Gastroskopia

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5
Seuraavat > Loppuun >>
  • maippi 26 viestejä19.10.2009 22:01

    Olen ymmärtänyt, että kontrolliksi riittää ½-vuotis gastroskopiakontrollin jälkeen pelkät vasta-aineverikokeet 1-2 vuoden välein. Tällaisen ohjeistuksen olen ainakin itse saanut aikoinaan. Keliakia diagnosoitiin -91.
    Gastroskopia ei ollut niinkään kauhukokemus kummallakaan kerralla, mutta muusta syystä tehtyyn colonoskopiaan luulin kuolevani. Onneksi en sinne mennessäni tiennyt, mitä on edessä... Jos joskus vielä joudun moiseen, tarvitsen niin tuhdin lääkityksen, että olen tajunnan rajamailla. Lääkäri vain totesi, että suolistoni on niin mutkainen ja spastinen, että siksi tähystys oli niin tuskallinen. Kiva, että huomasi sen. Itse en kyennyt puhumaan mitään siinä tilanteessa ja viikon kävelin kumarassa kun vatsaan koski ihan sairaasti. Onneksi mies lähti mukaan, koska ajamaan takaisin kotiin en olisi kyennyt.

  • Amarantti 35 viestejä20.10.2009 14:21

    Etukäteen jännitin gastroskopiaa. Se olikin yllättvän helppo. Täällä sairaalassa laitetaan rauhoittava piikki ennen toimenpidettä potilaan niin halutessa. - Koko tähystys meni yhdessä hujauksessa piikitettynä; en muista siitä juuri mitään.- Tosin nukuin tunnin sen jälkeen tarkkailuhuoneessa.

  • Mainos

  • Ninni 114 viestejä22.10.2009 15:04

    Mun mielestä gastroskopialla pelotellaan liikaa. Mua se ei sattunut, yökkäys refleksi tietenkin vähän tulee, mutta ei se ihan niin kamalaa ollut, kuin osa väittää. Ei se mukavaa ole, mutta ihan kestettävissä oleva toimenpide. Tosin mulle annettiin kipulääke ja rauhoittava ennen sitä, en tiedä, onko tämä käytäntö joka paikassa. Ilman niitä olisi voinut olla kurjempaa.

  • Kari 364 viestejä22.10.2009 23:33

    rautiaiska, kysyin kontrollitarpeesta omalta privaattilekurilta. Sanoi mun nukan olevan vielä paranemisvaiheessa. Tähystys vuoden päästä, ja jos kunnossa, riittää G-ruokavaliossa pitäytyminen.
    Osteoporoosin vuoksi luutiheyden mittaus tarve 2v välein. Mulla 52v mittarissa, aoion luuntiheyden mittauttaa. Ois hyvä saada sekin homma lapaseen

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jekku 21 viestejä26.10.2009 11:51

    Ääk, gastroskopia on edessä tänään. Vielä ei pahemmin jännitä, mutta se harmittaa, että joutuu olemaan syömättä. Mulla on jo nyt nälkä ja tutkimus on vasta viideltä.

    En tiedä tutkimuksesta kovin paljon ja olen yrittänyt olla lukematta kauhukertomuksia. Täytyy vaan luottaa lääkäriin, että se osaa hommansa ja hoitaa toimenpiteen nopeasti...

  • helmi 3 viestejä26.10.2009 12:32

    Tervehdys,

    Itse pelkäsin gastroskopiaa ja minua peloteltiin ja luin myös "kauhu"juttuja netistä. päätin etten mitään puudutusta tai nukutusta kysy, ajattelin että katotaan onnistuuko,jos ei niin kysyn jotain helpotusta.

    TURHAAN PELKÄSIN. Ei kait tuo ollu mikään juttu. kauhujutut ja pelottelut tuntuvat nyt RANKASTI liioitelluilta. vähän yökäytti. siinäpä se.

  • Jekku 21 viestejä26.10.2009 18:51

    Gastroskopia oli ihan helppo nakki Ei sattunut, ei edes yököttänyt ja homma oli suunnilleen viidessä minuutissa ohi. Voisin mennä koska vaan uudestaan. Pahinta oli olla koko päivä syömättä. Nyt vaan sitten jännätään tuloksia pari viikkoa.

  • Mainos

  • Jossu 22 viestejä1.11.2009 20:53

    Voih - mulla oli ihan hirvee kammo jo ennen skopiaa ja siksi pyysinkin humautusta. Noh en oo ollut ilman humautusta koskaan skopiassa, mutta niin monta kertaa kuitenkin nähnyt toimenpiteen siinä näytevaijerin toisesssa päässä, että päädyin humautukseen.
    Pää oli ihan puuroisen tuntuinen ja kroppa ihan veltto, mutta kovin hyvin muistan edelleen sen hirvittävän/jatkuvan kyökkäämisen ja sen miten paljon se mun mielestä sattui. Voi olla, että toi lääkitys teki tuosta muistikuvasta hurjemman kuin se oikeesti oli, mutta pitää vaan toivoa, ettei vastaavaa joutuis koskaan kokemaan. (Niin, että niitä kontrolli käyntejä odotellessa)

    Ja aikaisemmin joku tässä mietti, että eka kertaa skopiaan menevälle tää ketju voi olla kurjaa luettavaa, mutta toisaalta itse ainakin googletin kaikki mahdolliset jutut asiasta, vaikka kyl muutenkin tiedän ne faktat toimenpiteestä...

  • Jezu  Ylläpitäjä4.12.2009 10:32

    Näemmä Matti Nykänenkään ei viihtynyt gastrossa:

    Nykänen odottaa leikkauspäätöstä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jontsa 67 viestejä4.12.2009 14:20

    Jossu, mäkin muistan ihan liian kirkkaasti viime gastroskopian kauhut, vaikka sain suonensisäisen rauhoittavan. Tuntui että rauhoittava tehosi kunnolla vasta toimenpiteen jälkeen, sitten olinkin ihan pihalla...

    Jezu, toi kertoo jo aika paljon että Nykäsenkin mielestä letku on pahin mitä se on niellyt, koska se on varmaan niellyt jos jonkinmoista, ainakin nestemäisenä

  • Karpaasi 2 viestejä21.3.2010 18:35

    Onko kellään kokemusta kapseligastroskopiasta? Minulle on tehty tutkimus kaksi kertaa perinteisesti letkua nielemällä, ja molemmat kerrat olivat aivan kamalia. Kolmas tutkimus olisi tiedossa närästyksen vuoksi, joten kuulisin mielelläni kokemuksia tuosta kapselista!

  • lorangil 82 viestejä21.3.2010 19:31

    Viime kesänä todettiin ja gastroskopiasta kuulin kauhutarinoita etukäteen.. Itse toimitus kesäkuussa kuitenkaan ei ollut mielestäni yhtään niin kauhea kuin tarinat. Olin sairaalassa varmaan 20 min. siitä toimenpide vei noin 10 min. Sain putken nielusta alas ekalla yrityksellä, mikä ihmetytti hoitajaa. Eihän se kovin mukavaa ollut kun sitä työnnettiin syvemmälle mutta kun keskittyi omaan hengitykseen ja rauhottui, niin ei siinä kipuakaan toisaalta tuntunut.

    Hoitajan neuvot olivat hyviä, kuten masse57 myös sanoo. Niillä jutusta selvisi hyvillä mielin.

  • Mainos

  • Jontsa 67 viestejä22.3.2010 14:26

    Karpaasi, kapseliendoskopia oli hyvä ja helppo tutkimus. Ainoa mitä pelkäsin ensin oli että saanko nielaistua kapselin, kun se on aika kookas ja minulla on joskus vaikeuksia niellä pienempiäkin pillereitä. Pelko oli onneksi turha, ja kapseli mennä lurahti heti ensi nielaisulla veden kera
    Hoitsu laittoi ennen tutkimusta tarralla lätkiä (samanlaisia kuin sydäntutkimuksissa) vatsan alueelle, ja sitten puettiin päälle liivit, joissa oli boxi joka vastaanottaa kuvat kapselikamerasta. Ennen kapselin nielaisua hoitaja aktivoi kapselin käyttämällä sitä kaikkien lätkien lähellä kerran, ja sitten saakin nielaista kapselin. Sitten vaan oleskellaan ja ihmetellään Hoitaja suositteli kävelemään, että kapseli menee helpommin suolistoon. Sitten kävin välillä sairaalasängyssä pitkänään, kun hoitaja liitti minikannettavan siihen liivissä olevaan boxiin, ja voilá, suolestani tuli livekuvaa kannettavaan
    Ainoa huono puoli oli, kun joutui olemaan syömättä ennen tutkimusta, niin ehti tulla nälkä. Jossain vaiheessa tutkimuksen aikana, kun kapseli oli jo edennyt tarpeeksi, sai sitten sairaalan puolesta evästä.

    Yhteenvetona sanoisin, että kapselikameratutkimukseen menisin koska vaan uudestaan (toisin kuin gastroskopiaan...)

    Ps. seuraavaksi on edessä vatsan alueen tietokonetomografia... Siitä kuulisin vuorostani mieluusti kokemuksia

  • Mamma 117 viestejä24.3.2010 12:47

    Mulla on taas gastroskopia kohta edessä. Jontsa, miten sait tuon kapseliendoskopian? Pyysitkö etukäteen vai miten.? Pelottaa taas ihan kauheasti tuo letkun nieleminen.

  • Jontsa 67 viestejä24.3.2010 17:26

    Mamma, lääkäri määräsi tuon kapselikameratutkimuksen. Ilmeisesti kun ei tavallisissa tähystyksissä ollut löytynyt mitään, niin halusivat nähdä ohutsuolen. Gastroskopiaa se ei (valitettavasti) korvaa, koska siinä ei pysty ottamaan koepaloja, ja se on paljon kalliimpi tutkimus.
    Olen laittanut sairaalalle viestiä, että minua ei enää tähystellä ilman nukutusta, saa nähdä uskovatko

  • Mamma 117 viestejä25.3.2010 12:02

    Jontsa kirjoitti:
    Mamma, lääkäri määräsi tuon kapselikameratutkimuksen. Ilmeisesti kun ei tavallisissa tähystyksissä ollut löytynyt mitään, niin halusivat nähdä ohutsuolen. Gastroskopiaa se ei (valitettavasti) korvaa, koska siinä ei pysty ottamaan koepaloja, ja se on paljon kalliimpi tutkimus.
    Olen laittanut sairaalalle viestiä, että minua ei enää tähystellä ilman nukutusta, saa nähdä uskovatko

    ok kiitos.

  • tanssija 6 viestejä21.8.2010 23:47

    Kerran olen letkun niellyt ja täytyy sanoa että 21 eurosta kuussa en kyllä niele toista kertaa. Mieluummin olen ilman niitä rahoja.

  • Mainos

  • anneh 10 viestejä21.9.2010 12:03

    Kysäisen ihan mielenkiinnosta, että onko lääkäri yleensä kysynyt että haluatko puudutuksen tms? Ihmettelen vain kun itse luulin saavani puudutteen, mutta lääkäri alkoi laittaa letkua nieluun ennen kuin ehdin mitään sanoa. Jäi vähän inhottava olo koko tähystyksestä, ja koepalojen otto tuntui myös todella epämiellyttävältä. Koko illan sitten makoilin sohvalla, kun maha oli niin kipeä.

  • KariK 27 viestejä21.9.2010 12:40

    Kuukausi sitten olin kontrollitutkimuksessa, tällä kertaa ei mikään miellyttävä kokemus, ohut letku kääntyi kurkussa kaksi kertaa mutkalle niin että joutui yrittämään uudestaan, joten vasta kolmannella kerralla onnistui. Seuraavana päivänä oli kurkku hieman kipeä. Kysyin etukäteen puudutuksesta ja kuulemma sen saa ja sainkin, siitä huolimatta tuo edestakainen vispaaminen ja pyörittely pani yökkimään.
    Tarvittaessa olisi saanut jotain rauhottavaakin, sitä en kuitenkaan pyytänyt. Luulen että iso osa tutkimuksen helppoudesta tai hankaluudesta on kyllä tutkijasta kiinni. Edellisellä kerralla ei ollut minkäänlaisia ongelmia letkun kanssa.

    Tänään sain sitten lääkäriltä lausunnon että kaikki on kunnossa ja jatkossa riittää vasta-ainetutkimukset.

  • porajata 460 viestejä10.10.2010 10:57

    porajata kirjoitti:
    Kudostrasglutaminaasista (S-tTGAbA)

    Noin arvot ovat kehittyneet;

    -2007 /21.0 kU/l
    -2008 /22.0 kU/l----25.0 kU/l (talvi/syksy)
    -2009 /28.0 U/ml----13.0 U/ml (talvi/syksy)

    Lähtötilanne 2006 oli n. 50 kU/l

    -2010 /12.0 U/ml oli keväällä/kesäkuu

    lääkärin kommetti oli ettei kaikilla laske alimman viite-arvon alle koska on yksilöllisiä eroja...

  • porajata 460 viestejä10.10.2010 11:01

    Vanhin lapseni kävi juuri gastrossa oli kuulemma kamalaa...

    Noin neljä viikkoa niin tulokset tiedossa

  • Micialicious 11 viestejä11.10.2010 13:00

    täytyy sanoa että mulla on toimenpiteestä vain hyviä muistoja. tai no ei melkeen muistoja ollenkaan. jonkinnäköistä rauhoittavaa sain, muistan sen kun makasin letku suussa hämärästi. Eikä tuntunut yhtään pahalta.
    Jos lääkäri tarjoaa jotain rauhoittavaa/nukuttavaa tai mitä lie huumetta niin suosittelen ehdottomasti ottamaan. Aika mukavan raukea olo toimenpiteen jälkeen

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä4.11.2010 08:58

    porajata kirjoitti:
    Vanhin lapseni kävi juuri gastrossa oli kuulemma kamalaa...

    Noin neljä viikkoa niin tulokset tiedossa

    Tulokset tuli ja selvä keliakia

    Eli meillä on nyt jo varmasti todettu keliakia jo kolmessa sukupolvessa

    ja luulen että ollut jo aikaisemmillakin sukupolvilla

  • Katjahei 34 viestejä22.12.2010 14:26

    Minulla oli tänään ohutsuolen tähystys ja koepalat otettiin -en osaa varmaksi sanotaanko sitä biopsiaksi vai miksikä. Samanlainen kuitenkin kuin tuo mahantähystys tämä oli.

    Luin täältä ja muualta kertomuksia, ja minua jännitti kovasti ennen tähystystä -olen siis 15 vuotias tyttö.

    Tulin terveyskeskukseen tuntia ennen toimenpidettä ja minut ohjattiin pieneen huoneeseen rauhoittavan kanssa, lsanottiin että juo tämä puolen tunnin päästä ja tunnin päästä haemme sinut. Pienen määrän vettä sain myös.

    Heti kun ovi loksahti kiinni ja jäin sinne, purskahdi itkuun -voin sanoa että se tunti on ollut yksi elämäni kamalimmista. Itkin vähän väliä hiljaista, alentuvaa itkua ja koitin ajatella muuta vaikkei se onnistunutkaan. Puolen tunnin päästä join rauhoittavan lääkkeen ja aloin odottaa sen vaikutusta.

    Isäni oli odottamassa mukana, vaikken toimenpiteeseen mukaan häntä halunnutkaan. Hän puhui rauhassa ja jutteli, vuoroin rauhoitteli ja vuoroin yritti viedä ajatuksiani muualle. Hän kyseli, alkaako rauhoittava (ilmeisesti se siis oli Diapamia) vaikuttaa. Sanoin että ei, mutta pikku hiljaa aloin hengittää rauhallisemmin. Kun hoitaja tuli, tuli uusi itkukohtaus mutta se meni pian ohi mukavan hoitajan kanssa jutellessa.

    Lääkäri (tai hoitaja, apua en tiedä millä nimikkeellä näitä sanotaan mutta sanon nyt lääkäriksi ja älkää välittäkö, tämä on sivuseikka!) kertoi mitä halusin tietää ja kyseli muutenkin kaikkea. Hän oli iloinen, myötätuntoinen ja mukava -ihanteellinen tässä tilanteessa.

    Pian mieslääkärikin tuli, se joka ilmeisesti varsinaisesti teki tämän tähystyksen. Polvet alkoivat olla jo vähän huterat ja rauhoittava alkoi vaikuttaa. Minut asetettiin kyljelleen ja pyysin nostamaan pään kohtaa ylemmäs jotta minun olisi helpompi olla ja hengittää. He tekivät pyyntöni mukaan -ja onnekseni sanoivat että voin hengittää suun kautta normaalisti. Oletin koko ajan että minun pitäisi siis keskittyä nenän kautta hengittämiseen, siksi tämä olikin suuri helpotus.

    Sain puudutuksen nieluun, se maistui pienen hetken kuin polttaen suuta mutta parin sekunnin päästä ei enää tuntunut mitään. Suukapula asetettiin ja sanottiin että voin sitä purea niin paljon kuin hyvältä tuntuu.

    Lääkäri alkoi laittaa letkua, nielusta se meni kahdessa sekunnissa ja sitten sanottiin että se oli pahin vaihe. Toimenpide ei ollut miellyttävä muttei tuntunut miltään. Muutama koepala otettiin, se kesti vain hetken ja lääkäri sanoi että nyt se on ohi.

    En tajunnut että se oli niin helppoa. Odotus oli sata kertaa pahempi kuin itse tähystys -se ei tuntunut miltään.

    Makasin sängyllä kun isä kutsuttiin ja sille kerrottiin milloin hakevat tulokset. Todennäköisesti keliakia, sen verran pystyivät jo sanomaan. Menin autoon ja olin niin helpottunut että se on ohi ja että se ei ollut verikoetta kummenpi.

    Kotiin tultuani nukuin kolme tuntia ja tulin nyt kirjoittamaan tämän tänne. Herätessä tuntui uskomattomalta että tähystys on tosiaan ohi! Vaatikaa rauhoittava lääke, niin ei ole mitään pelättävää. Jäi todella hyvä mieli koko toimenpiteestä. Luulin, että se tuntuisi pahalta ja ilkeältä mutta todellisuudessa ei ollut mitään sellaista.

    Tsemppiä kaikille jotka ovat menossa tähystykseen ja jaksoivat lukea tekstini, joka venyikin tarkoitettua pidemmäksi. (:

  • vimpula 5 viestejä30.10.2012 21:23

    Mitä tarkoittaa subtotaali atrofialöydös, pintaepiteelissä on runsaasti lymfosyyttilisää? Jos limakalvo on kohdittain tasoittunut niin paraneeko se vielä vai onko tasoittuminen pysyvää? Vasta-aineista kysyisin vielä jos endomysiumvasta-aineet 2000 ja transglutamiini yli 100, mitä noista arvoista voi päätellä? (raja-arvoja en tiedä)
    Tässä tiivistettynä tulokset mitä keliakian osalta tehtiin. Oireet lähinnä nivelissä ja lihaksissa sekä mieletön väsymys, raudan puutetta ei ole (136), ripulista en kärsi mielumminkin ummetus vaivaa. Gluteenittomalla olen ollut tähystyksen jälkeen ja yllättävän hyvin olen sopeutunut.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,02s