9.8.2009 11:42

    Ulkomailla ei välttämättä ymmärretä keliakiaa tai gluteenitonta ruokavaliota. Huomattavasti paremman tuloksen saa kertomalla vehnäallergiasta tai gluteeni allergiasta!

  • Mainos

  • aspja 22 viestejä3.8.2009 20:59

    Juu, tokihan sanoin ,että annos gluteenittomana kiitos. Siitä huolimatta niitä ranskanpottuja ei ollutkaan mahdollisuus saada gluteenittomana.

    Olettais, että koko annos olisi mahdollisuus saada,eikä pelkästään sen osia. Sittenhän ei ravintoloiden tarttis kun kerätä jotain gluteenittomia jämiä lihoista jne.

    Oletan saavani samantasoista palvelua ravintoloissa kun ns. terveet ihmiset!
    Koko ruoan, jos se on mainittu listalla gluteenittomana, pitäisi sitä olla. Niin se vaan on!!!

  • Jezu  Ylläpitäjä3.8.2009 11:20

    milla kirjoitti:
    Niin se G merkintähän ei takaa sen aterian Gluteenittomuutta, vaan se tarkoittaa, että ruoka on mahdollista saada gluteenittomana, joten asiasta pitää mainita tilatessa.

    Tokihan asiasta aina mainitsee, mutta liian usein vastauksena on ärähdys, että "jos siellä lukee niin, sitten se on gluteeniton."

    "Hauska" kokemus Helsingin Vltavassa. Tilasin safkat ja eri tarjoilija toi annoksen pöytään. Kysyin, että olihan tämä varmasti gluteeniton, niin kaveri otti menun ja katsoi sieltä; "Joo on tässä G, kyllä se on gluteeniton." Että näin.

    Monissa menuissahan on G:n kohdalla selitys "gluteeniton" tai "mahdollista valmistaa gluteenittomana."

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • milla 412 viestejä3.8.2009 05:55

    aspja kirjoitti:
    Kävimpä minäkin syömässä eilen ravintolassa, Oulun Amarillossa. Tilasin listan mukaan gluteenittoman lehtipihvin ranskanperunoilla. Tarjoilija oli kuitenkin sen verran valistunut, vai olisiko ollut kokki, joka pani tyttösen multa kysymään, että voinko syödä ranskalaisia, jotka paistetan samassa öljyssä missä kaikki muukin uppopaistettu ruoka. No, sitähän ei voi syödä, joten otin uuniperunan tilalle.

    Ei voi luottaa näköjään noihin ruokalistan gluteeniton merkintöihin. Aina näyttää olevan joku heikko lenkki.

    Sinappi asiaan sen verran, että mun havaintojen mukaan melkein kaikki sinapit on gluteenittomia. Mutta itsetehtyjen kotisinappien kanssa kannattaa olla tarkka, koska niiden ohjeissa on usein vehnäjauhoja.

    Niin se G merkintähän ei takaa sen aterian Gluteenittomuutta, vaan se tarkoittaa, että ruoka on mahdollista saada gluteenittomana, joten asiasta pitää mainita tilatessa.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,018s